Mielipiteitä arvosteluista

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mielipiteitä arvosteluista

06.11.08 klo 20:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Nyt tahdon kuulla, että joko tässä olen kehittynyt parempaan suuntaan. Väänsin tätä puolitoistatuntia, joten kielioppivirheitä ei pitäisi löytyä. Sekä yritin tehdä tästä oikeasti edes jonkinlaisen.

Ja Rillijullelle sitten paasaamista (:

Viimeksi muistaakseni kritisoin arvosteluasi hutaistuksi ja näin aluksi täytyy todeta, että ajan käytön lisääminen ja huolellisuuson selvästi vaikuttanut lopputulokseen positiivisesti.

Ensiksi hyvät asiat pois päiväjärjestyksestä, jotta päästään kritisointiin. Eli, kaksi viimeistä kappaletta ovat loistavia ja rikasta suomenkieltä kunnioittavaa tekstiä, tuollaista kun olisi ollut läpi arvostelun niin olisin selkään taputellut.

Mutta. Niin kuin Sulo jo mainitsi, ensimmäinen lause on tönkkö ja olisi kaivannut erilaisen muotoilun. Se on kieliopillisesti oikein, mutta esim. kahden ensimmäisen sanan paikanvaihto tekee jo paljon Rambolta odotin - > Odotin Rambolta.
Ekasta kappaleesta pari muuta pientä; "vakuutti hänen olevansa tasokas ohjaaja" - > vakuutti hänen olevan tasokas ohjaaja.
"ohjaajalegendan, millaiseksi Clint Eastwood on" - > ohjaajalegendan, jollaiseksi Clint Eastwood on.

Pari ensimmäistä kappaletta ovat kokonaisuuksina hieman tönkköjä ja niitä olisi voinut elävöittää. Toisen kappaleen vika lause on kyllä sellainen lausehirmu, että meikäläisen ainakin on sitä vaikea hahmottaa. Käytät aika paljon pilkkuja, joten sun kannattaisi miettiä miten lauseesta saisi sujuvamman käyttämättä pilkkuja.

Parempaan suuntaan kuitenkin ollaan selvästi menossa.

06.11.08 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kritisoikaa: http://www.leffatykki.com/elokuva/hancock.

Anteeksi, jos tuotan pettymyksen, mutta en löytänyt mitään kritisoitavaa. Sain pintapuolisesti arvostelustasi kaiken tarpeellisen informaation, jota tarvitsen ja kieliasu oli hyvässä ja nautittavassa kunnossa. Ei tarvinnut miettiä virheitä kesken arvostelusi, sen pystyi lukemaan alusta loppuun keskeytyksittä. Keep on going!

06.11.08 klo 20:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voisikos joku arvostella Blade Runner -arvosteluni.

Ehkä tein sen hiukan hätiköidysti, mutta toisaalta kun katsoin leffan aamulla, niin päätin kirjoittaa arvostelun nyt kun sen vaikutus tuntuu vielä haalistumatta.

07.11.08 klo 10:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voisikos joku arvostella Blade Runner -arvosteluni.

Eipä oikein huonoa sanottavaa löytynyt, joten keskitytäänpä sitten vaikka niihin hyviin asioihin.
Elikkäs oon aina tykännyt sun aloituksista, näkee että mietit niitä ja yrität tehdä niistä mielenkiintoisia ja yleensä siinä hienosti onnistutkin.
Jostain syystä Blade Runnerin juonenkuvauksestasi tykkäsin tosi paljon, se kertoo kaiken oleellisen, jota 'elokuvaa ei-nähneenä tyyppinä' tarvitsen kuitenkaan yhtään spoilaamatta ja tuo juonen kertominenkaan ei ole aina sieltä ihan helpoimmasta päästä ja niin kuin itsekin taisit sanoa että juonta on vaikea kertoa, mutta mielestäni onnistuit siinä juuri täydellisesti.
Kokonaisuutena onnistunut arvostelu, jota oli mukava ja leppoisa lueskella. (:
Pitänee itsekin kyseinen teos hommata jostain käsiin ja katsastaa.

Scarface

07.11.08 klo 10:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjotin ekaa kertaa arvostelun johonkin 1½ vuoteen. Joku vois arvostella sen. Manaaja 2. Siis. Eihän siitä kummonen tullu, näin jälkeenpäin katsottuna.

07.11.08 klo 11:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitoksia kehuista vaan :D

Scarface kirjoitti:

Olihan tuo aika hyvä arvostelu, tuollainen perus-tiivis pätkä tekstiä jossa käydään pääkohdat hyvin läpi, ja tykkäsin myös muutamista kivoista sanavalinnoista, jotka mielestäni aina parantavat tekstin luettavuutta ja tekevät siitä mielenkiintoisen. Olisit kuitenkin voinut yksilöidä puutteita vähän tarkemmin, mutta olihan tuo ihan hyvä, keskivertoa parempikin revikka joka sisälsi olennaisen.

07.11.08 klo 14:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadows kirjoitti:
sulo kirjoitti:

Sitten kysymys kaikille. Onko puolitoistatuntia pitkäaika arvostelun kirjoittamiseen? Itselleni puolitoistatuntia ei riitä mihinkään. Joskus on mennyt sen verran aikaa jo pelkästään yhden viestin kirjoittamiseen. (Tähän viestiin meni n.15 min.)

Täytyy myöntää, että olen hieman yllättynyt kuinka kauan käyttäjät aikaa käyttävät arvosteluiden rustaamiseen. Ja pelkästään positiivisesti yllättynyt. Onhan se hienoa kuulla, että ihmiset uhraavat ison ajan päivästään meidän kaikkien iloksi. Itsellä kuluu arvostelun kirjoittamiseen sellaiset 45-90min. Tosin tuossakin välissä saatan kuunnella pari biisiä, jos ajatukset alkavat tökkimään. Toisinaan arvostelun kirjoittaminen ei lähde sitten millään liikkeelle, jolloin jatkan vasta seuraavana päivänä tai parin tunnin kuluttua. Kyllä sitä tekstiä soljuaa kiitettävällä vauhdilla, kun inspiraatio iskee.
PS. Tämän kirjoittamiseen meni näköjään n. 4 minuuttia.

Niinhän se on, että liian nopeasti kirjoitettu tykitys on miltei aina huono tykitys. Itse käytän arvosteluun aikaa noin 1-1,5 tuntia.

07.11.08 klo 14:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

Lyhyesti.
Hyvä arvosteluhan tuo oli. Etenkin aloituskappale oli todella hyvä. Kirjoitit myös sopivan selkeästi, mukavahan tuota oli lukea.

07.11.08 klo 15:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadowsille kiitokset kritiikistä. Oon itekki huomannut, että noita pilkkuja tulee käytettyä. Koitan opetella hieman sulavammin kertomaan, ettei näytä mitenkään väkisin väännetyltä.

Ja tuo "mikä", "millaiseksi" jne. tulee aina jostain ihmeen syystä mukaan. Jotenkin hankala hahmottaa se sieltä ja muuttaa joksi. Mutta nyt laadin itselleni jonkinlaisen muistilapun jotta muistan aina katsoa onko moisia virheenpoikasia. :D

07.11.08 klo 15:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kritisoikaa: http://www.leffatykki.com/elokuva/hancock.

Tuo tykityshän oli erinomainen! En kyllä löydä yhtikäs mitään kritisoitavaa, en niin mitään. Et toistanut samaa asiaa koko ajan, selitit juonenkin hyvin, etkä paljastanut liikaa.

kerpele

07.11.08 klo 17:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kritisoikaa: http://www.leffatykki.com/elokuva/hancock.

Batemanin roolihahmon nimi on Ray Embrey, ei Ryan.

Lisäksi tämä pätkä hieman ihmetytti: "Komediaa luodaan alkupuoliskolla oikein hyvin ja tunnelma pysyy leppoisana yllättävän pitkään, kunnes - yllätysyllätys - sorrutaankin pelkkään tyhjänpäiväiseen dramatiikan luomiseen, mikä ei todellakaan ole hyvä asia kun kyseessä on supersankarileffa."

07.11.08 klo 18:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitos Rillijullelle, Sulolle, Boy From Shadowsille, Vompalle ja Kerpeleelle kritiikistä. Mukava, kun suurin osa tykkäsi ja tuli paljon mielipiteitä.

07.11.08 klo 20:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

07.11.08 klo 20:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

vomppa kirjoitti:

Jotenki hölmöä, että mainitsit tietokoneella katsoneesi. :D

07.11.08 klo 21:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heittäkääs jotain kommenttia tuosta. Yhden, ainoastaan yhden virheen löysin tuolta joka piti korjata jo aikaisemmin mutta muuten unohtui. Tähän revikkaan käytin eniten aikaa ja resursseja, että pitäisi jo olla laadukkaampi.

07.11.08 klo 21:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitäs mieltä olette uusimmista tykityksistäni:

Harry Potter ja Feeniksin kilta -tykityksesi ei ole mielestäni mikää erityisen hyvä, muttei erityisen huonokaan. Kolmannen ja neljännen kappaleen olisit voinut liittää toisiinsa, kun mollemmissa kerrotaan näyttelijöiden suorituksista. Kielioppivirheitä en löytänyt yhtään, siitä plussaa. Arvostelu olisi ollut vielä parempi, jos olisit lisännyt asiaa esim. ohjaajasta (tämä seikka unohtuu itseltänikin lähes aina).
Arvostelujen pisteyttäminenhän on mahdollista, kuten Arska jo aloitusviestissä sanoikin, niin annan arvostelullesi

Tarantula -arvostelusi on myös hyvä, mutta olisit voinut lisätä tekstiin samoja asioita mitä HP & FK -arvosteluusi. Hyvin olet molemmissa arvosteluissasi kertonut musiikista.

07.11.08 klo 21:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Arvostelusi on harvinaisen hyvä. Tekstissä kerrotaan kaikki tarpeellinen asia hyvin, eikä turhia lauseita löydy yhtään. Tähän malliin kun jatkat, sinulla saattaa olla yksi fani enemmän ;)

08.11.08 klo 00:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitäs mieltä olette uusimmista tykityksistäni:

Muutama sana Vompan arvosteluista. (Sisältää myös jo sanottuja asioita.)

Harry Potter ja Feeniksin kilta

Alussa kirjoitat tämän olevan elokuva sarjan viides osa ja samalla huonoin. Tässä olisi ollut mahdollisuus osoittaa asiantuntevuutesi ja kertoa lisää miksi se on huonoin tai mikä tekee niistä muista parempia.

Toinen kappale jää myöskin "vajaaksi". Esimerkiksi ” Entäpä mitä saadaan kun tarinan kannalta hyvin tärkeä kohtaus tehdään hutaisemmalla? Saadaan huono kohtaus.”

Olisit voinut kertoa vähän tarkemmin mitä kohtausta tarkoitat? (tietenkin spoilaamatta liika.)

Miica ehtikin jo mainita tuosta kolmannen ja neljännen kappaleen yhdistämisestä koska ne käsittelevät molemmat näyttelijöitä. Niiden väliin olet laittanut lainauksen (``Pimeyden lordi ei lepää.´´), joka ehkä kuulostaa coolilta, mutta aika irtonaiseksi se jää. Se olisi voinut olla paikallaan, jos kertoisit elokuvan juonesta jotain ja siihen liittyisi pimeyden lordi. (En tiedä liittyykö, koska en ole elokuvaa nähnyt.)

Kaksi tähteä kuulostaa aika vähältä, kun kuitenkin kehut tämän elokuvan osa-alueita enemmän kuin haukut. Ainoa mainitsemasi negatiivinen asia on sen sekavuus. Rivien välistä (ja riveiltä) olen lukevinani, että elokuva on mielestäsi huono, koska se ei ole niin hyvä kuin kirja. Jotenkin jäin kaipaamaan jotain tämän tyylistä lausetta. - Elokuva olisi voinut olla parempikin, koska kirja on niin hyvä.

Sinulla olisi kykyjä tehdä parempiakin arvosteluja, kunhan vaan itse haluat, etkä lähde ns. puolivaloilla jotain näppäilemään. Ei mitään edes juonesta! Toisaalta jos suuntasit arvostelun niille, jotka ovat kirjan lukeneet tai elokuvan nähneet, niin silloin juonesta voi olla turha kertoa. Se edellyttäisi kuitenkin sitä, että sinulla olisi heille jotain uutta tietoa tai edes mielenkiintoisia mielipiteitä.

Tarantulan arvostelu on paljon parempi. Siinäkään et ole juonesta kertonut mitään, paitsi ” Juoni ei ole kovinkaan omaperäinen, mutta ei huono”. Se on tässä tapauksessa riittävästi, koska arvostelustasi ilmenee muutenkin minkälainen elokuva on kyseessä. Se on kauhua ja siinä on iso hämähäkki. Se riittää herättämään niiden mielenkiinnon, jotka haluavat sellaisia nähdä.

” Niinpä niin, olen kai heikkohermoinen.” Lauseen olisit voinut jättää vaikka pois,koska ”Tarantula on tavallaan klassikko, eikä syyttä. Mitään kaikkien aikojen parasta kauhua tämä ei kylläkään ole, mutta hämähäkkejä pelkäävää allekirjoittanutta tämä säikäytti - ja kunnolla.” Olisi ollut sellaisenaan loistava kappaleen lopetus.

Viimeisessä kappaleessa olisit voinut kertoa ovelasti vihjaten, että katsomasi elokuvan kuvanlaatu ei ollut dvd tasoa tai jotain sellaista.

08.11.08 klo 10:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miicalle ja sulolle kiitokset. Siinä Feeniksin killan toisessa kappaleessa, no, ajattelin etten oikein voinut kertoa mitään spoilaamatta. Mutta loppukohtausta tarkoitin.

08.11.08 klo 16:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Sen syvällisempiä kirjoittelematta olet jälleen ottanut ison askeleen eteenpäin ja nyt sain arvstelustasi kaiken tarvittavan informaation ja kirjoitusasukin oli nyt kunnossa. On se hienoa nähdä miten ihmiset kehittyy ja ehkä osa jopa tämän topicin ansiota, joten hyvin homma etenee (: