Valitusta ruikutusta toisensa perään.

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Valitusta ruikutusta toisensa perään.

17.08.16 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koululiikunta tappaa monen liikkumisen ilon juuri siksi, koska se on lähinnä suorittamista. Lisäksi juuri tuon suorittamisen vuoksi. Liikkuu vain sen takia koska on pakko. Ei ihme että monet ei liiku koulun jälkeen. Oli ihme että minäkin innostuin liikunnasta pari vuotta peruskoulun jälkeen. Tosin, onhan se eri juttu liikkua omilla ehdoillaan ja lajeillaan, kuin sen takia, että joku käskee.

Tämä tehotuotantoajattelu koskee muutakin koulun opetussuunnitelmassa olevaa. Ainakaan Suomen julkisen koulutuksen perusidea ei ole missään tapauksessa kannustaa oppilaita kehittymään omilla vahvuusalueilla, vaan työntää heidät voimalla eräänlaisen muotin läpi.

17.08.16 klo 23:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koululiikunta sentään yrittää ”pakottaa” sellaisiakin lapsia liikumaan edes vähän, jotka eivät muuten liikkuisi yhtään. Toki ne jotka eniten liikuntaa kaipaisivat, eivät sitä edes saa.

Lapset pitäisi jakaa liikunnassa tasoryhmiin. Nytkin ainakin joissakin kouluissa lapsia jaetaan oman tasonsa mukaisiin lukuryhmiin. Hyvin lukevat, keskitaso ja ne jotka hädin tuskin osaavat lukea. Ei se liikuntatunnillakaan kivaa ole, jos enemmän haastetta haluavat eivät saa sitä haastetta, koska mukana on henkilöitä, jotka eivät edes halua osallistua mihinkään. Sitten ne vähemmän pelaneet on peleissä ihan perseestä ja saavat pelien jälkeen sporttityypeiltä vittuilua. Ei se heitäkään erityisemmin motivoi opettelemaan lisää.

Yksi eniten ajanhukkaa oleva joukkuelaji kouluissa on lentopallo. Siinä näkyy pahiten se haluaako joku koskea palloon vai ei. Mitään kunnon peliä on oman kokemuksen perusteella vaikea saada aikaan. Itse kokeilin sitä vuosia koulujen käymisen jälkeen itseäni vanhemmassa ja enemmän pelanneessa porukassa, jossa kaikki olivat vapaaehtoisesti mukana. Oli jopa ihan mukavaa. Lentopallo on todellinen joukkuelaji, koska palloon saa koskea vain kerran ja sitten se on pakko syöttää joukkuekavereille. Jalkapalloissa, jääkiekoissa ja sählyissä voi se porukan paras pelaaja kuljettaa yksin kokoajan.

Liikuntatunneilla ei pitäisi käyttää joukkueiden muodostamiseen klassista ”kaksi parasta pelaajaa” valitsee vuorotellen jaot/joukkueet, koska joku on aina viimeinen. Ei tunnu hyvältä.

18.08.16 klo 22:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyödyt vaan jää aika vähälle, jos koulussa pakotetaan liikkumaan. Se sitten vaan todennäköisesti vaikuttaa myöhemmässä elämässä sillä tavalla, että ei liikuta ollenkaan. Monessa tapauksessa voitaisiin jopa sanoa että sama olisi poistaa liikunta kokonaan opetussuunnitelmassa. Mutta se olisi tavallaan yhtä huono vaihtoehto, kuin tämä nykyinen suorituskeskeinen koululiikunta, joka vertailee lapsia parhauden mukaan ja pahimmillaan lisää epäsuosittujen kiusaamista. Me tiedämme miten syrjiviä ja julmia lapset voi olla toisilleen.

Parempi olisi jos oppilailla olisi enemmän valinnanvaraa siihen, mitä he voivat tehdä liikuntatunneilla. Koulun kingit ja suositut voi yhä pelata vaikka keskenään sählyä. Muut voi sitten itse miettiä mitä haluavat tehdä. Istumaan jäämisen ei tarvitsisi olla tässäkään mikään vaihtoehto.

30.08.16 klo 11:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tori.fi:ssä asioinnin vaaroja.

Huomasin 13 päivää sitten tori.ssa ilmoituksen, jossa myytiin isompi erä elokuvia. Yhdessä kuvassa oli elokuva, jonka halusin. Laitoin myyjälle viestiä, että myykö erikseen ja sitten kaupat sovittiin.

12 päivää myöhemmin (eilen maanantaina) muistin häneltä kysyä, että onko elokuva postissa, kun ei ole näkynyt. Yleensä ei ole ollut tarvetta keneltäkään kysellä. Myyjä vastasi että on postissa ja tänään se sitten tulikin.

Levy oli irti. Myyjä ei ole laittanut kotelon sisälle pehmikettä pitämään levy paikallaan. Tätä valitettavaa ilmiötä on näkynyt myös facebookin elokuvien myyntiryhmissä. Jopa eräs Elitistin toimitukseen kuuluva henkilö ei ollut laittanut mitään. Ehkä harjaantunut silmä oli arvioinut keskiön olevan riittävän napakka, joten vaaraa levyn irtoamiselle ei ollut. Itse en ota riskejä siinä suhteessa.

Levyssä on naarmuja, mutta kotelon ja levyn muutenkin tuhmuisesta kunnosta voi päätellä, että ainakin osa jäljistä on ollut levyssä jo ennen postissa irtoamista. Itse en tuollaisessa kunnossa olevaa elokuvaa edes kehtaisi myydä. Laitoin myyjälle viestiä ja kerroin asiallisesti mitä kaikki on pielessä. En pyytele rahoja takas. Jos myyjä ei sitä itse tajua, niin pitäköön vittu tunkkinsa!

Valitusviestin lisäkappale:

Myynti-ilmoitus on edelleen torissa. Mutta ainakin yksi elokuva siitä kasasta nyt sitten puuttuu, eikä myyjä ole siitä vaivautunut mainitsemaan. Onkohan hän myynyt muitakin pois? Jos joku erehtyy kasan elokuvia häneltä ostamaan, niin voi olla että pettyy pahasti. Osa puuttuu ja muiden kunto mahdollisesti kaatopaikkatasoa.

Nutipää pohjolasta

25.09.16 klo 17:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nutipää pohjolasta kirjoitti:

Päätös on tehty! Ensiviikolla lopetan tupakoinnin... Se nakertaa jo valmiiksi, mutta aion olla kivikova ja haudan vakava.

Heh! Varmaan kukaan enää tätä postausta muista, mutta eihän tuosta hankkeesta lopulta tullut yhtään mitään. Sen sijaan tasan kaksi viikkoa sitten päätin elvyttää tuon projektin oikein huolella ja ilman tupakkia ollaan menty aika hyvällä vaihteella nikotiinipurkkaa vedellen. Sairastin tuossa ihan äskettäin todella ärjyn keuhkokuumeen ja sinä aikana aloin todella miettiä, että nyt tämän polttelun olisi jo korkea aika jäädä. Toistaiseksi ainakin mieli ollut ihan hyvä ja suhteellisen oireettomasti edennyt projektissani. Tulihan sitä nyt kuitenkin kaiken kaikkiaan yhdeksän vuotta tupruteltua. Kyllä tämä tästä voitoksi vielä kääntyy.

pirpana

03.10.16 klo 13:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hei kaikki!

Haluaisin nostaa yhden asian esille koskien leffatykkia ja nimenomaan keskustelu foorumi palstoja. Ennenkuin aloitan, haluan sanoa että en kohdista kritiikkiä kehenkään tiettyyn henkilöön eli puhun näistä asioista nyt yleisesti ottaen. Haluan myös sanoa että leffatykin idea ja nimenomaan leffatykin yhteisö tekee tästä saitista uniikin. Tykissä on erittäin monia aspekteja joista pidän erittäin paljon, ja niinkuin kaikissa maailman asioissa, on myös negatiivisia aspekteja. Noin... eiköhän voida sitten aloittaa

1. Kuolleitten keskustelujen hautausmaa

Keskustelupalstat ovat erittäin täynnä kuolleita keskustelunaloituksia ja keskusteluja. Suurinosa aiheista on nykyisin erittäin epärelevantteja ja niistä on aika mennyt jo KAUAN KAUAN sitten ohitse. Ehdottaisin että suurinosa poistettaisiin, koska niihin ei ole menossa keskustelemaan kukaan enää.

2. Rakentavien ja hedelmällisten keskustelunaloitusten täydellinen mitätöinti, muistuttamalla samankaltaisesta keskustelunaloituksesta

Olen nähnyt paljon käyttäjiä jotka ovat avanneet keskustelun aiheella, josta on joskus miljoona vuotta sitten keskusteltu, ja sitten yritetään ohjata se keskustelu kyseiselle keskustelunaloitukselle. Miksei voisi aloittaa puhtaalta pöydältä?

3. Keskustelun tappajat

Kaikilla on oma mielipide. Jotkut eivät tykkää kyseisestä aiheesta. Kaikkia ei kiinnosta pätkääkään mistä puhut ja mistä haluat keskustelua syntyvän. Kaikki kirjoittavat ja haluavat herättää keskustelua omalla tavallaan.

Mutta se ei tarkoita sitä että olisi kohtuullista mennä tappamaan toisen keskustelunaloite, jos aihe tai KÄYTTÄJÄ ei miellytä. Tämä on erittäin harmillinen tapahtuma jota ilmenee joka keskusteluaiheessa

4. Kaikki tekevät virheitä

Okei ehkä nyt on pienen itsekritiikin aika minulle. Minulla on ollut harvoin päiviä jossa olen aloittanut 4-6 keskustelua yhden päivän aikana, ja kaiken lisäksi pistänyt kyseiset keskustelut toisillekkin keskusteluaihe-palstoille. Ymmärrän että tämä voi aiheuttaa ärsytystä muissa, mutta minä en ikinä halua loukata ketään leffatykin käyttäjää tai aiheuttaa FLEIMEJÄ. Saatan tehdä aiheen provokatiivisesti. En ole trolli

Kaikki tekevät virheitä, mutta internetissä on erittäin helppo tehdä vihollisia erittäin pienillä ja mitättömillä asioilla. Tämän seurauksena voi aiheutua koko foorumi yhteisön hyljeksyntä virheitä tekevän käyttäjän kohdalla.

Ottakaa iisisti kundit ja tytsyt

Eiköhän tässä ole tarpeeksi asiaa

1963 viestiä

03.10.16 klo 14:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Kuolleitten keskustelujen hautausmaa

Kuolleista keskusteluista ei ole mitään haittaa kenellekään. Toisaalta on hauska nähdä, mitä on itse tullut kirjoiteltua vaikka kymmenen vuotta sitten. Aina voi myös käydä niin, että vanhasta keskustelusta löytyy jotain inspiroivaa eikä se sitten yhtäkkiä enää olekaan kuollut.

pirpana kirjoitti:

Itse en ole havainnut tätä ongelmaa. (Leffatykkiin aloitetaan yli päänsä harmillisen vähän uusia keskusteluja.) Paljon yleisempää tuntuu olevan, että uusi keskustelu on päällekkäinen jonkin toisen, edelleen aktiivisen keskustelun kanssa. Tämä ei tietenkään palvele mitään tarkoitusta. Enkä muutenkaan oikein tiedä, mitä järkeä on olla monta keskustelua samasta aiheesta, kun yksi ajaa saman asian paljon näppärämmin. Tällä tavoin aiheesta aiemmin käyty keskustelu löytyy helpommin eikä foorumi täyty toisiaan muistuttavista ketjuista, joissa on vain muutama viesti.

4. Kaikki tekevät virheitä

Okei ehkä nyt on pienen itsekritiikin aika minulle. Minulla on ollut joskus päiviä jossa olen aloittanut 4-6 keskustelua yhden päivän aikana, ja kaiken lisäksi pistänyt kyseiset keskustelut toisellekkin keskusteluaihe-palstalle. Ymmärrän että tämä voi aiheuttaa ärsytystä muissa, mutta minä en ikinä halua loukata ketään leffatykin käyttäjää tai aiheuttaa FLEIMEJÄ. Saatan tehdä aiheen provokatiivisesti. En ole trolli

Kesäkuussa aloitit järkyttävän määrän keskusteluja, jotka kaikki käsittelivät tyhjänpäiväisiä aiheita, sisälsivät runsaasti marinaa ja kiroilua, ja lisäksi tietenkin jokainen keskustelu kymmenenä kappaleena. Nyt sitten muutama päivä takaperin sama meininki jatkui, tosin vain yhdellä keskustelulla ja sekin hillitysti vain kahdessa eri alafoorumissa. Enhän minä osaa ajatuksia lukea, mutta kyllä sellainen käytös väkisinkin herätti epäilyksiä siitä, oliko toisen motiivina keskustella vai tehdä kiusaa. Jos olen sinua aiheetta loukannut, niin pahoittelut siitä.

pirpana

03.10.16 klo 14:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos minä olen sinua loukannut Miikhali, niin haluan itsekin esittää pahoitteluni

03.10.16 klo 21:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällaista halpamaista clickbait-$aa$taa on netti aivan täynnä. Ja idiootit vain klikkailevat. Tarkemmin sanottuna yli viisi miljoonaa idioottia. Vietäpä hetki ajatellen sitä tosiasiaa, että jotkut ihmiset saavat rahaa tällaisten videoiden tekemisestä.

Harva asia on kusipäisempi ja turhempi kuin viime aikoina ydinräjähdysmäisesti yleistyneet "cool facts about life" -tyyliset top 10 -sontakanavat youtubessa, joita ilmestyy suosituksiisi katsoessasi ihan mitä tahansa videoita. Eivätkä ne rajoitu ainoastaan tubeen, vaan samankaltaista jätettä on levinnyt kaikkialle, ihan uutissivustoja myöten.
Yllä oleva kuva on säälittävin koskaan näkemäni viritelmä. Area 51:sta koskevia creepy factsejä esittelevä video mainostaa itseään avaruushirviöllä, joka tuskin liittyy aiheeseen millään tavalla. Eikä liitykään, sillä kuva on otettu 80-luvun kauhufilmistä nimeltä Xtro.

20.12.16 klo 21:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kai luitte jo päivän elokuvauutiset?

Olen aiemminkin osoittanut rakkautta episodin otsikoita kohtaan - kuten moni muukin täällä. Nyt on saavutettu oksennusämpärin pohja.

21.12.16 klo 01:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nosfecoff kirjoitti:

Onko R. One mistään kotoisin, kun vasta ensi kuussa viimeistään näen kyseisen teoksen. Kuulemma loppu on ikimuistettavaa tavaraa ja kuulin myös, että aikaisemmista teoksista lue vanhemmista on kopioitu jotai leffaan. Laitelkaa vaikka spoilereilla ketä kiinnostaa mutista aiheesta lisää.

En edes avaa kovin usein Episodin linkkejä, vaan luen niitä otsikoita tykistä, jotka usein kuvottavat minua tyylitajuttomuudellaan. Ihan kuraa koko next episode case tähän kohtaan sanottuna.

21.12.16 klo 14:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pakkohan sen on olla hyvä, kun naistähtikin on koheltanu jossain alastonkohtauksessa joka liittyy varmaan kyseiseen elokuvaan yhtä paljon kun gorillat ralliautoihin!

29.12.16 klo 19:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Odotin niin innolla uuden vuoden viettoa, kunnes sain tietää että joudunkin töihin.

Key

17.01.17 klo 16:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eilen illalla lukiessani Ilta-Sanomia en ollut uskoa silmiäni. Muumilaakson tarinoita -animaatio/animesarja on kokenut melkoisen restauroinnin, sillä se on uudelleendigitoitu kuvan kuin ääneenkin osalta. Eli kuvanlaatu on parasta mahdollista HD:tä, mutta kaikki jaksot on dubattu uudestaan!

Itse en ole lainkaan innoissani tästä, koska Muumit ovat yksi lapsuuden suosikkiohjelmistani ja ylipäätään yksi parhaista lastenohjelmista, eikä vanhoihin klassikoihin pitäisi kajota. Mitä mieltä te muut tykkiläiset olette tästä pyhäinhäväistyksestä?

17.01.17 klo 17:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuvanlaadun parannuksen vielä kestää, mutta uudet dubit tulee kyllä saamaan niin paljon haukkuja ettei mitään. SIihen aikaan kun muumeja joskus meillä näytettiin, oli tässä maassa vielä dubbaus maailmanluokan tasoa ja siihen alkuperäiseen saatiin vielä huippunäyttelijöitä mukaan. Nykyään taso on omasta mielestä kuraa ja ne vanhan kaartin kovat nimetkin kaikki kuolleet jo aika päiviä sitten. Ei voi ymmärtää miten nuo oikeasti luulee voivansa panna sitä alkuperäistä paremmaksi.

17.01.17 klo 19:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Veikkaan, että tässäkin tapauksessa suurimmat sydänsurut saavat ne, jotka ovat lapsina seuranneet alkuperäisellä ääniraidalla varustettuja Muumeja. Suurin kohdeyleisö on kuitenkin ne alle kouluikäiset taaperot, jotka tuskin jaksavat asiasta harmistua, koska eivät ole kuulleet wanhaa kunnon dubbiraitaa. Ei moni 13-vuotiaskaan varmasti viime vuonna valittanut, että Point Breakin remakesta puuttui Keanu Reeves ja Patrick Swayze.

Luulisi, että niin sanotusti legendaarisiksi muodostuneet muumihokemat säilytetään, mutta muuten sarjan kieltä nykyaikaistetaan. Tuntuu kieltämättä vähän hassulta, että kieltäkin pitää päivittää. Muumilaakson tarinat on sen verran ikoninen ohjelma suomalaisille, että väkisinkin tuossa sohitaan vähän muurahaispesään.

Beer Master

17.01.17 klo 22:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

En tiedä mitään parempaa koko maailmassa kuin Muumien katsomisen alkuperäisillä näyttelijöillä vanhasta kunnon kuvaputkitelkkarista. Elina Salo on ainoa oikea Pikku Myy! MTV:n tuntien näyttelijöiksi valitaan aivan varmasti Hirviniemet Katajat Forsbergit Robinit ynnä muut "tähdet". Onneksi Piisamirottaa ei olla korvaamassa, silloin minä heittäisin kyllä veivit.

12.02.17 klo 01:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hahaa. Niistä paljon puhutuista Muumien uusista dubeista on nyt ihan puolivirallista klippiäkin tubessa. Tässä [www.youtube.com] ja tässä [www.youtube.com]. Onkos minkälaisia mietteitä tykkiläisillä näistä?

Omat lyhyesti:

Spoileri: näytä

Key

12.02.17 klo 10:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

En kyllä minäkään tykkää yhtään. Hyvin sliipattua ja kankeankuuloista ääninäyttelyä. Muumimamman näyttelijä (Katja Aakkula) kuulostaa robottimaiselta ja Muumipappa liian nuorelta (ääni jää Muumipeikon jalkoihin). Tuskinpa kukaan odottikaan tämän uusiodubbauksen päihittävän alkuperäistä.

Tässä vielä uuden dubbauksen ääninäyttelijät:

Muumipeikko - Aksu Palmén
Ninni, Tuu-Tikki, Tiuhti & Aliisa - Ella Pyhältö
Kertoja - Carla Rindell

abneri

07.03.17 klo 10:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuota Jenkkien reality-saastaa tulee History-Discovery-Nat.geo-kanavilta ihan hirvittävä määrä.Ja taitaa kotimaankin kanavilta jo saada tätä huttua eteensä kiitettävästi..
Eniten tässä v**uttaa tieto että joskus History-kanavilta on tullut oikeasti mielenkiintoisia dokumentteja,nyt s**tana tulee alieneita ja metsureita ja ties mitä pa**aa kellon ympäri.
Ammatteja seuraavissa,esim rekkakuskit-metsurit.jne-ohjelmissa se käsittämätön"numeron tekeminen"on Suomalaiseen mielenlaatuun sietämätöntä.
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä yritetä esittää vaativana ja vaikeana.
Ja sitten "GUUUD JOOOB,GUUUD JOOOB"ja yläfemmoja lätkitään kolme varttia..
Perkele,se missä 6 Amerikkalaista "ammattilaista" kikkailee puoli päivää
ja lopuksi repii puoliväkisin homman läpi vaarantaen kaikkien hengen siinä samalla,2 Suomalaista tekis saman tunnissa,helvetin turvallisesti,siististi ja järkevästi.
Mutta siitä ei tietysti tulisi "hyvää" tv-ohjelmaa..