Mitä kieliä puhut?

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mitä kieliä puhut?

15.02.10 klo 18:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hellou ja heippatirallaa.

Haudi.

icaiencen kirjoitti:

Ja näihin "ruotsi on merkityksetön/vähäarvoisempi kuin suomi" puheisiin.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta suurimmaksi osaksi työpaikkoihin haetaan ruotsinkielen taitajia.

Riippuu täysin työpaikasta ja kyseessä olevasta työstä. Myös siitä missä päin Suomea se työ on. Esim. Jyväskyläläisen kirkon haudankaivajan ei tarvitse osata ruotsia. Ei välttämättä suomeakaan. Kyttyräselästä saa plussaa.

icaiencen kirjoitti:

Niin kertokaapa minulle miksi ruotsi on sitten vähäarvoisempi kuin suomi?

Siksi että ruotsia puhuu suomessa verrattain vähän ihmisiä. Samoin kun suomenkieli on ruotsissa vähempiarvoinen. Sitten kun hurrit opettelee suomee kouluissaan, niin minä opettelen ruotsia.

icaiencen kirjoitti:

Kummiskin suomi on kaksikielinen maa, jossa nyt sattuu olemaan ruotsi pakollisena kielenä kouluissa. Itse pidän sitä rikkautena, osata puhua ruotsia!

Ruotsi pitäisi lopettaa kouluissa. Lisätä vaikka liikuntaa tai jotain muuta oikeasti tarpeellista. Joo, onhan se rikkaus. Voisi esim. kattoo Beckiä ja Wallanderia ilman tekstityksiä.

icaiencen kirjoitti:

Suomessa on tällä hetkellä kolme kieltä mitä pitää nykyään osata kohtuullisesti, suomi, ruotsi ja englanti.

Mikä ihmeen pakko niitä on osata?

icaiencen kirjoitti:

Esim. ootko nauranu ketään pizzerian työntekijää suohon huonon suomen takia? Nämäki ihmiset yrittää puhua suomea joka on varmasti 100% heidän toinen kieli!

Olen, mutten päin naamaa. Hmmm. Tarkotatko nyt että 100% pizzerian pyörittäjistä on ulkomaalaisia.

Tapza

15.02.10 klo 23:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

No liikuntaa nyt ei ainakaan. Ei sillä, että tuolla enää itselleni merkitystä olisi, mutta uskallan veikata, ettei pakollinen koululiikunta pahemmin nosta kenenkään kuntoa, ellei ole motivaatiota ja kiinnostusta omasta takaa. Liikuntaa vastaanhan minulla ei mitään sohvaperunastatuksestani huolimatta ole, mutta pakollinen sellainen ei kyllä ole yhtään miellyttävämpää kuin se pakkoruotsi.

Ja joo, itse olen vahvasti pakkoruotsia vastaan. Ruotsin opiskelun pitäisi olla vapaaehtoista, sillä kielen merkitys nykymaailmassa on hyvin pieni. Itse asun Vaasassa, jossa päin kieli on suht. hyödyllinen (n. 25% väestöstä ruotsinkielisiä, ja naapurikunta Mustasaaressa vielä huomattavasti suurempi osa) ja esimerkiksi töihin hakiessa ruotsin kieltä taitavilla on selvä etuasema. Suurimmassa osassa Suomea kielellä ei kuitenkaan tee yhtään mitään. Kaiken lisäksi ruotsalaiset ja ruotsinkieliset puhuvat varsin sujuvasti englantia, ja varmasti kuuntelevatkin sitä mieluummin kuin suomalaisaksentilla väännettyä kökkö-ruatsia.

15.02.10 klo 23:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tapza kirjoitti:
sulo kirjoitti:

No, joo. Kyllähän sitä koululiikuntaa pitäisi uudistaa. Sellaisena kun se nyt on, en sitä lisäisi.

Enemmän vaihtoehtoja ja enemmän sitä, että oppilas saa itse valita. Kaikenlaista olisi hyvä kokeilla, mutta esim. lentopallokin on ihan turha laji kouluihin. Harvassa on ne luokat/ryhmät, missä saadaan kunnon lentopallopelejä aikaan. Kenellekään ei tule edes hiki, kun pallo ei pysy ilmassa tai minkäänlaista syöttelyä ei saa aikaan, kun osaa ei vaan huvita. Käsiin sattuu ja kaikkee ikävää. Peli itsessään on todella hyvä ja joukkueurheilua parhaimmillaan. Pakko syöttää, jos aikoo pärjätä.

Jonkinlaisia eritasoisia liikunta ryhmiä voisi muodostaa. Hyvät omaan porukkaan ja vähemmän hyvät toiseen. Tai tyttöjen ja poikien liikuntaryhmät myös samaan. Mikä antaakaan enemmän potkua ja yritystä pojalle, kun tytöille näyttäminen.

Nimimerkillä oman 2000 metrin ennätyksen tyttöjen kanssa juostessa tehnyt.

MaxS

16.02.10 klo 09:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että jos olisi tollaset tason mukaan valitut liikuntaryhmät niin vaikka ne joukkuepelit sujuisikin paremmin sillä sais loppujen lopuksi lähinnä vitutusta aikaan niille vähän lihavemmille ja muille jotka sitten joutuu sinne huonompaan. Meillä lukiossa oli liikunta tytöillä ja pojilla samassa, ja se oli kyllä ihan hyvä ratkasu mutta siinäkin sitten näki että niitä ns. panostajia vähän ärsytti se kun ei voinut sen takia pelata "täysillä".

Jerry C

16.02.10 klo 13:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Nyt siis tiedämme Sulon uranvalinta-ratkaisun.

Pakkoruotsi on kyllä aika pirun kakspiippunen juttu. Samaan aikaan ymmärtää sen, koska niinkin tuoreessa historian muistissa "parempi" kansa puhui suurimmaksi osaksi ruotsia ja se on vähän sieltä jäänyt enemmänkin status-symbolina kuin oikeasti tärkeänä taitona.
Mutta ihminen taas puolestaan on niinkin mielenkiintoinen keksintö, että yleensä pakotuksen alla alkaa kapinoimaan tavalla tai toisella. Oman käsityksen mukaan yleinen inho pakkoruotsia kohtaan juontaa juurensa tästä.

Mutta pakkohan se on ääneen myöntää, että ruotsinkieli on yksi typerimmän kuuloisista molotuksista mitä maailmasta löytyy :D Ei sitä oikein osaa vakavissaan ottaa ikinä.

icaiencen

22.02.10 klo 13:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haudi.

Hyvvee Päevee

sulo kirjoitti:

Aivan. Riippuu siitä missä asuu! Esim. Pietarsaaressa (mikä on ihan peräööga paikka)on pakko osata ruotsia jos meinaa pärjää. Mutta esim. stadissa ei välttämättä tarvi ruotsia mutta katsotaan aina plussaks jos hakee töitä.

suolo kirjoitti:

Mutta se taas on niin että länsi naapurissa ei taasen ole pakkosuomea. Niin on edes typerää verrata suomea ja ruotsia keskenään. No otetaanpa karkea esimerkki. Lähdet Norjaan (maa), ja tapaat siellä kauppiaan joka ei puhu englantia sanaakaan. Meinasitko sönkkää sille suomeks jota kauppias ei todellakaan ymmärrä vaiko oisko parempi osata ruotsia edes vähän että kauppias ymmärtää sua edes vähän?

sulo kirjoitti:

Enempi liikunta ei olis ikinä pahitteeks meidän koulutusjärjestelmään. Mutta jos sen pakkoruotsin lopettaa niin ainkin valtakieliä pitäis lisää, Englantia, Saksaa tai ranskaa! Kummiskin n.70% telluksen väestä puhuu jotain näistä kielistä. suomi on vaan suomalaisten "yksinoikeus", vaikka me niin halutaan olla mailmankansaa! Jos suomi ois tehny kolumbukset nii vois lähtee amerikkaan puhumaan suomea, mutta kun ei niin ei.

sulo kirjoitti:

Mikä ihmeen pakko niitä on osata?

En sanonutkaan että on pakko osata, mutta eihän niistä ole muuta kun hyötyä.

sulo kirjoitti:

En väittänyt niin, mutta suurin osa taitaa olla. Korjaa taas jos oon väärässä. Ainaki kebab paikat tuntuu olevan. Miks et oo sitten sanonu ahcmedille et meeppä kouluun opetteleen suomea ennen ku tuut tekee mulle pizzan? vai eikö pokka rittäny?

Ps. Quasimodo ei ollu haudankaivaja vaan kellonsoittaja. :D

AP

22.02.10 klo 15:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

icaiencen kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista varmasti pärjää aivan mainiosti ilman mitään ylimääräisten kielten opetusta. Ainoat pakolliset pitäisi olla äidinkieli ja englanti, koska vain näitä säännöllisesti tarvitaan. Vai kuinka moni suomalainen tarvitsee jatkuvasti esim. saksan- tai ranskankielen taitoa?

Miksi haaskata arvokkaita resursseja tällaisten turhien kielten opettamiseen, kun niitä voisi käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen? Ne jotka vapaaehtoisesti haluavat, voivat opiskella vaikka kymmentä eri kieltä jos ehdottomasti haluavat, mutta ei siihen ole mitään syitä muita pakottaa.

MaxS

22.02.10 klo 15:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

AP kirjoitti:

Mitä se oikeasti hyödyllinen olisi ja miksi ranska on turha kieli?
Kielet on varmaan yleishyödyllisin asia mitä Suomen peruskouluissa/lukiossa voi oppia, ja yksi ainoista aineista jota ei voi oikein koulun ulkopuolella opetella kuten vaikka historiaa. Tietenkin kielioppia voi lukea yksikseen, mutta se ei paljoa lohduta että osaat jotkut taivutussäännöt jos äännät päin helvettiä ja ranskalainen ei saa sössötyksestäsi selvää.

Sellanen "suomalainen ei maailmankieliä kaipaa" asenne ei oikeen ole nykypäivää. Ellet sitten ole joku koneasentaja Oulussa. EU:n myötä jengi liikkuu yhä enemmän ympäri Eurooppaa, suomenkielellä ei tee yhtään mitään ja se englanti on lähinnä itsestäänselvyys eikä mikään kielitaito. Ruotsikin on harvinaisen turha kieli ja sen pakottamisen voisi tosiaan lopettaa, mutta antaa sekin sentään jonkinlaisen pohjan muiden pohjoismaiden kielille.

icaiencen

22.02.10 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

MaxS kirjoitti:

Aamen!

Ajattelin tässä yksi päivä että on se onni että suomessa ei elokuvia dubata! Kuten esim. saksassa tehdään.

Hirveetähän se olis jos sveitsinkuvernaattoria joutuis kattomaan jonkun pääkkösen suomentamana.

Sentääs kelpo tekstityksiä kaikkiin elokuviin on suomennettu. Tosin on monessa elokuvassa marginaalisia kirjoitus virheitä!

ZukuZuku

20.05.10 klo 17:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koulussa 3 luokan jälkeen jäänyt noi opiskelut vähän taka-alalle elikkäs suomea osaan ja englantia vähän.

Tällä hetkellä amiksen ekalla (kohta loppuu)

arvasin

29.06.11 klo 21:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomi omana äidinkielenä, tosin on sellainen puhevika että mumisen jonkin verran ja muut eivät saa aina puheestani selvää, pitäisi aukoa leipäläpeä enemmän. Ruotsi nyt on todella heikkoa, hyvä että pääsin kurssit läpi. En edes halua oppia ruotsia, minulla on katsokaas asenneongelma ruotsin kieltä kohtaan.

Englantia puhun omasta mielestäni hyvin, vaikka lukiossa ollut nyt enkun kaikki kurssit kaseja. Johtuu kylläkin siitä että olen todella passiivinen tunnilla, enkä lue kokeisiin koska saan lukemattakin aina vähintään numeroksi kahdeksikon. Peruskoulussa englanti oli koko ajan ysi, mutta laiskistuin lukiossa. Rakastan englannin kieltä ja haluaisin asua Englannissa tai USAssa, ainakin vähän aikaa jos ei lopullisesti. Kielitaito on kehittynyt hyvin englannin kielisiä elokuvia ja sarjoja katsomalla. Joskus olen katsonut pari elokuvaa ilman tekstityksiä, ymmärsin hyvin mitä sanottiin, mutta tykkään silti enemmän katsoa niitä tekstien kanssa.

Lonkero

29.06.11 klo 22:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomea, englantia ja ehkä saksaa pikkuisen (hyvin vähän tosin). Ruotsiksi osaan ehkä juuri ja juuri oman nimeni kertoa, ei sitä vain kiinnosta puhua eikä sen opiskelua kohtaan ollut kiinnostusta. Homonkuuloinen kieli.

T-2000

01.07.11 klo 14:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomen lisäksi osaan "sujuvasti" vain englantia, saksaa osaan erittäin heikosti ja ruotsia vielä heikommin :D

Xerafine

11.07.11 klo 13:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Englantia osaan melko hyvin ja ruotsia osaan kohtalaisesti. Päinvastoin kuin Tapza minulle saksa on paljon helpompi kuin ruotsi. Opiskelin molempia yläasteella 2 vuotta ja selvästi huomasin eron, että kumpi on hankalampi. Ruotsi oli peruskoulun jälkeen 6 ja saksa 9.

May_Force_Be_With_U

11.07.11 klo 15:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomi äidinkielenä, englantia, pitkää ranskaa ja pitkää ruotsia. Ranskan kirjoittaminen sujuu hyvin, mutta puhuminen natiivin kanssa tuottaa hankaluuksia. Ruotsia nyt ei yksinkertaisesti kiinnosta edes puhua, eikä varmaan taso siihen aivan riitäkään. Hieman turhalta senkin lukeminen tuntuu, kun kaksi pitkää kieltä jo alla, mutta onneksi ruotsi tuntuu lastenleikiltä ranskaan verrattuna.

Ja pakkoruotsi keskusteluun pakko sanoa, että etenkin Itä-Suomessa pakkoruotsi on todellakin väärin. Venäjän kielen taito olisi hyvin tärkeää, mutta koulujärjestelmä ei anna mahdollisuuksia nuorten aloittaa esimerkiksi lukea pitkää venäjää jo ala-asteella. Lukiossakin tulee ongelmia, koska ruotsia on pakkoistumista 6 kurssin edestä, eikä esimerkiksi pitkän matikan lukijoilla ole mahdollisuuksia lukea kieltä, josta olisi geopoliittisesti niin paljon enemmän hyötyä. Itse olen keskisuomalainen, ja minulle on loppujen lopuksi yksi paskan hailee, kumpaa minun on pakko lukea - tosin kyllähän tuosta venäjästä olisi niiiiin paljon enemmän hyötyä.

11.07.11 klo 15:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kielet menisivät järjestyksessä saksa, ruotsi ja englanti. Tosin korkeakoulussa opetuksen tason avulla englanti pomppasi koko joukon hänniltä paalulle. Lukiossa taso ja mielenkiinto olivat nollassa, mutta yo-kirjoituksesta lähtien ollut vaille nelonen ja päättökokeestakin tasanumero. Saksa semmoisen kolmosen luokkaa ja ruotsi parhaimmillaan seitsemän. Ruotsin kielen takia innoistuin lukemaan sanakokeisiin ylipäätään, jonka myötä kielissä vähän panostamalla ja yrittämällä pinnistää numeroiden viilauksessa saan tuloksia loppupeleissä aika vähällä. Englannin kielen puolelta kinkkinen kielioppi, jonka sain viimeistään siis kirjoituksiin kondikseen kaikkinensa. Saksan aloitin amk:ssa.

CLOSEThero

02.08.11 klo 11:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomea sujuvasti, kuten myös englantia sekä hieman japania.

Walken

08.01.19 klo 18:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Puhun suomea ja englantia tosi hyvin. Ruotsia osaan hiukan.

08.01.19 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomen, englannin ja ruotsin lisäksi opintoja vähintään perusteita pitemmälle löytyy ainakin ranskasta, saksasta, venäjästä, italiasta, espanjasta ja portugalista. Joskus lueskelin itsekseni esperantoa ja hepreaa. Romaaniset kielet on niin samanlaisia että niitä pystyy helposti opettelemaan monta samaan aikaan.

09.01.19 klo 22:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomi, englanti ja sumeri.