Kysy ja vastaa

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Kysy ja vastaa

15.01.19 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Wanha kunnon putkitv ja Spiderman animaatio sarja oli kyllä gutaa ootella. Mainokset tosin pääsee ihon alle ja alkaa ärsyttää toiston kautta.

21.01.19 klo 20:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muutamassa JohnRambon viimeaikaisessa kommentissa iskenyt silmään ilmaisu

"Puhun elokuvasta lisää tulevassa Killing Me Softly-ohjelmassa."

Ihan uteliaisuuttani kyselen viittakohan tämä ehkä johonkin tulevaan televisio/radio/netti-juttuun joka itseltä mennyt vain ohi? En nopealla haulla ainakaan googlesta löytänyt mitään tietoa.

08.02.19 klo 10:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Pohjois-amerikkalaiset kasetit oli tehty NTSC värijärjestelmään ja suurin osa eurooppalaisista Pal värijärjestelmään.

Kiitoksia tästä.

Sitten kysymys keltaisen Bruce Lee -kokoelman omistajille.

Onko Panoksena kuolema (Game of Death) -levyllä myös alkuperäinen, keskeneräiseksi jäänyt versio, vai onko mukana pelkästään Leen kuoleman jälkeen kasaan kursittu viritelmä?

08.02.19 klo 13:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä en oo viä tota blu-ray settiä aukassu ja kattonu, mutta ainakin dvdkokoelmassa muistaakseni oli vaan se kasaan parsittu versio.

18.02.19 klo 21:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaveri on työkokeilussa eräällä kunnalla. Työ on kuulema perseestä. Joka päivä ulkotöitä, ja nimenomaan töitä ja tuntuvat töiltä. Ja koska työkokeilu kyseessä, ei se paljoa tuo hänelle hyötyä. Muuta kuin työttömyystuki +9€ ylläpitokorvaus.

Kuten moni muukin kunta Suomessa, kaupunki tekee bisnestä polttopuilla. Kaupunki laittaa työttömät tekemään kaiken työn, kaupunki myy polttopuut huokeaan hintaan, veronmaksajat maksaa. Samalla viedään yrittäjiltä leipää pöydästä. Tuollakin alueella toimii yksityisiä yrittäjiä, jotka myyvät polttopuita.

Minusta tuntuu pahalta tuon kaverin puolesta, samoin paikallisten yrittäjien puolesta, jotka menettävät elantoa kaupungin toimien vuoksi.

Aloin miettiä, että onko mitään keinoja, miten kaverini voisi vapauttaa itsensä tuosta kurimuksesta, ilman että työkkäri kostaa sen hänelle karenssilla?

18.02.19 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei siihen oikein muuta konstia ole, kuin löytää itse parempi työ. Työkokeilua tai tuettua työllistymistä voi koettaa, jos varsinaista palkkatyöltä ei ole saatavilla. Silloinkin palkka on tietysti kehno, mutta ainakin saa itse päättää mitä tekee. Aika monet noista työkokeilijoita, sivareita ym. paljon ottavista julkisista laitoksista tarjoavat suhteellisen leppoisaa puuhaa, kun tekemistä ei tahdo kaikille riittää. Pidetään niin sanotusti taloa pystyssä. Lisäksi voi yrittää juonia lyhyet työpäivät ja vaikka perjantait vapaaksi, näitä voi muistaakseni säätää sopparissa tilanteesta riippuen.

Yksi ”niksi” on tietysti päästää pankkitili tyhjäksi ja lopettaa työnhaku. Tällöin on oikeutettu toimeentulotukeen. Henkilöstä riippuu, miten paljon tulot käytännössä laskevat. Myös arvo-omaisuus (auto, korut, osakkeet) pitää myydä. En suosittele tätä menetelmää kellekään. Mielestäni se on sekä moraalisesti kyseenalainen että yksilön hyvinvoinnin kannalta tuhoisa.

Eikä se 9 € päivässä nyt ihan toivottoman surkea tuki ole. Se tulee muistaakseni verottomana, ja onhan se työttömyystukikin suhteellisen leveä elanto jos vertaa vaikka opintotukeen. Kaipa sitä vastaan voi puita pilkkoa. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Itse olin aikoinaan kirjastossa työkokeilussa. Paljon leveämmin minä silloin elelin kuin myöhemmin opiskellessani, vaikka tein samalla töitäkin. Siihen aikaan työtön sai parempaa asumistukea kuin opiskelija, ja kulukorvaus oli sen verran iso, että joka päivä voi syödä lounasta kiinalaisessa. Ylijäämät mukaan, niin päivällistäkään ei tarvinnut murehtia.

19.02.19 klo 03:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällaista temppua en ikipäivänä suosittele kenellekään. Perhepiirissä yksi teki kaverin suosituksesta näin ja käytännössä vuoden parin jälkeen veitikka on yksinkertaisesti vain tottunut elelemään mukavasti pummilla sossun rahoilla eikä enää ole aikomustakaan vaivautua mihinkään rasittavaan työntekoon edes paremman elintason ja kaiken muun hyvän vuoksi. Se on todella surullista katsottavaa.

19.02.19 klo 16:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Materialistit, mitä kaikkea keräätte?

Minä olen kerännyt jääkiekko kortteja, Doom Trooper, Pokemon, Magic the Gathering kortteja ja tölkkejä kaiken pelien, musan ja elokuvien lisäksi.

19.02.19 klo 16:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ennen vanhaan tuli kerättyä kirjoja, sarjakuvia ja vanhoja konsoleja ja niihin pelejä, mutta nykyään on nurkat niin täynnä ensimmäisiä ja jälkimmäisen hinnat on muuten vaan räjähtäneet niin pilviin, että olen tyytynyt vain metsästämään ja toisinaan myymään parin euron käytettyjä levyjä huutonetissä ja kirppareilla. Musiikki on siitä kivaa, että sitä pystyy mukavasti kuuntelemaan samaan aikaan kun tekee jotain muuta ja sillä tuntuu aina olevan kysyntää.

19.02.19 klo 17:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elokuvia eri formaateissaan, ja vinyyli sekä cd-levyjä. Leffahylly kyllä natisee liitoksissaan, ja pitäis toinen ostaa kun harrastus on ihan totaalisesti räjähtäny käsiin. Onneks ei oo mitään pakonomaista hamstraamista kuitenkaan, vaan kaiken minkä koen etten toiste jaksa katsoa, myyn samantien pois. Vinyylien kanssa homma on pysyny paremmin lapasessa, eikä noita varmaan oo levyräkissä kun varmaan joku satakunta. Pääosin punkkia ja muuta vanhempaa rokkia. Cd-levyjä löytynee pari sataa kappaletta. Joitain vanhoja leffajulisteita on myös tullu haalittua, sekä taidetta ylipäänsä löytyy seiniltä aika reippaasti. Pääosin paikallisten taiteilijoiden akryyli, ja jokusia öljyväritöitä.

19.02.19 klo 19:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen keräillyt elämässäni seuraavanlaisia asioita.

-Kiviä. Pienenä keräilin kaikenlaisia kiviä. On peruskiviä mitä löytyy Suomen luonnosta, äiti ja isä on tuonut tuliaisiksi Kanarian ja Teneriffan matkoilta paikallisiä kiviä. Fossiilejakin löytyy kun olen niitä tilannut netistä. Nyt ei ole kiviä tullut keräiltyä paljon, mutta nuo mitä olen keräillyt kauan sitten on yhä tallella. Fossiileja ostan kun vain rahaa riittää.

Elokuvia olen keräillyt 15 vuoden ajan. Kaikki formaatteja on tullut haalittua kokoelmiin. Videoita en juurikaan enää osta, mutta dvd ja blu-rayt löytää yhä tiensä kokoelmiin.

19.02.19 klo 19:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

CD-levyjä (+musiikki-dvd:itä) vuodesta 2007, elokuvia vuodesta 2011, vinyylilevyjä 2016 tammikuusta, ja pelejä kauemmin kuin kykenen muistamaan. Musiikkikirjasto ja elokuvasto on lähestulkoon kokonaan fyysisissä formaateissa, mutta peleistä iso osa muuttui digitaaliseksi siinä Xbox360 -sukupolven aikana. Mahdollisimman tarkan katalogisoinnin tulos kertoo, että nykyään minulla on parikymmentä kipaletta enemmän digitaalisia kuin levyllisiä pelejä. Se on paitsi kätevää, myös tilan kannalta hyvä juttu - mutta tiedostoina ladattu musiikki ei herätä minussa mitään tunteita, sen voin sanoa. Rocklehtiä ja -kirjoja on myös parissa laatikossa sängyn alla.
Siinä oikeastaan kaikki mainitsemisen arvoiset keräilemisen kohteeni. Pöydällä ja hyllyillä on muutama hieno peleistä (tai veistostaiteesta) tuttu pieni hahmo, mutta vain muutama.

abneri

20.02.19 klo 13:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Stephen Kingin kirjoja,aloitin joskus ysärin alkupuolella ja kaikki suomeksi julkaistut teokset löytyy kirjahyllystä.Vihreä Maili jopa siinä alkuperäisessä 6:n pikkukirjasen versiona.

Leffa Timppa

20.02.19 klo 13:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä keräilen vain leffoja. Tarkoituksena olisi nykyään hankkia kaikki blu-rayna, mutta yleensä useasti kirpparilta tarttuu monta dvd:tä mukaan, kun saa niin halvalla. Niitäkään ei hirveän montaa ole, ehkä veikkaukselta ehkä 300 kpl + jotain TV-sarjoja. Nuorempana keräsin Pokemon-kortteja ja nuorempana oli paljon sitä, että aloitti keräilemään jotain, mutta jätti kokoelman aika lyhyeen. Näin on käynnyt omalla kohdalla esim. uistimien kohdalla. En ole koskaan erityisemmin siis mitään hamstrannut.

J.Lipponen

20.02.19 klo 21:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leffoja nyt tietysti tulee keräiltyä. Toistaiseksi on pitänyt hieman rajoittaa tilan puutteen takia. Vinyyleitä kanssa. Näiden kohdalla ei tule hötkyttyä mitään ylimääräistä vaan kuunnellessa yleensä kädessä on kupillinen tuoretta kahvia ja mukavan rento asento säkkituolissa. Toisekseen vinyyli on formaattina mainio levyjen kansitaidetta ajatellen. Aika monesti tulee kuuntelun ohessa tutkittua näistä yksityiskohtia. Kirjoista Veikko Huovisen tuotanto on ahkerimman haeskelun alla. Netin kautta en mielelläni hanki kun menee liian helpoksi ja häviää se pienoinen löytämisen ilo, jos vaikka kirpparilla sattuu lukematon opus vastaan. Samalla systeemillä kerään myös Tex Willer kronikoita (toki muutkin versiot käy).

21.02.19 klo 20:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihan hyviä keräilykohteita ja ideoita sain immeisiltä, josta isot karmaplüssat vastanneille!

Pitäisi alkaa keräämään tuhkakuppeja, kun hieno Lappeenrannan kaupungin tuhkis otti ja meni lasisena kappaleiksi vierailla. Veikkaan, että jos enemmän pelikamuja löytyisi ja vähänkin järissään olevat voisi noita lautapelejä alkaa pelaa. Esim. Doom, Star Wars, Carcassone tai 7 Wonders ja Bloodbowlia.

22.02.19 klo 15:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mikä noin niin kuin teknologisessa mielessä aiheuttaa sen, että analogisen filmin kulumisesta johtuvat häiriöt ja rosot pysyvät kuvasta kuvaan osapuilleen samassa kohdassa sen sijaan että hyppisivät sinne tänne? Kuvathan eivät filmikelassa ole päällekäin vaan vierekkäin.

Dekkari

25.02.19 klo 22:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miihkailin kysymykseen en osaa valitettavasti vastata, mutta kun Barros kysyi mitä ihmiset keräävät niin kerään viinapulloja. Itselläni on tällä hetkellä keittiön ikkunalaudalla viinapulloja. Miniatyyreistä aina 0,7 L pulloihin.

Muovisia ja lasisia (mielellään lasisia) ja jos korkki on metallia säästän senkin. Yleensä olen säästänyt itse juomiani pulloja, mutta kun vierailta jäi 1L pullo tyhjä pullo, niin enköhän laita senkin ikkunalaudalle.

https://fi.wikipedia.org/...ki/%C3%84%C3%A4rirajoilla Onko kukaan katsonut koskaan tätä sarjaa? Oliko se scifiä vai kauhua tai kumpaakin? Kiinnostaisi kuulla.

mäskipää

01.03.19 klo 22:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suosittelen kysymään tuota osoitteesta http://www.kysy.fi/: olen tuolta muutamiin itseäni mietityttäneisiin kysymyksiin saanut vastauksen, ja vastausten selvittely ja asiapitoisuus ovat yleensä (Helsingin kaupunginkirjaston työntekijöiden kautta) varmempia kuin hatusta heitetyillä foorumiviesteillä.

Kaikkiin kysymyksiin ei kuitenkaan kirjastohenkilökunnankaan asiantuntemus yllä, joten kysymys voi jäädä tällöin avoimeksi ja vastauksen voi tällöin mahdollisesti saada vain toisilta rekisteröityneiltä käyttäjiltä. Myös vastauksen saamisessa voi vierähtää aikaa, riippuen tietenkin siitä, kuinka paljon muita avoimia kysymyksiä on selvityksen alla.

abneri

02.03.19 klo 08:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Vähän molempia,enemmän kuitenkin scifiä,mielestäni.
Joskus ysärillä niitä "uusia"jaksoja tuli joltakin Suomen kanavalta,ja olivat kyllä mielenkiintoisen erilaisia muuhun tarjontaan verrattuna.(No,X-Files taisi pyöriä samaan aikaan.)

Youtubesta löytyy varmaankin kaikki jaksot haulla " Outer Limits ",suosittelen lämpimästi tutustumaan!