Keskustelua unista.

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Keskustelua unista.

machine

13.09.10 klo 20:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Crank! kirjoitti:
ToniJJJ kirjoitti:

EDIT: Tässä infoa niille, jotka haluaisivat nähdä lucid-, eli selkounia, joissa saa itse päättää, mitä tapahtuu.

Näin joskus tämmösen unen. Siinä veljeni työnsi veitsellä minua selkään, se ei sattunut, mutta muistan että sitä kutitti silloin. Huomasin siinä että olin unessa ja menin tekemään sitten voltteja johonkin rotkoon.

itse näen tälläisiä unia suht usein. en vaan koskaan saa sitä hallintaani. huomaan olevani unessa ja yritän alkaa leikkimään sen kanssa ja kaikki vaan kaatuu päälle. yritän lentää karkuun joltakin ja lennän vain viisi metriä kunnes tipahdan maahan. seuraavalla kerralla lentäminen ei enään onnistukkaan. yritän käyttää taikaa iskemällä jotakin paskiaista tulipallolla mutta vaikka kuinka kovin yritän niin saan vain aikaiseksi savupilven. ainoa asia mitä pystyn kontrolloimaan täydellisesti on hereille tuleminen. rutistan vain silmäni kiinni ja sängyssä ollaan.

Jamii

14.09.10 klo 17:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oma uneni oli todella omituinen, mutta silti siitä voisi joku avant garde-ohjaaja saada hyvän elokuvan.

Olin sidottuna jonkinlaiseen penkkiin pimeässä huoneessa. Edessäni oli televisio. Siellä pyöri edellisen päivän tapahtumia takaperin. Kuulin takanani äänen "Katso vaikka". Television kuva vaihtui jotenkin peilikuvaan, jossa näkyi minä sidottuna penkkiin, mutta takanani ei mitään muuta kuin joukko tavaroita joita en tällä hetkellä muista. Televisio rupesi selailemaan erilaisia elokuvakohtauksia (tosia ja epätosia). Yht-äkkiä kuulin pientä naputusta yläpuolella. Katsoin sinne ja huomasin että katon rajasta ahtautui tuhansittain ötököitä ja kaikki ne tulivat minua kohti. Yritin paeta, mutta olin edelleenkin sidottuna tuoliin. Television kuva muuttui unen viimeisinä sekunteina virityskuvaksi.

Sitten heräsin.

14.09.10 klo 19:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä näen yleensä todella omitusia ja häiriintyneitä unia. Sellaisia joissa ei ole järkeä. Yleensä uniani yhdistää se että niissä on minulla yleensä jokin tehtävä. Olen myös paljon menossa, vaikka tosielämässä en olekkaan niin kova menijä. Ne ovat myös hyvin sekavia. Eräässä unessa olin huvipuistossa, ja siellä oli myös minun entisestä amiksesta samasta ryhmästä olleita henkilöitä. Unessa minulla oli kummallinen tarve polttaa tupakkaa. Huvipuistoon oli myös hyökännyt joukko zombieita, joista vain minä ja muut ryhmäläiseni olivat tietoisia. Juoksimme ympäri ämpäri zombiesta poispäin, mutta yhtääkkiä zombie sai minut kiinni ja tappoi minut. Taustalta kuului siansaksaa (luoja ties miksi). Kertoisin tuostakin unesta tarkemmin, jos muistaisin paremmin ja se ei olisi ollut noin sekava. Unet kuulema heijastavat omia ajatuksia. Onkohan siis niin, että uneni ovat hämäriä ja sekavia, koska oma ajatusmaailma on myös hyvin nopeatempoinen ja sekava? Lisäksi minulla on erittäin omanlaiset ajatuskiemurat mitkä saattaisivat omalla tavalla vaikuttaa asiaan. Uneni muistuttavat paljon David Gronenbergin ja David Lynchin elokuvia. Ne ovat hämäriä, ja niissä on erikoisia olentoja. Elokuvaa minun unistani on kuitenkin turha lähteä tekemään, koska jos sellainen tehtäisiin, edes minä en ymmärtäisi siitä hevonpersettäkään.

Vasuri

15.09.10 klo 00:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meitsi näki yks yö todella kaameeta unta. En muista siitä kaikkea, mutta ainaskin jotain jäi mieleen. Joku häirikkö mielisairas sieppasi jonkun pikkulapsella ja lähti kaahaamaan omaan piilopaikkaansa. Mä lähdin sitten jahtaamaan sitä yökötystä takaa ja matka tyssäsi jonnekin metsään, jossa tuon örvelön piilopirtti sijaitsi. Jonkin aikaa oltiin ihan vaan hippasilla siellä metsässä ja kykittiin milloin missäkin pusikossa. Sitten jossain vaiheessa mokoma kaheli jäi jonnekin lepäämään ja suunnittelemaan pahojaan. Itse olin tietysti sopivan matkan päässä ja kuuntelin tarkkaan. Se hullu suunnitteli tekevänsä pahoja tuolle lapselle. Siinä vaiheessa uni katkesi, ja onneksi. Kamalin uuni pitkästä aikaa. Saattoi kuulostaa sekavalta, mutta unethan ovat sellaisia.

Drama

15.09.10 klo 15:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pienenä näin varsin outoja unia..olin isän valkoisen Focuksen takapenkillä talomme edessä. Talomme oli sortunut, ja pystyyn jääneissä palkeissa kiipeili orankeja. Focuksen katolla oli valtava häkki, jossa valtava karhu karjui. Lähdime matkaan, ja edessämme hyppi autonkokoisia kivisammakkoita, jotka saivat tien murenemaan. Kun katsoin Focuksen ikkunasta ulos, näin meitä kohti kovaa juoksevan pikkupojan. En vieläkään tajua untani, mutta muistan sen vaikka näin sen 4-6 vuotiaana..

Drama

15.09.10 klo 15:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

rutistan vain silmäni kiinni ja sängyssä ollaan.

varsinkin pienempänä tapahtui samoin kun olin unessa ahdistavassa tilanteessa :D

15.09.10 klo 16:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvä Drama, aion opastaa sinua sen verran että tuplapostauksia on syytä välttää, ja jos jotain lisättävää löytyy, niin viestistä löytyy muokkaa painike. Sanon tämän asian jotta säästän sinut jonkun toisen tympääntyneiltä kommenteilta.

Addeh

18.05.11 klo 13:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

olen useasti nähnyt unen jossa olen kotona ja katson perheen kanssa jotain tuntematonta sotilasta tai jtn. Yhtäkkiä alkaa kuulua pommikoneiden ääniä ja lähden pihalle katsomaan että mitä siellä tapahtuu. Kun näen vihollis rintaman lähestyvän juoksen sisälle perheeni luokse. Aika outoa unessa on muuten se että muu perhe katsoo ihan rauhassa tv:tä. Tässä vaiheessa teleporttaan ystäväni talon eteen ja herään unesta.

T-2000

18.05.11 klo 15:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muutama päivä sitten näin hirveintä painajaista pitkään aikaan... Olin jonkinlainen huumepomo jossain päin Brasiliaa/Mexikoa slummialueella. Minä ja mun avustajat menimme rähjäiseen rakennukseen sisälle, joka paljastuikin jättimäiseksi miestenvessaksi, jossa saatanan isoja zombeja tanssi sambaa pisoaarien ympärillä... Sen jälkeen paikka vaihtui ja uni loppui. Jumalauta.

T-2000

18.05.11 klo 15:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Misaele kirjoitti:

Uneni ovat todella mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä, koska ne ovat niin todellisia, mutta kuitenkin tosiasioita vääristeleviä. Ja niin sattumanvaraisen tuntuisia. Ne jättävät usein oudon olon koko seuraavaksi päiväksi. Ongelma on vain, että muistan ne korkeintaan tuon seuraavan päivän.

Mikä ratkaisuksi? Pitäisikö tässä jotakin unipäiväkirjaa alkaa rustaamaan? :)

Ehdottomasti.

Mihail

18.05.11 klo 16:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Toissayönä pelasin jääkiekkoa Detroit Red Wingsin paidassa. Se oli siistein uni pitkään aikaan, vaikka se saikin nopeasti yhä surrealistisempia käänteitä. Pidän unista juuri siksi, etten ikinä tajua näkeväni unta vaikka mitä järjettömyyksiä tapahtuisi.

25.05.11 klo 23:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomessa oli noussut valtaan fasistinen hallitus. Olin tehnyt jonkin moraalisesti oikean teon, joka kuitenkin oli vakava rikos tämän roistohallinnon alla. En tietenkään jäänyt pidätettäväksi, vaan otin hatkat. Unen alkuosa koostui siitä, että GTA-tyyliin juoksin ympäri suurta kaupunkia yrittäen välttää konstia. Lopulta jäin kuitenkin kiinni.

Koska vankilat olivat niin täpötäynnä hallituksen ronskien otteiden vuoksi, oli rikoksia alettu muuntaa vuosista tunneiksi jotka oli vietettävä hyvin epämukavissa pikku huoneissa. Esimerkiksi oma kahdeksan vuoden kakkuni muunnettiin kahdeksaksi tunniksi tällaisessa huoneessa.

Ja ne huoneethan olivat siis hyvin epämiellyttäviä. Kooltaan luokkaa 2 x 2 metriä, ja todella kuumia. Jokaisessa oli metalliset seinät ja valurautainen lattia. Rangaistusta lisättiin sillä, että ainoa keino välttää koskemasta näihin oli seistä pikkuisten puukaiteiden päällä (jokaiselle kopin vangille oli oma, plus käsille omat kaiteet joiden avulla pystyi pitämään itsensä paikallaan). Koppiin piti mennä itse ja asento piti pitää hirveässä kuumuudessa omin voimin.

Rangaistuksen suuruutta säädeltiin erilämpöisillä kammioilla - mitä rajumpi rangaistus, sitä kuumempi pätsi. Rangaistuslaitoksessa oli pitkä käytävä, ja sen vasemmalla puolella koppien ovia kymmenittäin. Jokainen oli numeroitu, ja eteenpäin mentäessä tuli aina vain kuumempia koppeja. Väritys vaihtui kuumuuden mukaan. Kylmimmät olivat sinivihreitä, kuumimmat tummahkon punaisia.

Oma rötökseni oli sitä luokkaa että jouduin yhteen kuumimmista kopeista. Sen nimi oli Ä2. Muistan ihmetelleeni, että jos koppeja oli vähintään Ä3 asti (näin tunnuslaatan kun astuin ääkakkoseen sisään), niin miten ihmeessä ne lämpötilat on määritelty. Jos oletetaan että kaikista kirjaimista esim. on koppeja 3 kpl (A1,A2,A3,B1,B2, jne), ja joka koppi on vähän edellistä lämpimämpi, niin miten se määritellään että mihin kukakin joutuu. Jos vierekkäisten koppien lämpötilaero on vain jokunen aste, niin ei kai sillä ole paljoa väliä kumpaan joutuu? Näin jälkikäteen ajatellen voisi tietenkin olettaa, että jokainen kirjain merkitsi uutta lämpötilaa, ja kopit oli numeroitu, koska kutakin kuumutta oli useampi kappale. Ehkä se olikin niin.

No, minä jouduin kuitenkin yhteen kuumimmista. Ja se Ä2 todella oli helvetillinen. Lämpötila oli niin kova, että taju oli koko ajan lähdössä. Aistit reistailivat, päänsärky oli hirmuinen... Varmaan lähemmäs 200 astetta. Onneksi kuumimmissa kammioissa oli otettu huomioon, että vangit saattaisivat pyörtyä, ja siellä sai istua hieman puutarhakeinun näköisillä penkeillä. Omalle paikalle oli kuitenkin mentävä ja sieltä tultava omin voimin.

Koska kukaan ei olisi voinut säilyä kammiossa elossa kovin pitkään, rangaistus toteutettiin siten, että Ä2:ssa oltiin kerrallaan vain muutama minuutti, sitten siirryttiin armeliaan viileitä käytäviä pitkin latautumaan viileämpään koppiin. Muistaakseni minua pidettiin B:ssä tai C:ssä. Sitten takaisin Ä2 jne. Onneksi myös nuo kylmemmissä vietetyt tauot laskettiin mukaan rangaistuksen suorittamiseen, eli minun ei tarvinnut istua koko kahdeksaa tuntia Ä2:ssa.

Olin kuitenkin loppua kohden niin heikko, että poltin jalkani sillä rautalattialla. Ilmeisesti kammiot lämmitettiin lattian avulla, koska lattia muistutti huomattavan paljon hellan levyä. Fasistien valtasysteemin mielivaltaisuudesta kertoi jotain se, että samaan aikaan rangaistusta oli suorittamassa myös useampi kuin yksi peruskoulun aikainen kaverini.

Addeh

22.08.11 klo 00:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oli synkkä ja myrskyinen yö... Näin alkoi viime yön uneni. Perhe ja minä olimme kotona kun yhtäkkiä pihalta alkoi kuulua hirveää rääkymistä ja hakkaamista. Menin katsomaan pihalle ja siellähän oli sitten kadettömiä tai muuten vaan raihnaisia apinoita juoksentelemassa pihalla. Lukitsin äkkiä kaikki ovet ja ikkunat. Ovien takana apinat örisivät aivojen perään. Yhtäkkiä apinoita alkoi tulvia joka puolelta. Sitten uni loppui.
Btw. edellisenä iltana oli tullut katottua Apinoiden Planeetan ja Elävien kuolleiden yön

May_Force_Be_With_U

22.08.11 klo 01:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihmeen hyvin porukka muistaa uniaan, erittäin yksityiskohtaisestikin. Itselläni on taipumus unohtaa uneni melko nopeasti.

Viime yönä heräsin nukuttuani vasta muutaman tunnin nähtyäni hyvin epäselvää, katkeilevaa unta. Meininki ei tuntunut niinkään surrealistiselta, vaan pikemminkin omilta ajatuksiltani. Selkeää kuvaa ei muodostunut missään vaiheessa, mutta uni oli silti yksi sykähdyttävimmistä vähään aikaan: ikinä en ole unessa kuullut selkeästi ääniä. Unessani alkoi kuuluumaan aivan voimistuvaa, hyvin epämääräistä ääntä, ikään kuin jotain vierasta puhetta. Ääni voimistui voimistumistaan lopulta todella pauhaavaksi, ja sitten heräsinkin selältäni hiestä märkänä. Olin varmaan jonkinmoisessa horroksessa, koska oloni oli sellainen, etten ollut nukkunut mielestäni ollenkaan. Hyvin outoa.

Mua kiinnosti yleisesti unien tulkinta ja hainkin kirjastosta kesällä Freudin Unien tulkinnan. Antaako kirja sitten ratkaisuja esim. symbolien ym. vastaavien suhteen?

Ei. Ellei unissanne ilmene hyvin paljon solmioita, simpukkoja, hiiriä. Nämä symboloivat penistä. Tai jos unissanne näkyy kaljupäisyyttä, hampaan irtoamista tai kaulan katkaisuja, tämä symboloi kastraatiota.
Sanotaan nyt näin, ettei toi Freud ihan auennut.

mr.random

03.11.11 klo 16:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näen keskimäärin joka yö unia ja huono puoli unissa on että aina ne on niin outoja, pelottavia ja aivoja raiskaavia.Miettikää kun ette voi puhua, juosta karkuun ja luulette että se on totta.Hyvät puolet onnistun silmiäni räpyttämällä heräämään.
Pahimmat unet joista on jäänyt traumoja on kun niissä on se "IT" klovni joka tyylin syö mut puoliksi ennen kuin herään.Olen nähnyt siitä klovnista onneksi vain pari kertaa unta.

Piikittäjä

03.11.11 klo 20:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

märkä uni. yksityiskohdat ei teitä kulttuuriihmisiä varmaan kiinosta

Maximus

03.11.11 klo 20:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

mr.random kirjoitti:

Haha, teikäläisellä onkin sitten hyvä syy valvoa. :D

Itse koin kauheimman unen tuossa kesällä. No ainakin yhden niistä. En meinannut millään saada unta, hikoilin ja halusin nukahtaa sillä pian olisi pitänyt matkata töihin. Yhtäkkiä jokin maaginen voima nosti minut ylös, kävellytti ovelle ja sitten pihalle. Tiesin että nyt on tapahtunut jotain outoa. Päällimmäinen ajatukseni oli, että olen kuollut sydänkohtaukseen. Kun tajusin tuon ajatuksen, halusin väkisinkin takaisin, joka johti siihen että loppujen lopuksi heräsin. Olo oli helpottunut, mutta pelokas. Nousin vauhdilla hikisenä ylös, aivan kuten kliseisissä leffoissa.

Amis

03.11.11 klo 22:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

En nyt ole kuukausiin mitään uni nähnyt, ainankaan semmoisia mitkä muistaisin.
Mutta tässä kesällä näin kuumottavimman unen ikinä. Ei kyllä ollut mikään mukava uni, kun näkee oman kuoleman. Näin siis, että meikäläiseen osu salama ja kuolin yksinkertaisesti :( En pahemmin enää yksityiskohtia muista.

Pitäisi varmaan kirjotella kaikki unet heti muistiin. Varmaan olis aika hauskaa sitten lueskella niitä tai sitten ei.. :)

Vasuri

04.11.11 klo 01:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Amis kirjoitti:

En nyt ole kuukausiin mitään uni nähnyt, ainankaan semmoisia mitkä muistaisin.

Mulla on sama juttu. Ensin näen jotain kummallista, ahdistavaa tai pelottavaa unta. Sitten herättyäni ja aamupalan syötyäni (PIM!) muistini on kuin tyhjennetty. Enkä kyllä viitsisi kirjoittaa uniani ylös, olisi ehkä inhottavaa lukea niitä itse. Eikä myöskään kiinnosta ajatus siitä, että joku psygiatri lukisi niitä. Ties vaikka sanoisi mielipuoleksi.

Pienenä näin kyllä sellaista unta, etten ole pahempaa myöhemmin nähnytkään. Siitä voisi hyvinkin tehdä kauhuleffan, jos vain muistaisin kaikki yksityiskohdat. Muistan vain sen, että Yhdysvallat ja Venäjä olivat sodassa ja molemmilla oli kaikki maailman kehittyneimmät aseen ja ohjukset. Sota ei meinannut loppua millään, mutta lopulta siinä kävi huonosti. Suurvaltio V yhdessä USAn kanssa ampuivat sellaiset pommit toisiaan päin, että koko maapallo pamahti atomeiksi. Heräsin, olin hiestä märkä ja sydän takoi tuhatta ja sataa.

Jaaha

04.11.11 klo 10:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Unessani Benedict Cumberbatch oli Conan O'Brien. Omituinen kokemus.