Katseletko vielä VHS-kasetteja?

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Katseletko vielä VHS-kasetteja?

vallu_87

12.12.11 klo 10:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

DVD syrjäyttti VHS:n ja luultavasti Blu-Ray syrjäyttää DVD:n. Onko se hyvä vai huono asia? Onko VHS jo taakse jäänyttä elämää? Itse aina silloin tällöin appiukon legendaarisella videonauhurilla katsastan nostalgisella tunnelmalla elokuvia. Onhan VHS-kaseteissa hyvätkin puolensa: Valikoima on suurempi, tekstit usein isommat ja suomennokset paremmat. Kasetit kunniaan!

Espuzio

12.12.11 klo 12:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanhat VHS-kasetit olen pyrkinyt korvaamaan DVD:llä, ainakin parhaimmat. Kasettejakaan en kumminkaan ole hävittänyt pois. Kaikkia ei vaan tahdo löytyä muussa formaatissa.

Yleensä parempi kuvanlaatu, kohtausten helpompi haku ja pienempi tilantarve puoltaa devareita ja bd:tä.

Täytyy kyllä sanoa että monet 80-luvun VHS:ien kannet hakkaa mennen tullen ns nykyelokuvat. Esim. toiminta- ja kauhuelokuvien piirretyt kannet ovat upeita. Jo tämä riittäisi syyksi keräillä näitä.

13.12.11 klo 20:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meikäläinenkin katsooo sillon tällöin videoita. Suurin osa leffoista hankin tosin tietenkin dvd:nä, mutta joskus ostan vanhoja ennen vuoden 1987 videolakia julkaistuja kasetteja. Niissä kaseteissa on sellaiset kannet jotka ovat jotenkin persoonallisempia verratuna nykyajan moderneihin dvd kansiin. Aloitin noiden keräilyn yli vuosi sitten. Kokoelmaan on jo ehtinyt tulla esimerkiksi ensimmäinen suomijulkaisu Painajainen Elm Streetistä. Joku saattaa pitää erikoisena sitä että näin nuori kuin minä (21v) katselee ja etenkin hankkii noin vanhoja kasetteja, mutta niin minä kuitenkin teen :) Vuodet kuluvat tosin ja voi olla että ehkä lähitulevaisuudessa en enää katso videoita katselumahdollisuuksien puuttuessa, tai ei sitä tiedä. Se tottakai tarkoittaa sitä että modernit dvd ja Blu-Ray levyt ovat sitten ainoat formaatit joilta leffoja katson.

Salmiakkisydän

31.12.11 klo 09:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suurin osa lapsuuden suosikkileffoista löytyy yhä VHS:ltä ja koska videokasetteja pyörittävä laitteemmekin vielä toimii, niin totta kai katson =)

mauge

31.12.11 klo 17:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Häh? Onko olemassa jotain muitaikin formaatteja?

Matalahiilihappoinen

31.12.11 klo 19:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jonkin verran olen katsonut, kotona on edelleen VHS:ät tallessa ja kirjastosta olen lainannut pari mitä ei muilla formaateilla löydy. Varsin nostalginen tallennusmuoto, mutta näin jonneikäisen näkökulmasta se kelaus alusta loppuun (tarvittaessa) on varsin rasittavaa joten mielelläni katson leffat DVD:ltä tai blu-raylta.

pertti

Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa vm.85
Rakastettuni vm.77

wednesday

02.01.12 klo 18:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

VHS:ää en enää juurikaan katsele, sillä toimiva nauhuri puuttuu. Pelottaa myös tuo mahdollisuus että blu-ray syrjäyttää dvd:n. Jotenkin en vain pidä rayista kun hintakin tuntuu olevan usein kalliimpi. Toki formaatin vaihtumisesta voisi olla hyötyäkin, saattaahan olla että tulevaisuudessa devareita saa esimerkiksi eurolla kappale, kuten vhs:älle on käynyt formaatin vaihduttua

Espuzio

Elä ja anna toisten kuolla vm.73
Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa vm.85
Rakastettuni vm.77

tarjotkaa:linda.karjalahti@suomi24.fi

Pertti tai Linda: Ainoat noista dvd:n lisäksi (ei korvikkeeksi) olisi Cobra Ja Masters of the Universe.

02.01.12 klo 19:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

No jaa, jos valikoiman suuruudesta puhutaan, tällä hetkellä paras tilanne on oman näkemykseni mukaan DVD-levyissä. Jos omistaa aluekoodittoman soittimen, leffoja ja tv-sarjoja löytyy sille läjätolkulla pyöritettäväksi. Tekstityken koko on taas seikka, johon VHS:n kohdalla ei voi vaikuttaa, mutta DVD- ja BluRay- levyjen kohdalla kyllä - ainakin joissakin soittimissa. Sitä paitsi, levyista saa usein myös tekstityksen piiloon kasettien kuvaa selvempää ja häiriöttömämpää kuvaa pilaamasta. Plussaa on myös se, että tekstityksen kieltä voi vaihtaa. Jos olet tilannut jostain Tiibetin takaa urduksi haastellun rainan, jossa todennäköisesti ei ole suomitekstitystä, levyltä voi löytyä tekstitys jollain muulla tutulla kielellä. Sitä mahdolisuutta, kuten myöskään innovatiivisuudessaan parhaimmillaan hilpeitä lisämateriaaleja VHS:ltä on turha etsiä.

Yksi levyjä puoltava seikka on niiden koko. Kun aiemmin leffakokoelmaa varten piti melkeinpä vuokrata oma kämppä, mahtuu nyt yhden VHS:n kokoiseen koloon mm. kokonaisia TV-sarjoja.

En silti ole loupunut kaikista kaseteistani. Kun talosta yhä löytyy parikin nauhuria, tuntuisi vähän turhalta hävittää monta markkaa niellyttä kokoelmaa vain ostaakseni samat leffat devarina. Sitä paitsi osa nauhoista sisältää omaakin tuotantoa. :D

En usko, että BluRay vielä kovin äkkiä devareita syrjäyttää. Tavalliselle kuluttajalle niiden välillä oleva ero on kumminkin hyvin ohkainen, eikä siniplattojen edelleenkin korkea hinta tee niistä niin mielekkäitä ostaa. BluRayn kuvan- tai äänenlaadun paremmuus ei keskivertovehkeillä pääse oikeuksiinsa. Vain BluRayllä julkaistuista 3D-leffoista ei löydy kuin kourallinen katsomisen arvoisia elokuvia (jotka tetysti vaativat 3D:tä tukevan tv:n tai muun screenin). Lisäksi BluRayn internet-lisukkeet ovat harvemmin niin kiinnostavia, että niitä varten viitsisi nettiyhteyttä viritellä joka vehkeeseen.

Olisi muuten hauskaa, jos VHS:stä tulisi jossain vaiheessa kuvapuolella vähän kuin LP:stä äänipuolella. Keräilijät hinkuisivat kasetinmöhkäleitä, koska "kansigrafiikat pääsevät isommissa koteloissa paremmin oikeuksiinsa" ja "taltioinnista erottuvat rahinat luovat oman kiehtovan tunnelmansa siihen"... :D

02.01.12 klo 20:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:

On jo tullut tavallaan, mutta silloin puhutaan sellaisista kaseteista jotka on julkaistu ennen meidän nykyisten parikymppisten syntymää. Esimerkiksi VHS julkaisut vaikkapa tältä vuosituhannelta tuskin kiinnostaa keräilijöitäkään.

Matalahiilihappoinen

02.01.12 klo 21:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

pertti kirjoitti:

(lista)

tarjotkaa:linda.karjalahti@suomi24.fi

Liittyi kyllä aiheeseen, mutta kaikki leffamyynnit/ostot jne. kuuluvat tänne:

Jykii

03.01.12 klo 07:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän vhs-nauhat tuli vuosituhanteen vaihteessa kirottua alimpaan helvettiin kun dvd saapui kartalle. Ainaista kelausta ja suttuista kuvaa ei jäänyt kaipamaan, enkä uskonut palaavani formaatin tahoon enää vapaaehtoisesti. Voi kuinka väärässä sitä olikaan.

Söpö kirjoitti:

Sinääsä huvittaa, että tänä päivänä vhs-nauhojen parista tulee etsittyä juuri tällaisia nostalgisia hetkiä kaveriporukan kesken. Ajan patinan fiilistelyn lisäksi nauhojen katsomiseen on ihan käytännön merkitys. Kuolleen formaatin parista tulee löydettyä silloin tällöin hauskoja julkaisuja, joita muilta formaateilta ei löydy laisinkaan tai tulee tuskin ikinä löytymäänkään, sen vuoksi ainakin kaveriporukan leffailloissa vhs-nauhoille löytyy aina paikkansa.

Vasuri

04.01.12 klo 19:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulee niitä VHS-kasettejakin katsottua. Osa niistä on jäänyt lapsuudesta jäljelle ja osan olen saanut lahjaksi. Parhaita kasettejani ovat ainakin Onneksi olkoon Aku ja Vaaleanpunainen pantteri-animaatio, joista en raaski luopua. Sitten mulla on joku luontofilmi Lapista, joka myös on kiinnostava. Sitten multa löytyy joitakin kasetteja, joihin olen nauhoittanut jotain. Esimerkkinä mainittakoon kasetillinen Kolmas kivi Auringosta -sarjan alkujaksoja. Niin ja vanhemmillani on vaikka kuinka paljon elokuvia VHS:inä ja niitäkin tulee toisinaan lainailtua.

Pitää sitä leffaharrastusta tällälaillakin pitää vireessä.

ji

27.01.12 klo 22:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä! Porukoilla on kesämökki Vääksyssä (n.30km Lahdesta) päijänteen rannalla. Siellä tulee katseltua VHS kasetteja aina kun yövyn siellä kesäisin (viime vuonna olimme siellä tosin myös uudenvuoden ja tietenkin tuli katsottua VHS, taisi olla Muumio).

Siellä on paljon vhs elokuvia, taitaa olla kaikki minun vanhani jne... kyllähän niitä siellä katselee ja tuo sitä old school fiilistä. I Like It! En vaadi bluray leffaa, minulle käy VHS any given sunday!

Omalla sairaalla tavallani kaipaan aikoja, kun tuli pengottua itse nauhoitettuja vhs leffoja. Saattoi olla kaksi tai jopa kolme leffaa peräjälkeen.... old times, good times.

Ale

03.02.12 klo 14:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aina silloin tällöin tulee katsottua jokin kasetti ja viimeisten vuosien aikana olen muutaman ostanut kirppareilta. "Kokoelman" helmi on Enzo G. Castellarin Light Blast, josta taitanee DVD:nä saada vain ylikallista bootlegia. Se tuli parin mutkan ja sattumuksen kautta kaverin porukoilta. Siinä Erik Estrada jahtaa pahaa tiedemiestä, joka kiristää kaupunkia tuhosäteellään. Estradan ensimmäisessä kohtauksessa hän on alasti ja piilottanut grillatun kanan sisälle aseen. Toinen kalleus on jälleen Castellarin leffa Haintappaja. Franco Nero on rantapulsu, joka välistä käy painimassa haiden kanssa ja sitten lopussa on jotain aarteensukeltamista. Kolmas suosikki on Mustien ninjojen kosto, jossa on leikattu B-luokan honkkaritrillerin väliin kökköjä ninjakohtauksia. Ninjakohtaukset on sitten saatu saumattomasti yhteen tuohon toiseen leffaan puhelinkeskustelujen avulla. Kun joku honkkari soittaa vastaakin itse sankarininja tyylikkäästi "Silver Dragon speaking." Ja onhan tuolla hyllyssä kaksi ensimmäistä Ernestiä kasettina. Voi minua onnenpoikaa.

03.02.12 klo 19:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulee noita välillä katseltua vaikka tuntuukin että niitä on mukavampi kerätä hyllyyn. Kyllä minä niitä kuitenkin katsottavaksi hankin. Tuossa kuva kokoelmasta, jonka kiinnostavimmat vielä katsomatta. Esim. Think Big (pääosassa Peter ja David Paul aka The Barbarian Brothers.) Dammen elokuvia olen vaihdellut dvd-versioiksi, tai sitten juuri siksi jättänyt vastaan tulleen dvd:n ostamatta, koska se on jo videolla. Jackie Chaneja myös kunnon kasa, kun niitä halvalla laatikollisen sain ja sitten mahataudissa katsoin. Mukavien muistojen takia ne on jäänyt. R&A elokuvien aasialaistuotantoa keräilin joskus ja myös noita UK kasetteja aasialaisista elokuvista. Silloin niiden dvd julkaisut oli hankalampia hankkia...tai ainakin paljon kalliimpia. Myös joitakin pitkään kiinnostaneita tai uusintakatselua odottavia on hyllyyn päätynyt, kun on halvalla saanut. Poistuvat, kun saan katsottua.

edit. ihan koko kuva ei tullut näkyviin, mutta linkistä se löytyy ja isommalla zoomillakin vielä.

Grinch

07.09.12 klo 20:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei ole tullu muutamaan vuoteen kateltua, mutta silti varastosta niitä itse nauhoitettuja elokuvia ja sarjoja löytyy. Nauhuri on kai vielä tallessa, joten ehkä joskus sen voisi virittää.

elokuvafanittaja

08.09.12 klo 11:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyllyssäni on noin parikymmentä vhs-kasettia ja en kyllä pistäisi niistä yhtäkään pois. Kun kerran armas dvd-soitin päätti sanoa sopimuksen irti, niin eikun vhs-kasetti pyörimään vain. Ja hienosti toimii. Onneksi en vienyt konetta pois kuten suunnittelin.

08.09.12 klo 14:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käsiini päätyi tuommonen MAHTAVA yhdistelmä, jossa on vhs-nauhuri töllössä kiinni. Siis siellä pienen ruudun alapuolella. En ole ehtinyt vielä testata, mutta jos nauhuri ei kovin pahasti imaise nauhaa sisäänsä, niin siitä tulee makuhuoneen puolelle töllö, jolla katsotaan vain vhs-nauhoja ja ehkä Playstation 1 hieman spelailen. Sen kuva näyttää ihan paskalta tuossa litteässä 42 tuumaisessa, eikä sillä yllä samaan nostalgia fiilikseen.