Politiikkaa, politiikkaa!

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Politiikkaa, politiikkaa!

30.12.18 klo 22:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

On se kumma juttu kun monet on sitä mieltä että meillä on Suomessa liikaa sääntelyä ja sääntöjä.

Ääni muuttuu monella kellossa heti kun mainitaan ilotulitteet.

Leffa Timppa

31.12.18 klo 00:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihan tyhmää tuo juttu ilotulitteista. Elämme vain aikaa, kun ihmiset tykkäävät valittaa. Aivan sama mitä mieltä muut ovat, mutta uusivuosi ei vaihdu ilman ilotulitusta. Kaikki eläimet eivät tykkää, mutta ei tarvitse mennä montaa kymmentä vuotta taaksepäin niin Suomessa suurin osa koirista olivat metsästyksessä mukana. Jos mietitään, niin ennen raketteja pitäisi kieltää joulun vietto, sillä se saa aikaan paljon enemmän roskaa ja energiaa. Ihan vain omia mielipiteitä.

31.12.18 klo 00:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eihän toikaan tulitus tarvitse aamukuuteen kestää. Säädetään lakia, jossa sanotaan, että tulitus loppuu, vaikka klo 2-3 aamuyöstä. Lapsiperheille ja muutenkin tulitus on merkki vuodenvaihtumisesta noin symbolisesti. Mitä täällä sitten pitäisi ampua, jos ei raketteja? Ostaa uusia Hornetteja vaan jatkuvasti? Ääpuuh luottamus alkaa vihoviimein sulaa tuohon toilailuun, jos ei jo ole kaiken aikaa nakertunut nollaan.

31.12.18 klo 12:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ilotulitus saa nykyään kestää klo 18-02 välisen ajan. Ennen aika oli ainakin tunnin pitempi ja ennen tosiaan klo 18-06 pitempi aika sitten.

Minulle se, että saa itse ampua raketit taivaalla uutena vuotena on ollut perinne. Jos ilotulitteet kielletään kokonaan kuluttajilta, sen jälkeen minun uuteen vuoteen ei kuulu raketit enää ollenkaan. Pelkkä ilotulitusnäytöksen katselu ei korvaa omaa ampumista. Varsinkin kun on ollut oma ilotulitus aina.

Ja jos ilotulitteet kielletään kuluttajilta, silloin menee monelta ihmiseltä syy olla juomatta uutena vuotena. Lisää järjestyshäiriöitä.

31.12.18 klo 13:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanhana ilonpilaajana rakettien kieltäminen kuulostaa minusta varsin hyvältä idealta. Itse asiassa niin hyvältä, että allekirjoitin kansalaisaloitteen.

Joka vuosi aiheutuu onnettomuuksia varomattomien ilotulitteiden käytön vuoksi, osa hyvinkin vakavia (tyyppiesimerkkinä sokeutuminen) ja niistä lasku menee veronmaksajille. Ympäristö- ja meluhaitat ovat melkoisia, joten sikälikin parempi, jos ilotulitteiden käyttöä saadaan ajettua alas. Mitään käytännön hyötyähän siviileille jaettavista räjähteistä ei ole, potentiaalisia vaaroja kyllä.

Kummemmin perustelematta väitän myös, että ilotulitteiden takia juomatta oleva väestönosa on häviävän pieni.

31.12.18 klo 13:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulee näistä jokavuotisista huvittavista rakettiväännöistä vaan positiivisella tavalla mieleen miten hyvin meillä on nykyään asiat jos ne raketit sun muut vastaavat on suurin ongelma mistä kansa täällä käy taisteluaan. Jossain syödään lapsia, mutta Suomessa räjähtää julkinen sota jostain raketeista, koirankakkapusseista ja muoviämpäreistä.

Syltyn Demolition man oli kyllä melko profeetallinen leffa tästä ilmiöstä. Tulevaisuudessa maailman ongelmat ehkä voitetaan, muttei ihmisten pahoinvointi ja kyttäily siitä mihinkään häviä vaan ainoastaan suuntautuu paremman puutteessa johonkin ihan naurettavuuksiin.

*Näin ennaltaehkäisevästi kuitenkin lisään tähän loppuun, ettei tätä viestiä ole suunnattu yhtään kenellekään vaan kyseessä on vain random huvittunut tokaisu tähän jokavuotiseen tilanteeseen yleensä.

31.12.18 klo 13:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa, että ilotulitteet pitää kieltää, koska niiden kanssa tulee vahinkoa ja saasteita. Vahinkoja tulee alkoholin vuoksi. Sitä ei ole kukaan kieltämässä. Ei edes Päivi Räsänen ja kristilliset. Saasteita aiheuttavat esimerkiksia autoilu. Sitäkään ei olla kieltämässä. Nämä kaksi aiheuttavat paljon enemmän ja suurempia vahinkoja kuin ilotulitteet, jopa kuolemaa.

Ilotulitteet, niistä tulee noin kymmenkunta vahinkoa vuodessa. Eli muutaman vahingon takia ollaan koko perinne viemässä tuhoa kohti. Ja sitten ne idiootit jotka pelleilee niiden kanssa. Ei muutama mätä omena pilaa koko satoa.

Sitten on tämä perustelu, että raketit on turhia ja rahanhukka, joten ne on silloin kiellettävä. Mikä se sellainen perustelu on vapaassa maassa, että jos jokin ei ole elämänehto ja tärkeä jokapäiväisessä elämässä, niin sitä on rajoittettava, ellei kiellettävä kokonaan?

31.12.18 klo 18:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ilotulitteita käytetään muutama tunti vuodessa. Suhteessa siihen vahinkoja syntyy paljon. On myös ylimielistä sysätä ne yksittäisten törppöjen syyksi, koska ihmisiä hekin ovat. Silmävamma ei ole mikään pikkujuttu.

Ilotulitteiden vähittäismyynnin kielto ei tarkoita täyskieltoa. Ammattilaisten järjestämän näytöksen seuraaminen on melkein yhtä hauskaa tai (henkilöstä riippuen) hauskempaakin kuin niiden räiskiminen omin päin.

Vertaus alkoholiin ei toimi, koska siitä on iloa vain itse nautittuna. Ammattilaisten (l. puliukkojen) alkoholinkäytön seuraaminen sivusta ei sen sijaan ole erityisen hauskaa.

Se olisikin kiinnostavaa uudenvuoden viettoa. Katsella sivusta, kun muut ryyppäävät ja räiskivät pommeilla. Onneksi sellaista ei tapahdu. Ei ku...

mäskipää

31.12.18 klo 21:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos viime viikolla oli kaikki päin persettä, eikö ilotulitteisiin tuhlatun rahan myötä huomenna ole asiat vielä enemmän perseellään? Vastaavasti ei se onnellisen ihmisen elämä muutaman sekunnin valoräikyttämisen myötä sen onnellisemmaksi muutu.

Kieltoon vaan koko paska! (toki tällä periaatteella voitaisiin kieltää muutakin, mutta se on kokonaan toisen keskustelun aihe)

En itse jaksa tästä tämän syvällisempää keskustelua käydä, mutta keskustelkaa/väitelkää te joilla siihen taitoja/haluja on.

Mutta joka tapauksessa, hyvää alkavaa vuotta 2019 Leffatykin väelle!

31.12.18 klo 22:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

50€ meni taivaalle eikä harmita ollenkaan. Oikeastaan olisi voinut ostaa enemmänkin raketteja. Sää vaan oli aika paska, mutta kun minä päätän että raketit nousee taivaalle, ne sinne myös nousevat. Ja nehän nousivat. Ja todellakin haluan ensi vuonna uudestaan saman.

Hyvää uutta vuotta kaikille.