haave elokuvaurasta

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › haave elokuvaurasta

SpaceCadet1

28.06.04 klo 16:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niin suuri Quentin Tarantino-fani kun olen, toi haave elokuvaohjaajan urasta on ollut jo pitkään, mutta se jää aika saleen vain haaveeksi. Ehkäpä käsikirjoittajan ura olisi jotain johon voisi perehtyä, jos innostuksen kipinä syntyisi. Oma kehuhan haisee, mutta luova kirjoitus on meikäläisen heinää ja varsin hauskaakin (joskin täydellisyyden hakemisen takia kovan työn alla). Mutta kuitenkin, leffabisnes on täynnä riskejä, joita minä en olisi niin valmis ottamaan.

TheShining

29.06.04 klo 16:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itsekin olen kaveriporukalla pari amatööri-leffaa tehnyt.
Ohjaajan ja Käsikirjoittajan urat olisivat suurimmat haaveet.
Näyttelijäksi en halua.

Logain Ablar

05.07.04 klo 10:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielekiintoinen topicci!

Jep jep jep... Elokuvaura kiinnostais ja todella paljon, olen ottanut jo kursseja, kuten draama kurssin, elokuanohjaus kurssin, improvisaatio kurssin, ja kaikkea tuon tyylistä...

Mutaman elokuvankin olen kaveri porukalla koittanut väsätä... Ja onhan niitä tullutkin tehtyä elokuva kurssilla... Minun elokuvien (3) nimet olivat:

-Kuka pelkää Alieneita
-Pelastakaa sotamies Eetu
-( Vielä oli yksi jonka nimeä en muista enkä pääse koulullle tarkistamaa sitä...)

Jakke 29
1934 viestiä

06.07.04 klo 00:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni ei ole kyllä koskaan edes käynyt mielessä haave ohjaajan tai näyttelijän urasta.
Elokuva mailmassa roolini taitaa olla ikuinen sohvaperuna.

Screwball

06.07.04 klo 00:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niinpä, eipä tuo linssiluteen homma sovi minulle, kaltaiselleni raamikaalle nuorelle miehelle :D

Hush-hush

06.07.04 klo 01:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tietysti haluaisin ainakin kokeilla näyttelijän, käsikirjoittajan ja/tai ohjaajan hommia. Jos alaa pyrkisi ja kaiken lisäksi pääsisi opiskelemaan, pelkäisin juuttumista joidenkin Salkkarien ohjaajaksi. Niinpä ajattelin intin jälkeen aloittaa loistokkaan futis-, jääkiekko- tai formulauran, ja 10 vuoden rahankeruun jälkeen olisi varmaan tarpeeksi rahaa johonkin omaan pikkuiseen, mutta elokuvan koko kuluvaksi vuosituhanneksi mullistavaan pätkään. Suosittelen muillekin.

DELETED

19.08.04 klo 14:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

DELETED

Low Rider

19.08.04 klo 18:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nelisilmä kirjoitti:

Mikään muu ei tunnu tällä hetkellä niin realistiselta haaveelta, kuin elokuvaohjaajan ja samalla käsikirjoittajan ura. Mistään muusta en ole oikeastaan kiinnostunut. Vanhemmat ovat sanoneet, että jos haluat tuota unelmaa elättää, niin kannattaisi mennä lukioon ja tehdä töitä.

Kutakuinkin samanlaisia tuntemuksia minullakin. Kyllä taitaa olla niin että lukion/armeijan jälkeen hiivutaan tuonne suuntaan, ellei mieli muutu lähivuosina. Riskialtistahan tuo työ on, mutta eihän sitä koskaan tiedä... :wink:

19.08.04 klo 19:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nelisilmä kirjoitti:

Ja nyt olen lukiossa. Aika helvetin tylsää täällä on, kun ei tullut ketään kaveria ylä-asteelta.

Itselläni on täysin sama tilanne. Liedon teinejä ei pahemmin taide kiinnosta. Mutta eihän koulun tietenkään tarvitse olla sosiaalisen elämän keskusta. Ja ohjaajan urasta haaveileminen on toiseksi mieluisin unelma - sen jälkeen...

Ascaris

19.08.04 klo 20:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elokuvaura koostuu lähinnä omista indie-tuotoksista, joita täälläkin on käsitelty. Olen näytellyt leffoissamme olosuhteiden pakosta, koska emme ole koskaan kyenneet kokoamaan tarpeeksi suurta näyttelijäkaartia. Ihmisiä ei joko kiinnosta, tai eivät halua näyttää naamaansa ruudulla. :? Eli lähinnä minä ja ji olemme näytelleet leffoissa. Minä olen yleensä hoitanut kuvauksen, osan ohjauksesta, käsikirjoituksen pienen ideoinnin ja editoinnin. Ji on taasen tuonnut pääkäsikirjoituksen leffoihimme ja paljon muita ideoita.

Ehkä sitä lähtee jatkamaan opiskeluja tälle alalle, ehkä ei. Datanomin tutkinto on taskussa ja tästä voidaan jatkaa suuntaan jos toiseen. Aika näyttää miten hupia riittää. :)

arska

20.08.04 klo 19:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leffa-ala ja videosysteemit sun muut on varmasti monille unelmien ammatti. Totuus on että tuo ala ei vaan ikävä kyllä työllistä kaikkia halukkaita. No mikäpä ala työllistäisi, mutta leffa/video-alan koulutus-työllistymis -tilastot ei varmaan ole kovin mukavaa luettavaa. Tunnen useamman kaverin joilla on pidempi koulutus alalle, mutta ovat päätyneet tekemään muita hommia kun ei oo alan jobia. Hesassa "voisi löytyä" töitä, mutta ei kaikki sinne halua lähteä.

Suurin osa koulutuksen saaneista (jotka ovat onnistuneet löytämään töitä) työskentelee muissa tehtävissä kuin leffaproduktioissa. Esim. visailu-, musiikki-, ja uutisohjelmat sun muut "tylsät" TV-ohjelmat työllistää väkeä melko paljon... Leffahommiin kiinni pääseminen vaatii melko paljon työkokemusta (jos ei lasketa avustajia). Tunnen yhden tyypin joka on päässyt noihin leffahommiin ihan oikeisiin töihin ja noita produktioita löytyy leffatykistäkin tykitettynä. Noissa töissä kuvaan astuu tulojen epäsäännöllisyys. Ostappa siinä vaikka oma kämppä ja koita saada pankista lainaa kun ei ole mitään tietoa säännöllisistä tuloista.

Yksityisyrittämisen kynnys on onneksi pienentynyt tietokoneiden ja kohtuuhintaisten digivehkeiden myötä. Alan itsekseen opettelu on tänä päivänä myös melko helppoa. Digikanavien myötä omia tuotoksia voi tarjota itsekkin esitettäväksi. Puhumattakaan nettilevityksestä... Moni hyvä juttu saattaa lähteä yllättäen liikkeelle harrastuksen kautta.

Niinhän se vaan kumminkin on että haaveita ei voi tavoittaa jos ei yritä ja tee paljon työtä. Lisäksi pitää olla jotain näistä: lahjoja, hyvä tsäkä tai suhteita.

J-P

20.08.04 klo 23:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän elokuva-ala kiinnostaisi. Jos sitten joskus vanhempana.

gggolem

24.08.04 klo 18:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olis hienoa olla ohjaaja. Katoin just lomalla Strange Daysin ja täytyy nostaa hattua sille ohjaajalle. Naiset ei yleensä tee tollasia leffoja.

Acedia

24.08.04 klo 18:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainahan sitä voi haaveilla elokuva-alan työpaikasta, mutta siihen on niin marginaalisen pienet mahdollisuudet päästä mukaan ja mukaan pääseminen + koulutuskaan ei takaa automaattisesti työpaikkaa. Ei oikein kuulosta kovin varmalta pohjalta, jolle vois elämää alkaa suunnittelemaan. Voihan sitä kyhätä käsiksiä/tehdä leffoja ihan itse tai kaveriporukalla ja lähettää niitä jollekin tai laittaa nettiin. Ei sitä koskaan tiedä... jos onni potkasis... :P

gggolem

24.08.04 klo 18:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

gggolem kirjoitti:

Mutta en siis haluaisi olla suomalainen ohjaaja. Hyi jeesus!

11.10.04 klo 01:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

gggolem kirjoitti:

Mutta en siis haluaisi olla suomalainen ohjaaja. Hyi jeesus!

:? Hmmm? :roll: Mitä vikaa suomalaisissa ohjaajissa on?

**********

Kulutin viime viikolla kallista aikaani pari päivää elokuva-avustajana. Koska olin epävarma siitä, mitä production staff sanoisi valokuvakamerasta, tyydyin tuhertelemaan muutamia luonnoksia. Toista päivää en jaksanut ikuistaa, mutta ensimmäiseen voitte tutustua täällä. [koti.mbnet.fi] :)

11.10.04 klo 01:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olishan se hienoa olla elokuvaohjaaja vaikkapa jenkkilässä. Suomen puitteet ei minua kiinnosta. Miettikää nyt, saisit tehdä vaikkapa oman käsikirjotuksen ja valita siihen musiikit ja sitten valita huippunäyttelijöistä mieleises rooleihin. Ja sitten vielä saisit istua kameran takana ja päättää kuvakulmat yms. Mikäs sen hienompaa 8)

11.10.04 klo 16:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Population1 kirjoitti:

Hmm, ja suomalainen ohjaaja ei sitten saa vai? :roll:

Muutenkin tuo Suomi-ohjaajien mollaaminen yleisellä tasolla kieltämättä vähän kummastuttaa. Löytyyhän täältäkin alansa huippuja, ikävä kyllä Multipleksit eivät koskaan esitä heidän elokuviaan, Kaurismäkeä lukuunottamatta,

11.10.04 klo 17:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:
Population1 kirjoitti:

Hmm, ja suomalainen ohjaaja ei sitten saa vai? :roll:

En mä mitään suomalaisia ohjaajia mollaa. Sitä tarkoitan, että oletetaan nyt että saisin tehdä elokuvan, niin haluaisin esim.kuvauspaikoiksi jenkkiläisen kahvilan, new yorkin kadut, arizonan autiomaata. En Porin toria, Tampereen Hämeenpuistoa tai Helsingin keskustaa. Haluaisin pääosaan vaikkapa De Niron, Michael Madsenin, Jack Nicholsonin tai Harvey Keitelin, en Vesa Vierikkoa, Heikki Kinnusta tai Jasper Pääkköstä.
En vähättele suomalaisia ohjaajia tai näyttelijöitä, mutta haluasin elokuvaani erilaiset puitteet. Saa kai ihminen haaveilla mistä haluaa,eikö?
Kuka sitä on käskemään toista, että mitä tämän pitäisi haluta.

sami-san

11.10.04 klo 20:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käsikirjoittajana olisi joskus hauska hankkia elantoa, jos ei jopa ohjaamalla. Tosin se ohjaaminen vaatisi jonkinlaista tajua kamurakulmien yms päälle, ja se taas on asia johon minä en jaksaisi kiinnittää huomiota. Mutta käsikirjoitusmiehenä olisi hauska elellä, kunhan tekisi hyviä kirjoituksia :).