Mielipiteitä arvosteluista

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mielipiteitä arvosteluista

22.01.15 klo 19:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekabristille iso kiitos Pinokkio-arvostelusta. Parhaita lukemiani arvosteluja Leffatykissä todella pitkään aikaan.

Key

25.01.15 klo 15:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hienoja ja asiantuntevia arvosteluja tosiaan Dekabristi (Sano mitä sanot ?). Kolme viimeisimpää arvosteluasi (Lumikki, Pinokkio ja Fantasia) ovat olleet mielenkiintoista luettavaa.

25.01.15 klo 22:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyviä ne ovat olleet, mutta eivät ihan sitä millaiseksi itse arvioin todella hyvän arvostelun. Niiden tekstillinen maku on ollut enemmänkin pyrkimys selittää miksi ne kaikki ovat äärimmäisen hyviä. Eli aivan liian epäobjektiivisia ja akateemisia sävyltään.

Dekabristi

26.01.15 klo 02:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitos kaikille kehuista.

Jurpo kirjoitti:

En halua selitellä, mutta katson tarpeelliseksi selventää pari asiaa:

Minulla ei ole mitään tarvetta yrittää argumentoida kenellekään minkään elokuvan hyvyydestä tai huonoudesta siinä mielessä, mitä tulee henkilökohtaisiin mieltymyksiin. Ylipäänsä tällaisten elokuvien kuin Disneyn klassikot en näe mitään mieltä siinä, että arvostelun tarkoitus olisi kertoa, onko elokuva hyvä vai huono. Oleellisempaa on pyrkimys ymmärtää, mitä ne yrittävät olla, millainen ajatus niiden takana on ja miten elokuvat ovat näyttäytyneet oman aikansa viitekehyksessä - ja miten nämä valinnat näyttäytyvät nykyajan näkökulmasta. Kun opiskelee aatehistoriaa, siihen kiinnittää väkisinkin huomiota.

Akateeminen sävy on tietoinen valinta ja näiden elokuvien kohdalla juuri se tapa, jolla haluan näitä elokuvia käsitellä. Minusta se on ihan kaivattu uusi näkökulma, kun käytännössä kaikki muu on jo sanottu.

Nutipää pohjolasta

26.01.15 klo 18:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekabristi kirjoitti:

Ja siinä olet mielestäni onnistunut hyvin varsinkin noiden viimeisimpien arvostelujen kanssa.

10.03.15 klo 13:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Raato-A:lta on tullut loistavia arvosteluja Bela Lugosin vähemmän tunnetuista roskaleffoista. Mielenkiintoni niihin on herännyt suuresti! Olen näiden kirjoitusten takia alkanut tonkimaan itsekin "public domainissa" olevia leffoja. Paljon mielenkiintoisia vanhoja pätkiä löytynyt! Linkki suureen, noin 700 leffan arkistoon, jos muitakin kiinnostaa: http://www.openculture.com/freemoviesonline

Dekabristille jälleen myös jaettava tunnustusta laadukkaista Disney-leffojen arvosteluista, mitä olen seurannut suurella mielenkiinnolla. Toivon, että tämä "arvostelusarja" jatkuisi mahdollisimman pitkään. Olethan edennyt hyvää vauhtia sieltä alkupäästä kronologisessa järjestyksessä. Disneyn "Fantasia"-leffa noussut jo korkealle jalustalle must see-leffoissa, mutta en tiedä pitäisikö melkein odottaa, että tulisi Orioniin tai muuhun teatteriin joskus kierrokselle. Luulen, että meikäläisen viihdekeskus ei välttämättä riitä Fantasian konseptin oikeanmukaiseen toteutukseen...

13.03.15 klo 18:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Kiitoksia kehuista, ja eritoten kiitoksia linkistä! Hyvä tietokanta. Hienoa myös, jos meikäläisen arvostelut saivat sinut kiinnostumaan kyseisistä filmeistä. Kirjoittelehan ihmeessä foorumille/Tykkiin mielipiteitä kun ehdit noita vilkuilemaan :-)

Dickey

15.03.15 klo 14:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Raato-A kirjoitti:

Kyllä noita Raato-A arvosteluja aina on mielenkiintoista lueskella usempaankin kertaan, varsinkin niitä uusimpia. Niistä vuosina 2003-2006 kirjoitetuista arvostelusta ja pisteytyksistä ei saata enää tänä päivänä pitää paikkaansa..

Lassomies

12.12.15 klo 16:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jarno Väistölle pakko lähettää virtuaalinen kurpitsalatte Vakoojien sillan arvostelusta. Tulee nykyään ihan yllärinä, että jollain on kieliopin perusteiden päälle hallussa monipuolinen vokabulääri. Samalla kuitenkin hyvin selkokielinen ja kaukana korkeakoulujen tenttikirjoista, joissa tärkeintä on leveillä pitkillä lauseilla ja puhua kaikesta niin abstraktisti. (Vähän samaa mitä minä teen nyt.) Sisältökin on sellaista, että piti ennen oman rustauksen lähettämistä katsoa, onko mulla asiaan enää mitään lisättävää. Löytyy kaikkea kokonaiskuvasta yksityiskohtaisempiin pointteihin ja erilaisiin konteksteihin.

Toisekseen: kuka helvetti on Jarno Väistö!? Siis varmasti joku, jonka vanhan nimimerkin tunnistan, mutta kenen?

(Ei tartte vastata...)

the grandi-ma

07.05.16 klo 22:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haluaisin mielipiteitä arvosteluistani. Mikä tahansa käy.

08.05.16 klo 19:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

the grandi-ma kirjoitti:

Haluaisin mielipiteitä arvosteluistani. Mikä tahansa käy.

Ikäiseksesi olet poikkeuksellisen taitava kirjoittaja, ja olet ehtinyt katsoa myös aikamoisen määrän elokuvia. Vaikutat muutenkin todella fiksulta, ja uskonkin, että kanssasi voisi käydä järkevämpää keskustelua elokuvista, kuin monen aikuisen ystäväni kanssa. 11-vuotiaana ei kovin monella ole taitoa pohtia elokuvia noin hyvin, saatika kirjoittaa niistä sanankääntein, jotka voisivat olla helposti peräisin rutkasti vanhemmankin henkilön kynästä.

Lisää tekstiä vaan tulemaan, siinä sitä oppii parhaiten. Kun sulla on lähtökohdat jo noin hyvällä mallilla, ties mitä tulet vielä saavuttamaan vähän vanhempana.

15.05.16 klo 19:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos omia arvosteluitaan kohtaan on lupa olla kriittinen, niin Highlander - The Sourcen arvostelua olen hävennyt jo pidemmän aikaa. Kirjoitin sen aikoinaan nopeasti ruokatauolla ja kiire kyllä näkyy. Koko tönkön arvostelun noloin hetki on heti ensimmäisen kappale, jossa piti kirjoittaa "Christopher Lambert" mutta tulikin pantua "Adam Lambert", se on noloin ja tyhmin moka mitä on tämän arvostelurundin aikana tullut tehtyä. Saman arvostelun lopussa taisi olla "vaikka mitäpä spoilaamatta siinä muka on", kun pitäisi olla "...mitäpä spoilaamista...".

Highlander - pelin loppun arvostelussa esittelemässäni oman kaiken selittävässä teoriassani oli vähän samanlainen hassu kielihirviö, jonka huomasin vasta paljon jälkeen. Siihen sekava ja epäselvä kieli tavallaan sopivatkin, koska sarjan logiikka on muutenkin niin pahuksen kryptistä.

Zootropoliksen ja Kung Fu Panda 3:n arvostelut kuuluvat samaan sarjaan. En ole kumpaankaan tyytyväinen, vaikka mielipide niistä selkeästi tuleekin esille. Kieli on kummassakin niin jäätävän kömpelöä ja töksähtelevää verrattuna uudempiin arvosteluihini. Parasta tietysi on, että nämä huonoimmat tekstini ovat saaneet varmaan toistaiseksi eniten lukijoita kaikista tekemistäni arvosteluista.

Fritz - kova kolliin arvostelussa on pahuksen noloa että kirjoitin Robert Crumbin nimen väärin, Donald Crumbiksi varmaan koska Donald Trump oli silloin pinnalla. Nolo virhe on nolo, vaikka teksti muuten kelvollista mielestäni onkin. Kyllä tällaiset virheet pitäisi viimeistään ennen lähetystä huomata.

edit. Menköön vielä samaan konkurssiin. Vampyyrit - eroottinen painajainen juonireferaatti meni kyllä täysin metsään.

13.03.17 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lassomiehen Rocky III-arvostelulle raikuvat aplodit!

Lassomies

14.03.17 klo 00:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

JohnRambo kirjoitti:

Lassomiehen Rocky III-arvostelulle raikuvat aplodit!

Kiitos! Teen tätä rakkaudesta lajiin.

(Tuon kirjoittamiseen meni yli vuosi O_O Älä kerro kellekään!)

15.08.17 klo 14:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viime aikoina tullut luettua paljon Heinätontun ikivanhoja arvosteluja ja täytyy sanoa siinä on kaverilla ollut aika näpsäkästi sana hallussa ja ilmeisesti jonkin verran ihan oikeaa asiantuntemustakin. Kaveri on käynyt vanhoja mykkäleffoja ja eksoottisempia klassikoita pelkästään kommenteissa sen verran antaumuksella läpi, ettei itselle ole jäänyt samoista leffoista mitään sanottavaa. Harmittavasti heinis ei ole tainnut täällä enää pyöriä vuosikausiin ja varsinainen tuotantokin jäi aika suppeaksi.

01.12.17 klo 20:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjoitin ammoisen Dark Floors -arvosteluni uusiksi. Olisi mukava kuulla siitä porukan mietteitä.

Monet vanhoista arvosteluistani ovat melko kehnoja ja usein myös tolkuttoman pitkiä. Luonnollisesti myöskään asiantuntemusta ei kymmenen vuotta sitten vielä löytynyt kovin paljoa. Lisäksi joissain teksteissäni on todella pitkiä ja polveilevia lauseita, jollaisia en nykyään kirjoittaisi suurin surminkaan. Uusia en oikein jaksaisi rustailla, mutta ehkä noihin vanhoihin arvosteluihin voisi tehdä vähän kielenhuoltoa.

Adam Lambert

Donald Crumb

Molemmat korjattu.

Heinätonttu

Olen samaa mieltä. Ei hajuakaan kuka oli kyseessä, minkä ikäinen kaveri tai ylipäätään millainen tausta tyypillä oli. Mutta ilmeisen fiksu ja asiantunteva veikkonen oli kyseessä!

mäskipää

02.12.17 klo 02:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elokuva löytyy omasta hyllystäni, ja sen edellisestä (ja muistaakseni ainoasta) katsomisesta on kulunut kohta varmaan vuosikymmen. Arvostelu synnytti muistikuvia samoista ongelmista, joita itsekin nostat esille: pääpahisten taustojen puute sekä heidän lyhyet näyttäytymiset ynnä yhteenpuhaltamattomuus pahoissa töissään (arvostelin tosin itse elokuvan aikoinaan puolitoista tähteä paremmaksi, mikäli sillä mitään väliä tässä yhteydessä on).

Mielipiteesi elokuvaa kohtaan välittyy tekstistä, ja perustelet havaitsemasi ongelmat auki selkeästi, turhaa jokaiseen virheeseen takertumista vältellen. Täten mielipiteesi ei ole myöskään pelkkä hyvien tai huonojen seikkojen listaus. Esität myös elokuvan taustoja auki kattavasti ensimmäisen kappaleen faktoilla sekä viimeisen kappaleen pohdinnoillasi.

Kuvaat juonta sopivan kiinnostavasti, mikä lienee yksi arvostelujen vaikeimmin muotoiltavia yksityiskohtia. Paljastat toisessa kappaleessa kenties liikaa elokuvan lopusta, mutta melko ennalta-arvattavia polkuja elokuva kulkee, joten tuskin käänteet alan harrastajalle yllätyksenä tulisivat.

Erityisen hyvää arvostelussasi on se, että vaikka et ollut elokuvasta kovinkaan vakuuttunut, et kirjoittanut tästä (huonojen elokuvien kritiikille tyypillisesti) ylenpalttisen nokkelaa tai muuten ylisarkastista tekstiä, vaan maltoit esitellä huonotkin puolet maltillisella äänenpainolla.

Arvostelusi sai ainakin minut pohtimaan, pitäisikö elokuvalle suorittaa uusintakatselu.

Jos mennään metatasolle: annan arvostelullesi arvosanan

07.12.17 klo 02:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uusin arvostelu Louhiniemen leffaan Tuntematon sotilas käyttäjältä SeppoR on luokattoman surkea, epäkoherentti ja kiukutteleva riipustus. Olen lukenut huonoja arvosteluja ja tehnyt niitä, mutta tuollainen kiukuttelupurkaus ei kelpaa elokuva-arvosteluksi ollenkaan. Lisään vielä sen groteskisti turvonneen ylimittaisuuden lajissaan.

07.12.17 klo 15:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Samaa mieltä tuosta Tuntemattoman arvostelusta. Vaikka vähän huonompiakin arvosteluja on tullut luettua ja etenkin alkupäässä tullut itsekin tehtyä, niin tuo vetää jo jonkinlaiset pohjat kyllä joka suhteessa. Aluksi olin liputtamassa tämän puolesta pelkästään jo rohkean eriävän mielipiteen esittämisen vuoksi, mutta kun tuo ei tunnu kaikessa kiroilussaan ja sekavan epämääräisessä asussaan enää edes kauhean asialliselta tai mielekkäältä lukea.

Tiedän että Tykki kaipaa kovasti uusia arvostelijoita, mutta jotkut standardit näilläkin pitäisi olla. Tsemppiä Sepolle.

JustinHenryFan

14.03.18 klo 12:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vau!
Nyt on Ludil nähnyt vaivaa Circlen arvosteluun.

"Ihmisyys - mitä se on?"

Aivan mahtavaa luettavaa, kiitos.