haave elokuvaurasta

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › haave elokuvaurasta

Lordi-fani

16.07.08 klo 19:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oma unelmani jo 7-vuotiaasta asti (olen nyt 15) on ollut elokuvaohjaajan ammatti. Ensin pitää kyllä käydä lukio läpi, mutta sen jälkeen pyrin toteuttamaan tuon haaveen. Jos ei onnistu, niin olisi se kiva tehdä jotain muuta elokuva-alalla esim. käsikirjoittaa. :D

AIDS

16.07.08 klo 20:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mulla on muotoutunu haave tehdä erilaisia Suomi-leffoja kun ne on aina sitä tuhatmiljoonaa kertaa nähtyjä farssi-draama-sota räpellyksiä ja vaikka kansa pyytää niin lisää samaa jöötiä puskee. Itse olisin ajatellut ohjata findie-pätkän jossa gootti-vamppyyrit mellastaisivat. Myös zombikanoista kertova pätkä on käynyt mielessä kunhan kuvausryhmä ja näyttelijät löytyis. Vois tietty lähettää kässärin jonnekinstudiolle.

Hiisi

16.07.08 klo 21:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikesta voi haaveilla... Mutta ainakin haluan joskus kokeilla taitojani ns.elokuvan tekijänä. Pitäisi vaan saada kasaan sopiva porukka, eli vaikka kavereiden kanssa kyhätä joku ihmeellinen pläjäys. Mä tietenkin ohjaisin.

Dekabristi

18.07.08 klo 13:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyviä ideoita piisaa, ja toteuttamistapakin on varmasti mietittynä... Silti kun joskus kameraan tartun, kylmä totuus aikaavievästä, vaikeasta ja turhauttavasta puuhasta iskee kasvoihin. En näe tulevaisuuttani elokuvakentällä, ainoastaan katsomossa.

Mutta aina saa haaveilla, totta kai. Ehkä jos joskus olen miljonääri, voin tuottaa haluamiani elokuvia!

Mielessäni on ollut tusinan verran hienoja ideoita, joista yksi pitkäaikaisin on kaksiosainen elokuvaduo Suomen sisällissodasta. Ajatus olisi, että toinen elokuva kuvaisi sotaa punaisten ja toinen valkoisten näkökulmasta vähän Clint Eastwoodin Iwo Jima -duon mukaan. Näin näkökulma saisi olla rajattu, jopa propagandamainen, sillä henkilökohtaisesti pidän hieman mahtipontisesta, epäkorrektimmasta esittämistavasta. Kumpikin elokuva päättyisi Tampereen torin antautumiseen ja punavankien teloittamiseen. Mukana pitäisi olla myös rakkaustarina.

Toinen idea olisi dystopinen scifi, jossa Uusi maailmanjärjestys on vienyt valtioilta rajat ja kansalaisilta oikeudet. Diktaattorin valtuuksilla häärivät maailman korkeimmat rahamiehet taluttaen Yhdysvaltaen hallitusta talutusnuorassaan. Elokuva kertoisi pienestä suomalaisesta kapinaliikkeestä, joka perustaa oman valtion suojellakseen ihmisiä poliittiselta terrorilta. Kyseessä olisi eeppinen sotaseikkailu kylmässä tulevaisuudessa, joka muistuttaisi enemmän menneisyyttä kuin tulevaisuutta autioituneine maaseutuineen ja brutaaleine lainrikkojineen. Nuijasotamainen kapina kuvattaisiin verta säästelemättä ja vallankumouksen henkeä tihkuen katkeraan loppuratkaisuun saakka, joka herättelisi ihmisiä ajattelemaan nykypäivän poliittista maailmantilannetta.

cuckaracha

18.07.08 klo 19:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Indiehommiin ryhtyminen on houkutellut tasaiseen tahtiin.

Musiikit voisi tehdä itse, näytelläkin voisi pakon edessä ja ohjaus olisi luonnollisesti omalla kontolla. Käsikirjoituskin tulisi nopeasti omasta kynästä.

Pöpö

28.09.08 klo 16:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

10-vuotiaana sain päähäni et olis muuten kivaa olla näyttelijä ja sillä tiellä ollaan edelleen. On kavereiden kanssa tullu väännettyä pari leffaa, mutta ei niistä roolisuorituksista välttämättä kukaan ihan Oscaria antais... (Suurin...) ongelma on kyllä se että rakas perheeni tukee tasan 0 prosenttisesti.

28.09.08 klo 16:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itseäni ei niinkään kiinnosta ''oikeat'' elokuvatuotannot vaan tuo indie/findie-puoli. Olishan se kiva jotain amatöörikomediaräpellyksiä olla tekemässä mutta asun ite niin pienellä paikkakunnalla että porukkaa ei tahdo löytyä.

Projektori

21.08.12 klo 12:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ovatko tämän ketjun haaveet, toiveet tai suunnitelmat kellään toteutuneet? Viimeaikoina olen tehnyt 1-2 min. mittaisia Dokkareita, se on hyvin haastavaa.

Liikavarvaz

13.01.13 klo 22:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

En tiedä teistä, mutta itse käyn Media-assistenttitutkintoa ja voi pojat, että osaa olla hankala ala! Kaiken, mitä tekee, oli se sitten sisällöllistä työtä (käsikirjoittaminen) tai itse elokuvateknistä työtä (valaisu, grippi, kuvaus), on oltava samanlaista, kuin pelaisi shakkia. Pitää miettiä jatkuvasti viisi siirtoa eteenpäin. Aina, jos ei tiedä, pitää kysyä ja sääntöjä pitää kunnioittaa. Työpäivät ovat pitkiä (normaali päivä elokuvantekoa on noin 17h) sanasto hankalaa (gaffer clamp, griphead, ND-kalvo, C-stand) ja työ hierarkista.
Hyvinä puolina on se, että tuotantoryhmässä paska valuu aina ylöspäin ja palkka mm. mainoksista on hyvä (20€ h yli 10h/pvä)

Nirpi

24.04.13 klo 21:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vastaakohan kukaan leffatykkiläinen otsikon kysymykseen kieltävästi? Totta kai se houkuttaa minuakin, olisi upeinta ikinä olla ohjaaja-käsikirjoittaja, jolla on resursseja toteuttaa villeimmätkin visionsa. Olen väljästi määriteltynä varsinainen suurnörtti: kuka viitsii mennä pilhettämään tai katsomaan telkkarista Big Brotheria, jos on tilaisuus olla lukemassa, piirtämässä, maalaamassa, kirjoittamassa, tuijottamassa elokuvia, kuuntelmassa musiikkia tai soittamassa sitä? Elokuvantekijänä saisin yhdistää ajattelun, tarinankerronan, visuaalisen puolen ja musiikin eikä minun tarvitsisi valita vain yhtä instrumenttia ideoideni toteuttamiseen. Elokuvaohjaajana voisin olla yhtä aikaa vaikuttaja, aktivisti, taiteilija, tarinankertoja, viihdyttäjä, maailman, ihmisten ja oman sisäisen todellisuuteni kuvaaja.

Optismistisesti ajateltuna haaveeni on toteutettavissa, elokuva-alaahan voi päästä opiskelemaan teoriassa kuka hyvänsä toisen asteen koulutuksen saanut, ja hyvillä näytöillä ja poikkeuksellisella lahjakkuudella ja mielikuvituksella pitäisi periaatteessa päästä uralla eteenpäin. Periaatteessa...

Käytännössä Aalto-yliopiston elokuvaohjauksen linjalle hyväksytään vuosittain kourallinen opiskelijoita, kolme tai kaksi tai jotain sinne päin. Nuori ohjaajanalku ei pääse myöskään näyttämään suurelle yleisölle närhen munia sillä mullistavalla tulevaisuusdystopia-supermegatoimintapläjäyksellään, koska hänellä on käytössään niukin naukin rahaa toteuttaa studiossa kuvattu pienen näyttelijäkaartin puolitoistatuntinen draama.

Luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä tarvitaankin juuri siihen, että pystyy loihtimaan tylsistä, niukoista ja sataan kertaan nähdyistä aineksista jotain uutta ja uljasta. Loistavalla ohjaajalla (tai käsikirjoittajalla) täytyy olla näkemystä, oivaltavuutta, persoonallista otetta, organisointikykyä, kokonaiskuvan hahmottamisen taitoa ja helkkaristi_mielikuvitusta. Elokuvantekijä on kuin köyhä mutta neuvokas opiskelija, joka loihtii jääkaappinsa rajoitetuista antimista yllättäviä, mutta herkullisia hengenpitimiä. Hypoteettisesti elokuvantekijä saa aikanaan ansaittua mainetta ja mammonaa tekeleillään, ja pääsee sitten toteuttamaan (teini-iästä asti poltelleet) unelmanleffansa. Aidosti näkemykselliset, tarinankerronnan hallitsevat tekijät luovat tässä vaiheessa mestariteoksia. Toisilla taas kiehuu hieman yli... (esimerkkejä tietänevät kaikki)

Monikin leffanörtti haaveilee indie-elokuvien värkkäämisestä, mutta pikkupaikkakunnalta on mahdotonta haalia kasaan sopivaa ja samanhenkistä porukkaa. Herääkin kysymys, miksei täällä Leffatykissä voisi viritellä yhteisiä projekteja, kun monen alan osaajia tai harrastajia tuntuu löytyvän? (en ole haravoinut foorumia läpikotaisin, joten en ole varma, onko asia todella näin. Oikaiskaa, jos olen väärässä) En julista nyt mitään Suuren Yhteisrojektin Brainstormauksen Aloittamista, koska minulla ei ole kokemusta, koulutusta eikä varsinkaan laitteistoa. Leffaharrastajien keskustelupalsta vaikuttaa suurin piirtein parhaalta mahdolliselta paikalta löytää avustajia ja osallistujia omiin leffaprojekteihin.

Onhan se siistiä haaveilla. Vielä jonakin päivänä elokuvaideani ovat jalostuneet täällä pisteytettävään muotoon ;D

25.04.13 klo 14:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Valmistuin 2007 TV-puolelta, vajaan vuoden tein videokuvaus/editointihommia, siinä se. Helppo alalle on päästä opiskelemaan, mutta harva sille alalle loppujen lopuksi töihin pääsee. Vanhoista luokkatovereistani yksikään ei ole TV-tai elokuvapuolella töissä. Eli vaikka se elokuvaharrastajana tuntuu mukavalta ajatukselta, että olisi joku päivä kuuluisa ohjaaja, käsikirjoittaja tai kuvaaja, niin kannattaa olla realistinen. Vain murto-osa valmistuneista löytää tiensä elokuviin, televisioon tai teatteriin ja pitää osata hommansa todella hyvin, olla todella nälkäinen ja mahdollisesti omata suhteitakin eri paikkoihin, jos alalta leipänsä halajaa tienata.

Itse tiedän nyt, että omalla kohdallani elokuvat ovat ja pysyvät vain harrastuksena.

Nirpi

25.04.13 klo 19:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näinhän se taitaa mennä... Leffojen kattominen ja käsikirjoituksien rustailu pöytälaatikkoon ovat hienoja, antoisia, kaikille mahdollisia ja hyvin halpoja huveja. Haaveilu ja ylioptimismi samoin ;D

WillFilm2001

26.04.13 klo 17:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo...itselläni on iso haave päästä elokuva ohjaajaksi/käsikirjoittajaksi/näyttelijäksi. Näyttelijäksi osaan eläytyä rooleihin, lauluääntäkin löytyy ja pidän muuntautumiskyvystä. Käsikirjoittajaksi oon jo alkanu pääjuonia rustailla omakeksimiini elokuviin. Ohjaajaksi on ollu kokemusta jo parikin kertaa semmosissa ihan pikkupikkuelokuvissa koulussa. Tosin kuvaaja vei minulta ohjaajan työn.

William Wernus Film

09.04.16 klo 10:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

On aina kiehtonut miten tarina herätetään kameran avulla eloon. Ois niin paljon ideoita visuaalisesta, kuin tarinalliselta puolelta. Olen miettinyt mihin lukioon menisin kun yläkoulu on ohi (olen kasilla), sillä olen kiinnostunut elokuva-alasta ohjaajana ja käsikirjoittajana, sekä hieman myös näyttelijänä. Niin olen miettinyt, että opiskelisinko alaan koulutustasolla vai ihan ilman mitään koulutusta itse. Ilman koulutustahan ne kaikki Kubrickit ja Tarantinotkin on kohonnu korkeuksiin. Vai pitäiskö harkita teatterikorkean kautta.
Tai sit vois olla aamu tv:n leffakriitikko...hmm...

10.04.16 klo 13:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

William Wernus Film kirjoitti:

Tai sit vois olla aamu tv:n leffakriitikko...hmm...

Kannattaa huomata että Kubrick ja Tarantino ovatkin amerikkalaisia, ja amerikkalaiset markkinat ovat paljon suuremmat. Ja siksi on mahdollista Yhdysvalloissa lyödä läpi Tarantinon tavoin, tai kuten Sam Raimi teki Evil Deadin kanssa.

Suomessa sama ei onnistu. Vaikka koulutukseen voi päästä vähän heikommista lähtökohdista, markkinat ovat niin pienet, että alalle pääsy on äärimmäisen vaikeaa. Monelle mahdotonta.

En tietenkään halua tässä murskata kenenkään unelmia, ja jotkut hyvätuuriset pääsee tekemään leffoja. Ei kaikki pääse alalle, mutta kai sen tietää vain yrittämällä että voiko itse päästä elokuvauralle.

William Wernus Film

13.04.16 klo 10:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuo on kyllä totta...olen syntynyt toisin sanoen väärään paikkaan ja väärään aikaan unelmani toteuttamiseksi. Nykyaikana oikeastaan tarvitsee sen koulutuksen, koska taso on huomattavasti entistä kovempi ja kilpailua alalla on enemmän.

13.04.16 klo 14:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Tottahan tuo on. Mutta sitä en käsitä, miten tiukasta seulasta huolimatta suoltavat niin katastrofaalisen huonoja leffoja vuodesta toiseen.

Dekkari

05.01.19 klo 18:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eikös suomalaisista näyttelijöistä esim. Jasper Pääkkönen ole saanut paljon rooleja, vaikkei herralla ole ilmeisesti mitään näyttelijä/teatteritutkintoja. Pääkkönen tuli tunnetuksi salatuista elämistä ja alkoi siten saamaan rooleja.

Nykyaikana elokuvien suhteen on kuitenkin se, että kuka tahansa voi tehdä perjaateessa elokuvia, jos vaikka verrataan 20-30 vuotta taaksepäin. Nykyään kuvauslaitteistoa, editointityökaluja yms. saa paljon helpommin ja halvemmalla. Elokuvia voi myös nykyään levittää verkkoon esimerkiksi youtubeen. Ei siitä välttämättä ainakaan heti valuttaa saa, mutta ainakin voi jakaa.

05.01.19 klo 19:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi tuttu rekkakuski meni joskus pari vuotta sitten omien sanojensa mukaan kännissä ja puoliksi läpällä ekstraksi yhteen kotimaiseen leffaan. Nykyään sillä on jo useampi vähän näkyvämpikin pieni sivurooli mm. uudessa Tuntemattomassa ja parissa muussa viime vuonna ilmestyneessä isomman profiilin leffassa. Ilmeisesti kaverilla on nyt jotain kunnianhimoisempaakin meneillään sen harrastuksensa suhteen.

Tahtoo sanoa että jos tuommoisiin hommiin haluaa, niin kannattaa vaan rohkeasti mennä mukaan johonkin ihan ruohonjuuritason juttuihin ja alkaa verkostoitua. Ei sinne puskista varmaan oteta ketään edes nimellisillä tutkinnoilla.

Yksi toinen kaveri, nykyään ammatiltaan valokuvaaja, improvisoi lukiossa yksin nollabudjetilla ihan päteviä harrasteleffoja jollain ihan halpakameralla ja kodin irtaimistolla, se voitti aikoinaan niistä jonkun pienen palkinnonkin. Itsellä taas on tarkoitus alkaa opettelemaan stop motionia kun saan sopivan kameran ja aikaa joskus hankittua. Onhan näitä mahdollisuuksia nykyään toteuttaa itseään jos vaan on tarpeeksi röyhkeä koettamaan onneaan ja uimaan samalla vähän vastavirtaan.