Keskustelua unista.

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Keskustelua unista.

22.03.09 klo 14:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Huh huh. Viimeyönä näin harvinaisen häiriintyneitä unia. Unen täydellinen ymmärtäminen vaatii Matrixin näkemistä.

Aluksi olin se tyyppi Matrix-ykkösestä, joka halusi itsensä kytkettävän takaisin Matrixiin. Keskustelin maharadzaksi pukeutuneen Tietokoneohjelma"ihmisen" kanssa niistä ehdoista, mitä saisin kun pääsisin takaisin Matrixiin. Toivoin tietysti valtaa ja naisia, mutten kehdannut sanoa sitä suoraan, vaan tilasimme ensin ravintolassa ruokaa. Tarjoilijana oli intialainen mies, joka paheksui kovasti sitä että halusin juoda hienostoaterian kanssa Kokista. Tämä tietokoneohjelmakin tilasi ruokaa, muttei syönyt sitä (ei tarvinnut, koska oli digitaalinen) ja loukkaantui kun vihjaisin asiasta. Kun yritimme aloittaa keskustelua, aloin kuitenkin nuokkumaan ja pidin silmiäni kiinni sillä valot häikäisivät valtavasti. "Muistin" että ennen Matrixistä irroittautumista olin ollut happopää ja nyt olin taas vetänyt LSD:tä. Koska keskustelu ei edennyt mihinkään päätimme mennä nukkumaan hotelliin ja jatkaa keskustelua seuraavana päivänä.

Hotellissa ei kuitenkaan ollut vapaita huoneita. Matrix-agentit pystyivät taikomaan tyhjästä itselleen avainkortteja ja kokeilimme eri huoneita mutta kaikissa oli ihmisiä. Selitimme heille ja hämmästyneille hotellivirkailijoille että respa oli varmaan antanut meille virheellisiä kortteja. He kuitenkin tajusivat vilunkipelimme ja pistivät meidät nukkumaan krematorion uuneihin, joita jostain syystä oli hotellissa runsaasti. Kiusallaan he alkoivat lämmittämään uuneja, ja meihin iski klaustrofobinen tunne. Tässä vaiheessa kuitenkin irroittauduin ruumiistani ja katselin tätä "Wannabe-takaisin-Matrixissä" -hemmoa ja agentteja ulkopuolisin silmin. Silloin tajusin että tempauduin ulos Matrixistä.

Päädyin sitä elokuvastakin tuttua poistokanavaa pitkin isoon jalkapallokentän oloiseen stadioniin. Se palveli samalla Electric Wizardin uuden levyn julkaisupaikkana, ja biisilista oli hakattu valtaviin temppelin näköisten rakennusten julkisivuun. Joka biisin nimi oli yksisanainen (joku demonin nimi) ja jokaiselle oli oma temppeli. Sitten tajusin että Matrixin ulkopuolella olinkin Aku Ankka. Wizard unohtui jonnekkin, sillä syystä tai toisesta Roope Ankan rahat levisivät ympäriinsä. Autoin Roopea keräämään rahat ja palkinnoksi sain häneltä ison tukon erikokoisia seteleitä sekä yhden euron 20-centtisinä. Tällä eurolla oli tarkoitus ostaa karkkia itselleni palkinnoksi hyvin tehdystä työstä.

Lähdin kauppaan mutta matkalla muutuin takaisin omaksi itsekseni ja se iso rahatukko viisikymppiseksi. Kaupassa se karkkien ostaminen unohtui, mutta sen sijaan havaitsin että siellä oli suuri määrä erilaisia maitoja. Oli täys- ja kevytmaitoa tyydyttyneillä ja tyydyttymättömillä rasvahapoilla, jotain terveysmaitoja, tislattua maitoa, Kellopeli appelsiinista tuttua plus-maitoa ja ties mitä. Pähkäillessäni sitä, mitä maitoa ostaisin tuli minua moikkaamaan se happopää joka Matrixissä ollessani olin ollut ja tarjosi minullekin lappuja.

Siinä vaiheessa uni loppui. Oudoin näkemäni uni pitkiin aikoihin.

banaanipalmu

23.03.09 klo 16:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

...

Oudoin näkemäni uni pitkiin aikoihin.

Tuosta sais hyvän surrealistisen lyhärin Buñuelin tai jonkun vastaavan hengessä.

Jaa-a, mä oon aika huono muistamaan näitä unia, mutta jotta viestiin tulee jotain asiaakin, niin sanotaan nyt vaikka tällainen yksi muutama vuosi sitten nähty, lyhyehkö mutta mieleenpainuva uni.

Olin siis jotenkin joutunut sellaiselle perinteiselle puiselle jokilautalle, jossa tosin oli moottori perässä, Muumeista tuttu Nipsu kyydissä ja se leijui pilvien korkeudessa. Sanoinkohan mä sitten Nipsu-paralle jotain ilkeää tai vastaavaa, mutta Nipsu kuitenkin suuttui suunnattomasti ja heitti mut alas sieltä lautalta se moottori mukana. Pudotusta oli aika huikeasti ja silloin tuli se ärsyttävä putoamisen tunne (hyi helvetti mä inhoan sitä), mutta kun lopulta iskeydyin maahan ei mulle käynyt kuinkaan.

23.03.09 klo 18:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

MInäkään en yleensä uniani muista, mutta yksi on jäänyt mieleen.

Olen vuorikiipeilemässä. Olen köysissä kiinni, mutta jostain syystä en pääse ylös tai alas. Muistan ajatelleeni, että tämän täytyy olla unta, koska en ikinä olisi lähtenyt mihinkään vuorelle. Sitten katson yläpuolelleni ja Esa Tikkanenhan se siinä. Silloin olin aivan varma että tämä on unta. Hyppäsin alas ja pakotin itseni heräämään hyvissä ajoin ennen maahan osumista. Yleensä ne putoamisunet päättyy siihen loppu säikähdykseen, joka ei kovin mukavalta tunnu.

Norelski

23.03.09 klo 19:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Hmm, jotenkin erikoista, olen itse saanut aina putoamisunista mielettömiä kiksejä. Suorastaan nautin niistä! En nyt tarkoita olevani mitenkään itsetuhoinen tai mitään, se on vaan niin über mahtava tunne kun herää juuri ennen maahanosumista ja tuntuu niinkuin olisi tipahtanut juuri omaan sänkyynsä.

ToniJJJ

27.03.09 klo 22:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näen unia usein ja suurimman osan niistä muistan hyvin. Pienenä näin aina unia, joissa olin paikoissa, joita en oikeasti ollut koskaan nähnyt. Tällaisissa paikoissa sitten seikkailin monia unia ja koko ajan outo naisääni huuteli nimeäni. Muistan erään unen, jossa kuljin muistaakseni jonkinlaista käytävää ja taas alkoi se ääni huudella nimeäni, ikään kuin kutsuen luokseen. Seurasin sitten ääntä ja tulin jonkinlaiseen suihku/peseytymishuone -tilaan. Ääni tuntui tulevan samassa tilassa olevan saunan oven takaa. Lähestyin sitten sitä ovea, jonka lasiruuduista paistoi valo. Avatessani oven näin hevosen seisomassa keskellä saunan lattiaa. Taisi vielä kerran huutaa: Toniii!, kunnes heräsin.

Että tällaisia unia täällä nähtiin about 5-vuotiaana.

EDIT: Tässä infoa niille, jotka haluaisivat nähdä lucid-, eli selkounia, joissa saa itse päättää, mitä tapahtuu.

TheNameless

28.03.09 klo 17:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Joskus pari vuotta sitten innostuin noista lucid-unista, mutta en ikinä ole onnistunut saamaan sellaista. Voisi taas yrittää, olisi siellä kiva vähän... vedellä... hmm...

Lordi-fani

28.03.09 klo 18:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

ToniJJJ kirjoitti:

On vain yksi kerta jolloin olen kesken unta tajunnut, että näen unta ja sekin oli painajainen. Eli tietenkin tajusin, etä minulla on voima päättää uni joten tein yksinkertaisimman ratkaisun mitä keksin: annoin minua jahdanneen hirviön tappaa minut, koska silloin heräisin. Juu...

28.03.09 klo 19:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minä olen pienestä pitäen nähnyt usein unia, joissa tajuan olevani unessa. Tällöin pystyn myös lähes aina hallitsemaan untani, jos en nyt pystykään lentämään, pystyn ainakin päättämään mitä teen, mihin menen ja niin edelleen. Kyllä vähintään pari kertaa kuukaudessa tulee tällaista unta nähtyä, ja ainoa vika niissä on, että ne jäävät aina kesken.

Meikäläisellä tosin on aina ollut taipumusta nähdä (ilmeisesti?) keskivertoa loogisempia ja rationaalisempia unia, eli allekirjoittaneen unet huomattavan usein etenevät tilanteesta toiseen eivätkä kierrä samaa paikkaa (toisin kuin muiden unet, kuulopuheista päätellen). Olen kyllä tähän asian laitaan erittäin tyytyväinen, toivoisin vain että voisin nähdä ne unet aina loppuun asti. Tosin viikonloppuisin se yleensä onnistuukin. Jos herään kesken unen, niin kääntää vain kylkeä, miettii kesken jäänyttä untaan ja pian huomaakin sen jatkuvan.

Olen muuten ollut huomaavinani että unilääkkeillä saadussa unessa meininki on huomattavasti vähemmän paikallaan junnaavaa ja usein myös "selkounempaa" kuin luonnollisessa unessa. Tosin ainakin itselläni on kyllä taipumusta saada miedoistakin unilääkkeistä hallusinaatioita ja unetkin tuntuvat silloin aina olevan astetta happoisempia. Tiedä häntä.

28.03.09 klo 19:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lordi-fani kirjoitti:
ToniJJJ kirjoitti:

Pari kertaa olen itse tiedostanut olevani unessa, kerran jokin pelottava jahtasi minua ja pystyin heräämään. Toisen kerran olin unessa kaverini kanssa jonkin sortin avaruusaluksessa ja kaverini viittoili minua mukaansa. Samaan aikaan älysin sen olevan unta sanoin hänelle: "Mutta täähän on vaan unta", mutta se ei älynnyt mitään, joten naureskellen lähdin seuraamaan häntä. Hassua.

Ja ainiin. Kerran olin kai juuri nukahtamassa, kun tuli jonkinlainen outo tunne että paiskauduin noin metrin korkeudelta sänkyyni ja nytkähdin hereille äkisti. Tuntui ihan kuin olisin tippunut jostain hereille. Luin noista lucid-unista....olisi mahtavaa päästä mielikuvituksen ohjailemana seikkailemaan ;)

vomppa

31.03.09 klo 13:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mowgli kirjoitti:
Lordi-fani kirjoitti:
ToniJJJ kirjoitti:

Itse näen lucid-unia useinkin, ja ne kaikki ovat olleet aika mukavia. Seuraavalla kerralla pitäisi yrittää kuvitella Jules Verne henkiin ja kysyä mistä hän keksi sen kaiken. . . :D

EDIT: Tällä viestillä rikoinkin jo 400 viestin rajan. Hauskaa.

ToniJJJ

03.04.09 klo 13:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kun noista lucid-unista on syntynyt keskustelua, niin täytyy sanoa, että itse olen - sen perusteella mitä muistan - kerran elämässäni nähnyt moisen unen ja kadehdin niitä, jotka näkevät niitä yhtenään. Ainoassa lucid-unessani(, jonka muistan) olin amerikkalaisessa McDonald's:ssa kun tajusin, että "hei, tämähän on unta, saan tehdä mitä haluan!". Siitä sitten loikkasin kassapöydän yli ja juoksin syömään hampurilaisia siitä "hyllystä", jossa ne nälkäisiä asiakkaitta odottavat. En muista mihin heräsin, mutta se tapahtui melko pian. En tiedä, mistä moinen uni tuli, kun en ole koskaan ollut innokas McDonald's -fani.

naruto

03.04.09 klo 15:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

No,näin kerran semmoisen unen että olin autossa, ja ajoimme sillan yli. Sitten kuuluu kaamea ääni:"Hänellä ei ole turvavyötä". Sitten lennän oven läpi ja juuri kun olen tippumassa veteen, herään.

Sitten kerran näin unta, että seisoin katsomassa, kun kaksi hirviötä tappelivat jossain suurkaupungissa. Muuta en muista...

Toisessa unessani minulla oli henkivartija koulussa.

Ja kerran näin unta, että kaverini, joka oli jo ennen unen näkemistä muuttanut pois vuosia sitten, on kuollut, ja saan sen selville. Herätessäni ajattelen, että hän on kuollut, mutta sitten tajuan minuutin päästä, että se oli unta.

Tapio

12.04.09 klo 12:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eilen näin tuollaisen lucid-unen, tai ainakin jotain sinnepäin. Unessa mulla oli ensin kädessä kynä, sitten hetkeksi kun olin katsonut muualle niin se oli muuttunut paperiksi. Siitä tajusin "hei täähän on unta kun ei tällasta tapahdu oikeesti", ja yritin alkaa kontrolloimaan untani, muttei se onnistunut ja vaivuin takaisin normaaliin uneen.

naruto

16.04.09 klo 13:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noh, näin about viikko sitten unta että murhaaja ajoi minua takaa pitkin pihaa. Älysin sen olevan unta, ja ajattelin "siivet, siivet", ja nousin lentoon. Muuta en unestani muista.

Vuosi sitten näin unta, että kaksi miestä kirveet kädessä veivät minua metsään. Siellä oli iso mökki valtavalla, raskaalla rautaovella. Kysyin "Miten me nyt sisään pääsemme?". Ukot vastasivat, että käytä päätäsi, ja sitten ne potkaisitvat minut oveen, joka hajosi tuusannuuskaksi. Muuta en muista.

Tätini näki unta, että hän oli kanssani linnanmäellä.Olimme uutuus-vuoristoradassa, kun ääni sanoi:"Hyvää päivää ja seuraavaksi menemmekin seinän läpi." XD

onemorerobot

18.04.09 klo 20:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

JiiÄr

24.04.09 klo 09:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

onemorerobot kirjoitti:

Hmm, jotain leffoihin/näyttelijöihin liittyviä unia tähän nyt...

Itse olen nähnyt aikoinaan kaksi eri unta, jossa olen käynyt lainaamassa ja palauttamassa vuokraamoon Stanley Kubrickin Eyes Wide Shutin.

Samantapainen uni oli se, jossa olin kuuntelemassa Maj Karman kauniit kuvat-yhtyeen Ääri-levyä. Albumin lainasin kirjastosta vuosia myöhemmin unennäkemisestäni.

Tuontapaiset kokemukset ovat kieltämättä herättäneet voimakkaamman kiinnostuksen kyseisiä teoksia kohtaan, vaikkeivät ne huipputeoksiksi kohoaisikaan.

onemorerobot

25.04.09 klo 23:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

haxor

27.04.09 klo 22:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kerran näin unta jossa olin tuttujeni kanssa jossain aukealla ja taivas muuttui punaiseksi ja joku sanoi että kohta tulee maailmanloppu.sitten päätin että hirtän itseni ennen sitä. niimpä menin kavereitteni kanssa puunjuurelle jossa oli hirttoköysi valmiina ja sitten sanoin vain tyynesti että viekää Teemulle(vanha luokkakaveri) terveisiä ja hirtin itseni.Samantien sen jälkeen sitten heräsin.:D Unet on kyllä aika pimeitä välillä,ainakin omani :D

Vasuri

28.04.09 klo 22:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä en näe kovin usein unia, tai sitten en muista niitä. Mutta yleensä näen musiikin tekemisestä unta - melkein aina mulla on niissä kitara kädessä. Ja on joskus ihan pähkähullu unikin tullut nähtyä ja aina sen jälkeen herättyäni jään ihmettelemään, miksi tuollainen?

Crank!

13.09.10 klo 19:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onpa mielenkiintoinen topicc. On mukava lukea muiden unista. Näin unta josku pienenä, taisin olla viisi tai kuusi vuotias:

Muumipappa, Pikkumyy ja Nuuskamuikkunen sieppas isäni ja vanhemman veljeni ja vei jonnekkin luolaan. Sitten menin Muumipeikon kanssa etsimään isääni ja me tiputtiin johonkin kuoppaan ja meidät mietiin sinne luolaan, jossa isäni ja isoveljeni oli. Sitten ne aikoi tappamaan isääni ja sitten heräsin.

Olin varmaan yöllä katsonut salaa jotain elokuvia. Nyt tulee mieleen että olinkohan ihan terve silloin... :D

-------

ToniJJJ kirjoitti:

Näin joskus tämmösen unen. Siinä veljeni työnsi veitsellä minua selkään, se ei sattunut, mutta muistan että sitä kutitti silloin. Huomasin siinä että olin unessa ja menin tekemään sitten voltteja johonkin rotkoon.