Politiikkaa, politiikkaa!

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Politiikkaa, politiikkaa!

26.10.11 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

kerpele kirjoitti:

Ei kai tuo systeemi poikkea juurikaan mistään työmarkkinatuella tms. teetetystä työstä? Pakko myös huomauttaa, että harvassa työpaikassa maksetaan ensin palkka ja tehdään vasta sitten työt. Ja eikö tuo työntekijöiden ns. vapaaehtoisesti maksama korvaus nuorelle tule kuitenkin niiden jo saatujen tukien lisäksi.

Kuka työnantaja maksaa vapaaehtoisesti työntekijälle palkkaa jos sen ei tarvitse? Mielestäni tässä laillistetaan riistäminen joka on tuttua monelle suomalaiselle nuorelle kesätöistä. Kun on kyykytetty nuorta kesätöissä alle minimipalkalla ja on saanut huonon kuvan työelämästä, niin ei ole mikään ihme ettei työelämä enää houkuta. Tämä idea jossa nuoren on ensin tehtävä töitä ilman palkkaa ja sitten ehkä saada kunnon työpaikka tuskin monelle tarjoaa kunnon työpaikkaa. Työnantaja ensin luultavasti (hyväksi) käyttää nuorta niin kauan kuin mahdollista ja kun aika on ohi, tilalle otetaan vanhempi ja koulutetumpi työntekijä. EDIT: Voin tosin olla vain hyvin kyyninen, mutta tältä se tuntuu.

26.10.11 klo 22:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Tosiasiahan on, että mansikankeruussakaan ei elä ilman minkäänlaisia etuisuuksia. Jonkunlainen ruokaetu ja maalaisjärki täytyy löytyä ennen kuin täytät työehtoihin liittyviä sopimuksia. Ilman palkkaa tarkoittaisi tässä yhteydessä kuin renki ilman henkeä.

26.10.11 klo 22:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Veikkaisin, että aika moni. Tietty pahimpiin RIISTOTAPAUKSIIN voidaan puuttua myös valtion puolelta ja evätä työnantajan oikeus palkata kotilusmuja. Valtaosa yrittäjistä on kuitenkin ihan rehellistä porukkaa ja maksaisi varmasti mielellään pari valtion tukemaa hunttia kuussa siitä ilosta että joku kävisi heillä työtä tekemässä.

doomsdaymachine kirjoitti:

Eli on työelämän vika jos Seppoa, 19v, ei kiinnosta tehdä töitä. Kotona on kivempi maata, tipahtaahan silläkin tilille parisataa joka kuukausi. Ja kuten rillijllle sanoi, ainahan on pikavipit jos massit meinaa loppua. Ymmärrän, että joillekin voi olla tosi vastenmielistä käydä töissä (en itsekään sitä rakasta) tai että esim. juuri kesätöistä on jäänyt vähän paska maku suuhun. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että tämä maa ei vaan pyöri jos vuosittain yhä useammat nuoret syrjäytyvät ja ovat pelkkä taakka yhteiskunnalle.

doomsdaymachine kirjoitti:

Tämä idea jossa nuoren on ensin tehtävä töitä ilman palkkaa ja sitten ehkä saada kunnon työpaikka tuskin monelle tarjoaa kunnon työpaikkaa kaikille. Työnantaja ensin luultavasti (hyväksi) käyttää nuorta niin kauan kuin mahdollista ja kun aika on ohi, tilalle otetaan vanhempi ja koulutetumpi työntekijä.

Luulisin, että ton koko projektin idea on saada se nuori sinne työelämään ja tajuamaan että elämä voi olla ihan mukavaa vaikka joutuiskin käymään töissä, ei saada rajattomasti ilmaista työvoimaa riistäjä-pk-yrittäjille.

Pakko vielä kysäistä mikä on doomsdaymachinen työtausta? Juontaako kyynisyys juurensa sieltä?

26.10.11 klo 22:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

kerpele kirjoitti:

Työtaustaa ei tällä hetkellä ole paljon, koska kun vielä opiskelin asuin kotona, joten tarvetta käydä esim kesätöisssä ei ollut. Kun valmistuin työttömäksi opintojen jälkeen, sain työelämävalmennuspaikan ja siihen sitten työmarkkinatuen. Toisin kuin tuohon hakkaraisen ehdotuksessa, tässä ei ollut mitään pakkoa mihinkään, vaan otin sen paikan sitten, mikä tottakai näkyy sitten korotuksena työmarkkinatuessa. Paras tapa hyökätä nuorisotyöttömyyttä vastaan on kuitenkin tarjota ihan kunnon töitä, sen sijaan että pakotetaan palkatta tekemään töitä ja kun sekin asia vielä että työllistyy sitten tämän pakkoajan jälkeen ei ole mitään takeita. Elämä voi hyvinkin jatkua tuon osa aika työn jälkeen samana kuin ennen sitä.

26.10.11 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Paljos sulla on ikää? Itsekin asuin kyllä teininä kotona, mutta kävin silti kesätöissä. Yläasteella sain kuukausirahaa muistaakseni 150 markkaa/20-30e ja lukiossa varmaan noin 50e. Kesällä tienatut tonnit olivatkin suuri apu mm. devariostoksilla.
Lukion jälkeen olin n. 6kk raksahommissa jonka jälkeen suoritin asepalveluksen. Armeijasta päästyäni olin kuukauden pari työttömänä ja sen jälkeen olenkin ollut oikeastaan jatkuvasti työelämässä. Viimeiset 4,5v samalla työnantajalla.

doomsdaymachine kirjoitti:

Ei se ihan noin toimis. Jotain peruskoulutaustan omaavaa perusjantteria ei pysty ihan mihin tahansa hommaan palkkaamaan, vaan se työ mitä tossa Hakkaraisen ehdotuksessa nuorille tarjottaisiin olisi varmaankin jotain melko yksinkertaista. Siivoamista, varastohommia, raksalla auttamista yms. simppeliä hommaa, mistä monelle voisi avautua ns. oikea työpaikkakin tai opiskelusuunta.

Maximus

26.10.11 klo 23:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse olen tuon pakkotyön puolesta ja vastaan. Ensinäkin kun miettii sitä yhdeksän kuukauden työttymyyttä, jota vietin armeijan jälkeen 1,5-2 vuotta sitten, niin aluksi tosiaan vietin työttömyyttä sen tähden, että saisin pitää pienen "loman", en edes etsinyt töitä. Tämä kuitenkin venähti tuohon yhdeksään kuukauteen kun tuli lama, eikä meikäläistä enää edes kiinnostanut työskentely. Kyllähän sen tiedosti, että jotain tässä pitäisi tehdä, eikä vain makoilla kotona, syödä vanhempien tekemää ruokaa ja juoda työttömyystuki (liittoonkaan en silloi vielä ollut kuulunut) viikonloppuisin. Jotenkin siihen elämään vain jäi koukkuun, koska se oli niin helppoa.

Noh, homma eteni silleen, että sain töitä. Pidin tästä työpaikasta hyvän porukan takia, mutta työ oli perseestä. Samaa toistoa päivästä toiseen. No, kun sieltä tuli jossakin vaiheessa lähdettyä, vaihtelin noita työpaikkoja uusiin kokoonpanohommiin, puhelinmyyntiin jne. Siinähän sitä tuli skaalattua läpi paikkoja ja hommattua kokemuksia, mutta loppujen lopuksi tänä keväänä päädyin takaisin suhteilla tähän nelivuoro -hommaan jossa olin ennen armeijaa puolisen vuotta. Kova palkka, kuuden tunnin päivät kahdeksan tunnin palkalla. Onhan se tosiaan nelivuoro työtä, mutta eipä ole itseäni ainakaan vielä haitannut. Pikemminkin mukavaa vaihtelua. Samassa vuorossa häärää eno, veli ja työkavereita. Ihan mukava paikka kyseessä siis.

Kuitenkin tiedostan nyt kokemukseni myötä sen, että en ole enää ikini sellaisiin paskafirmoihin menossa, missä homma ei kiinnosta yhtään, vaikka sen oppiikin päivässä ja kuukausipalkka on 1200€ käteen. Haluan muutenkin palkan kahden viikon välein. Ensinäkin, ei minulla riittäisi motivaatiota työskennellä päivääkään ilman palkkaa. Ei kiinnostusta, saatika motivaatiota. Kyllä sen työpaikan löytää, jos oikeasti haluaa. Asennetta peliin haastattelussa, pieniä valkoisia valheita ja paikka on sinun.

Muistan ajatelleeni, että en halua sellaista perus päivärutiinityötä. Perseestä, Herätä - töihin - löhötä sohvalla loppupäivä - nukkua - herätä ja sama rutiini. Katsellut vierestä vanhempien touhua, eikä se kovin houkuttelevalta vaikuttanut. Olisin aina halunnut johonkin matkustelualalle, leffa-alalle, kolumnistiksi tai muuksi tuollaiseksi, mutta päädyin nykyiseen työhöni. Pidän tästä lyhyen työpäivän vuoksi, sillä aikaa jää muuhunkin. Mielestäni ketään ei voi pakottaa työhön, jota he eivät halua. Itselläni ei ainakaan riittäisi motivaatiota sellaiseen. Jotain on kuitenkin tehtävä saadakseen nämä löhöilijät sohvalta ylös, vaikka se niin houkuttelevalta tuntuukin.

Sen tiedän, että jos itse vielä jään työttömäksi niin menen työkkärin kautta liiton rahoilla elelemään johonkin muuhun maahan ja etsimään sieltä työpaikkaa kolmeksi kuukaudeksi.

26.10.11 klo 23:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Elämä voi hyvinkin jatkua tuon osa aika työn jälkeen samana kuin ennen sitä.

Ainakin on työkokemusta. Jos ei ole sitäkään yhtään, niin miksi kukaan palkkaisi tyypin heti kunnon palkalla, jos ekat kuukaudet/vuodet menee opetellessa töihin tulemista oikeaan aikaan. yms. perus työpaikkakäyttäytymistä. Luonnollisesti kaikki eivät ole tälläisiä, mutta mistä se työnantaja sen tietää, kun ei ansioluettelossa lue mitään.

Minä olin joskus kurssilla, johon kuului työharjoittelu for free. Siihen aikaan työkokemusta oli ennestään 4-vuotta siitä ammatista ja voin sanoa, että jos olisin ollut pakotettu sinne työpaikkaan pitemmäksi aikaan, niin huhhuh. En kyllä edes muista kauanko siellä olin. Ehkä 2 viikkoa.

Nyt on hyvä työ ja muutenkin kivaa, mutta mielummin olen työtön, kun teen sellaista työtä, jota en halua tehdä, sellaisessa paikassa, jossa en halua olla ja sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa en halua olla missään tekemisissä.

edit. se siinä työharjoittelussa olisi periaatteessa hyvää ja varmaan sen koko homman tarkoituskin, että kun minäkin olin pitkään työttömänä ennen sitä ja sain siitä harjoittelusta edes jonkun merkinnän cv:hen, että tämä duud on ollut äskettäin jossain töissä, eikä vaan 500 päivää tekemättä työtä. Kyllähän se elokuvienkin katsominen tietysti työstä käy ;)

27.10.11 klo 00:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Työllisyys on ongelma ihan koko kansan keskuudessa. Nykyinen surkea talouspolitiikka takaa sen, ettei tilanne ole muuttumassa miksikään.

Työntantajalle on vaan liian iso riski ottaa uutta työntekijää. Kokoomuksen Wille Rydman ehdotti tähän, että irtisanomislainsäädäntöä löyhennettäisiin, joka tekisi työntekijän erottamisen - ja kääntäen: palkkaamisen - helpommaksi ja vaivattomammaksi. Tietysti se ratkaisisi yhden ongelman, että ihmiset saisivat töitä, mutta kuka jaksaa henkisesti kovin pitkään, kun työt voivat loppua kuin seinään?

Työntekijän palkkaamisen hankaluus tietääkseni on johtanut juuri tähän, että matalapalkkaisia töitä on tarjolla vain osa-aikaisina pätkätöinä vuokrafirmojen, yms. muiden työntekijöiden oikeuksia polkevien konsernien kautta. Eli mikäli kuvittelee pätkäduuneilla pääkaupunkiseudulla elävänsä, niin pitää olla about neljä duunia ja hyvä tuuri, että työvuorot sopivat yhteen.

Rakennusalalle tuodan työvoima baltiasta ja itäblokista, koska se on - mutulla - n. viisi kertaa halvempaa. Ei ole siis mikään ihme, että rakennustöitä 13 euron tuntipalkalla tehnyt Suomalaisduunari häviää liettualaisorjalle, jolle maksetaan 4 euron tuntipalkkaa.

Sitten vähän pienemmän ihmisen mittakaavaan:

Jos henkilöllä ei ole edes peruskoulutusta, niin miksi helvetissä sitten pitäisi löytyä jotain kunnon työtä? Jos olet kapitalismin näkökulmasta vain pieni paska, niin sinulle on korkeintaan hyvillä suhteilla keskivertopaskan töitä tarjolla. Saattaa kuulostaa karulta, mutta kapitalismi hallitsee - siihen ei auta anarkomarkojen humaanit ratkaisut - rahaa tai ulos.

Jos ei kiinnosta opiskella, niin voi käydä niissä paskaduuneissa. Jos ei paskaduunin tekeminen motivoi opiskelemaan, niin voi syyttää vain itseään. Ei yhteiskunnan tehtävä ole tarjota kaikille vätyspaskoille american dreamia tarjottimella. Joidenkin asioiden eteen pitää nähdä vaivaa. Toiset asiat saavutetaan hiellä, verellä ja kyynelillä.

esimies

27.10.11 klo 07:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Politiikkaradiossa tänään aiheena nuorisotyöttömyys.

Nuorison työttömyys on Suomessa kansainvälisesti verrattuna hälyttävän korkealla tasolla. Uusien lukujen valossa 15 – 24 -vuotiaiden nuorten työttömyysaste on peräti 20,1 prosenttia.

27.10.11 klo 17:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Paljos sulla on ikää?

21v täytin viikko sitten. Yksi niistä syistä miksi vastustan uusinta hakkaraisen ehdotusta on se että se sotii demokraattista yhteiskuntaa ja sen arvoja vastaan. Pakkotyö ei kuulu läntiseen yhteiskuntaan.

27.10.11 klo 18:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Pakkotyö ei kuulu läntiseen yhteiskuntaan.

Kuuluupas, sitä kutsutaan mm. siviilipalvelukseksi.

27.10.11 klo 18:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Pakkotyö ei kuulu läntiseen yhteiskuntaan.

Kuuluupas, sitä kutsutaan mm. siviilipalvelukseksi.

Mutta siviilipalvelus valitaan. Toinen vaihtoehto on sitten lähteä metsään rämpimään. Itseäni ei odota kumpikaan. Kiitos c papereiden jotkja sain vuosi sitten marraskuussa.

Maximus

27.10.11 klo 19:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Kiitos c papereiden jotkja sain vuosi sitten marraskuussa.

Itse en pitäisi c papereita mitenkään ylpeyden aiheena. Mielummin otan ne kokemukset mitä armeijasta sain ja olen fyysisesti täysin terve.

27.10.11 klo 20:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Intistä pääsee luikertelemaan liian helpolla - näin yleisesti ottaen. Monet ystävistäni ovat menneet sivariin tai hankkineet c-pahvit, kun "ei jaksa mennä inttiin". Sitten ne, joilla on jotain palveluksen estäviä sairauksia yms. tai ihan oikea vakaumus, että intti ei sovi, jäävät totaaliseksi vähemmistöksi.

Kuvastaa tätä nykysukupolvea, jonka motto on: Onks pakko jos ei haluu.

Kyllä se loppupeleissä vaan on pakko.

27.10.11 klo 20:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Blaze kirjoitti:

Miten sitten se että joku jättäytyy vaikka uskonnollisen vakaumuksen takia pois armeijasta, on eri juttu kuin se että joku vain "ei jaksa tai ole kiinnostunut? Samanlaista laiskuuttahan se oikeastaan on. Tai no minun on c miehenä hiukan huono sanoa tähän mitään.

27.10.11 klo 20:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vakaumus, kuten tuossa yllä totesin ja kuten itse totesit - tajuamatta sitä.

27.10.11 klo 21:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Blaze kirjoitti:

Vakaumus, kuten tuossa yllä totesin.

Vakaumus mikä vakaumus.

27.10.11 klo 21:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vakaumus mikä vakaumus.

Laiskuus ei ole vakaumus.

Nykyäänhän välttää kyllä armeijan käynnin melko helposti. Kertoo vain, että ei ole motivaatiota ja hyvin todennäköisesti saa vapautuksen.

esimies

08.11.11 klo 13:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eduskunta käsittelee Euroopan taloustilannetta klo 14 alkaen.
Kaikille suorien lähetysten ystäville.

AP

08.11.11 klo 22:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Blaze kirjoitti:

Monikaan ei ole niin pihalla talousasioista kuin nämä sääty-yhteiskunnan perään haikailevat äärikapitalistit, joten Rydmanien ja vastaavien kultalusikka suussa syntyneiden, köyhiä ja työttömiä halveksuvien uuvattien "neuvot" kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. Kokoomusnuoret eivät muun muassa tajua sitä, että julkista taloutta ei pidä hoitaa samalla tavalla, kuin yksityistä taloutta.

Blaze kirjoitti:

Ei tällaista tilannetta tarvitse hyväksyä. Tässä tulee myös esille tyypillinen kapitalismin ongelma: yksityisen yrityksen tarkoitus on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa, joten kaikki kulut on säädettävä mahdollisimman alhaiseksi - mukaanlukien työntekijöiden palkat - jotta päästäisiin kaikista eniten tuottavaan lopputulokseen.

Liian usein kuitenkin vain ajatellaan pelkkää määrää laadun sijaan: Huonosti palkattujen - puhumattakaan nyt sitten nollapalkalla työskentelevien - työntekijöiden työn tulos on keskimäärin heikompaa tai paljon heikompaa kuin kohtuullisesti palkattujen.

Yhtiöillähän on myös suuri kiusaus myydä laaduttomia tuotteita kun ainoastaan maksimaalisella tuotolla on väliä. Varsinkin jos ostajalla ei ole riittävästi vaihtoehtoja tarjolla, niin sitä todennäköisemmin ostaja palaa ostamaan saman laaduttoman tuotteen yhä uudestaan ja uudestaan. Kelvottomien aasialaistuotteiden ottaessa yhä suuremman vallan maailmanmarkkinoilla on kapitalismin kehityksestä syytä olla hyvin huolissaan.

Sitten vähän pienemmän ihmisen mittakaavaan:

Jos nyt Suomen tilanteesta puhutaan, niin täysin ilman peruskoulutusta olevat ovat sen verran marginaalisia tapauksia, että kysymyksen pohtiminen ei ole kovinkaan mielekästä. Valtion tulisi vähintäänkin ohjata vaatimattomalla koulutustaustalla varustetut kansalaiset lisäkoulutukseen ja sitä myötä työnhakuun - eli aivan kuten nykyjärjestelmässäkin.

Nykyjärjestelmässä on kuitenkin ongelmia, työttömien työnhakijoiden kohdalla näitä ovat erityisesti kannustinloukut, joiden täydellinen poistaminen pitäisi olla valtion ensisijaisia tavoitteita.

Blaze kirjoitti:

Suurin virhe poliittisissa päätöksissä olisi olettaa, että nykyjärjestelmä on pysyvä ja se "ainut oikea". Suomessa talousjärjestelmän ongelmat liittyvät yhtä lailla sekatalousjärjestelmään kuin kapitalismiin, mutta nimenomaan kapitalismi on osoittanut viime vuosina heikkoutensa ja arvaamattomuutensa. Kapitalistisessa järjestelmässä jokainen on oman onnensa seppä, joten ihmisten syrjäytyessä ei paluuta enää ole, kun ei saa minkäänlaista tukea päästäkseen yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi. Tämä taas puolestaan aiheuttaa pitemmällä tähtäimellä merkittävää haittaa koko kansantaloudelle.

Blaze kirjoitti:

Keskeisen asia mitä pitää tässä yhteydessä muistaa on se, että palkan pitää vastata työn arvoa ja palkalla on tultava toimeen - eli mahdollistaa inhimillisen elämän perusedellytykset. Muuten työnteossa ei ole järkeä, vaan se on silloin pelkkää pääoman suuria hallitsijoita hyödyttävää työtä. On kansantaloudellisesti huomattavasti edullisempaa, että yhteiskunta tarjoaa kohtuullista työtä ja toimeentuloa nuorille, kuin että nämä päästettäisiin vapaaseen pudotukseen aiheuttamaan myöhemmin merkittävää haittaa koko yhteiskunnalle. Oma-aloitteisuuskin on tärkeää, mutta ei se pelkästään usein riitä, kun virheellisen järjestelmän takia työuran kehittyminen on kohtuuttoman hankalaa. Ei se ole kenenkään etu, että suuri joukko nuoria opiskelijoita ja työntekijöitä palaa loppuun ennen kuin on saavuttanut edes kolmen kympin ikää.