Minä elokuvaharrastajana

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Minä elokuvaharrastajana

05.08.11 klo 12:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hieman Minä keräilijänä-ketjua lainaava kysely elokuvaharrastuksen merkityksestä ja muutenkin jotain aiheeseen liittyvää höpinää. Sulkuihin olen lisännyt mahdollisen jatkokysymyksen.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

3. Koska aloitit astetta vakavamman elokuvaharrastuksen? (Onko se vielä edes alkanut ja jos on, niin millälailla se ilmenee?)

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

6. Montako elokuvaa nähtynä? (Miten pidät niistä lukua?) Joo, joo! Määrä ei korvaa laatua, mutta silti.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

7.5 Jos vastasit edelliseen kysymykseen, että sinulla ei ole tavoitteita, niin kerro miksi tavoitteellinen elokuvien katsominen on tyhmää?

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

9. Miksi ihmeessä katsot sisällä elokuvia, kun ulkona on kiva ilma ja ranta täynnä puolialastomia beibejä/hunkseja? (riippuu siitä mistä kukakin tykkää)

Boy From Shadows

05.08.11 klo 13:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

- Äitimuori ei meikäpoikaa pienempänä kauhuleffoilta tai K-18 merkinnöiltä säästellyt, joten esim. Hohto ja Halloween on jäänyt mieleen ihan alkutaipaleelta. Onnellisempi muisto on jouluaattoperinne Lumiukko.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

- Viihdettä, ajanvietettä, tunnekokemusten saamista, keskustelunaiheiden saamista. Ovathan nuo tärkeä osa "viihde-elämästäni", enkä niitä aivan heti pois vaihtaisi.

sulo kirjoitti:

- Ei tässä vielä vakavalla ilmeellä mukana olla, kun yksinkertaisesti aika ei riitä kuin tällaiseen harrasteluun. Mutta ehkä joskus voisi aivan uralla alkaa elokuvien ihmeelliseen maailmaan tarkemmin perehtymään.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?

- Eipä ole tainnut valituksia tulla.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

- Kyllähän elokuvien myötä pääsee elämään aivan erilaisissa maailmoissa ja hyvien teoksien myötä myös eläytymään päähenkilöihin ja tapahtumien kulkuun. Kaikki kokemukset toki on pääosia, mutta myös yleistiedon puutteisiin saa aukkoja ja pääsee tutustumaan muihin elokuvaharrastajiin.

6. Montako elokuvaa nähtynä? (Miten pidät niistä lukua?)

- Rehellisesti sanottuna ei mitään hajua, leffatykkiin noin kolmen vuoden aikana kerääntynyt reippaat 500 pisteytystä.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

- 'Leffaprojekti 2012' on edessä, eli pyrin ensi vuonna tsekkaamaan mahdollisimman paljon tulevan vuoden tarjontaa. Toisena tavoitteena katsoa tulevien vuosien aikana kaikki vanhemmat "mestariteokset" ja suosikki ohjaajien/käsikirjoittajien/näyttelijöiden tuotokset.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

- Nyt pisti Sulo pahan.. Tähän hätään en osaa vastata.

sulo kirjoitti:

- Kohtuus kaikessa, eipä noita leffoja tule katseltua kaikkein kuumimpina kesäpäivinä ja talviaikoihin niitä tulee enemmän kulutettua. Täytyy niitä rantabeibejä käydä vähintään viikonloppuna tsekkailemassa (;

05.08.11 klo 13:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?
Niitä on useita. Isosiskon poikakaverin kanssa tuli katseltua pienoisena poikana kaikki Die Hardeista Tappaviin aseisiin ja hauskaa oli.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?
Elokuvat ovat läheisin harrastus videopelien ohella. Niitä on mukava katsella, katsottuja on mukava listailla kommenttien kera ja syvällisemmistä tapauksista on hieno saada irti jotain elämää suurempaa. Elokuvien kautta on myös tullut tustuttua tähän sivustoon ja sivuston kautta hienoihin ihmisiin, että aika paljon merkitsevät loppupeleissä.

Jossain vaiheessa teininä tajusin suurimman osan nykyajan Halivuud-leffoista olevan perseestä kun katselin Alien vs. Predatoria. Siitä se sitten lähti kun alkoi laajentamaan vieraskielisiin elokuviin, vähän hankalempiin ja yleisesti arvostettuihin tapauksiin. Ainahan leffoja olen kovasti katsellut televisiosta ja vuokraillut, mutta todellisen DVD-keräilyn taisin aloittaa joskus 2000-luvun alkupuolella (jotain 02 eteenpäin). Aikaisemmin tuli toki VHS:iä osteltua.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?
Avovaimo ja vanhemmat. Joskus rahaa on mennyt sitä mukaa kuin tullutkin ja useasti on tilakin ollut kortilla. Onneksi nyt alkaa taas molemmissa suhteissa asiat luistaa.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?
Vaikka elokuvat voivatkin joidenkin mielestä tuntua erittäin epäsosiaaliselta harrastukselta, niin niiden myötä olen törmännyt (kuten ylempänä kirjoitin) uusiin kavereihin, jotka ovat aika pitkälti samalla aallonpituudella. Voin myös väittää, että suurimman osan sivistyksestäni ja kielitaidosta (vaikkei tämä nyt niin huikea ole ja videopelit ovat osasyyllinen) olen repinyt elokuvien parista.

6. Montako elokuvaa nähtynä? (Miten pidät niistä lukua?)
Olen tänne ja Listaliin pisteyttänyt katsottuja, jopa niitä joista ei oikein ole kunnollisia muistikuvia, joten pisteytys on ihan jonkun seiskaluokkalaisen jantterin fiilispohjalta. Olen muutaman vuoden ajan listaillut tietokoneelle katsottuja elokuvia ja sitä mukaa pisteyttänyt täällä ja Listalissa. Leffatykin tilastojen mukaan katsottuja on 1684 elokuvaa. Voi olla enemmänkin.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?
Saada kokoelmaan mahdollisimman monipuolisesti elokuvia ja katsella niitä. Nyt kun on harrastukseen päässyt sisälle, niin tuntuu siltä kuin pakollista katsottavaa olisi aivan liikaa. Mukaan luetaan niin klassikkoja, vähemmän tunnettuja helmiä, paskoja Hollywood-rymistelyjä ja sitten jotain Pyunia, Bollia ja Lommelia, jotka on vain yleisen onnettomuuden vuoksi katseltava jossain elämänvaiheessa.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?
Onhan näitä. Nuorena vaikuttia 80-luvun ja 90-luvun alun toimintaleffat suuresti. Esimerkkinä Arskat, Die Hardit (etenkin ensimmäinen, ylläripylläri) ja Tappavat aseet. Teini-iällä Tarantino ja korealainen Chan-wook Park. Siitä se on sitten kehkeytynyt syvemmälle elokuvamaailman synkkiin syövereihin.

Se on ihan fiiliksestä kiinni. Useastihan tykkään olla ulkona menossa jos on jotain sen arvoista, mutta jos katsoisin elokuvaa vaikka bikinibeibejä olisi rantsu täynnä, niin elokuva kiinnostaa, laiskottaa ja haluaa sivistää itseään. Useimmiten aika tuntuu kyllä menevän Internetissä roikkumiseen, pääasiassa Leffatykin IRC-kanavalla läyrytessä tai jotain pelaillessa.

05.08.11 klo 13:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Kyllä sitä muistaa aika taaperona katsoneensa jotain Maa aikojen alussa-piirrettyjä sun muita, mutta mieleeni on jäänyt ainakin pari elokuvateatterikokemusta, kun olin noin viisivuotias. Molemmat liittyvät hauskasti Pixarin elokuviin! Rakastin jo pienenä Toy Story-elokuvaa, ja menimme sitten katsomaan veljen ja isäni kanssa Toy Story 2:n kun se tuli teattereihin. Minä en elokuvan alkaessa tiennyt mitä elokuvaa edes olemme katsomassa, ja kysyessäni iskältäni, hän vain sanoi "Shhh, elokuva alkaa". Siinä sitten katsoin hölmistyneenä elokuvan avaruudessa alkavaa introa, mutta pian innostuin todella kun Buzz Lightyear lensi ruutuun. Viimeistään siinä tajusi mistä on kyse, heh. Muistan myöskin käyneeni isukkini kanssa katsomassa Ötökän elämää, ja siitä on jäänyt mieleen juuri yksi tietty Kinopalatsin sali, ei juuri muuta. Saattoi tuo hyvin mahdollisesti olla yksi ensimmäisiä elokuvakäyntejäni.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

Keinoa rentoutua ja heittäytyä hetkeksi niiden tarjoamiin tarinoihin. Niistä saa silmänruokaa, sekä parhaimmillaan ajattelemisen aihetta päiväkausiksi. Elokuvista kirjoittaminen jälkeenpäin on iso osa kokemusta. Loistavan elokuvan katsottua se fiilis on vain niin mukava!

Leffatykin myötä elokuvat alkoivat muotoutua pikkuhiljaa harrastukseksi. Aloitin elokuvien keräilyn hiljalleen jossain 2006 paikkeilla ja rekisteröidyin Tykkiin 2008. Kun sitä alkoi kirjoittelemaan ahkerammin arvosteluja ja muuta, leffoista tuli ikään kuin harrastus. Viime vuonna varsinkin katsoin varmaan enemmän elokuvia kuin minään elinvuotenani aiemmin. Harrastuneisuus näkyy ehkä siinä, että useat tuttavat ja kaverit sanovat "leffatyypiksi", tai uusille ihmisille esitellessä minusta mainitaan runsas elokuvien katsomiseni ja arvostelijan urani (jos sen noin hienosti voi ilmaista heh).

Ei tietääkseni.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Saanut ennen kaikkea mahtavia elokuvakokemuksia ja mielihyvää leffakokoelmaa kasvattaessa. Saatan olla joissain muissa asioissa huonomuistinen, mutta elokuvien suhteen muistini on aika hyvä. Mieleen jää yleensä todella monista elokuvista tärkeät perustiedot, esimerkiksi vuosiluku, ohjaaja ja näyttelijät. Kaverini joskus vitsailevat, että olen kirjoittanut käsivarteeni faktatietoja, joita lunttaan aina elokuvista puhuttaessa. Lukiossa olen ottanut kaikki mahdolliset koulumme elokuvakurssit, josta on löytynyt samanhenkistä porukkaa ja saatu aikaan paljon elokuvakeskusteluja. Mitä haittaakaan elokuvaharrastuksesta voisi olla? Siinähän vain sivistää ja viihdyttää itseään.

6. Montako elokuvaa nähtynä? (Miten pidät niistä lukua?)

Omissa pisteytyksissäni näyttää olevan tällä hetkellä 715 elokuvaa. Aloin kuitenkin vasta pari vuotta sitten systemaattisesti pisteyttää jokaisen katsomani elokuvan, sitä ennen vain satunnaisesti. Tuohon lukuun sisältyy siis suurinpiirtein 2008-2011 vuosina katsomiani elokuvia. Useita sitä ennen katsomiani elokuvia ei muista niin hyvin, että voisi pisteyttää. Lukemattomia lastenleffoja lapsuudesta ja muita pitäisi siis myös lisätä joukkoon. Jos karkeasti arvioisi, niin nähtyjä leffoja saattaisi olla jotain tuhannen paikkeilla, ehkä ylikin.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

Mitään isoja päämääriä en ole itselleni asettanut. Yritän katsoa mahdollisimman paljon hieman erikoisempiakin ja mielenkiintoa herättäviä elokuvia, ettei lukkiudu pelkästään perus viihdehömppä osastoon. Kai sitä aina vähän yrittää tehdä itsestään leffasivistyneempää katsomalla joitain "pakollisia" klassikoita ja muita. IMDb:n top 250 listalta on nähtynä vähän yli puolet, mutta sen suhteen en mitään ressiä ota, että rupeaisin järjestyksessä tahkoamaan väkisin listan läpi. Tavoitteena on lähinnä vain katsoa elokuvia mahdollisimman monipuolisesti ja ennakkoluulottomasti.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Näitä on toki monia, vaikea mainita yhtä. Sanotaanko että nyt vaikka lempielokuviini lukeutuvat 2001: Avaruusseikkailu ja Mulholland Drive avasivat silmäni tietyllä tavalla sille, että vaikka elokuvasta ei ensikatsomalla tajuaisi yhtään mitään, voi se silti olla aivan tajunnanräjäyttävä kokemus. Voisi tähän toki mainita myös penskana tölläämät Star Warsit, joiden ensikatsomisesta lähtien jatkui noin viiden vuoden armoton fanitushuuma, ja edelleenkin nostalgian tunteen lisäksi suunnaton arvostus.

No siellä rannalla ei ole avaruusmonstereita, eikä räjähdyksiä, eikä mitään niin coolia kuin leffoissa! Ja voinhan suoraan vain katsoa jonkin päättömän biitsitissikomedian, josta voi nähdä tämän kaiken rantahulinan monesta kuvakulmasta pelkän sen oman perspektiivin sijaan, hahaa!

kerpele

05.08.11 klo 14:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Ensimmäinen kirkas muisto elokuvista on varmaan Disneyn Topin ja Tessun näkeminen elokuvateatterissa joskus 80-luvun loppupuolella, varmaan n. -88. Muistan että leffa oli äärimmäisen surullinen ja että itkin.

Kopsaan vastaukseni Boy From Shadowsilta:

BFS kirjoitti:

Aika kaikenkattava vastaus.

En osaa sanoa harrastanko elokuvia astetta vakavemmin. Tuskinpa, mutta luultavasti. Mitä edes on astetta vakavampi elokuvaharrastus?

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?

Sekä mamma että avovaimo. Ei niinkään katsomista, vaan sitä että omistan n. 2000 devaria/blu-rayta. Rahaa voi kuulemma käyttää fiksumminkin. Epäilen vahvasti.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Taloudellisesti en mitään, mutta varmaan kohtalaisen kattavan elokuvasivistyksen ja helvetisti turhaa nippelitietoa eri leffoista.

6. Montako elokuvaa nähtynä? (Miten pidät niistä lukua?)

Listaliin olen pisteyttänyt reilut puolitoistatuhatta leffaa, Flixsteriin muistaakseni reilu parituhatta, mutta veikkaan että todellinen luku on apaut kaksinkertainen. Eli jotain +3500.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

Löytää enemmän aikaa elokuville.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Tarhaiässä nähty Steven Spielbergin Jaws, elinikäinen syvän veden ja haiden pelko. Kiitti Steven!

Koska sisällä ei ole niin kuuma, täällä on jo yksi puolialaston beibi (avovaimo <3) enkä halua saada hiekkaa persvakooni.

Jaaha

05.08.11 klo 18:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Ei ole yhtä selkeää "ensimmäistä" muistoa, mutta pienenä kun katsoi englanninkielisä leffoja (stars wars, Titanic, Hiipivä tiikeri piilotettu lohikäärme, Bondit, Labyrintti...) niin aina piti isoveljen suomentaa. Usein käännöstä pyydettäessä vastaus oli: "Ne sanoo jotain". Turhauttavaa. Eka leffa, jonka tekstit ehdin lukea (leffa jäi tosin näkemättä, kun oli kiire lukea niitä tekstejä) oli Indiana Jones Raiders of the Lost Ark. Sen hetken muistan kyllä hyvin ja muistelen sitä suurella ylpeydellä. Ovi vieraankielisiin elokuviin potkaistiin auki tuona joulukuisena iltana.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

Viihdettä ja mahdollisesti tulevaisuuden ammattia, jos kaikki sujuu kuin elokuvissa. Paras tapa viettää aikaa on katsoa/sunnitella/yms. leffoja.

N. Kaksi vuotta sitten. Liityin leffatykkiin ja lopetin hyvin genrerajoitteisen elämänasenteen. Joka kerta, kun menee jonnekin ostostelemaan niin vaateosaston sijaan eksyn penkomaan DVD hyllyjä. Paljon parempi sijoitus kuin joku riepu, joka ei kuitenkaan mahdu parin kuukauden päästä...

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?

... Ei tule nyt mieleen. Varsin arvostettu harrastus ilmeisesti.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Oppinut vaikka mitä historiasta, eri kulttuureista jne. Näyttelijän urasta haaveilevana seuraan myös näyttelijöiden puuhailua ja opin heitä katsomalla.

Olen pisteyttänyt päälle 400 leffaa, mutta kai niitä on nähty n. 600-700. Lukua pidetään nyt tykin avulla, mutta joidenkin tölläyksestä on niin kauan etten viitsi niitä pisteyttää. :(

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

Ööh... Katsoa paljon lehvoja? Hyviä sellaisia? Huono vastaus, mutta olkoon.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Jaa-a. Vaikiaa. Sanotaan Hyvät, pahat ja rumat, koska se oli ensimmäinen oikeasti vaikutuksen tehnyt elokuva ja sen jälkeen alkoi leffoja katsomaan vähän vähemmän nirsosti. Myös eka leffa, jota ikätoverit eivät ymmärtäneet.

Koska leffat (eivät toki kaikki...) ovat täynnä _täysin_ alastomia miesnäyttelijöitä ja heitä saa töllätä ihan vapaasti, ilman että kyseisen komistuksen tyttöystävä tulee kiljumaan kuolaamisestani. Lisäksi sisällä jääkaappi on huomattavasti lähempänä, lämpötila säädettävissä ja sohva nyt vaan on mukavempi kuin kasa hiekkaa.

Lassomies

05.08.11 klo 18:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Roger Moore huippuovelassa krokotiilisukellusveneessä väijymässä alastomia naisia. Elokuva oli tietysti Octopussy.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

Ensisijaisesti viihdettä, mutta sehän ei tarkoita sitä, etteikö viihdykkeelle voi pitää jotain tasovaatimuksia. Jos leffa onnistuu toimimaan myös muilla tasoilla, niin aina parempi. Parhaimmat leffoista inspiroivat.

9.luokalla järjestetyllä kuviksen valinnaisella elokuvakurssilla olin jo tietoinen elokuvakiinnostuksesta ja ärsyttävä tiedän-kaiken-tyyppi, mutta todellinen herääminen tapahtui Commandon tv-esityksen parissa tammikuussa 2007.

Kyllä. Commandon.

Commando herätti himon palata nostalgisiin 80-luvun ilmiöihin, joita en koskaan kokenut, erityisesti Schwarzenegger-elokuviin. Samalla tutustuin mm. RoboCopiin (uudelleen), Cronenbergin Kärpäs-remakeen ja Braindeadiin.
Siitä on tullut laajennettua eri aikakausiin ja genreihin ajan myötä.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?

Lähinnä on tullut kummaksuvia katseita, mutta yhdeltä kaverilta tuli naurua päin naamaa, kun hän sai selville, että pidän kirjaa elokuvista, joita katson, ja että tiedän, mikä on vaikkapa 900. elokuva, jonka olen katsonut. Ja hän on vielä kaikkein eniten elokuvia harrastava minun kaveripiiristä, joten luulin että jotain ymmärrystä olisi tullut. (Kamoon oikeasti, mikä leffanöre se semmonen on, joka EI pidä ylhäällä turhia lukuja ja top-listoja?)

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Leffat olivat olennainen jäänsärkijä varsinkin lukiossa, jossa ei monen jannun kanssa olisi ollut taatusti mitään muuta yhteistä. Älylliset keskustelut saattoivat rajoittua siihen, kuinka kauan Stallone on ilman paitaa elokuvissaan, mutta väliäkö sillä jos on hauskaa?

1070. A4-kokoisessa vihkossa on merkittynä myös ne elokuvat, joita tänne Tykkiin en ole osannut pisteyttää.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

Enemmän ohjaajan perusteella valikoida. Toki näin olen tehnyt jo parisen vuotta, mutta ei kovin kehuttavasti mene, jos olen nähnyt sellaiselta pieneltä vaatimattomalta nimeltä kuin Woody Allen kokonaiset yksi elokuvaa. Kolme vuotta sitten.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Joudun apinoimaan kerpelettä: kymmenenvuotiaana nähty Tappajahai. Lapsilta kielletyt leffat olivat nou-nou minun ohjelmistossa, mutta isäukko oli katsonut Jawsin ja todennut sen verran suositeltavaksi, että antoi minunkin katsoa. Toki kymmenkesäiseen oli helpompi tehdä vaikutus kuin tämän hetkiseen jöllikkään, mutta silti uskon, että Tappajahai iskosti jonnekin takaraivoon sen mallin, miten tehdään tunteita ravisuttava ja otteessaan pitävä elokuva, olipa kyse kauhusta tai elokuvista yleensä.

Mulle Tappajahai tulee aina olemaan kauhuelokuva. Ja paljon muuta.

Näillä leveyksillä beibeillä on kelkkahaalarit ja rannoilla möykkääviä lapsiperheitä, mutta nevertheless, elokuvat katsotaan yöllä. Ei sen takia, että bousailisin ja aiheuttaisin pahennusta mestoilla päiväsaikaan, vaan telkkariin ja silmiin heijastuvan auringonvalon vuoksi.

05.08.11 klo 18:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Ensimmäinen muistoni elokuvateatterista taitaa olla Herkules-disneysovituksen ajoilta. Myös alkuperäiset Tähtien sodat tuli tapitettua varsin nuorena, kuutosen lopputaistelua en uskaltanut katsoa. Pikkusisko kyllä uskalsi. Vanhimmat nähdyt leffat taitavat silti olla Kaunotar ja kulkuri sekä Lumikki ja seitsemän kääpiötä.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

Elokuvat on mielestäni paitsi taiteenlajeista monipuolisin, keinoiltaan laajin ja parhaan immersion tarjoava (http://www.leffatykki.com...ustelu/huttuosasto/265679). Harrastan tosin musiikkia ajallisesti enemmän, mutta elokuvia minä rakastan - suuria tunteita, hienoa viihdettä ja paljon pohdittavaa. Parhaimmillaan elokuvat saavat minut ajattelemaan maailmaa uudella tavalla tai uudelta kantilta, ja oivaltamaan tai ymmärtämään uusia asioita.

Se alkoi todenteolla Ruggero Deodaton mestariteoksesta Barbaarit. Silloin oivalsin, että elokuvat ovat muutakin kuin perushollywood-tuubaa. Se ei ehkä ollut hyvä elokuva sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta se oli erilainen ja julmetun viihdyttävä. Vakavaan elokuvaharrastukseen kuuluu valtavirran halveksinta, taide-elokuvien ylistys ja B-elokuviin kohdistuva mielenkiinto.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?

Valtavirtaisempaa elokuvaa harrastavat kaverini ovat joskus ihmetelleet makuani. Sukuni vanhemmat naiset suuttuivat kerran, kun olin haukkunut leffatykkiin kaveriltani lainaaman Narnian tarinat: Prinssi Kaspian - kuulemma epäkohteliasta loukata toista olemalla pitämättä hänen elokuvastaan.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Olen oppinut paljon, käyttänyt aikaani fiksusti, sivistynyt, saanut kokea hienoja tunne-elämyksiä ja varsinkin taide-elokuvat ovat hienosti lisänneet ajatteluni määrää.

Ei hajuakaan, ehkä 500. Mahdollisesti enempikin. Vuodessa arvioisin katsovani reilut 150 elokuvaa, mutta aktiivinen harrastaminen on jatkunut sen verran vähän aikaa (3 vuotta), ettei se vielä paljoa tee.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

Katsoa enemmän varsinkin vanhempia elokuvia, sanotaan 1910-1920-luvuilta. Tarkovskin tuotanto olisi katsastettava.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Blade Runner on herättänyt kenties kaikkein eniten tunteita ja pohdintaa. Keomaa itkin enemmän kuin mitään elokuvaa. Barbaarit nauratti enemmän kuin mikään muu. 2001: Avaruusseikkailu vaivaa päätä enemmän kuin mikään muu.

Rannalle on useita kilometrejä pyöräiltävänä - virkistyselementti menee täysin hukkaan. Ilma on aika yhdentekevä asia - elokuvat ovat hauskempia. Nainen minulla on jo.

05.08.11 klo 21:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?
Jaahas tuohon on vaikea sanoa mitään. En osaa sanoa.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?
Elokuvat voivat olla pelkkää viihdettä tai sitten niiden avulla voi elokuvasta riippuen tulkita maailmaa ohjaajansa näkökulman kautta.

Vakavissaan se alkoi vuonna 2004. Elokuvaharrastus ilmenee pääasiassa elokuvien kotikatseluna, ja sitten lompakossa ja tilillä näkyvien kulujen kautta.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?
Ei, mutta kuka nyt paheksuisikaan?

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?
Suurimmat hyödythän liittyvät paljon elokuvien yleistuntemukseen. Olen myös saanut siitä hyvän harrastuksen.

Olisikohan noin 500 leffaa!!! En pidä lukua erityisen tarkasti. Viimeksi laskin elokuvien määrän muutama vuosi takaperin.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?
Lähinnä muutamia yksittäisiä elokuvia hankkia.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?
Eniten minuun on ehkä vaikuttanut Martin Scorsesen Taksikuski. Vietnam veteraanin sekoaminen on esitetty niin käsiintuntuvasti, että saatan kotona tuntea Travis Bicklen vihan.

Seksiä saa muutenkin aina silloin tällöin. Ja joskus haluaa vain rentoutua, eikä tehdä toisen oloa raukeaksi!

cronenberger

06.08.11 klo 02:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edit. 9.8.11

Tarkemmin harkittuani en viitsikään osallistua tähän aiheeseen.

Sorry Sulo.

May_Force_Be_With_U

06.08.11 klo 03:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?
- Hyvin vahvasti ensimmäiset muistot liittyvät Disney-klassikkoihin. Ensimmäiset selkeät muistot ovat elokuvista Toy Story ja Leijonankuningas.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?
- Elokuvat merkitsevät minulle melko kliseisiä asioita, kuten viihtymistä ja erilaisten tunnekokemusten hakemista. Hieman vanhemmalla iällä elokuvista on tullut myös merkittäviä oppimisen kannalta: se on mainio keino ymmärtää ja oppia näkemään erilaisia näkökulmia. (Tosin tämä aspekti ei nyt ihan kaikkia elokuvia koske.)

- Vakavamman elokuvaharrastuksen aloitin noin 2 vuotta sitten. Se ilmeni niin, että halusin katsastaa kaikki mahdolliset klassikot, jotka kuuluvat ns. yleissivistykseen. En pidä itseäni kuitenkaan vielä vakavana elokuvaharrastajana, vaan pikemminkin harrastelijana.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?
- Ei kukaan. Kavereitani tosin ärsyttää se, että en välttämättä pidä heidän mielestään "loistavista elokuvista" tyyliin The Expendables, ja heidän mielestään olen liian kriittinen elokuvien suhteen.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?
- En kovinkaan paljoa käytännössä, tietynlaista nippelitietoa ja yleissivistystä olen toki saanut, mutta ei elokuvaharrastukseni ole varsinaisesti ole ollut minulle minkäänlainen hyötytekijä.

- Pisteytyksiä minulla on 252 (*nöyränä*) ja varmaan kaiken kaikkiaan yli 300.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?
- Katsoa mahdollisimman paljon helvetin älykkäitä elokuvia, joilla voi päteä jatkossakin muille. No joo, tosissaan; laajentaa omaa elokuvatuntemusta Amerikan ulkopuolelta. Etenkin aasialaisiin elokuviin haluan tutustua enemmän.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?
- Tähän voisi sanoa moniakin. Schindlerin lista oli vaikuttava elokuva vaikuttavasta aiheesta. American History X avasi silmäni vihan turhuudesta. Kellopeliappelsiini ei auennut ensimmäisellä kerralla, mutta muutaman katsomiskerran jälkeen elokuvasta on tullut äärettömän vaikuttava, yhteiskuntakriittinen teos. Mutta henkilökohtaisesti eniten vaikuttanut elokuva on ilman muuta Unelmien sielunmessu, joka on vaikuttanut omaan arvomaailmaan niin radikaalisti, ettei mikään elokuva ole kyennyt koskaan samaan. Ja tuskin mikään tulevakaan elokuva pystyy.

- Taidan olla niin amatööri, etten kyllä kuuna päivänä jäisi himaan katsomaan elokuvaa menneen kesän keleillä. Tosin auringon laskettua ja lämpötilan laskettua huoneessani siedettäviin lukemiin, useimmiten olen alennut kaivelemaan torr... leffahyllyäni.

06.08.11 klo 14:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Joskus tullut jo kerrottua, että eka muistikuva elokuvan katsomisesta on isän ja parin veljen kanssa katsottu Eastwoodin Two Mules for Sister Sara, jota en malttanut jättää kesken edes vessassa käynnin ajaksi. Housuthan siinä kastu kahden nojatuolin välisessä kolossa, josta tuli kurkittua.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

Ehkä vähän liikaakin jo. Se on elämäntapa, siis kaikki niihin liittyvä toiminta täyttää aika tehokkaasti vapaa-ajan.

Tarkoituksella hieman epäselväksi jätetty kysymys. Jokainen sai itse miettiä mitä se "vakavampi elokuvaharrastaminen" itselleen tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa sitä että enää ei riittänyt pelkästään kerran kaksi viikossa töllöstä katsottu elokuva. Yhdistän sen samaan aikaan kun aloin elokuvia keräämään. Siitä on ehkä vajaa 10-vuotta aikaa, kun ostin ekan oman videonauhurin ja dvd-soitin seurasi aika nopeesti perässä.

Sitten sekin oivallus oli aika ratkaiseva hetki, kun tajusin että kaikkia elokuvia ei tarvitse omistaa ja "pelkkä" elokuvan katsominen on se ykkösjuttu. Rajoitti aika paljon erilaisiin elokuviin tutustumista se että katseli vaan niitä mitä itse oli ostanut.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?

Lähipiirin ihmiset ei ehkä paheksu, mutta ihmettelevät miksi kerään nurkat täyteen heidän mielestään sontia elokuvia. Varsinkin kun aloin rohmuta epämääräisiä vhs:iä kirpparilta. "Eikös ne ole jo vanhoja?". Joitakin se elokuva intoilu vaan huvittaa, mutta pääasiassa elokuvaharrastus on ilmeisesti ihan hyväksyttävää toimintaa. Ainakin jos vertaa crackin poltteluun.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Olen oppinut kaiken elokuvista. Sitä mitä ei opi, ei tarvitse osatakaan.

Kokonaismäärä ei ole kovin tärkeä asia. Ei se hirveästi pippeliä nostata, onko nähnyt 500 tai 5000 elokuvaa.

Itse merkitsen katsomani elokuvat IMDB ja Listaliin ja Leffatykkiin ja icheckmovies-sivulle. Joskus lisäilen niitä myös movietronic-sivulle, joka vihjailee näkemien elokuvien mukaan mitä kannattaisi katsoa. Leffatykissä ei ole kaikkia elokuvia, enkä ole jaksanut aina niitä puuttuvia lisätäkään, IMDB puolestaan pitäisi lisätä parin vuoden ajalta elokuvia, koska välillä en niitä kaikkia sinne jaksanut lisätä. Listal varmaan se joka on lähimpänä totuutta. Sinne olen pisteyttänyt 2559 elokuvaa.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

Tuonne niitä tavoitteita jo lisäsinkin http://www.leffatykki.com...-sanaa/56353?p=6#c-367058 mutta nuo on tuommosia välitavoitteita kohti täydellistä elokuvavalaistumista. Höhöhö. Ei vaan. Parempi käsitys elokuvista, niiden historiasta ja muista merkkitapauksista ja tietysti teknistäkin ymmärtämystä lisää, ehkä taiteellistakin ymmärtämystä ja kaikkee muutakin lisää siinä samalla.

Se on tyhmää, jos menee liikaa siihen Määrä on tärkein-ajatteluun. Itselläni se oli/on aika lähellä, koska se 365 elokuvaa 365 päivässä on aika numerollinen tavoite. Välillä se menee siihen, että kun katsoo paljon elokuvia (esim. 10 elokuvaa 5 päivässä on joskus liikaa) niin ei oikein ehdi edes ajatella niitä. Siksi monista hyvistä elokuvista ei paljoa tule kirjoitettua, koska aivot ei ehdi käsitellä näkemäänsä.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Jaa´a. No, vastataan pinnallisesti ja jätetään syvällisyydet muille. Blade ykkönen vaikutti minut deeveedeiden hienoudesta. Oli varmaan eka näkemäni dvd. Ammattikoulussa näytetty Chinese Ghost Story vaikutti Hong Kong elokuviin tutustumiseen. 12 Angry men vaikutti ajatteluun, että näissä vanhoissa mustavalkoisissa elokuvissahan on ideaa ja näitä voisi katsoa enemmänkin.

Ei tuolla ulkona nyt kovin hyvä sää ole, raitis ilma on yliarvostettua ja hunksin näkee, kun katson peiliin.

06.08.11 klo 16:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Ai sinä laitat hunks kalenterisi peilin eteen ja ihailet? :D Noh, kukin tavallaan.

Addeh

20.08.11 klo 23:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

- Kävin vanhempieni kanssa katsomassa Lilo &amp; Stich

- Taidetta ja Viihdettä

- 13 v. Aloin katsoa vähänkään positiivisia arvosteluja saaneita leffoja.Joka viikko niitä tulee muutama katsottua

- Kyllä

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

-Reilu tuhat on tullut katottua. Ja listaahan niistä pidetään.

-Jonkunlainen elokuvien parissa työskentely

- Lord of the Rings Trilogia. Aloitti elokuva harrastuksen

- On niitä mimmejä elokuvissakin

hebbu

22.01.12 klo 20:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

- No,en ihan tarkalleen muista,mutta paljon on tullut kaikenlaisia piirettyjä lapsena katsottua.
-Meikkäläiselle leffat merkitsevät äärimäistä taiteenmuotoa.
-Aloitin vakavamman elokuvaharrastuksen nähtyäni ekan terminator -leffa töllöstä toukokuussa 2010. Sen jälkeen on tullut katsottua lähes kaikki klassikot ja vähän b-luokan leffoja.myös hyllyssäni on tällä hetkellä 66 leffaa.
-No,luokkakaverit opistolla ovat paheksuneet harrastustani.
-Olen hyötynyt harrastuksesta todella paljon.Hylly on täynä laatuleffoja.
-No,en osaa tarkkaa lukema,mutta ehkä yli 1000 on elokuvaa on tullut nähtyä.
-En osaa sanoa.
-Ei oo tietoo.
-Eka Die Hard.Ekalla katsomis keralla iski todella kovaa. On tullut nähtyä tähän mennessä 6 kertaa.
-No,Parempi katsoa elokuvia kuin häröilä rannalla.

elpadre81

12.10.12 klo 15:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?
-Hieman on hatarat muistot kun koittaa lapsuuteen asti kelata mutta ensimmäinen muisto taitaa olla piirroselokuva nimeltä Pinocchio, vuodelta 1940. Uskoisin että ikää oli silloin joku 4 tai 5 vuotta.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?
-Paljon mutta ei koko elämää. Hyvää viihdettä, keino paeta arjen paineita...

-Harrastuksena tätä aloin kutsumaan kait joskus yläasteikäisenä. Ilmeni siten että lähes kaikki markat mitä taskunpohjille kertyi päätyivät elokuvateatterin kassaan.

-Eipä ole.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?
-Saanut "ilmaista" terapiaa ja oppinut englanninkielen(koulussa enkun tunneilla oli yleensä parempaa tekemistä kuin itse opiskelu).

-Paljon! Olen kärsinyt 13 vuotiaasta lähtien ikävästä vaivasta nimeltänsä Tinnitus(korvien soiminen), jonka takia tulee nukahdettua leffojen parissa periaatteessa jokaikinen yö. Eli tuosta kun päättelee ja laskee niin noin ziljoona elokuvaa vuodessa, 18 vuoden ajan.

-Katsoa lisää elokuvia.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?
-Kenties Rob Reinerin elokuva Stand by me - Viimeinen Kesä. Elokuva on toiminut vuosien ajan eräänlaisena porttina oman lapsuuden ja aikuisuuden välillä. Elokuvaa katsoessa tuntee olevansa taas lapsi ja muistaa ne huolettomat ajat... nyyh. :)

-Ulkona on mörköjä.

myggyra

13.10.12 klo 03:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Poppy

17.10.12 klo 02:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Ensimmäisenä tulee mieleen se, kun pikkulikkoina livahdettiin toisinaan naapuriin katsomaan salaa elokuvia, joita ei olisi äiti antanut kotona katsella. Kyllä oli tappajahai jännittävä kokemus!

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

Viihdettä. Tykkään katsella elokuvia ja tykkään neuloa. Nämä kaksi harrastusta sopii hyvin yhteen. En osaa katsoa telkkaria tekemättä mitään ja neuloessa on kiva olla jotain oheisviihdettä mukana.

En ole aloittanut. Vakavampi elokuvaharrastaminen kuulostaa kovin työläältä hommalta. Katselen leffoja fiiliksen mukaan.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?

Ei tietääkseni. Leffamaku kyllä herättää jatkuvasti kummastelua. Ilmeisesti ulkoinen habitukseni ei vastaa sisäistä olemustani tai jotain sinnepäin? Minä kun olen tällainen rauhallinen kultakutri, joka pitää kauhuelokuvista.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Kokemuksia ja elämyksiä. Viihdyttäviä hetkiä sohvannurkassa. Ja kyllä joistakin elokuvista jopa viisastuu!

Täällä pisteytettynä 939. Tämä ei toki ole todellinen määrä, sillä eihän sitä kukaan voi muistaa kaikkea, mitä on elämän aikana tullut tv:stä vahdattua.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

En kummemmin mieti tällaisia. Kuten jo aiemmin kirjoittelin, niin oma katselu on hyvin fiilispohjaista.

Tavoitteita saa toki olla. Mikäs siinä. Itselle käy vain usein niin, että harrastuksesta tulee sen jälkeen enemmän määrällistä suorittamista, kuin mukavaa viihdykettä.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Tämä on aika vaikea. On niin monia elokuvia, jotka ovat jättäneet pysyvät muistikuvat ja kaikki eri syistä. Esim. Se-elokuva ei ole itsessään mikään elokuvataivaan suurin tähti (minun mielestäni), mutta kun sen tarpeeksi nuorena katsoi, niin monta vuotta sai nukkumaan mennessä pelätä, että mitä sieltä sängyn alta saattaa ryömiä esiin… Tähän kysymykseen pitäisi vastata tietenkin jotain tosi mieltäylentävää, mutta nyt on jo liian myöhä, jotta ajatus kulkisi. Tai sitten en vain katso yleviä elokuvia? Hmmm….

Kotoa löytyy jo yksi hunksi. Ja on siellä koirakin, joka huolehtii, että siellä kivassa ulkoilmassa tulee käytyä.

Grinch

14.03.13 klo 05:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Telkkarista vain töllöttelin ja välillä VHS:n kautta. Eipä mitään ihmeellistä mainittavaa. Salaa ei hirveästi tarvinnu katella, kun isä tutustutti toimintaelokuviin jo aika äkkiä. Taisi muutama kauhuelokuva mennä siinä sivussakin. Näin lapselle tietenkin liian pitkiä elokuvia, kun muistot pätkii elokuvittain. Saattanu torkahtaa elokuvien aikana.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

Ajankulua jossa viihtyy, jotka myös jollain tapaa saa ajattelemaan asioita toiselta kantilta.

En pidä vakavana harrastuksena. Kerään millon mitenkin, jos vain sattuu tuotos ja hinta sopimaan yhteen. Ei aina sekään ole pakollinen.

4. Onko kukaan koskaan paheksunut harrastustasi?

Ainahan sieltä joku löytyy, joka pullottaa silmiään rahanmenon vuoksi. Tosi harva kuitenkaan. Tuskin ketään kiinnostaa.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Saa aina mielihyvää. Lisäksi jos löytää jonkun pitkään etsimän teoksen, niin saahan se jonkinlaisen saavutuksen tunteen. Onhan sen eteen tehty paljon "töitä".

6. Montako elokuvaa nähtynä? (Miten pidät niistä lukua?)

Näköjään yli 1200, voi olla että muutama elokuva alkuvuosilta on vielä jäänyt merkihtemäti, mutta nekin sitten aikanaan saa merkattua. Muuten en ole pitänyt mitään lukua, yllätyin pahasti, kun katsoin listaa monta elokuvaa on tullut pisteytettyä.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

Hyvin simppelit. Suosikkinäytttelijöiden leffoja hyllyyn ja kenties sivussa jotain satunnaisia löytöjä, jotka on sattunut painumaan mieleen. Tarkoitus tietenkin nähdä lisää itseä miellyttäviä elokuvia.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Sanoisin lähinnä genre, koska se herätti kiinnostusta harjoittelemaan kamppailulajeja ja muuten siihen liittyvää oheistoimintaa. Joten kai näyttelijöille kuuluu kiitos siitä.

Sopivasti vastasin näin talven aikaan, niin siksi olenkin sisällä katselemassa elokuvia, kun rannat on vielä jäässä.

WillFilm2001

25.03.13 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ensimmäinen muistosi elokuvista?

Walt Disneyn klassikko, luultavasti Peter Pan.

2. Mitä elokuvat sinulle merkitsee?

Tietoa, taidetta, rentoutumista ja ennenkaikkea viihdettä, mihin voi paeta arkea.

Ei ole varsinaisesti, mutta yritän aloittaa sitä.

Yksi ihminen.

5. Mitä olet harrastuksestasi hyötynyt?

Surua, jännitystä, pelkoa, toivoa........ ja ennenkaikkea paljon iloa.

6. Montako elokuvaa nähtynä? (Miten pidät niistä lukua?) Joo, joo! Määrä ei korvaa laatua, mutta silti.

Todella vaikea sanoa jos laskee yksinkertaisesti ihan kaiken. En osaa sanoa, mutta paljon.

7. Elokuvaharrastuksesi tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa?

Tavoitteeni on nähdä enemmän ja monipuolisemmin elokuvia.

8. Eniten itseesi vaikuttanut elokuva ja millälailla se vaikutti?

Monet, ovat vaikuttaneet vahvasti esim:
Peter Pan(vaikutti kun katsoin 3-vuotiaana. Tuli 3-vuotiaasta 7-vuotiaaseen asti voimakas Peter Pan ja ylipäätänsä merirosvohulluus.)
Finding Neverland(vaikutti 11-vuotiaana ja siitä tuli koskettavuutensa, taianomaisuutensa ja huippuluokan näyttelijöiden ansiosta lempielokuvani)
Jotkut musikaalit kuten: Mamma Mia ja Sound of Music(vaikutti tarttuville lauluillaan.)
Sitten jotkut elokuvat JOITA EN OLE EDES NÄHNYT, vain lukenut juonen esim:
Sweeney Todd(Hoilailin Toddin lauluja keppi kädessä koulunpihalla (keppi oli mukamas partaveitseni) ja viilsin leikisti toisten lapsien kurkkuja, jotka olivat leikissä mukana.)
Psyko(Aiheuttanut jonkinlaisen suihkukammon.)
Scream(Pelotti hiukan koulusta tullessa, kun on yksin talossa, eikä tiedä mikä nurkan takana odottaa.

Rannalla en yleensä tykkää oleilla. Sohva on mukavampi kuin kasa hiekkaa, mutta kyllä ulkoilla muuten tykkään kauniilla ilmalla. Kuitenkin pidän eniten elokuvien katsomisesta.