Kysy ja vastaa

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Kysy ja vastaa

16.04.18 klo 21:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

pirpana kirjoitti:

1. Mitä mieltä olet kaupunginkehittämisen/kasvamisen vastustajista, jotka vetoavat luontoon ja liito-oravoihin.

Kaupunkiolosuhteista en tiedä, mutta maaseudulla on harvoin tullut vastaan ongelmia liito-oravien tai niistä piipertävien hippien kanssa. Metsää tässä maassa kyllä piisaa kaiken maailman hakkuisiin ja jonkun sähkölinjan nyt pystyy yleensä vetämään muualtakin. Jos jotain niin hipeiltä voi aina salaa hankkia niitä papanoita ja estää sillä tavalla kaikki ikävät rakennushankkeet. Tämä on niitä harvoja tapauksia kun kaupunkien hipit ja maaseudun ihmiset löytää yhteisen sävelen.

pirpana kirjoitti:

2. Onko sinua ihmetyttänyt/ärsyttänyt suomalaisten hurmoksellinen luonto rakastaminen?

Ei milloinkaan. Elämästä ja luonnosta täysin vieraantuneet cityhipsterit sen sijaan on aina häirinneet. En nyt vihjaa mitään mihinkään suuntaan, joten turha loukkaantua.

pirpana kirjoitti:

3. Ymmärrättekö suomalaisten lappiromantiikkaa? Minä en, joten voisitteko sen minulle selittää?

Koskematon luonto, silmänkantamattomiin jatkuva erämaa, kotimaan mittakaavassa ja etelän ihmisen silmissä varsin eksoottinen paikalliskulttuuri ja saamelaisväestö.

pirpana kirjoitti:

4. Teollisuuden ja tehtaiden vastustaminen luontoon ja ympäristöön vedoten?

Ihan aiheellinen juttu tämä on. Pelkästään tallatun jäkälän uusiutumiseen voi mennä kymmeniä tai jopa satoja vuosia, kokonaisten ekosysteemien ja muiden isompien uusiutumiseen vieläkin kauemmin - jos ne nyt ylipäätään koskaan palautuu ennalleen. Sitten on kaikki ilmansaasteeseen liittyvät jutut, jotka pitkällä aikavälillä voi huonosti hoidettuna tappaa ihmisiäkin. Nämä pitääkin ottaa vakavasti.

pirpana kirjoitti:

5. Mitä mieltä olet suoran toiminnan luonnonsuojelijoista mallia Greenpeace, turkistarhaiskut ym. (Brutuksen kyssäri)

Kiitos kyssärin pääsemisestä mukaan!

Itsellä on vähän sellainen periaate että hyväksyn noiden touhun vasta sitten kun alkavat tehdä iskujaan maailman todellisiin ongelmapesäkkeisiin eli kehitysmaihin, Venäjälle, Kiinaan ja Pohjois-Koreaan missä suunnilleen kaikki jäteöljyt ja ydinjätteetkin dumpataan lähimpään jorpakkoon ja ilmastonmuutoksille haistatetaan pitkät.

Mutta eihän ne sitä kuitenkaan koskaan tee. Viimeksi kun koettivat itänaapurissa niin päätyivät kolmeksikymmeneksi vuodeksi vankilaan ilman tofua ja kasvisruokaa. Jotkin antifasistiset ja eläinten oikeuksia ajavat organisaatiot on kuulemma luokiteltu idässä muutenkin terroristijärjestöiksi joten voi olla henki vähän höllässä.

16.04.18 klo 23:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Itellä oli joskus armeija-aikana tupakaverina jätkä joka ei osannu edes polttopuita hakata tai tulta tehdä. Metsässä ollessa oli muutenkin ihan hukassa. Kyllä vähän sääliks kävi. Ei siinä, jos on koko ikänsä asunu kaupungissa, eikä kukaan oo opettanu, niin eipä sitä voi olettaakkaan osaavan. Tuntuu vaan jotenkin absurdilta kun ite on aina nulikasta asti joutunu pelkästään jo kotonakin tekeen jos jonkinmoista hommaa.

16.04.18 klo 23:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Meilläkin oli intissä kaveri joka ei älynnyt kusaista metsään vaan piti oikein erikseen kysäistä leirissä korven keskellä kouluttajalta missä mahtaisi olla lähin vessa että pääsee pissalle. Sen se luonnosta vieraantuminen teettää.

16.04.18 klo 23:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo just näin. Ei helvetti. :D

Katmand0r

17.04.18 klo 01:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Kritiikki on paikallaan, jos se on hyvin perusteltua. Jos kaupunkisuunnittelulla/ -rakentamisella uhataan uhanalaista lajia, tulisi mielestäni vähintään hakea jonkinlaista kompromissia tilanteeseen.

2. Suomen pinta-alasta 75% on metsää. Pitäisin luontofanitusta ihan luonnollisena asiana, jonka ei tarvitse olla mitenkään hurmoksellista. Pitäisin Pirpanan rivien välistä paljastuvia asenteita ennemminkin poikkeuksena kuin sääntönä.

3. Aiemmin Andy Kreist ja Brutus heittäneet hyvät kommentit, mutta nostan vielä toisenlaisen näkökulman. Lappi on muodissa ulkomailla ja Suomessa tunnetusti ollaan innoissaan ja ylpeitä siitä, että meidät huomioidaan rajojemme ulkopuolella. Lappi kiehtoo meitä, koska se kiehtoo muita.

Lisätään tähän vielä sellainen kommentti, viitaten Pirpanan arvioon siitä, että Suomi loppuu pohjoissuunnassa Jyväskylään: eikös Oulu ole yksi Suomen nopeimmin kasvavia kaupunkeja?

4. Teollisuus on aika laaja käsite. Hiilidioksidipäästöjen vastustamisessa en näe mitään väärää, oikeastaan päinvastoin. Ydinvoiman vastustus ympäristöön ym. vedoten ei sen sijaan toimi.

5. Tällaisten järjestöjen toiminnasta puuttuu usein kyky itsekriittisyyteen. Tuntuu, että jengi on ideologiapäissään liian täynnä itseään eikä keskity olennaiseen.

Brutuksen kommenttiin:

Brutus kirjoitti:

Kyllä niitä todellisia ongelmia löytyy omastakin takaa. Tekopyhää ajatella, että ei olisi. Sitä paitsi hyvin kehittyneissä maissa me pystymme osoittamaan valinnoillamme tietä muulle maailmalle. Tämä ei ole pelkkää sanahelinää vaan esim. Intiassa ja Kiinassa on satsattu paljon uusiutuvaan energiatuotantoon ja Venäjälläkin on otettu käyttöön esim. ensimmäiset aurinkopaneelit.

17.04.18 klo 07:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katmand0r kirjoitti:

Lisätään tähän vielä sellainen kommentti, viitaten Pirpanan arvioon siitä, että Suomi loppuu pohjoissuunnassa Jyväskylään: eikös Oulu ole yksi Suomen nopeimmin kasvavia kaupunkeja.

Kyllähän se Oulu tietysti on suomen nopeimmin kasvavia kaupunkeja, joka onkin siellä suunnalla todella iso poikkeus sääntöön. Oulu kerää kotimaista muuttovoittoa juurikin koko pohjoisesta... Lapin- Keski-Pohjanmaan- Kainuun- Pohjois-Pohjanmaan maakunnista. Oulun nopeaa kasvua tietysti ovat auttaneet siihen liitettävät kuntaliitokset Yli-kiiminki, Haukipudas, Kiiminki, Oulunsalo, Yli-i... tämä fakta on kaunistellut väestötilastoja todella paljon.

Missä muussa suomen "isoissa kaupungeissa" on ollut tälläisiä kuntaliitoksia? Lahdessa toki liitettiin Nastola lahteen, ja Kuopio napsi Juankosken itseensä. Mutta siis tämän kokoluokan liitoksia saavat muut isot kaupungit vaan katkeraa kalkkia suuhunsa, kun menestyvien kaupunkien ympärille on kehittyneet loiskunnat jotka kehittyvät sen kaupungin imussa, ne loisivat ja kosiskelevat ihmisiä "halvempaa asumista ja iso kaupunki lähellä" sloganeilla muuttamaan näihin kuntiin kuin myös yrityksiä kosiskellaan sen ison kaupungin kustannuksella. Loiskunnat rumentavat ison kaupungin työttömyys tilastoja koska useimmiten 50-60% näitten kuntien työikäisistä työskentelee isossa kunnassa. Tästä seuraa stressaava vittumainen liikenne, josta kukaan ei pidä. Eikö olisi parempi, että ei olisi loiskuntia vaan olisi vahvoja suomen "isoja kaupunkeja" joissa verotulot nousevat ja kaavoitus helpottuu, kaupungit saisivat kehittyä vapaasti ja tehokkaasti. Samoin palvelujen järjestäminen helpottuu ellei ihan häränperseessä olla.

No pitää nyt olla reilu tolle Oululle koska onhanse suomen johtavia teknologiakeskuksia jossa innovoidaan ja mennään kohti tulevaisuutta.

18.04.18 klo 19:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mikä olisi ollut leffatykin foorumiin kirjoittelevalle pirpanalle sopivampi käyttäjänimi? Sellainen käyttisnimi joka kuvailisi pirpanan teksteistä ilmentyvää persoonallisuutta? Ja myöskin minkälainen proffakuva tukisi tätä käyttisnimeä? En suutu pienistä, joten sivaltakaa minua te komeat mahtisonnit. ( Doomsdaymachine pistää kumminkin sen sadomasokisti raipan alas. Not my scene. :) ) Vai sopiiko pirpana täydellisesti pirpanalle?

18.04.18 klo 21:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikee keksiä kun pirpana nimeen on henkilöityny niin hyvin teikäläisen olemus jo. :D pirpana se vaan on pirpana!

18.04.18 klo 21:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku kirjoitti:

Näinhän se on Joku boy... näinhän se on. Kiukkuperseilenkin niin usein kuin mikäkin pirpana. Koska perkele... minähän olen pirpana. :)

On kiva olla pirpana.

23.04.18 klo 20:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielipiteitä suomalaisten elokuvien näyttelijöiden näyttelystä?

( Minusta suomalaisia näyttelijöitä vaivaa järkyttävä ylinäytteleminen ja teennäisyys... ei minkäänlaista uskottavuutta. Vanhat suomalaiset elokuvat... voi vittu. Olen kirjoittanut tästä aiheesta ja myöskin mielipiteitäni kotimaisista elokuvista.

Laitan sen tähän: ( Topicci: Kotimaiset elokuvat puolesta vai vastaan? )

" Mua vituttaa suomalaisten elokuvien teatterimainen meininki ja olemus. Erityisesti se lavateatteri näytteleminen! Vanhat suomalaiset elokuvat ovat hyviä esimerkkejä. Teatterimaisuus tappaa elokuvien uskottavuuden ja aitouden.

Suomalaisia elokuvia vaivaa myös elokuvabudjettien pienuudet, sekä helvetin pieni elokuvapiiri... joka kierrättää sekä suosii... samoja elokuvatuottajia, samoja elokuvaohjaajia, samoja vitun kulahtaneita näyttelijöitä. Uusin Tuntematon Sotilas oli aivan paska, eli olen käyttäjän SeppoR:än kanssa täsmälleen samaa mieltä. Haluan uutta verta ja ideoita suomen elokuvateollisuuteen! " )

29.04.18 klo 13:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

29.04.18 klo 15:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuohon on helppo vastata:

1. Verrattuna johonkin 2000-luvun alkuun nykyään on paljon enemmän ja monipuolisemmin erilaisia kommunikointivälineitä ja somessa keskustelumahdollisuuksia kuin vanhat foorumit.

2. Tällaisella mukavalla aurinkoisella kesäkelillä ihmiset viettää enemmän aikaa ulkona, mistä voimakas kausivaihtelu sään ja vuodenajan mukaan.

Aikoinaan kirjastossa työskennellessä tuli huomattua vähän samaan tapaan että aurinkoisella säällä ihmiset ei käy kirjastossa ollenkaan vaan viihtyy ulkona, mutta karmealla vesikelillä kansa kaipaa sisälle jotain viihdykettä ja se tarkoittaa aina kauheaa yleisöryntäystä ja ennätysmäärää lainauksia. Kerran tuli kunnon myrskysäällä keskiverto viikon lainat yhdessä päivässä.

29.04.18 klo 17:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuohon on helppo vastata:

Pistää miettimään omaa elämää. Pitäis hankkia elämä. Fuck this.

03.05.18 klo 18:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä eroa on foorumi persoonallanne ja teidän oikealla persoonallanne?

03.05.18 klo 19:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

pirpana kirjoitti:

Mitä eroa on foorumi persoonallanne ja teidän oikealla persoonallanne?

Foorumi-persoona on hanakampi v_ttuilemaan tolloille. Oikeassa elämässä tulee tolloja vain katsottua säälivästi ja jatkettua matkaa.

Oikeasti haluaisin uskoa, että olen samanlainen molemmissa mutta eipä ne persoonan hyvät puolet varmaan välity muutamasta silloin tällöin kirjoitetusta viestistä. Ihan mulkku koko mies.

09.05.18 klo 15:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Millaista on asua Ahvenanmaalla? Mitä mieltä olette Ahvenanmaasta?

09.05.18 klo 20:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotkut kehuu Ahvenanmaata idylliseksi paikaksi elää.

Jos siis on ruotsinkielinen. Suomenkielisiä vedetään sielläpäin turpaan.

09.05.18 klo 22:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Samaa kuullut. Ainut suomalainen mikä siellä kelpaa on raha. Omasta mielestä koko Ahvenanmaan voisi pelkästään piruilumielessä myydä vaikka venäläisille.

10.05.18 klo 01:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nuke.