Keskustelua unista.

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Keskustelua unista.

vomppa_98

15.07.08 klo 12:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällaista unta näin usein pienenä ja isompanakin. . . Itse asiassa en muista unesta paljoakaan, muistan vaan muutaman seikan, ja tiedän vain nähneeni sitä. Tässä se mitä muistan:

Kävelen alussa tavallisella kesäisellä niityllä. Sitten jossain vaiheessa huomaan että käveleminen on raskasta, ja jalat tuntuvat ties minkä painoisilta. Sitten koetan taivuttaa ruohonkortta, ja sekin tuntuu hirveän raskaalta. Sitten uneen liittyi vielä jokin rakennusvaiheessa oleva kone siellä niityllä ja sen ympärillä hääräilevät ihmiset jotka rakentavat sitä.
Muuta en sitten hereillä muistakkaan. . .

Oikeastaan aika hauska uni. En vain millään muista kaikkea siitä. Olen aivan varma että siinä tapahtuu muutakin, mutten vain millään muista mitä. Olen nyt noin 5 vuotta koettanut miettiä miten se uni menee kokonaan ja mitä se tarkoittaa. . . no, ei kai unissa tarvitse järkeä ollakkaan.

Toinen uni, josta muistan vain muutaman seikan, enkä muuta, on tälläinen:
Ollaan soutelemassa soutuveneellä ison joukkion kanssa jollain suurella järvellä (joukkioon kuuluu sekä tututja että tuntemattomia). Se järvi on muuten melko tavallinen metsäjärvi, mutta tajuan että se on uskomattoman syvä. Näen rannatkin vain hämärästi, jossain vaiheessa sitten järvi alkaa taittua joeksi ja eikun soudetaan vaan. . .
Muuta en muista.

Hiisi

16.07.08 klo 14:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pienenä näin erittäin korkealentoisia unia ja joskus myös sen verran vahvoja painajaisia, että välillä ihan ahdisti mennä nukkumaan. Unet on kyllä kiehtovia ja joistain unistani pystyn toki löytämään jotain todellisuuteen tai sisäiseen maailmaan liittyviä juttuja, tosin yleensä hyvin väärityneenä tai jotenkin symbolisena. Harmittaa että en silti enää muista uniani kovin usein sillä ovathan noi mielenkiintoisia.

Tarantino

20.07.08 klo 01:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heh, näin viime yönä unta joka sijoittui toiseen maailmansotaan. Hitler ja Stalin paiskasivat kättä ja menivä pieneen mökkiin syömään hedelmiä. Minä taas sain päähäni mennä mökille piiskatykin kanssa, aukaisin oven ja possautin Hitlerin ja Stalinin hedelmiensä kanssa mössöksi.

Toivottavasti ei ollut enneuni...

kurkkuharja

20.07.08 klo 19:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kerran näin unta jossa heräsin, kävin suihkussa ja lähdin töihin, jossa paiskin hommia siihen kunnes pääsin kotiin, jolloin herätyskelloni alkoi piristä ja sain elää päälle toisen työpäivän yhden palkalla... Aijai mitä nautintoa...

Filmijokeri

20.07.08 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni on omtuinen tapa nähdä unia aina satunnaisesti unen ja valveen rajamailla, jolloin todellisuus sekoittuu uniin, joskus myös oikeasti tajuan olevani unessa ja oikeasti saan usein tällöin unihalvauksia.
Niin kuin esm. kerran kun näin painajaisunta, itse unesta en muista mitään muuta kuin painostavan tunnelman. Olin jo kauan elänyt unessa, kunnes yht'äkkiä tajusin olevani unessa ja yritin herätä.
Silloin sain tietynlaisen unihalvauksen, en nähnyt enää unta, mutta en ollut hereilläkään. Simäluomien nostaminen vertautui jo tavallista raskaampaan metsurin työpäivään viime vuosisadan alussa ja käsien liikkuttaminen oli jo lähes mahdottomuus.
Kaikkein epämiellyttävin puoli näissä 'kohtauksissa' on se, ettei niistä pääse valveille pitkään aikaan (tai siltä se tuntuu), ja jos yrittää huutaa, suu ei pihahdakkaan.

Rocky

26.09.08 klo 10:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Välillä saa miettiä päivän nähtyään sekoja unia kuten yhden kerran olin teräsmies asussa lentelin turun keskustan yllä ja pelastin lentokoneen putoamasta maahan.

27.09.08 klo 21:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yleensä näen unia aika tavanomaisista asioista, esimerkiksi kerran siitä että Mayhem ei koskaan ollutkaan tehnyt omia biisejä vaan oli Slayer-coverbändi. Aattelin että nyt on asiat kummasti, mutta onneksi heräsin ja Deathcrushini oli yhä paikallaan. :D Vähän harmittaa kun muut näkee aina jänskiä unia ja minä vaan ihan tavanomaisia visioita.

älykääpiö

28.09.08 klo 18:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minä teen unissani usein urotöitä, mikä on mukavaa. Sitten herään keittelemään kahvia ja laiskottelemaan päiväksi.

29.09.08 klo 14:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

älykääpiö kirjoitti:

Hieno mies!

kurkkuharja

14.10.08 klo 14:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku aika sitten näin unen, jossa olin ensin natsien vankina juna-asemalla. Sitten yksi vanki hyökkäsi kimppuuni, vedimme miekkataistelun kunnes muutuin ihmissudeksi jonka jalkoihin oli köytetty ovet ja vastustaja muuttui punasilmäiseksi valkoiseksi kaniksi jonka turkki oli veren peitossa. Kiipesin tätä karkuun juna-asemalla stondanneeseen merirosvolaivan mastoon, pomppasin alas ja juoksin pakoon. Olin taas äkisti muuttunut itsekseni ja jänis erääksi kaverikseni, joka ajoi minua takaa aikomuksenaan tehdä minulle ruosteinen koukku (paskainen sormi tungetaan toisen suuhun). Juoksin hetken asemarakennusta ympäri, kunnes huomasin asemalle tulleen isot karnevaalit, kaikilla oli vappuhuiskuja ja porukka lauloi ja tanssi ja discovalojakin löytyi. Vanha mies oli silinterissä sellaisen sähköpienon takana etc. No, sitten joku huusi että joku vahna fabu ja kaksi mummoa ovat linnoittautuneet asemarakennukseen aseitten kanssa. Muutuin kaupungin pormestariksi ja sanoin että hoidan asian. Menin sisälle rakennukseen. Se oli eräänlainen labyrintti, joka oli rakennettu tuhansista samanlaisista koulun jumppasalin pukuhuoneista, joissa oli naulakoissa jääkiekkoilijoiden pelipaitoja kuivumassa. Hiivin pitkin labyrinttiä, kunnes kuulin etäältä iloista puhetta. Se oli selvästi veljeni, joka oli labyrintin keskustana toimivassa saunassa kahden kauniin naisen kanssa (tätä en missään vaiheessa nähnyt, tiesin sen vain äänistä päätellen ja jonkin sortin telepatian avulla). Tiesin että nyt on aika toimia, sillä noilla kavereilla olisi varmasti hallussaan paloletku, jolla he suihkuttaisivat jäistä vettä päälleni mikäli aistisivat läsnäoloni. Hetkeäkään epäröimättä nappasin koko joukon vaatteet saunan edessä olevalta penkiltä ja lähdin juoksemaan pakoon huvittuneena siitä, kuinka he joutuisivat tulemaan alasti takaisin. Kuulin nimeäni huudettavan raivonsekaisella äänellä. Juoksin kuin päätön kana pimeän labyrintin poikki pulssi kasvaen. Tunsin takaa-ajajien lähestyvän. Samalla hetkellä kun donkkasin ulos labyrintin hämärästä heräsin unesta huutaen kuin syötävä. Siinä oli sitten 50 prosentille sängyn lopusta väestöstä selittelemistä aamun pikkutunneilla.

16.10.08 klo 11:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yleensä muistan unet vain muutaman minuutin heräämisestä, mutta yksi uni, jota näin ihan pienenä pentuna, on jäänyt mieleen: juoksen dinosaurusta (oisko ollut rexi) karkuun. Vähän väliä vastaan tulee kivipylväitä joiden taakse menen piiloon, mutta aina saurus särkee pylvään hännällään. Tätä jatkuu koko nukkumisen ajan.

vomppa

16.10.08 klo 16:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pari yötä sitten näin unta, jossa kotikatuni päähän oli rakennettu elokuvateatteri. Aika pieni se oli, yhtä leffaa kerrallaan siellä vain esitettiin, mutta luonnollisesti menin sisään. Se oli aika viihtyisä paikka, tavalliset naulakot, pieni eteisaula, jonka päässä oli lipunmyyntitiski.

Ja kun siellä heti näytettiin jotain harvinaista Godzilla elokuvaa, jota olin metsästänyt kauan, niin tietenkin menin kysymään että mitä maksoi. Halpaahan se oli, ja pääsin sisään.
Kävinkin siellä monesti heti koulun jälkeen, ja monenmoista viihdettä tuli nähtyä. Ja kyseinen teatteri oli vielä niin lähellä, että sinne saatoin helposti kävellä.

Sitten heräsin, ja tajusin heti, ettei kyseista elokuvateatteria ollutkaan parinsadan metrin päässä. Ja kyllä harmitti niin etten voi sanoin kuvata. En ole kyllä koskaan ennen toivonut niin kovasti että uni olisi totta.

Dr. Zaius

24.11.08 klo 17:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viime yönä näin seuraavanlaista unta:

En muista tarkalleen mistä se alkoi, mutta muistan vielä selvästi siitä alkaen, kun ajoin mönkijällä keskellä vilkasta kävelykatua. Kadulla oli paljon ihmisiä ja ajoin töötti pohjassa, jotta ihmiset väistäisivät. Vauhtia oli 80 km/h. Sitten tien sivuilta tuli eräs ala-asteen opettaja luokkansa kanssa (en muuten erityisesti pidä tästä opettajasta). Opettaja tuli oikealta puolelta puolen luokkansa kanssa ja puolet luokasta tuli vasemmalta. Onnistuin jotenkin väistämään he vaikka en kääntänyt mihinkään suuntaan. Omituista oli, että mönkijässä ei ollut normaalia peukalokaasua vaan sitä piti polkea! Siitä huolimatta se pärisi kuin viimeistä päivää.
Tässä vaiheessa mukaan tuli kaksi kaveriani. En tuntenut heitä ennestään, mutta unessa tunsimme kaikki toisemme. Toinen heistä ajoi mopolla ja toinen autolla. Käännyimme vasemmalle ja sen jälkeen poliisi lähti jostain peräämme. Ajoimme karkuun jonnekin metsätielle. Sitten käännyin yksin jonkun maajussin pellolle, jonka jälkeen heräsin.
Kummallisinta kuitenkin oli se, että heti herättyäni ensimmäinen ajatukseni oli, että siinäpä olisi kunnon käsikirjoitus johonkin elokuvaan. Muistaisinpa vain unen alkuosan...

NitroPupu

25.11.08 klo 18:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viime aikoina en ole pahemmin unia nähnyt ja jos olen, en muista niistä mitään, paitsi pari astetta eroottisempaa unea... Muistan kyllä itse asiassa yhden unen, joka pelotti mua naperona. Kävelin jossai kalliol aika pirun pitkään, sitten jostain tulee (muumi)mörkö ja jahtaa mua ympäri, ja uni loppuu kun tipun kalliolta piikkeihin... Aika disturbing, muistan nähneeni tuon unen monta kertaa pienenä, varsinkin kipeänä. Nykyisin on vaikeat yöt aina jos on tosi kipeä jne. Ihan mielenkinnosta kysyn, että monen aikaan yleensä käytte nukkumaan ARKIPÄIVINÄ, viikonlopun unirytmi on mitä on :) Itse yleensä löydän itseni sängyssä pyörimässä yleensä 24-01 aikavälillä...

Storyteller

06.03.09 klo 22:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meikäläinen näki 2 erilaista unta viimeisen 2 viikon aikana armeijassa, joista molemmista sain tuntea 2 erilaista tunnetta mitä en halua kokea oikeassa elämässä. Tässä nyt sitten ne unet lyhyinä tarnoina:

Eli ensimmäinen uni kertoo jotakuinkin siitä kun olin ostoksilla jossakin kaupassa ja sain kuulla sattumalta kuinka paljon paskaa eräät henkilöt tuvastani puhuvat selän takanani, josta pahoitin mieleni. No, tämän jälkeen oltiin tuvassa, kun alikersantti tuli sanomaan meille että joku jättiläinen on tulossa testaamaan komppaniaa ja meidän täytyisi pysäyttää tämä. Tässä vaiheessa olin oikeasti peloissani, koska kun tuo kyseinen jättiläinen tuli, tuntui että oikeasti kuolen taisteluun. Yritin jopa piiloutua valmiiksi. Taistelu ei tosin ollut aivan normaali, vaan kun huomasin ettei sitä voi pysäyttää tavallisesti, alkoivat porukat huitomaan maata nyrkeillä, jolloin väriläikkä lensi jättiläistä päin. Ja ainakun joku huitasi maahan jättiläinen kääntyi tätä päin. Minä istuin nurkassa, koska olin vihanen muille, mutta huomasin että he tarvitsevat apua, niin vihasta huolimatta autoin heitä ja otin jättiläisen huomion itselleni jonka jälkeen sain jonkun värilisen meikkipullon kuvan.

Ihan helvetin ihmeellistä, mutta olin kyllä ihan helvetin peloissanikin ja ymmärsin unesta pari asiaa. :D

Niin ja toinen uni, oltiin ihan vain normaalisti tupalaisten kanssa kävelemässä pitkin metsiä, kun jostain syystä tapoin aina välillä osan ja lopussa kun olin tappanut muutaman, ja muut olivat vihaisia minulle, niin sanoin etten mä tätä halua tehdä. Enkä ole koskaan halunnutkaan, pahalta tuntui jo kokoajan unen aikana kun mielessä pyöri vain nuo teot. Sitten jostain syystä sain tilaisuuden korjata asian ja kelata unen taakse päin ja kaikki olivat taas elossa ja minä olin onnellinen.

Täytyy kyllä sanoa, että vaikka oli toinen outo uni, niin koskaan en halua tuollaista syyllisyyden tunnetta itselleni. Oikeasti aika kamala fiilis.

Taitaa johtua vähäisistä nukkuma ajoista nämä oudohkot unet, mutta tässä nyt pari omaani. :D

06.03.09 klo 22:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Storyteller kirjoitti:

Käy kertomassa jollekin isommalle herralle, että näet unia tupakavereiden tappamisesta. Todennäköisesti pääsisit armeijasta pois todella nopeasti.

Storyteller

06.03.09 klo 23:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:
Storyteller kirjoitti:

Käy kertomassa jollekin isommalle herralle, että näet unia tupakavereiden tappamisesta. Todenäköisesti pääsisit armeijasta pois todella nopeasti.

Haha, luultavasti olisin seuraavat viikonloppuvapaat kiinni jonkun terapeutin juttusilla. Tai no en usko, että kukaan unia niin vakavasti ottaa ja jos ottaa, niin saa ottaa, mutta itse ainakin pidän ne kaukana todellisuudesta. :D

Jokatapauksessa, se en periaatteessa ollut minä joka tappoi, koska ne kaikki olivat vahinkoja, mutta minä satuin olemaan lähin henkilö ja jostain syystä tunne oli sellainen kuin olisin täysin itse syyllinen. Kuten esimerkiksi yksi kaveri tipahti kiveltä, menin alle ottamaan kiinni, mutta tältä katkesi niskat, kun sain kiinni. En tiedä miksi ajattelin koko ajan että olin syyllinen, mutta sitä tunnetta en halua kokea edes lievänä. Pahaa en tekisi edes kärpäselle. :)

Norelski

07.03.09 klo 11:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä uni jätti minuun varmasti ikuiset traumat enkä palaa koskaan enää ennalleni:

Olin parhaan ystäväni kanssa meillä viettämässä iltaa, kun ystäväni kaivoi taskustaan esiin pari sätkää: "Nämä on ihan mielettömiä sätkiä, tästä kun vedät pössyt, ollaan kuin parhaimmassakin tuiterissa, eikä tarvitse juoda yhtään." "Mikäs siinä", minä vastasin ja sytytin sätkät ja imaisimme niistä savut. Kohta kuului kuitenkin lähestyvien askelien ääni ja äitini saapui huoneeseen ja minä heitin äkkiä sätkät ikkunasta ulos, ettei vaan vanha äiti-parka säikähtäisi. "Menen ulkoiluttamaan koiraa", äiti ilmoitti. Sillä välin huomasin muutosta ystävässäni, hän oli kuin haamu, jökötti siinä vain ja näytti poissaolevalta. Päätin kuitenkin mennä hakemaan sätkät, jotka olin heittänyt ulos ikkunasta. Kun palasin, ystäväni oli kääntynyt päin seinää, hän oli aivan pienessä sykkyrässä, ihan jäykkänä oli tyystin liikkumaton ja hänen silmänsä olivat lasittuneet. "Apua herää, herää, mikä sulla on", yritin herätellä kaveriani. Mitään ei tapahtunut, joten nostin kaverini käsiini ja kannoin hänet yläkertamme vessaan, matkalla hän muuttui pieneksi koiranpennuksi joka röhnötti sylissäni. Varmaan se johtui sätkästä, ajattelin. Juotin hänelle vettä ja hän muuttui taas ihmiseksi. Ystäväni nousi seisomaan, mutta hän näytti silti todella pelottavalta. Kuin elävä kuollut, hän käveli takaovellemme ja sanoi: "Mä tästä lähen lenkille, älä tule mukaan." Minua huippasi päästä, ja hoipertelin keittiöön. Äitini tuli kotiin ja sanoi: "Mikäs sillä Annalla oli (ystäväni nimi), hän vaikutti todella poissaolevalta, missä hän on ?". Jätin vastaamatta kysymykseen ja aloin tosissani huolestua kun kaveria ei vaan kuulunut takaisin. Olin aivan paniikissa, "Tämä on mun syytäni, ei olisi pitänyt polttaa niitä ihme sätkiä, en enää ikinä käytä mitään huumeita, se on varmaa kuollut se kaveri!". Lähdin ulos etsimään kaveriani ja löysin hänet monen tunnin jälkeen ja kuolleena, sitten aloin itsekin kitua, ja uni loppui.
Heräsin aivan sekavassa tilassa ja lievässä paniikissa laitoin kaverilleni viestin että "oletko sä hengissä?"

E1: Yritin muokata tota vähän tarinallisempaan muotoon, että se olisi helpompi ymmärtää
E2: Ja silti siitä tuli ihan helvetin sekava..

Tapio

07.03.09 klo 14:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Norelski

21.03.09 klo 11:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taas tuli nähtyä siinä määrin mielenkiintoista unta, että piti tänne tulla avautumaan.

Olin omassa kodissani, kun kuulin radiosta jotain outoa surinaa. Menin ulos katsomaan ympärilleni ja siellä oli kovin hiljaista. Yhtäkkiä sain päähäni ajatuksen, että kaikki muut ihmiset, paitsi minä, ovat jonkun asteen zombeja jotka yrittävät värvätä minua joukkoihinsa. Ja niinhän he olivatkin. Menin ulos aikeissani karata ja selvitä näiden elävien kuolleiden kynsistä. Asuinympäristöni kaikki puut oli kaadettu ja kaikki näyttä autiolta. Kohta näin kun kulman takaa viiletti kolme vitivalkoista safariautoa. Autoissa oli kaljuja vaaleita miehiä, joilla oli valkoiset haalarit päällään. "Sinä kurja petturi, meidän täytyy eliminoida sinut", huusi yksi miehistä minulle. Siinä vaiheessa unta tiesin, että he tappaisivat minut. Käperryin sykkyrälle maahan ja odotin että luodit lävistäisivät minut. Jotenkin alitajunnassani tiesin, ettei se sattuisi, mutta silti olin pelon vallassa. Ikuisuudelta tuntuvan hetken päästä ainakin kymmenen luotia lävistivät minut. Olin tavallaan kuollut, mutta silti katselin edelleen maailmaa omilla silmilläni, en ollut oikein varma olinko hengissä vai kuollut. Sitten valkohaalariset miehet asettivat minut nojaamaan vasten safariautoaan. Yksi heistä otti esille sahan. Sitten he vain alkoivat sahaamaan minun jalkojani. He sahasivat niistä ohuita siivuja irti, ja katselin itse miten jalkani vain lyhenivät lyhenemistään, ja veri valui maahan. Mitään kipua en tuntenut unessa, mutta olo oli oikein harvinaisen omituinen.

Edit: hullu mikä hullu.