Mitä kieliä puhut?

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mitä kieliä puhut?

ricksaw

28.07.09 klo 00:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse puhun sujuvasti englantia ja suomea. Espanjaa osaan jonkin verran. Ruotsi on valitettaasti heikoin kieleni.
Kertokaas mitä kieliä ite puhutte/luette.

AP

28.07.09 klo 01:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

ricksaw kirjoitti:

Ruotsi on valitettaasti heikoin kieleni.

Eipä tuossa nyt mitään valitettavaa ole. Sen verran merkityksetön kieli. Muuten vastaukset ovat itselläni samat, tosin tulevaisuudessa saatan ehkä aloittaa opiskelemaan venäjää.

28.07.09 klo 06:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Englanti menee varsin hyvin, tullut lähinnä Internetissä, videopeleissä sekä elokuvissa harjoitettua sitä.

Ruotsin takia taasen tyssäs opiskeluni mm. lukiossa. Seitsemännellä luokalla peruskoulussa olin jopa kasin - ysin arvoinen oppilas, mutta jossain välissä ruotsinkieli unohtui alitajunnasta ja selittämätön inho kieltä kohtaan valtasi minut (vittu pakollista opiskella toista kieltä, Haaparannalla asioidessa pärjää hyvin suomella tai sitten sanoilla "snus Knox portion").

Saksaa jostain typerästä syystä tuli opiskeltua seitsemännellä yläasteella. En oppinut mitään. Lintsasin suurimman osan ajasta, kieli on täyttä hepreaa suurimmaksi osaksi, mutta kutosen siitä kurssista lopulta sain.

Venäjää olisi kiva opiskella, mutta meikäläisen kielipäällä ja kärsivällisyydellä asiasta ei tule lasta eikä paskaa.

Jaaha

28.07.09 klo 11:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enkku sujuu hyvin ja venäjän opiskelu alkaa syksyllä. Puhevikaa, jota myös ruotsinkieleksi kutsutaan en osaa ollenkaan.

Ataru

28.07.09 klo 11:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomen ohella puhun sujuvasti englantia. Suomen kielen tutkimista olen harkinnut yhtenä vaihtoehtona jatko-opinnoille lukion jälkeen. Ruotsia osaan sen verran, että lukion pakollisista kursseista on tullut 8 ja 7, mutta ruotsin kieltä vihaan joka tapauksessa. Olen juuri omatoimisesti aloittanut japanin opiskelun, mikä tuleekin viemään pari vuotta, jos aion jatkaa sitä.

VierasTalo

28.07.09 klo 11:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Englanti tuntuu taittuvan lähes toisen äidinkielen kaltaisena. Suomea toki puhun äidinkielenä, sitten ruotsia on se peruskoulun ja ammattikoulun oppimäärä alhaisilla arvosanoilla opittuna.

Lordi-fani

28.07.09 klo 11:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Englantia ja ruotsia kumpaakin puhun sujuvasti. Ruotsiin tuli perheen kanssa muutettua pariksi vuodeksi asumaan, kun olin vasta kuusi, joten kielen oppi vähän pakolla. Mutta onhan se kiva, kun nyt lukiossa muut tuskailevat ruotsin kanssa, kun minä revin kymppejä joka kurssista. Itse olen yksi näistä harvoista suomalaisista, joka ei inhoa ruotsin kieltä. Toisaalta tähän varmasti vaikuttaa se, että asuin ruotsalaisten keskellä kaksi vuotta ja oikeasti osaan kyseistä kieltä ongelmitta.

Englannin taidot taas ovat karttuneet television, netin ja yleisen median kautta. Asiaan auttoi myös se, että toisin kuin Suomessa, Ruotsissa englannin opetus alkaa jo ekalla luokalla, joten itselläni oli jo englannin perustaidot hallussa ennen kuin muut osasivat sanaakaan.

Ranskaa olen myös lukenut, mutta pinna alkaa vähitellen loppua. Itselläni on melko hyvät taidot kielissä, mutta ranska on kertakaikkiaan helvetillinen kieli oppia. Kolme vuotta ja vieläkin taitoni ovat siellä aloittelijan tasolla. Enää yksi kurssi ja sitten lopetan, ei jaksa enää niitä oppitunteja joilla ei osaa mitään. En myöskään halua enempää vitosia.

Storyteller

28.07.09 klo 12:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Englantia lähinnä parhaiten suomen lisäksi ja ruotsiakin jonkun verran, vaikken omasta mielestäni sitä hyvin osaakkaan, niin arvosanat olivat keskitasoa tai paremmat. Sitten puolaa ihan vain muutaman sanasen ja lausahduksen. Englantia olen oppinut koulussa, tai itseasiassa koulussa pääsin alkuun ja kaikista eniten opin pelaamalla mmorpg:tä ja puhumalla ex-tyttöystäväni kanssa, joka oli puolalainen (ei tosiaan mikään pelkkä nettisuhde, vaan ihan riöl laif). Ruotsia olen oppinut lähes pelkästään asumalla ruotsinkielisellä seudulla, josta tosin suomalaisiakin löytyy, mutta harvasempaan. Pieni suomalaiset vs. ruotsalaiset sota täällä on käynnissä ollut pienestä pitäen. :D

28.07.09 klo 13:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomea puhun äidinkielenä, ja ruotsia toki jokaisen suomalaisen toisena äidinkielenä, tosin erittäin huonosti. Englanti vääntyy mielestäni varsin hyvin, ei siis mitään tajuntaa räjäyttävästi mutta kuitenkin siten että pärjään sillä kyllä ihan kohtalaisesti. Venäjääkin osaan sen verran että pystyisin venäjällä esim. kaupassa käymään. :D

banaanipalmu

28.07.09 klo 14:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomea luonnollisesti, ruotsia heikompana (ehkä juuri ja juuri pystyisin Ruotsissa sillä asioimaan) ja englantia katson osaavani melko hyvin, mm. muutaman leffan oon katsonut ilman minkäänlaisia tekstityksiä ja tajusin kaiken käytännössä yhtä hyvin kuin subien kanssa.

kerpele

28.07.09 klo 14:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Puhun suomea äidinkielenä, osaan sujuvasti sekä englantia että ruotsia, pystyn lukemaan ja ymmärtämään auttavasti ranskaa, saksaa, tanskaa ja norjaa. Norjaa pystyn myös puhumaan hieman, etenkin humalassa, höhöö. Englanti on äidinkielen ohella vahvin, sanavarastoni on erittäin laaja ja mulla on kohtalainen käsitys kieliopista. Lisäksi olen mm. katsonut viimeiset 10 vuotta englanninkieliset leffat ilman tekstityksiä ja lukenut n. 99% kirjoista englanniksi. Ruotsin kanssa on periaatteessa sama kuvio, en tosin lue niin paljon ko. kielellä, lähinnä dekkareita yms.
Haluaisin osata paremmin ranskaa ja saksaa, lisäksi espanjaa, italiaa ja venäjää olisi hienoa pystyä puhumaan.

Lebowski

28.07.09 klo 15:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaiten taidan englanninkielen, toisena suomi ja ruotsin hallitsen siten että esim. töissä voin asiakasta ruotsiksi palvella ja luetun tekstin ymmärrän täysin. Kuullun kanssa hieman hankaluuksia, mutta sujuvasti kuitenkin.

AP

28.07.09 klo 17:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sen sijaan, että te pikkurunkut jaatte niitä miinuksia, niin voisitte PERUSTELLA mikä niissä viesteissä on niin huonoa. Vai ottaako totuus koville?

28.07.09 klo 17:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

AP kirjoitti:

Hih hih. Klassinen hermojen kuohahtaminen. Sille plussaa.

Minä puhun epäselvästi suomea. Pitäisi aukasta enemmän suuta puhuessaan. Vitut, kuunnelkoon kaikki muut tarkemmin. :)

Jorde

28.07.09 klo 19:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Englanti ja Suomi sujuvasti.
Ruosti alkaa vasta tänä vuonna.

Ville

28.07.09 klo 19:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomea tietenkin äidinkielenä ja englantikin sujuu melko hyvin. Kunnollista ruotsia en ole koskaan oppinut, eikä ole oikein ollut halujakaan.

Dr. Zaius

28.07.09 klo 20:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onpas täällä kielitaitoista porukkaa. Minä osaan puhua sujuvasti vain suomea. Englannin kielen kanssa ongelmat alkavat viimeistään silloin, kun sitä pitää alkaa puhumaan, mutta muuten enkku sujuu hyvin. Ruotsi sen sijaan on vähän niin ja näin, koska sen kanssa on pieniä motivaatio-ongelmia. Myös saksan kielen tärkeimmät sanat on tullut opittua, kuten panzerwagen, flammenwerfer ja achtung. Johan näillä kolmella sanalla pitäisi Saksassa pärjätä.

Aatu

28.07.09 klo 20:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Neljää kieltä osaan puhua, joista parhaiten tietty suomea ja englantia. Ruotsi on koulussa se 7. Saksa taas menee hieman huonommin ja en tajua miksi menin tämän paskan ottamaan ala-asteella. Nyt pitää vielä pari vuotta kestää. Englanti on taas ollut aina meikäläiselle helppoa, vaikka joskus meneekin sanat sekaisin. Saksasta ei tuu mieleen ikinä muuta kuin näitä yleisiä Himmel, Achtung, Sieg Heil, Was ist das yms. Ruotsi pitäisi sujua hyvin, kun on sukujuuretkin sieltä, mutta ei se olekaan niin helppoa ja kieli on samalla ärsyttävän kuuloista.

Mäizellou

28.07.09 klo 21:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Osaan suomea, englantia, saksaa, ruotsia ja ranskaa

30.07.09 klo 18:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuinka hyvin pitää jotain kieltä osata, että voi sanoa puhuvansa sitä?

Riittääkö jos osaa ulkomailla kaljan baarista tilata? Tai jos saa oikean Pizzan tilattua Suomessa sijaitsevasta Pizzeriasta? Sekin vaatii jo jonkunlaista kielimiestä. Enkä nyt tarkoita sitä yhtä Kiss:in äijää.