Mielipiteitä arvosteluista

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mielipiteitä arvosteluista

20.02.12 klo 23:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikka lähes vuoden täällä hillunut niin tuossa viikko sitten tuli vasta piruuttani kirjoiteltua eka leffa-arvostelu Valhalla Risingista. Tuntu vaan jotenkin helpolta juuri tuosta kirjottaa ja pitkään jo harkinnut arvostelun väsäämistä, mutta liian harvoin on tarpeeksi inspiraatiota. Eihän tuo ole oikeastaan kuin harjoitus tässä vaiheessa, mutta kertokaa kokeneemmat nyt jotain mihin suuntaan kannattaisi jatkossa nuita väkerryksiä viiä. Eli tuossa itse arvostelu: http://www.leffatykki.com/elokuva/valhalla-rising

21.02.12 klo 09:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen itsekin melko uusi kirjoittelija, mutta meikäläisen silmissä tekstisi näyttää varsin kelvolliselta. Kaikki olennainen nousee esille, ja tekstiäkin oli mukavasti. Helppolukuisia ja asiapitoisia mielipiteitä riitti moneen suuntaan. Todella vahva aloitus. Meinaan kyllä lukea tekstejäsi jatkossakin, joten inspiraatiot kohdalleen ja kynä sauhuamaan.

21.02.12 klo 14:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

^
Kiitos, kun kerran osui ja upposi. Jonkin verran seuraavan kuukauden ajan inspiraatiota tulee syömään kirjoitukset, mutta viimeistään Iron Skyn kiertuenäytöksestä olisi tarkoitus väsätä jälleen arvostelua.

Jorge

22.02.12 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielstäni myös onnistunut arvostelu. Etenkin alun juoni kuvaus oli hyv eöokuvan kulun alussa eikä niitä aina uskalla spoleri vaaran takia selata. Tässä oli kuitenkin selostettu hyvin lähtötilanne . Osa tuntuu kertovan lähes koko juonen arvostelussa, mutta tämä nostatti sopivasti mielenkiintoa elokuvan tarinaa kohtaan. Vahvuudet ja heikkoudet tulivat hyvin eriteltyä ja etenkin lopun tiivistelmä oli onnistunut selkeydessään ja oman mielipiteen ilmaisussa. Välillä arvosteluissa loppu jää hyvin epäselvöksi mikä on mielestäni iso sudenkuoppa. Tässä se oli selkeä ja mielipide tuli hyvin esiöle mitä itse arvostan lopetuksissa. Oikein hyvä kokonaisuus arvostelussa.

vapatti@seutuposti.fi

23.02.12 klo 20:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Linkitän tässä niiden elokuvien sivut, jotka olen arvostellut:
http://www.leffatykki.com...va/rocky-ii-uusintaottelu (arvosteluni on tuo toiseksi ylin)
http://www.leffatykki.com...s-ja-viimeinen-ristiretki (arvosteluni on tuo viidenneksi ylin)
http://www.leffatykki.com...okuva/predator-saalistaja (arvosteluni on tuo kolmanneksi alin)
http://www.leffatykki.com...uva/timantit-ovat-ikuisia (arvosteluni on tuo toiseksi ylin)
http://www.leffatykki.com...wars-episodi-i-pimea-uhka (arvosteluni on tuo toiseksi alin)

Tuossa on kaikki arvosteluni ja olisin iloinen jos niitä kommentoitaisiin (voi kommentoida toki vain yhtä, en odota että moni jaksaa kommentoida kaikkia). Toivoisin että niistä kerrottaisiin sekä niitä asioita, mistä pitää ja niitä asioita, mistä ei pidä arvosteluissani.

Jorge

07.03.12 klo 18:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vapatin arvosteluista tuli nyt luettua Pimeä Uhka ja Predator, sillä ne ovat kyseisistä elokuvista parhaiten mielessä ja mielenkiinnolla muidenkin mielipiteitä kuulen niistä.

Predatorissa etenkin alku oli hyvä. Juoni selostettiin lyhyesti ja niin, että se herättää mielenkiintoa katsojassa, mikä on ehdottomasti hyvä asia. Arvostelu ei ollutkovin laaja, mutta elokuvan ollessa lähes pelkästään selviytymistaistelua se ymmärrettävästi rajoittaa mahdollisuuksia sen laajempiin analyyseihin. Elokuvan vahvatpuolet tulivat selkeästi esille ja kehumalla lopputaistelua nostettiin lukijoiden odotuksia elokuvan loppua kohden. Onnistunut arvostelu kyllä.

Pimeä Uhka oli mielenkiintoista lukea etenkin, kun arvostelu kehui yleensä maan rakoon haukuttua elokuvaa. Osasit kuitenkin hyvin perustella kantasi ja tarkastelit elokuvaa monesta eri näkökulmasta. Alku oli jälleen onnistunut juonen kuvaus liikoja paljastamatta. Hienosti taustatietosi tuli esille liittyen yhteen kaikkien aikojen hienoimmista elokuva-sarjoista ja hyvää vertailua muihin sarjan elokuviin. Hyvä tämäkin arvostelu.

vapatti@seutuposti.fi

08.03.12 klo 18:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitos arvostelujeni kommentoimisesta ja kehuista. Mukava kuulla, että sinusta ainakin nuo kaksi arvostelua olivat hyviä.
Aiotko muuten lukea jossain vaiheessa muita arvostelujani? Olisi kiva jos niitäkin kommentoitaisiin. Älä ota kuitenkaan mitään paineita ja kiitos vielä kerran.

23.03.12 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Iron Sky arvosteluni ilmestyikin sutjakkaasti näkyviin, joten ensimmäiselle täysillä pakertamalleni arvostelulle olisi ihan mielenkiintoista kuulla asiantuntevaa palautetta, otsikkona siis tuo Onko se lintu? Ei. Onko se...

P.S. Eikä tarvitse muutamasta silmäänpistävästä typosta huomauttaa... saakeli, että olen sokea.

[EDIT] Itseasiassa huomasin tarkastajan "korjanneen" erään kohdan virheellisesti, mutta sille ja omille pienille typoille ei näin jälkikäteen varmaan voida mitään tehdä?

24.03.12 klo 00:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Kerro toki, mikä on väärin. Korjailun mahdollisuus on aina olemassa, ja mikäli haluat koko arvostelun pois, sekin onnistuu.

24.03.12 klo 00:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Hyvä näin, elikkäs ne typot, jotka spottasin: kolmas rivi "Tulloin"->"Tuolloin"; ehkä mielipide kysymys, mutta ensimmäisen kappaleen puolessavälissä "...etenemisestä; harvinaista.", eli puolipiste kaksoispisteen tilalle ("harvinaista" on ikään kuin lisähuomiona); ensimmäisen kappaleen viimeinen rivi "...Angry Birds. - We come in peace!" -> "...Angry Birds -we come in peace", eli tarkoituksena oli heittää loppuun lausahdus/ajatelma, joka viittaa edelliseen virkkeeseen, eikä ainoastaan jättää elokuvan slogania omaksi erilliseksi lauseeksi, ja tuossa tämänhetkisessä muodossa ajatusviiva on aivan turha; toisen kappaleen ensimmäinen rivi "välttämään"->"välttyä". Yhteen führeriin taisitkin jo lisätä puuttuneet u:n pisteet. Toivottavasti ymmärtänet sekavan ohjeistukseni :D

24.03.12 klo 02:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Olinpas päästänyt hirvittävän määrän typoja läpi. Anteeksi. Pitää varmaan taas ottaa paussi arvostelujen tarkastuksessa, kun en nyt selvästikään ehdi tarpeeksi täysillä keskittymään siihen puuhaan.

Jos et pahastu, vaihdoin mainitsemasi harvinaista-sanan eteen ajatusviivaa markkeeraavan viivan. Ehkä tämä on sopiva kompromissi? Kotuksen sivuilla puolipisteestä sanotaan:

Niistä yleisimpiä on se, että sekoittaa puolipisteen kaksoispisteeseen sellaisissa tapauksissa, joissa kaksoispistettä seuraa päätelmä,täsmennys tai muu täydennys, kuten seuraavassa: ”Konsertin avulla kiinnitettiin maailman huomio tärkeään aiheeseen: ilmastonmuutokseen.” Siinä ei ole syytä käyttää puolipistettä.

BTW... Ajatusviiva ei toki ole turha lausahduksen edessä. Jos lainausmerkit jätetään lausahduksesta pois, sen eteen on ihan luonnollista laittaa ajatusviiva. [www.kotus.fi] Tuossa Angry Birds -kohdassa ajatusviivaa markkeeraavan merkin molemmin puolin pitäisi olla välilyönti. (Sanoo Kotus.) [www.kotus.fi]

07.06.12 klo 12:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Innostuin pitkästä aikaa kirjoittamaan arvostelun (7-8kk edellisestä leffatykkiin lähettämästäni.) ja vieläpä ilman sen kummempia paineita sen laadun suhteen. Sillei sopivan rennosti. Mitä nyt vaan tuli mieleen. Saa kommentoida. http://www.leffatykki.com...okuva/ronal-the-barbarian

07.06.12 klo 13:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itsekin olen kohtalaisen uusi kirjoittelija, ja arvosteluita ei nyt ihan hirveästi vielä ole tullut kirjoiteltua. Joskus alkukeväästä taisin kirjoitella ensimmäiset.

Linkin takaa löytyy minun kirjoittamat arvostelut, ja jos joku nyt jonkun sattuu joskus lukemaan, niin olisihan palautetta ihan kiva saada, niin pystyy kehittymään kirjoittajana.

08.06.12 klo 08:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensinnäkin, arvosteluitasi on kertynyt todella hieno määrä. Motivaaatiota siis näkyy olevan.

plussaa:
+ Asiapitoista tekstiä
+Sopivan pituisia revikoita
+Vahvoja mielipiteitä
+Kielioppi hallussa

miinusta:
- Juonikuvaukset spoilaa välillä liikaa
- Tunnut vähän lainailevan muiden arvosteluista

08.06.12 klo 09:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitokset palautteesta! Varsinkin alkupään arvosteluissa on itsellä selkeästi liikaa juonikerrontaa, mutta mielestäni olen "kehittynyt" sen verran nyt, että arvosteluun tulee pituutta ilman kauhean pitkiä juonikerrontojakin. Nykyään on pyrkinyt siihen, että yhdessä kappaleessa (tai kahdessa lyhyessä) pyrin vain kertomaan sen oleellisimman, jotta mahdollinen lukija saa jonkilaisen käsityksen elokuvasta.

Tuo lainaaminen tuli itselle yllätyksenä, sillä mitenkään tietoisesti sitä en kyllä tee. Toisaalta tulee melkeen aina ennen elokuvaa katsoessa lueskeltua nuo muiden revikat lävitse, joten on mahdollista, että sieltä tarttuu alitajuntaan jotain.

08.06.12 klo 10:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Et varmaankaan tietoisesti sitä tee, mutta muutama kohta vain pistää silmään noissa arvosteluissa, joita minäkin olen kirjoitellut. Kuten:

Assasination games:

Vallu_87: täten mies haluaa silminnähden luovuttaa toimintatitteliänsä nuoremmalle mantelinperijälleen Adkinsille

Secreterial:havaittavissa on myös ns. ”soihdun siirtäminen” van Dammelta Adkinsille.

Vallu_87:Värimaailma on vanhanaikaisella tavalla ruskeahko, ja Romanian kaupunki Bukarest näyttää todella upealta vähän ”väritettynä”.

Secreterial:Keltaruskea värimaailma luo hienon tunnelman Itä-Euroopan kaupunkeihin ja maaseutuun.

Blood and Bone:

Vallu_87: Juonihan on käytännössä sama kuin Van Dammen Lionheartissa.

Secreterial:Juoni on lopulta todella samanlainen, kuin Jean-Claude van Dammen Lionheartissa.

Ja siis eihän tuo mitään haittaa. Jatka hyvää kirjoittelua vaan.

08.06.12 klo 11:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eipä ole kyllä tullut mieleenkään nuo yhtäläisyydet.

Mutta toisaalta nuohan ei ole sinänsä mielipiteitä (säikähdin jo, että olen vahingossa jonkun mielipiteitä lainaillut :) ), vaan lähinnä sellasia silmiinpistäviä faktoja. Assassination Gamessa se soihdun siirtäminen on niin selkeää ja "tahallista", että mainnan se ansaitsee. Keltaruskea värimaailma taas ainakin alussa itseäni häiritsi (mietin jopa alussa, että onko levyssä jotain vikaa), joten siksi siitäkin maininta.

Blood and Bonen tapauksessa tuo Lionheartin juonen kopioiminen taas häiritsi itseä, kun Jean-Claude kuuluu omiin "suosikkeihin".

Ehkä me vain ajatellaan samalla tavalla :)

08.06.12 klo 11:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juu siis eihän noi nyt mitään suoria lainauksia ollut, kuten sanoin pisti vain silmään. Se onkin sitten hyvä ajattelutapa se =)

08.06.12 klo 14:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Tuollaisissa yksityiskohdissa ei tosiaan aina ole kyse plagioinnista. Tietyt yksityiskohdat, kuten värimaailma tai vaikkapa Star Warsin musikaaliset teemat vain tarttuvat helposti monen havainnoksi. Itse huomasin tänä aamuna, että toisessa kaupungissa asuva kollegani oli kirjoittanut minun mielipiteestäni tietämättään paljon samoista asioista ja melkein samoin sanoin omassa arvostelussaan päivän lehteen kuin itse kirjoitin muualle vielä julkaisematta olevaan tekstiin. En pidä hänen tyylistään, mutta häntä paljon lukeneena olen ilmeisesti alitajuisesti kopioinut sitä (tai ehkä hän kopioi alitajuisesti minua?), koska jauhamme samasta asiasta melkein kuin yhdestä suusta. :P

Secretarial: Kuten tuossa vallu_87:kin toi esiin, juonikuvauksesi ovat vähän turhan pitkiä. Viimeisestäkin arvostelustasi lyhensin muutaman lauseen, jotta elokuvaa näkemättömälle lukijalle jäisi jotain omaakin koettavaa. ;) Kirjoitusvirheitä et tosiaan paljon tee, ja pidät fokuksen hyvin aiheessa.
sulo: Yleensä, kun huomaan tarkastettavan arvostelun olevan lyhyehkö, melkein oletan sen olevan kommentiksi tarkoitettu. Mutta jos kirjoittaja olet sinä, teksti on yleensä niin hyvin tiivistetty, ettei se ansaitsekaan tulla hylätyksi vain pituuden takia. Kirjoitat hauskasti ja tiivistämisestä huolimatta yllättävän selkeäsanaisesti. Revikkasi hymyilyttävät ainakin itseäni lähes poikkeuksetta.