Mielipiteitä arvosteluista

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mielipiteitä arvosteluista

Maximus

30.06.11 klo 20:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

^
No siihen yhteen kappaleeseenhan minä noteerasin, muutoin olisin maininnut bändin nimen hieman eritavalla.

01.07.11 klo 14:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

Bay fani arvosteli Transformers kolmosen, kiitän kritiikistä.

Ihan hyvin tuo on kirjoitettu, etkä edes sorru perinteiseen ylihehkuttamiseen, vaikka varmasti teki mieli. ;)

Joitain kohtia hieman lyhentäisin, varsinkin toiseksi viimeistä kappaletta. Joku lause siitä pois ja joku lause johonkin muuhun kappaleeseen, niin se ei ole noin pitkä verrattuna muihin.

Kolmanneksi viimeisestä kappaleesta nappaisin tuon yhden lauseen "Tällä kertaa kässäristä on karsittu pois tuota monien haukkumaa lapsellista huumoria, mitä toisessa osassa nähtiin.", johonkin muuhun kappaleeseen, (vaikka ekaan tai viimeseen) ja poistasin tylysti loput. Ihan vaan pituutta vähentääkseni. Joskus vähemmän on enemmän....tai jotain sellasta filosofista shittii.

Jos joku antaa sille miinuksia sen takia, että on eri mieltä elokuvan hyvyydestä, niin...hyihyi. Minusta ainakin arvosteluna plussan arvoinen.

Maximus

01.07.11 klo 19:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitos, suloinen. ;)

Olen useasti huomannut että kappale jossa kerron näyttelijöistä venähtää helposti muita pidemmälle, enkä koskaan ole ollut edes kovin tyytyväinen omiin kommentteihini näyttelijöistä. Jotenkin tuo kappale tuntuu aina toistavan samaa kaavaa ja kirjoitettavan muutenkin melkein siksi, koska olisi pakko. Kivahan se on heistä kertoa, mutta täytyy kyllä opetella kertomaan monipuolisemmin ja sanavarastoakin olisi kiva laajentaa.

04.07.11 klo 19:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin aloittelijana olisi mukava kuulla mitä mieltä mieltä muut ovat arvosteluistani :)

04.07.11 klo 21:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

wednesday kirjoitti:

Ihan hyvinhän tuo on lähtenyt sinulta alkuun. Ehkä hitusen voisi tarkkailla pikkuseikkoja kieliopissa. Lähinnä joissain paikoissa pilkkujen asettelu, sekä lauserakenteet pistivät vähän silmään. Ei huolta kuitenkaan, älyttömän suuria kämmejä noissa ei ollut. Jos haluat hieman rakentavaa kritiikkiä, niin ehkä arvostelujen sisältöä voisi koettaa monipuolistaa hiukan (esim. Hall Pass-arvostelussasi huomasi jonkin verran itsensä toistoa.) Kuulostanpa nyt kriittiseltä, heh! Mutta jatka toki kirjoittamista tänne, ei lainkaan hassumpi aloitus. :)

Heinätonttu

05.07.11 klo 00:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

wednesday kirjoitti:

Jotain epäkohtia osui silmiini Mr. Nobodyn arvostelussa.

arvostelu kirjoitti:

Olen sitä mieltä, ettei pitäisi ruveta kirjoittamaan arvostelua elokuvasta jonka on nähnyt useammin kuin kahdesti.

Miksi olet tätä mieltä? Eikö juuri useampien katselukertojen jälkeen elokuvasta saa parempaa kokonaisukuvaa ja enemmän irti, ja täten myös mahdollisesti pätevämmän arvostelun? Koska periaatteesi jäi selitystä vaille voi sen merkitystä itse arvostelun kannalta vain arvailla, ja vastaavasti jos sillä ei varsinaisesti ollut mitään oleellista vaikutusta siihen millaisesta näkökulmasta arvostelua kirjoitat, olisi sen voinut jättää yksinkertaisesti pois lopullisesta tekstistä.

arvostelu kirjoitti:

...mutta mikäli on valmis hiukan pohdiskelemaan saa tästä perus rivirainaan verrattuna tuhatkertaisesti enemmän irti.

Sitä hiukkaa pohdiskelua olisi taas mukava lukea, toisinsanoen mitä sinä sait elokuvasta tuhatkertaisesti enemmän irti rivirainaan verrattuna? Mainitset usein elokuvan olevan filosofinen, mutta et kertaakaan tuo esille mikä siitä tekee sellaisen. Tekstisi pohjalta se näkyisi vain elokuvan hajanaisuudessa. Arvostelun otsikko esittää kysymyksen ihmisen olemassaolosta, mutta mihinkään sellaiseen et enää itse arvostelussa palaa. Esimerkiksi elokuvan kahdessa muussa arvostelussa teoksen teemat ja niiden herättämät ajatukset tuodaan esille jo huomattavasti selkeämmin.

arvostelu kirjoitti:

mr Nobody pesee ja linkoaa jopa kaikkein etäisimmätkin lajitoverinsa pöydän alle 100-0.

Jotain konkreettisempaa olisi ollut mieluisampaa lukea, vaikkapa nimetä joitain samankaltaisia elokuvia esimerkkeinä ja verrata elokuvaa niihin. Kaikkein etäisimpien lajitovereiden vertailu taas ei liene kovin mielekästä, varmastikin Mr. Nobody ne peittoaa 100-0 jos niitä yritetään arvioida samoilla arvoilla kuin Mr. Nobodya.

Lisäksi kirjoitit juonesta ja erikoisesta rakenteesta ehkä turhan niukkasanaisesti, nyt et kertonut elokuvan leipäsisällöstä käytännössä mitään. Spoilaamatta jättäminen on tietysti aina hyvä tapa, mutta toisaalta taas Mr. Nobodyn kaltaisen, alati yllättävän elokuvan kohdalla juonesta voi kertoilla hyvinkin avoimesti ilman että se suuresti haittaisi katsomiskokemusta. Eli hieman täsmällisyyttä kaipailisin tiettyihin kohtiin, muuten teksti vaikutti olevan hyvää.

05.07.11 klo 01:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heinätonttu kirjoitti:
wednesday kirjoitti:

Jotain epäkohtia osui silmiini Mr. Nobodyn arvostelussa.

Miksi olet tätä mieltä?

Koska mielestäni kun elokuvan katsoo siihen kehittyy asenne, joka voi joissain tapauksissa kuultaa häiritsevästi arvostelusta läpi. Esimerkiksi jos kirjoittaa arvostelun elokuvasta jonka on katsonut useammin kuin kerran ja josta ei pidä, niin voi negatiivisyys välittyä läpi arvostelun, joka ei välttämättä ole hyvä asia.

Totta sekin, että toisella kerralla voi havaita uusia asioita, mutta jokaisella kolikolla on kaksi puolta :D

arvostelu kirjoitti:

Mutta kiitos näistä :D yritän kovasti kehittyä seuraavassa arvostelussani :)

Pohjois-korea

17.07.11 klo 01:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjoitin niinko ihan ekan arvostelun tänne niin haluisittekos jottain rakentavaa kritiikkiä antaa? Ei ollut korkeataidetta, tämä leffa, mutta tän mie oon viimeksi nähnyt:

Edit: bongasin tosta itsekkin jo pari virhettä. Esimerkiksi tuon keskeisimmän naisnäyttelijän nimen puuttumisen hahmon perästä.

19.07.11 klo 00:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pohjois-korea kirjoitti:

Tuohan on aivan oivallinen ensimmäiseksi arvosteluksi!

Joissain kohdin tunnut painottavan napapiirin sankareiden olevan romanttinen komedia, mikä on mielestäni hiukan tarpeetonta. Eihän elokuva mikään perinteinen RomKom ole, vaan itse olisin ehkä puhunut filkasta pelkkänä komediana.

Loppulainaus on hyvä, mutta "Loppulauselmana voisin sanoa..." Sijaan olisi ehkä ollut sulavampaa käyttää "En ehkä ikinä aio muuttaa rovaniemelle"- sitaattia eräänlaisena loppukaneettina ujutettuna tekstiin, eikä hajotettuna omaksi kappaleekseen,

Mutta kaikenkaikkiaan kun olet noin vahvasti aloittanut niin varmasti sinusta kehkeytyy loistava arvostelija :)

Pohjois-korea

19.07.11 klo 15:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pohjois-korea kirjoitti:

Tuohan on aivan oivallinen ensimmäiseksi arvosteluksi!

Kiitoksia! Tää on kyllä kieltämättä hyvää harjoitusta kirjoittamiseen tolleen yleiselläkin tasolla. Tulee harjoitettua sitä omaa tekstinsuoltokykyään.

Batman

10.08.11 klo 11:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jee, voin liittyä "heittäkää ritiikkiä ensimmäisestä arvostelustani"-kerhoon. Jahuu!
Eli siis, olisi todella mielenkiintoista kuulla mielipidettä:

Itse voisin jo sanoa että onpas kankeeta lausetta arvostelu täynnä, pilkut ihan kummallisissa paikoissa ja liian vähän mielipidettä itse juonesta...

11.08.11 klo 01:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä on kai ensimmäinen viestini tässä ketjussa, en ole aiemmin uskaltanut avata suutani. Olen ehkä liiankin varovainen. Mut joo, nyt asiaan...

Haluaisin esittää kehuja Söpölle hänen arvosteluistaan. Ne ovat täydellistä suomen kieltä, realistisia ja kertovat selvästi, mitä mieltä hän on niistä on. Ja kyllä niissä asiantuntevuuttakin näkyy olevan, en kiistä sitä. Juuri näistä seikoista johtuen ihailen kirjoitustaitoaan. Pystyisimpä minäkin samaan.

11.08.11 klo 18:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vasuri kirjoitti:

...Ja nyt kun päästiin vauhtiin, niin olisin siis itsekin kiinnostunut kirjoittamaan arvosteluja. Se siinä vaan arveluttaa, että tulisiko niistä mielenkiintoisia, valaisevia ja hyvin kirjoitettuja. Minä kun en ole mikään ammattilainen tai äidinkielen maisteri. Siinä pitäisi kirjoittaa tosiasioita eikä vain omia mielipiteitään. Tietenkin omat havainnot pitää myös kertoa, mutta harkitsevasti. Mitä mieltä te olette?

Se on jo hyvä lähtökohta että haluaa kirjottaa arvostelun, mutta se on myös hyvä muistaa, että tuskin kukaan on ekoilla arvosteluillaan loistanut. Eikä tarvitsekaan. Pitkäjänteisyys ja halu kehittyä on aika oleellisia juttuja. Ekat arvostelut on ekoja, mutta kun jaksaa harjoitella, niin kyllä niistä voi sitten tulla "mielenkiintoisia, valaisevia ja hyvin kirjoitettuja." Jos se on tavoite.

Harrastuspohjalta, sen enempää tavoitteita itselleen asettaneelle arvostelijalle riittänee (ainakin minulle), että on itse tyytyväinen mitä on kirjoittanut ja jopa joku muukin haluaa niitä lukea.

En tiedä mitä tarkoitat "harkitsevasti kirjoitetuilla mielipiteillä", mutta ei minun tarvitsekaan. Jokaisella on oma tyylinsä, ja jos se on sinun, niin anna palaa. Tarkoittaen sitä, että ei kannata liikaa matkia muita.

Tuolta kannattaa lukea neuvoja.

12.08.11 klo 01:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Kiitti vinkeistä, niistä on varmasti apua tulevaisuudessa. Ei tuo arvostelujen kirjoittaminen mielenkiintoisesti ja valaisevasti kirjoittaminen varsinainen päätavoite ole. Lukijahan se päättää, onko teksti mistään kotoisin vai kelpaako se vain mappi ö:hön. Mutta selkeään kirjoittamiseen kyllä pyrin, jotta teksti olisi mielekästä lukea. Hyvä neuvo tuo, että hyvä jos edes itseään miellyttää kyseinen yritelmä. Minä olen kyllä välillä itseni pahin kriitikko, joten voi kestä kauankin ennen kuin vaivannäkö tuottaa tulosta ja on mieleeni. Tarkoitin tuolla "harkitsevasti kirjoitetuilla mielipiteillä", ettei kannattaisi luottaa liikaa omiin tunteisiin (en tiedä oliko hyvä selitys). Täytyypä treeanata arvistelun kirjoittamista itsekseen. Tekstinkäsittelyllä se ainakin luonnistuu hyvin.

Boy From Shadows

12.08.11 klo 03:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Apua arvostelujen tekoon kaikkien näiden ohjeiden ohella on myös ehdottomasti muiden tekemien arvostelujen lukeminen. Tykissä on useampi tosi hyvä kirjoittaja, joiden tekstiä on aina ilo lukea ja niistä voi vähän ottaa oppia, millaisessa muodossa tai kappalejaossa mielipiteitä kannattaisi esille tuoda. Kurkkuharja, Söpö, Miihkali, Sulo, Vierastalo, X-tyyppi nyt ainakin äkkiseltään tulevat mieleen (varmasti unohtui joku huikea ruuneberi), joiden teksti on nautittavalla tasolla.

12.08.11 klo 09:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadows kirjoitti:

No nyt olen lipsahtanut ihan väärään sarjaan. Heinätonttu minun tilalle, niin siinä on pätevää arvostelijaa joiden tuotoksiin kannattaa tutustua.

Olen enemmän sellanen varottava esimerkki, jonka kirjoitusvirheitä joku mukava tykittäjä (VierasTalo) aina paikkailee hikipäässä...tai astetta ylempi (jätetään nimi mainitsematta) sensuroi. Olen siitä vieläkin niin katkerana, että en ole sen jälkeen kirjottanut yhtään arvostelua.

13.08.11 klo 17:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadows kirjoitti:

Olen huomannut huomannut saman ja yleensä luenkin muiden tekstejä erittäin huolella (ellen ole liian väsynyt siihen) ja kovalla mielenkiinnolla. Jotain osviittaa noista kappalejaoista ja muistakin tärkeistä seikoista olen toki saanut, mutta niitä pitäisi vielä lisää tarkastella.

Mitä kirjoitusvirheisiin tulee, minäkin sorrun välillä aina välillä. En ole mikään äidinkielen professori. Yritän kyllä parhaani mukaan pitää kirjoitusvirheet kurissa pysähtymällä välissä ja tarkastelemalla menossa olevan kappaleen läpi ennen kuin jatkan eteenpäin.

13.09.11 klo 12:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pitänee nyt oikein täällä tuota Raato-A:n uusinta arvostelua kehaista, ihan loistokas teksti! Välittyy juuri sellainen vinkeä tunnelma, mikä on varmasti läsnä arvostelun alla olleessa pätkässäkin. Tuli hymy huuleen lukiessa ja herätti lukijassakin mielenkiintoa oikeasti. Tässähän on kyseessä varsinaisen veteraanin teksti, mutta pitihän sitä nyt tulla kehaisemaan kun eteen napsahti pitkästä aikaa värikkäin ja kivoin arvostelu!

Batman

17.11.11 klo 18:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt on pientä kipinää syttymässä tämänkin leffaintoilijan takaraivossa että alkaisin arvosteluja kirjoittelemaan enemmänkin, mutta ennen uusien kirjoittelua olisi mielenkiintoista kuulla hieman palautetta. En ole kuin 2 leffa-arvostelua kirjoitellut, toki molemmat päässeet Leffatykin listoille.

Headhuntersiin iskin tällä viikolla arvostelun ja läpikin meni suht sukkelaan ja arvostaisinkin mielipidettä tästä. Ihan vain että tietäisin onko arvosteluni miellyttävää lukea niin olisin kiitollinen myös Million Dollar Baby-arvosteluni palautteesta. Mutta erityisesti tuosta Headhunters:sta sillä noh, sitä en kirjoittanut yöllä...
En tohtisi alkaa kirjoittelemaan montaa uutta arvostelua, jos tuo/nuo on kovin surkea. Heittäkää niitä kuuluisia risuja tahi ruusuja jotta tietäisin, jos jo nyt on mennyt asioita pieleen, niin osaisin vähän miettiä enemmän niitä ennen uusia arvosteluja skriivaillessa!

apc 53

20.02.12 klo 22:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rustasin tänään Hugosta arvostelun, vasta toinen kirjoittamani joten ottaisin mielelläni kommentteja vastaan.