Mielipiteitä arvosteluista

Ludil

14.03.18 klo 21:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

JustinHenryFan kirjoitti:

Vau!
Nyt on Ludil nähnyt vaivaa Circlen arvosteluun.

"Ihmisyys - mitä se on?"

Aivan mahtavaa luettavaa, kiitos.

Kiitos sinne kehuista!

04.07.18 klo 18:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käyttäjältä vompakki tullu todella hyvä arvostelu yhdestä 2010-luvun kauhuhelmestä It Followsista. Kiteytti mukavasti elokuvan, pointsit tästä!

18.12.19 klo 16:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rivien välistä luin tuosta Uytp7:n kommentista ihan oikeutettua kritiikkiäkin tuota omaa ikivanhaa 47 Roninin arvostelua kohtaan, joten koen ihan oikeutetuksi vastata tähän, sillä arvostelun takana on ihan tarinakin.

Tuo oli vähän sellainen hassutteluarvostelu, jolla oli tarkoitus päästellä lähinnä höyryjä ja öyhöttää, eikä vetää jotain viimeisteltyä superanalyyttistä settiä. Leffa itsessään omasta mielestä tylsä kuin mikä, sekava käsikirjoitus ei osaa päättää yhtään mikä se yrittää olla ja ne efektit - etenkin ne tengut - näytti kamalilta jo ilmestyessä, ja se arvostelu... no, se taisi olla hauskempi kirjoittaa kuin varsinaisesti lukea.

Idea itse arvosteluun tuli samoihin aikoihin ilmestyneestä uutisesta, että Simo Häyhän elämästä suunnitellaan Hollywood-leffaa, mihin itse kommentoin somessa viittaamalla amerikkalaisen elokuvateollisuuden äärimmäiseń kyyniseen tapaan napsia näitä historiallisia aiheita ja ulkomaisia klassikoita ja ryssiä niitä juuri 47 Roninin tapaan. Koska kyseessä on some, siitä tuli sitten ihan täysi tappelu ja huutelukilpailu, jossa suurimmassa osassa argumentteja ei ollut edes mitään järkeä. Tuo on kirjoitettu melkein heti sen jälkeen.

Pitäydyn kuitenkin ennusteessani sen Häyhä-leffan suhteen:

Näen jo silmissäni jonkun J.J. Abramsin tuottaman tositapahtumiin perustuvan sotaeepoksen Suomen talvisodasta: Tankeroenglantia mongertavat suomalaiset korpisoturit ovat hätää kärsimässä Stalinin lähettämän hobitti-, yksisarvis- ja taikalohikäärmearmeijan puristuksissa. Suomea pelastamaan haetaan Keanu Reevesin esittämä amerikkalainen sankari John Matrix, joka on kuullut puhuttavan myyttisestä Simo Häyhästä, tuosta korpisoturien kruunaamattomasta kuninkaasta, joka kuitenkin katosi mystisesti viimeisimmässä zombihyökkäyksessä. Nimeksi leffalle sitten "Talvisota: The True Story".

Uytp7

19.12.19 klo 01:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei sitä kritiikkiä edes niin rivien välistä tarvinnut lukea, onneksi et ottanut asiaa henkilökohtaisesti. Kommenttini kärki oli pikemminkin suunnattu konsensushakuisen arvosananmuodostuksen suuntaan ja mukiinmenevän huvittava arvostelusi sopi hyvin muun materiaalin jatkeeksi, mihin olen kyseisestä leffasta törmännyt. Sinulla kuitenkin on jonkinmoista arvovaltaa olla tuota mieltä, olethan noita ko. genren leffoja nähnyt melkoisen kasan sekä ansiokkaita arvosteluja niistä kirjoittanut.

Ennakko-odotukseni murskattiin Roninin kohdalla täysin ja tästä alkoi matka siihen pisteeseen miksi otin kärjekkäästi vastakkaisen näkökannan asiaan lisäksi jo siksikin, miten tietyt kriitikot (ei täällä tykissä siis mutta muualla) pyrkivät osoittamaan epämääräisesti hahmottuvaa "oikeaa" makua tietynlaisten elokuvallisten teosten kohdalla. Mutta niin, hyvä hassutteluarvostelu, jonka luin mielelläni, onnistunut hassutteluöyhötys kyllä herättää aina vastakaikua.

19.12.19 klo 06:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Njoo, onhan nämäkin loppujen lopuksi ihan vaan makuasioita kaikki, eikä ne kaikki samuraileffatkaan mitään mestariteoksia tai edes erityisen hyviä välttämättä ole. Sama koskee noita arvosteluja, joita ei aina ennen lähettämistä sillä tavalla edes mieti kunnolla loppuun asti. Yleensä ne tyhmimmät jutut siellä huomaa muutenkin vasta sen lähettämisen jälkeen, eikä niitä viitsi pyytää ketään korjaamaankaan, koska sittenhän kaikki tietää niistäkin.

Huvittavin kömmähdys tuossa 47 Roninissa muuten taisi olla markkinointi, jossa blockbuster-fantasiapätkää yritettiin esittää ihan kirjaimellisesti Kenji Mizoguchin 40-luvulla tehdyn historiallisesti erittäin tarkan version remakena, vaikka Japanissa tuo nimenomainen versio tunnetaan läpeensä tylsänä floppina.