Hylätyt arvostelut

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Hylätyt arvostelut

19.10.11 klo 18:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kauhuhullu kirjoitti:

Tein tuossa jokunen kolme tai kaksi päivää sitten uuden arvostelun tuosta Kadonneesta maailmasta ( 1925 ). Luulen että se on hylätty kun ei ole vielä tullut, mutta kysyinpä nyt varmuuden vuoksi. Tein myös yksi päivä Johnny English-Uudestisyntynyt arvostelun, mutta se taidetttiin hylätä, joten tein tänään paljon paremman, sekä pidemmän uuden arvostelun tuosta leffasta, toivon että se julkaistaan, kun tässä lähiaikoina arvosteluitani on alkanut tulla.

Rauhoitu nyt hyvä mies! Kannattaako oikeasti kokeilla aina parin päivän välein ja pienin muutoksin, että pääseekö joku arvostelu leffatykkiin. Kirjoita heti ekalla kerralla niin hyvä kun pystyt ja käytä aikaa ja vaivaa siihen. Pidä vaikka luovia parin päivän taukoja ja palaa sitten takaisin arvostelun ääreen. Ei tuolla tahdilla saa kukaan laatua aikaan.

Kauhuhullu kirjoitti:

...toivon että se julkaistaan, kun tässä lähiaikoina arvosteluitani on alkanut tulla.

Eiköhän jokainen arvostelu käsitellä sellaisena kun se on, riippumatta siitä, pääsikö joku aikaisemmin kirjoittamasi tykkiin vai ei.

19.10.11 klo 21:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hei onko Babysitter wanted arvostelun hylätty vai vieläkö on jonossa?

21.10.11 klo 17:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Kauhuhullu kirjoitti:

No okei, mutta nyt tuosta minun Kadonneen maailman arvostelusta, sekä Johnny English-Uudestisyntyneen arvostelusta on kulunut todella pitkä aika, eikä kukaan viitsi kertoa ovatko nuo kyseiset arvostelut enää edes jonossa. Haluaisin tietää onko minulla yhtään arvostelua tällä hetkellä jonossa, jos joku voisi ilmoitella asiasta.

21.10.11 klo 20:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eli kauhuhullulle/animaatiohullulle/James Bondille (ja itse asiassa ihan kaikille) yht'aikaisesti:

# Määrä ei korvaa laatua. Tämä koskee niin yhden arvostelun kuin yhden arvostelijan tekstimäärää.
# Yhden arvostelun läpisaaminen ei tarkoita muiden arvostelujen läpimenoa automaattisesti, sillä jokainen jonossa oleva tapaus punnitaan erikseen.
# Jos joku postailee kymmenisä arvosteluja toisensa perään ja ihmettelee miksei niiden hylkäyskohtalosta kerrota hänelle (pitäisi olla selvyys viimeistään viikon jälkeen, paitsi harvoin kinkkisissä rajatapauksissa, joissa kukaan ei oikein uskalla tehdä lopullista päätöstä heti), se voi johtua siitä arvostelusta toiseen toistuvat samat virheet, joista on tämän topikin kautta kerrottu useasti (ei ehkä kirjoittajalle itselleen, mutta kuitenkin kerran per sivu), mutta muutosta ei siitä huolimatta näy.
# Arvostelulla ei ole vakiokaavaa. Eli esim. genren/ohjaajan/näyttelijän/elokuvan esittelykappale - juonikappale - pintapuolinen näyttelijöidenarvoimiskappale - pintapuolinen ohjaajanarviomiskappale - ympäripyöreä kaikenkehuva lopetus on todella tylsä, geneerinen, pakotetun oloinen ja todennäköisesti jo yksi syy hylkäykselle. Useimmitten tietyn kaavan käyttäminen tuottaa pakotettua ja elotonta tekstiä. Tällöin myös melko satavarmasti arvostelusta jää puuttumaan tasaisesti mukanaoleva, muttei liian dominoiva koossapitävä uniikki ajatus, jonka ympärillä muun tekstin pitäisi pyöriä, olkoon se sitten että "tämä elokuva on huono" tai "vertaan tässä tuotoksessani esseistisesti elokuvaa ohjaajan aikaisempiin tuotoksiin ja elokuvan tyyliä innoittaneeseen kolme vuosikymmentä kuolleena / poissa muodista olleeseen subgenreen".
# Nimettömän kirjoittajan Jäniksen vuosi teksti kaareili pitkät pätkät idealistisissa luonnon kunniottamisen arvoissa, jotka tekstin mataluudesta päätellen kirjoittaja löysi tasan tarkkaan elokuvan ajaksi. Älkää siis pakottako sitä tekstiä tai ylipäänsä koko arvostelua ja kirjoittakaa mieluiten elokuvista, joita ei ole vielä arvosteltu tai joiden arvostelut eivät ole omien mielipiteidenne kanssa samoilla linjoilla (tätä ei silti voi käyttää huomionhakukikkana).
# Arvostelu ei ole tiivistelmä Wikipediasta eikä knoppitietokokoelma. Jos leffaan tai sen tekoon liittyviä oikeasti kiinnostavia ja hauskoja anekdootteja haluaa arvosteluun lisätä, ne pitää pystyä ujottamaan mukaan valmiiseen arvosteluun, eikä pitkittämään tekstiä "perusteluna". Ne eivät ole arvostelun pääansio vaan korkeintaan kevennyttävät lukemista.
# "Ohjaus on hyvää" tai "näyttelijät ovat mainioita" eivät ole perusteluja, ihan sama mitä adjektiiveja hyödynnätte tai kuinka monta riviä sen sanomiseen käytätte. Ne ovat vasta väitteitä. Ohjaajan ja oikeastaan kenenkään muun kuin näyttelijöiden (eli itse kuvasta "piilossa olevien" tekijöiden) kommentointi on hankalaa aloittelevalle kirjoittajalle, joka ei tunne elokuvan tekoprosessia ja heittelemällä siihen liittyviä termejä sillisalaatiksi paljastavat sen. Pysykää perusteissa. Älkää missään nimessä yrittäkö päteä aiheessa, joka ei ole omaa kotikenttäänne.
# Kielioppi ja oikeinkirjoitus. On ihan sama kuinka mahtavia mielipiteitä teillä, jos itse teksti on kirjoitettu huonosti. Kirjoitus- tai kielioppivirhe joka lauseessa tarkoittaa useaa kymmentä ellei jopa sataa korjattavaa kohtaa muuten kunnollisessa arvostelussa. Sitä ei jaksa kukaan tehdä. Lisäksi selkeiden kielioppimokien kohdalla voi käydä niin, että tekstiä korjatessaan ylläpidon jäsen muuttaa kirjoittajan alkuperäistä ajatusta. Tämähän ei ole kenenkään etu.
# Älkää kysykö keneltäkään, miten arvostelu kuuluu kirjoittaa. Siinä pitää näkyä oma tyyli, kunhan se pysyy asiatekstin rajoissa.

Lopuksi olisi ehkä hieno antaa muutama käytännön neuvo, mutta viimeisen kohdan vuoksi en sitä tee. Lisäksi oma kirjoitustyylini on hieman tajunnanvirtaosastolla, ja sitä en tasan suosittele kenellekään. Itse asiassa tämäkin viesti näyttää ottaneen siitä vaikutteita, sen sekavuudesta, pitkävirkkeisestä rakenteesta ja pomppivuudesta pahoittelut. Oikeassa elämässä on sen verran muutakin tekemistä, että teksti on myös valmistelematon, oikolukematon ja todennäköisesti liian väsynyt samojen asioiden toistumiseen ja toistamiseen.

[edit] Jono on nyt tyhjänä. Viimeisenä meni Highlander: Endgamesta kirjoitettu teksti. Sinänsä taidokkaita mielipiteitä ja niiden perusteluja, joita sisällytetty myös yleensä tylsään esittelykappaleeseen, jotka eivät kuitenkaan korvanneet kirjoitusvirheitä (pilkkusäännöt, isot ja pienet alkukirjaimet, yhdyssanat, välimerkit yleisesti...) ja asteen verran liian lyhyttä pituutta.

Sanotaan myös, että "olen Tykissä nähnyt tällaisia ja tällaisia tekstejä" tai "olet itsekin näin tehnyt" eivät käy miksikään valituksiksi. Ajat muuttuvat, saitin käytännöt muuttuvat (esim. moni alkuajan teksteistä kirjoitettiin liukuhihnatyönä, jotta sivusto ylipäänsä saataisin pystyyn) ja kirjoittajat muuttuvat - häpeän itsekin joitain vanhoja tekstejäni, mutten olen niille tehnyt korvaavia versioita, koska aikaa tai kiinnostusta katsoa joitain elokuvia uudelleen ei löydy.

21.10.11 klo 22:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voisiko vaikka joku ylläpitäjäkertoa miksi tuo Babysitter wanted arvosteluni ei päässyt läpi? Näin itsensä kehittämissyistä kiinnostaisi tietää...

28.10.11 klo 12:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hylättyä:

Johnny English - Uudelleensyntynyt ties kuinka monennen kerran: Kömpelöä ja tönkköä kieltä, perustelujen puutetta (esimerkkinä loppukappaletta dominoiva pätkä "Loppu olikin varmaan se paras osio elokuvassa. Komediaksi Uudestisyntynyt on todella hyvä, sekä yksi parhaimmista komedioista ikinä. Johnny English - Uudestisyntynyt on tähän mennessä ollut vuoden 2011 hauskin, ja melkein jopa viihdyttävin elokuva! Kannataa mennä siis katsomaan teatteriin, jos ei ole vielä elokuvaa nähnyt, mutta voi tietysti odottaa siihen saakka, että elokuva on ostettavana, sekä vuokrattavana. Aivan sama, silti elokuva oli positiivinen yllätys, josta sai paljon irti." ynnä lempparini eli perusfaktojen saaminen väärin (MI7, ei M17).

1408: Pituutta kyllä oli mutta valtaosa siitä meni sen kertomiseen, ettei katsoja ymmärtänyt elokuvaa. Asia kyllä tuli ensimmäisellä kerralla selväksi, ja yhdeksännellä toistolla todella haluaisi joitain konkreettisia esimerkkejä tai syitä epäselvyydelle. Miksi tapahtumat siis jäivät epäselviksi? Myös voisi kysyä kavereilta tai vaikka netistä, mitä elokuvassa heidän mielestään tapahtui, ja pohtia sen jälkeen oliko tämä tuotu huonosti esille. Tekstin alustus ja pari muuta (tosin lyhyttä) käsittelykappaletta kuitenkin olivat kunnossa.

Cabin Fever: Juonipainoitteinen ja täynnä puhemaista kirjoitustyyliä (pilkkuja taukojen paikalla, yhden sanan tehostuslauseita...). Lisäksi arvostelua ei ihan oikeasti voi lopettaa sanoihin "Joka tapauksessa, kannattaapi katsoa, tykkäsit tai et!"

Lopetetaan kuitenkin edes kerran positiivisesti: American hyväksytty. Pari sanaa kehtasin kuitenkin sujuvuuden nimessä muuttaa, toivottavasti kirjoittaja ei pahastu.

Cujo

04.11.11 klo 20:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarkoituksenani ei ole vaikuttaa hätäiseltä, mutta koska kyseessä on ensimmäinen arvosteluni, haluaisin tietää kuinka on käynyt. Eli kirjoitin keskiviikkoiltana arvostelun Ja aurinko paistoi -leffasta ja kaipaisin kovasti tietoa, onko se tullut perille. Jos on, hyvä niin. Jos ei, niin laitanko uudelleen, onko hylätty?

04.11.11 klo 23:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Läpi ja koreasti. Hyvä teksti. Muutin tasan yhden asian: kerran leffan kirjoitusasun perässä oli kolme pistettä, minkä käänsin yhteneväiseen muotoon.

Vallu87:lta hyväksytty kaksi tekstiä elokuviin, joissa ei vielä ollut arvosteluja. Toivottavasti kuitenkin luet tämän, sillä kielioppi kaipaa vielä hiomista. Erityisesti isot alkukirjaimet (lauseen alun lisäksi vain erisnimissä, joita eivät esim. kansalaisuudet ja kaikki rakennukset [esim. kanadalainen ja rangaistusiirtola] ole) ja ylimääräiset väliviivat yhdyssanoissa (pääasiassa vain, jos sanan seuraava osa alkaa samalla vokaalilla kuin mihin edellinen päättyy, esim. siis linja-auto, muttei rangaistus-siirtola). Nyt nämä kaksi menivät vähän keikkuen läpi. Yksinkertainen korjailu, sanojen muuttamisesta puhumattakaan, ei ole koskaan hauskaa, kun pelkää jotenkin muuttavansa alkuperäisajatusta. Toivottavasti alkuperäistekstisi ovat tallessa, ja voit verrata niitä läpipäästettyihin.

Cujo

05.11.11 klo 10:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

X-tyyppi kirjoitti:

Kiitos. Koska arvostelukäytäntönne on minulle tuntematon, huolestuin, ettei teksti vain ole kadonnut bittiavaruuteen. Lisää tekstejä tuonnempana.

keijomies

05.11.11 klo 23:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hei, onko lähettämääni Gladiator arvostelua vielä ehditty vilkaista? Jos se on hylätty, voisiko joku selittää miksi, jotta saan tehtyä paremman tulevaisuudessa, kiitos!

06.11.11 klo 10:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Pahoitteluni, unohdin käydä täällä kertomassa. Eli ko. teksti jäi matkan varrelle. Pituutta ei juuri ollut, kun pois riisutaan juonikuvaukset, alustuskappale ja leffarepliikit. Arvostelu kaipaa perusteluja elokuvan silmittömän hehkuttamisen sijasta (ei siis tyylillä "Oli aivan mahtava." "Siis tajuttoman loistava." "Mestariteos!")

06.11.11 klo 13:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja minua kiinnostaisi tietää miksi babysitter wanted arvosteluni ei päässyt läpi? Olisi mukava tietää, näin itsensä kehittämismielessä. Jo aikaisemmin kysyin, eikä kukaan jostain syystä vastannut.

Cheyenne

06.11.11 klo 18:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

X-tyyppi kirjoitti:

En tietenkään. Kirjoitan ensisijassa omaksi ilokseni, mutta jos tekstini kelpaa muillekin, se on ihan mukavaa. :)

06.11.11 klo 18:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

wednesday kirjoitti:

En ole ainakaan itse ehtinyt sitä nähdä arvostelujonossa ollenkaan. Voisiko siis olla niin, että se ei ole jonkin teknisen ongelman takia sinne asti edes päässyt?

06.11.11 klo 18:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:
wednesday kirjoitti:

@wednesday: Pisteyksissäsi leffa ei näy, joten arvostelu ei varmaan lähtenytkään. Eli elokuvalle pitää antaa arvosana ennen kuin lähettää arvostelun. Löytyykö revikkasi vielä tekstinkäsittelyohjelmasta tms? Laita tulemaan uudestaan niin katsellaan.

06.11.11 klo 20:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laitoinpa tulemaan, toivottavasti tulee perille :)

08.11.11 klo 17:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onko minulla tällä hetekllä yhtään arvostelua jonossa, kun olen kirjoittanut muutaman tulemaan?
En niiden tilasta tiedä meinaan mitään.

Sadas viesti, ja vieläpä hylätyissä arvosteluissa ,ai että tuntuu hyvältä, hehehhheeh.

Tumppimies

08.11.11 klo 17:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Ei ole sinun arvosteluja jonossa.

08.11.11 klo 17:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tumppimies kirjoitti:

^Ei ole sinun arvosteluja jonossa.

Selvä se, mutta ne ketkä ovat minun arvostelut hylänneet voisivat varmaan kertoa minulle syyt, miksi ne ollaan hylätty. Olisi kiva tietää mitä niissä oli vialla, jotta voisin yrittää tehdä parempia arvosteluita jatkossa.

Tumppimies

08.11.11 klo 17:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Ei ole mitään tietoa asiasta. Tee vaikka 100 arvostelua, mutta kehtotan kuitenkin tekemään ensin niitä kommentteja. Josko oppisit jotain.