Keskustelua unista.

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Keskustelua unista.

23.01.17 klo 20:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taas tuli mieleen yksi uni vuosien takaa mieleen.

Unessa olin mökin takkahuoneessa, joka oli jostain syystä tavallista pimeämpi, synkempi ja likaisempi. Unessa istuin ihan tavallisesti takkahuoneessa olevaan tuoliin ja ihan tuolin vieressä oli jostain syystä sellainen muutaman metrin levyinen ja pituinen vesiallas. Yhtäkkiä vesialtaasta nousee sellainen rupinen/mätänevä käsi, joka tarttuu jalkaan kiinni ja alkaa vetämään allasta kohti, uni loppuu siihen.

25.02.17 klo 10:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viime yönä tuli taas nähtyä outoa unta.

Olin joidenkin henkilöiden kanssa jossain ihan ihme paikassa ja sitten yksi seurueeseen liittyvä veti esiin webley-revolverin ja ampui katuvalon hajalle. No, sitten muutkin seurueesta halusivat alkaa ampumaan ja yksi henkilö ampui pari laukasta eikä osunut mihinkään.

Itsellä oli niin kova halu päästä ampumaan että yritin ottaa asetta henkilön kädestä. No lopulta kun pääsin ampumaan, niin Ben Kingsley:n näköinen henkilö tuli ottamaan aseen pois ja sanoi että minulla ei taida olla lupaa siihen.

Muistaakseni Kingsleyn näköisellä henkilöllä oli sellainen vanha kaapu päällä.

25.02.17 klo 12:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun unessa oli myös revolveri. Ammuin jotain kimppuuni hyökännyttä äijää pienellä mustalla revolverilla, jonka jälkeen kyseinen heppu muuttu koiraks. Koira oli viä hyvin samannäköinen kuin oma koirani. Tämän jälkeen koira loikkas parvekkeelta alas. No mä lähin sitten juokseen hirveetä kyytiä alas kattoon, että kävikö pahasti. Koiran luo päästyäni huomasin sen muuttuneen sellaseks lelukoiraks jossa oli vedettävä naru, jonka jälkeen koira päästi haukkuääntä. Tän jälkeen joku iso musta auto, ehkä joku chevy-farmari, lähti jahtaan mua. Hiukan psykedeelinen uni. Sopis hyvin johkin David Lynchin leffaan.

19.03.17 klo 19:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin viime yönä, jossa olin jossain isossa aulan tapaisessa paikassa joka lensi. Se lensi siis jonkun kaupungin yllä, jossa näkyi paljon sumua. Kaupunki näytti vähän helsingiltä, tosin kaupungin keskellä oli ilmeisesti jokin voimalaitos ja merta ei näkynyt lainkaan. Muistaakseni unen lopussa kulkuväline yritti laskeutua joka kuitenkin epäonnistui niin että laite tippusi maahan.

1961 viestiä

04.07.17 klo 10:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin juuri unta, että katselin suomalaista toimintaelokuvaa. Leffa oli pöljä mutta viihdyttävä ja muistan ajatelleeni, että kunhan leffa loppuu, käyn antamassa sille Leffatykissä kolme ja puoli tähteä.

Elokuvan alussa esitellään päähenkilöt, kaksi veljestä, joilla molemmilla on vakoojan taitoja. Toinen veljeksistä on taitava hakkeri, tiirikoija ja hiiviskelijä, toinen taas kova poika tappelemaan. Alkukohtauksessa esitellään kumpikin hahmo normaalien toimiensa parissa, jolloin paljastuu, että hakkeriveljes on sortunut rikoksiin, toinen taas lain ja järjestyksen suojelemiseen.

Veljesten entinen työnantaja kutsuu heidät luokseen, jolloin velipojat kohtaavat ensimmäistä kertaa vuosiin. Paljastuu, että tyyppien välit eivät ole ihan kunnossa, mutta työnantaja selittää, että nyt tarvitaan heidän molempien kykyjään ja pläp pläp pläp. Selviää, että Suomi on liittynyt NATOon ja Suomenlahden saaristossa on tukikohta, johon heidän täytyy murtautua suorittamaan jokin tehtävä.

Murtopuuhat sujuvat rutiinilla ja veljekset löytävät itsensä rähjäisestä huoneesta, jossa on paljon kuvaputkinäytöllä varustettuja tietokoneita. Tällöin "hyvä" veljes kääntyy "pahaa" veljestä vastaan ja lyö hänet käsiraudoilla kiinni kanaverkkoon, koska "paha" veljes kuitenkin pilaisi kaiken. "Hyvä" veljes lähtee suorittamaan tehtävää. "Paha" veli yrittää irrottautua, mutta aikansa temmottuaan epäonnistuu ja rojahtaa kiukkuisena istumaan. Silloin hän näkee, etteivät vakoojaveljekset olekaan ainoat tukikohtaan murtautuneet. Hieman syrjemmällä tukikohdassa saapastelee asepukuinen mies, ja yllättäen jostain rakennuksesta ammutaan raketti, joka tekee miehestä jauhelihaa.

Havaintoa ei selitellä sen enempää, vaan tehdään nopea leikkaus tukikohdan henkilökuntaan. Paljastuu, että tukikohdassa on ollut kansalaisvelvollisuuttaan suorittamassa joukko sivareita. Sivareilla on yllään maastopuvut ja käsissään rynnäkkökiväärit, ja kantakersantti selittää, että koska he ovat sivareita ja heidän palveluksensa on nyt ohi, he joutuvat luopumaan seremoniallisesta krenatöörin arvostaan. Krenatöörin arvo mainitaan erikseen englanniksi, saksaksi, suomeksi ja kreikaksi, ja näin vihjataan, että tukikohdassa on monenmaalaisia joukkoja.

Sivarit juttelevat keskenään tyytyväisinä ja yksi heistä (Sami Hedbergin näköinen) lähtee ulos tupakalle. Hän kävelee sinne tänne ja kompastuu yllättäen räjähtäneen sotamiehen ruhoon. Kamera laskeutuu maan tasalle ja rähmällään lojuva Hedberg kääntyy tulosuuntaansa kauhistuneen näköisenä. Kamera tarkentuu Hedbergin taakse, jolloin siellä näkyy singolla aseistautunut terroristi. Terroristi ampuu raketin ja Hedbergin persuksista lentää lihankappaleita ja verta samalla kun Hedberg irvistelee tuskallisesti. Kamera nousee hetkellisesti hieman ylemmäs, jolloin näemme, ettei Hedbergillä ole enää jalkoja. Hedberg lähtee ryömimään eteenpäin, mutta saa aiemmin kuolleen sotilaan suolia suuhunsa. Hedberg yrittää ottaa suolet käsillään pois, mutta kuolee kesken toimituksen ja hänen naamansa putoaa mutaan ihmisen sisälmykset hampaiden välissä.

Valitettavasti heräsin tässä kohtaa enkä saanut koskaan tietää, miten elokuva loppuu.

1961 viestiä

13.07.17 klo 12:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä kertaa näin unta, jossa luin synkkää ja tieteispainotteista Aku Ankka -jatkista. Unessa mainittiin erikseen, että jatkiksen kirjoittajalla oli skitsofrenia.

Sarjiksen alussa esitellään maailma, joka muistuttaa Blade Runneria. Ankkalinna on valtava sateinen metropoli, johon aurinko ei koskaan paista ja joka muistuttaa enemmän jättimäistä teollisuuskompleksia kuin ihmisten asuinpaikkaa. Lyhyet matkat liikutaan liukuhihnojen päällä, pitemmät matkat luotijunilla. Maailmaa hallitsee tuntematon johtaja. Tavalliset asukkaat on pakotettu maksamaan valtavia veroja. Ihmiset ovat jakautuneet useampaan ryhmään:

Tahdottomat - ihmisiä, jotka ovat sortuneet johtajien aivopesuun eivätkä enää välitä. Tavoiteltu ja arvosteltu tila.

Nukuttajat - ihmisiä, jotka eivät ole luopuneet vapaasta tahdostaan. Nimitys "nukuttaja" tulee siitä, että useimmat nukuttajat eivät tee työtä, vaan tyrmäävät tahdottomia ja ryöstävät näiltä sen mitä tarvitsevat. Tahdottomat eivät ihan rehellisesti sanottuna vaan välitä, joten asia ei ole suuri moraalinen dilemma. Aku Ankka on yksi nukuttajista.

Robotit - tekoäly kehittyy jatkuvasti, mutta on toistaiseksi helposti tunnistettavissa, vaikka otuksen ulkonäkö olisikin täysin ihmismäinen. Sarjiksen alussa Aku lukee Baba Jaga -uutispalvelua, joka ilmoittaa, että uusin tekoäly kykenee tuottamaan ei-deterministisiä vasteita ärsykkeisiin.

Korttelivahdit - koskaan ei tiedä, kuka on johtajien kätyri.

Tarinan alussa Aku Ankka elelee normaalia helvetillistä elämäänsä Ankkalinna-metropolissa. Korttelivahti tarkkailee Paratiisitietä. Aku "nukuttaa" tahdottomia. Naapuri ostaa koko palkallaan Sihi-juomaa ja juopottelee, kunnes rahat loppuvat. Aika kuluu ja Aku huomaa, että yhä useampi tahdoton naapuri on korvattu tätä muistuttavalla robotilla. Korttelivahdilla tuntuu olevan jotain tekemistä asian kanssa.

Eräänä päivänä Aku hyppää luotijunaan korttelivahdin perässä ja lähtee seuraamaan tätä. Seuraa runsaasti jännittävää seikkailua ja toimintaa futuristisessa kaupungissa. Korttelivahti menee valtavaan rakennukseen syrjäkaupungilla ja Aku seuraa häntä. Pahaksi onneksi korttelivahti on huomannut Akun ja kolkkaa hänet.

Herätessään Aku on valtavalla avaruusasemalla. Hänet viedään johtajan luokse. Paljastuu, että johtaja ei olekaan yksittäinen henkilö, vaan asemalla odottavat kaikki Aku Ankka -sarjojen roistot ja mahtimiehet. Roope-setä. Lusku. Musta Pekka. Mustanaamio. Kaikilla on kasvoillaan irvokas naamio, joka ei kuitenkaan riitä peittämään kantajansa todellista henkilöllisyyttä.

Pomot selostavat, että tahdottomien aivot on määrä korvata robottiaivoilla yksi kerrallaan. Vaikka tahdottomat ovat periaatteessa helposti ohjailtavia, niin robotit ovat paljon luotettavampia.

Tässä vaiheessa heräsin. Tosin luulen, että sarjiksen oli tarkoituskin päättyä synkästi ja ilman todellista ratkaisua Ankkalinnan masentavaan tilaan. Paras ratkaisu tietenkin olisi, että Akun aivot korvattaisiin robottiaivoilla ja hän palaisi Paratiisitielle onnellisena ja hyödyllisenä yhteiskunnan kansalaisena.

27.07.17 klo 22:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin tässä yksi yö-unta, jossa mulla oli käsien ulottuvilla sellainen laatikko, joka oli täynnä vanhoja videoita. (Tykkään esim. vanhoista mainoksista, kanavailmeistä, virityskuvista tai ihan vaikka elokuvista mitä ei olla pahemmin remasteroitu) Muistaakseni laatikossa oli myös yksi mustaviitta piirretty. Kuitenkin unessa pääsi käymään niin, että laatikko siirtyi aina muualle, kun olin ottamassa sitä käteen.

Sain saman yön aikana myös unihalvauksen. Tuntui siltä kun oltaisi painettu patjaa vasten ja kaiken lisäksi unihalvaus puhui. Sanoi perkelettä sellaisella vääristyneellä kiimeällä äänellä. En nähnyt kuitenkaan mitään, koska nukuin vatsallani.

27.07.17 klo 23:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Unessani osaan vain lentää pilvien lomassa. Näen kuitenkin ylhäältä selvästi rakennukset pihoineen. Tämän kaiken tietysti ilman Ray Ban laseja. Eräs ilta käväisin mytologisen ja kristallin kirkkaassa peliluolassa ja voi että väriloisto ja varjot kohtasivat kuin parhaasta noirista, johon sotkettu Vice Cityn tyylitietoisuutta. Tietenkin ostin kasan erittäin vanhoja boostereita, joita hyllyllä riitti vaikka maailman tappiin asti. Herätä kuitenkin täytyi ja päässäni soi ensin Heartstonen yksi tunnuslause peliäänistä "Im flying". Aamulla poltan savukkeen ja pistän sopivaa musaa ja syön edellisen illan loput mässyt kevyesti, mutta todellakaan en tunne olevani kovin aamuihminen. Sarjakuvista tutun Karvisen kanssa poden maanantaikrapulaa ajatellen viikonloppua.

Saa nähdä millaiset unelmat 4.8. alkavissa yleisurheilun mm-kisoissa saavat ilmoitetulla joukkueella kasaan. Joku asia, jos mikä tulisi tutkia on mitallien haaliminen vielä 90 luvun taitteessa sujui Suomella.

15.10.17 klo 20:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koin lauantai aamuna oudon "unen". Herään ja tunnen olevani hereillä ja katson kelloa joka näyttää klo 14. Alan sitten miettimään että miten ihmeessä tässä on näin käynyt sillä, yleensä viikonloppuisin herään klo 8-9. En muista kuinka pitkään unta kesti, mutta sitten säpsähdin ja heräsin ja katsoin kelloa joka oli jotain 8.

Eipä tämä mikään kovin kumma ole, muttei itselle ole ennen käynyt tuollaista.

16.10.17 klo 03:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tästä unesta taitaa olla jo reilu viikko aikaa: Turkuun avattiin uusi urheilumyymälä ja menin vähän etuajassa sinne oottelemaan avautumista. Jossain vaiheessa tuli aika pitkäksi ja menin lähimpään metsään katsomaan Robert Bressonin leffoja ja syömään puuroa. Jossain vaiheessa kuulin takaa jonkun huutavan: "Bressonit on ihan perseestä!", käännyin ja meinasin heittää puurot sen naamalle, kunnes huomasin huutajan olleen yksi yliopiston pipopäinen lehtori. Kaadoin puurot maahan ja jatkoin takaisin urheilupuodille.