Kysy ja vastaa

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Kysy ja vastaa

04.03.19 klo 20:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mikä olisi hyvä veruke, jolla voisin kieltäytyä hakemasta nenäsumute addiktille nenäsumutteita apteekista?

05.03.19 klo 11:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiusallistahan se on, mutta olisin itse tuossa tilanteessa rehellinen. Ei addikti kuuntele tekosyitä, vaan keksii kuvitteelliseen ongelmaan ”ratkaisun” ja sitten ollaankin taas lähtöpisteessä. Et sinäkään vihjailuja uskoisi, jos olisit ollut monta päivää syömättä ja kaveri sanoisi, ettei ehdi käymään puolestasi kaupassa kun pitää kytkeä styroksi päälle. Ja onhan se kohteliampaakin puhua totta. Ties vaikka herättelisi vähän ajattelemaan.

15.04.19 klo 12:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miksi minun facebook temppuilee? Tarkoitan tässä sitä, että kun kirjaudun facebookkiin, kavereiden päivitysten sijaan näen ilmoituksen "tervetuloa facebookkiin" ja kehoituksen lisätä kavereita. Mutta kun minulla on jo melkein 30 kaveria facebookissa joiden päivitykset pitäisi näkyä. Uudelleen kirjautuminen ei auta asiaa mitenkään.

21.07.19 klo 09:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luin kerran keskustelua leffagenre joka ei vain iske. http://www.leffatykki.com...ffat-yleisesti/314977?p=6.

Muistaakseni Brutus tai Joku (käyttäjä) oli laittanut viestin, että Screamin innoittamina tehdyt slasherit vuosina 1996-2002 eivät kiinnosta. Muistaakseni viestissä oli myös, että elokuvissa soitettiin tekoaikanaan suosittua rap-metallia. Nyt kun yritin etsiä viestiä en sitä löytänyt.

Onko tälläinen viesti ollut vai kuvittelenko omiani?

21.07.19 klo 10:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

^en muista ainakaan itse kirjoittaneeni, vaikka tuohon aikaan tuotettu genre ei ihan oikeasti iskekään.

21.07.19 klo 15:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mahdatko tarkoittaa tätä keskustelua [www.leffatykki.com]:

Joku kirjoitti:

Valentine, jonka siis eilen katsoin, noudattelee tätä perinteistä ysärin ja kakstuhattaluvun vaihteen slasherien kaavaa. – – Valentinessa myös soi tohon aikaan kovasti tapetilla ollut jenkki nu-metal.

Räppihevin käyttö vuosituhannen vaihteen kauhuleffoissa ja yleisemminkin teiniyleisölle tarkoitetuissa "rankemmissa" tekeleissä oli kyllä raastavaa.

Mistä tulikin mieleeni: The Greatest Hit of Disturbed [www.youtube.com].

21.07.19 klo 16:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Joo toi oli se keskustelu. Kiitoksia paljon.

22.07.19 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miten youtuben aikalinkkiä käytetään? Jostain syystä en osaa enää mitenkään toimimaan. Vaikka laittaisin videon linkin ja sen perään =12s, niin ihan alusta alkaa joka kerta video ja kun otan jaa kohdan ei linkkiin tule lainkaan aloitus kohtaa.

Miten aikalinkin saisi taas toimimaan kun aikaisemminkin on toiminut!

22.07.19 klo 20:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

22.07.19 klo 20:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Kiitti paljon.

02.09.19 klo 15:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

E: Löysin vastauksen.

22.09.19 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onkos kukaan muuten käynyt katsomassa tuota uutta Ramboa?

Englanninkielinen hipsterimedia tuntuu [www.thedailybeast.com] tuon kohdalla taas vaihteeksi kiihkoavan siinä määrin rasismista, fasismista, toksisesta maskuliinisuudesta, Donald Trumpista ja kaikesta muustakin pahasta, että melkein voisi jopa käydä katsomassa.

Laajakuvan arvostelija sentään löysi [www.laajakuva.com] siitä jotain hyvääkin:

Mölliytensä, putkinäköisyytensä ja brutaaliutensa puolesta elokuva tuo mieleen ääriversion Väkivallan vihollinen 3:n, Invasion U.S.A.:n ja McBain – Sankarien ajan tapaisista megalomaanisimmista omankädenoikeutta ja yhden miehen armeijoita ihailevista roskafilmeistä, enkä voinut yleisen hölmöyden ja ryppyotsaisuuden ohella olla nauramatta Yksin kotona -montaasille, jossa Stallone väkertää maatilansa täyteen ansoja ilmekään kasvoillaan värähtämättä.

Kiinnostaisi vaan tietää, onko tuo oikeasti puoliksikaan niin viihdyttävä ja epäkorrekti kuin miltä se vaikuttaa, vai onko valtavirtakriitikoiden panetteluissa vaihteeksi jotain perääkin?

22.09.19 klo 20:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse aion mennä tiistaina katsomaan. Mitä enemmän kriitikot haukkuu ja mollaa, sen parempi se todennäköisesti on. Ihmetyttää ihmisten itkeminen jostain Rambo-leffasta, mitä ne olettaa kun menee katsomaan leffaa jonka nimi on Rambo? Jotain vitun taide-elokuvaa vai? Vai kenties jotain romanttista komediaa? Hohhoijjaa.

Toivottavasti elokuvassa on paljon brutaalia väkivaltaa, nykyään niin paheksuttua 80-luvun machoilua ja ÄIJJJJÄ energiaa. Oikein sellasta kunnon uhoomista ja teurastamista minä tältä odotan. Sitten oon tyytyväinen!

22.09.19 klo 21:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse en lue nykyään elokuvista enää yhtään mitään muuta kuin Tykkiläisten mielipiteitä, sillä kriitikoiden, journalistien ja twitterissä satojen tuhansien zombien seuraamien mielipidevaikuttajien tehtävänä ei ole nykyään elokuvien arvosteleminen, vaan niistä loukkaantuminen. En tiedä tarkalleen, mitää uudesta Rambosta sanotaan, mutta mieluummin kuolen kun annan edes yhden klikkauksen heidän ala-arvoisille, mainosten täyttämille, erilaisten ihmisryhmien arvoja ja poliittisia aatteita ajaville artikkeleilleen.

Itse pidin siitä. Juoni on olemassa, mutta se on vain tekosyy kunnon väkivallalle. John on edelleen kova äijä. Nelosen tavoin huumori on kaukana poissa ja meno on äärimmäisen synkkää ja ällöttävää.

22.09.19 klo 22:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nosfecoff kirjoitti:

Tää kuulostaa just siltä kun pitääkin. Ja jos olisin jeesusmiehiä niin sanoisin, että aamenet tuolle sun kirjotukselle ylipäätään.

25.09.19 klo 11:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulihan se Rambo muuten eilen katseltua teatterissa, ja täytyy sanoa että ei ollu pettymys! Just oikeanlainen elokuva palauttamaan uskoa toimintafilmeihin tällä Marvelin sun muiden megalafkojen harmaan massan aikakaudella. Samalla kun kaikenlaista sopivan korrektia ja kevyttä supersankarihömppää pusketaan joka tuutista, tulee tämmönen vanhanliiton vigilante-äksönleffa. Toimii. Onneks tuli mentyä taas kerran itse teatteriin nauttimaan, eikä uskottua kriitikoita asiassa. Mielensäpahottajat varmasti vetääkin tälläsestä leffasta palkokasvit nenään kun ei toimintafilmeistä, saatika Rambo-leffoista mitään ymmärrä. Selväähän se on. "Trump" -fantasia kun meksikolaiset on pahiksia yhyy voi itku. Jossei ihmiset tähän päivään mennessä oo huomannu, että amerikkalaisissa filmeissä pahis on aina, siis ihan aina, joku maan poliittisesti vastapuolella oleva, niin täytyy olla aika helvetin sokea. Neukut, kuubalaiset, vietnamilaiset, lähi-itä. Tossa jokunen esimerkki.

25.09.19 klo 18:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku kirjoitti:

T. Jossei ihmiset tähän päivään mennessä oo huomannu, että amerikkalaisissa filmeissä pahis on aina, siis ihan aina, joku maan poliittisesti vastapuolella oleva, niin täytyy olla aika helvetin sokea. Neukut, kuubalaiset, vietnamilaiset, lähi-itä. Tossa jokunen esimerkki.

Cobra (1986) taitaa olla harvoja Stallornen filmejä, jossa pahis ja elokuvan sankari on kummatkin amerikkalaisia. Brian Thompsoniin esittämään "viiltäjään" ei ainakaan viitattu muunmaalaisena.

Julkaistiinko Kannibaalien polttouhreja (1980) suomessa koskaan vhs:älle? Kun kielto loppui 1.1.2001, niin silloin julkaistiin viellä vhs-nauhoja, mutta dvd alkoi silloin nopeasti vallata alaa. Google kuvahaun kautta kyllä voi löytää jotain kuvia suomalaisesta vhs:än kannesta, mutta tietoja on niukasti siitä. Esitettiinkö elokuvaa elokuvatettarissa?

Entä miten oli Texasin moottorisaha murhaajan (1974) laita. Elokuva esityskielto kumottiin 1996 ja esitettiin ilmeisesti teatterissa, mutta julkaistiinko sitä vhs:sänä Kun myynti/vuokrausvideoita sai alkaa levittämään k-18 ikärajalla 2001?

25.09.19 klo 19:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Kannibaalien polttouhreista on Alfa Panorama Oy:n julkaisu VHS:nä, josta on saksittu pois materiaalia yli kymmenen minuuttia. Texasin moottorisahamurhista löytyy Futurefilmin pienikoteloinen VHS-nauha vuodelta 2000, joka on ensimmäinen kotimainen julkaisu ko. leffasta. Leikkaamaton nauha kyseessä.

25.09.19 klo 20:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aika moni kielletty elokuva julkaistiin Suomessa videolla ennen 1987 videolakia. Ne vain oli aika rajusti leikattu levittäjän toimesta. Levittäjät ajan ilmapiirin johdosta leikkasivat elokuvia paikoin jopa kovemmin kuin elokuvatarkastamo.

Teksasin moottorisahamurhaajasta ei löydy suomalaista videota ennen 2001 vuotta. Sen sijaan esim Evil Deadista löytyy ainakin 2 rankasti leikattua suomikasettia 80- ja 90-luvulta. Sitä en tiedä miksi Teksasin moottorisahamurhaajalle ei annettu samaa käsittelyä kuin Evil Deadista. Ehkä levittäjät eivt uskaltaneet koetella onneaan.

25.09.19 klo 22:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Tämä pätee muuten myös Taistelijaan eli ensimmäiseen Ramboon. Siinähän katkeroitunut veteraani kyllästyy päähän potkimiseen ja pistää pumpulissa kasvaneet hillbillyt kokemaan Vietnam-helvetin omakohtaisesti.

Taistelijan asetelma on aina ollut mielestäni nerokas. Piinkova sekoitus räjähtävää toimintaa, piinaavaa jännitystä, sydäntäsärkevää melodraamaa ja yhteiskunnallista kommentaaria. Kun Rambon huolia elokuvan lopussa viimein suostutaan kuuntelemaan, mies murtuu täysin ja itkee kuin lapsi. Myöhemmät Rambot eivät päässeet ensimmäisen tasolle, vaan muunsivat antisankarista camp-henkisen yli-ihmisen. Aivottomana toimintana ne ovat toki pätevää viihdettä, erityisesti kakkososa.

Varmaankin juuri tästä syystä odotukseni olivat Rambo: Last Bloodin suhteen varsin matalalla. Nämä toimintaklassikoiden uudelleenlämmittelyt eivät ole viime vuosina oikein toimineet, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Mutta niin vain kävi, että yllätyin myönteisesti. Olipahan kova leffa, melkein yhtä hyvä kuin alkuperäinen Taistelija.

Rambon hahmo palautetaan maan pinnalle, hän on jälleen traumatisoitunut hylkiö jolla on ihmisen kokoisia ongelmia. Mies ei ole enää pelkkää jauhelihaa, johon voi huoletta ampua konekiväärillä reikiä, vaan vammat oikeasti tuntuvat. Ero varsinkin kolmososan one-linereitä murjovaan mulletti-ihmeeseen on huomattava.

Rambo: Last Bloodin provokatiivisuus liittyy lähinnä sen perinnetietoisuuteen. Ulkomaalaiset ovat pahiksia ja naiset heidän avuttomia uhrejaan. En sanoisi elokuvan olevan juurikaan kiinni päivänpolitiikassa. Varsinkin, jos vertailukohdaksi otetaan reaganismin ja kylmän sodan kyllästämä kolmososa. Perinteisiä asetelmia jopa vähän puretaan, Rambolle mm. annetaan naispuolinen meksikolainen apuri.

Elokuvan yleinen asenne on äärimmäisen ilkeä, synkkä ja ennen kaikkea sadistisen raaka. Yhdessä kohtauksessa Rambo syöksyy bordelliin ja murjoo vasaralla sekä parittajat että asiakkaat. Lopussa kidutetaan pahista ihan vain satuttamisen ilosta.

En ole kauhean samaistuvaa katsojatyyppiä. Tykkään kyllä masokistisista melodraamoista, mutta se on enemmänkin yleistä myötäelämistä ja mukana fiilistelyä. Tavallisesti olen vähän kaikkien hahmojen puolella, pahistenkin. Nyttemmin kun jälkikasvua on siunaantunut, olen kuitenkin ruvennut vahvasti samaistumaan perheellisiin hahmoihin ja elokuviin, joissa käsitellään vanhemmuutta. Sitähän Rambo: Last Bloodkin viime kädessä on. Jos joku hyypiö varastaisi poikani orjakseen niin kyllä minäkin alkaisin jollain tasolla kaivata lääkkeeksi toksista maskuliinisuutta, vaikka roomalaisen oikeuden vankka kannattaja olenkin.

Yhdessä asiassa olen Hesarin arvostelun kanssa samaa mieltä. Yksin kotona -henkinen ansojenrakentelumontaasi on tosiaan vähän hassu. Mutta se on ihan hyvällä tavalla hassu. Ajatus arizonalaisella hevostilalla asuvasta hullusta Vietnam-traumojen katkeroittamasta gubbesta, joka vapaa-ajallaan rakentelee ansatunneleita koska ”tykkää kaivaa”... Onhan se nyt tosi siistiä.