Mielipiteitä arvosteluista

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mielipiteitä arvosteluista

Storyteller

04.11.08 klo 19:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaa katsos. :) Kiitos noista kehuista arvostelustani. :)

Niin ja mitä dcraig007 tulee, niin nuo arvostelut vaikuttavat aika paljolta mitä itse olisin kirjoittanut, jollen olisi oppinut mitään uutta, eikä kukaan olisi antanut palautetta tai kritiikkiä. Luulenpa, että dcraig007 jatkaa samaan malliinn, koska hän ei ole kuullut kritiikkiä saati sitten neuvoja arvosteluistaan. Joten, jos hän vain avaisi forumin ja pyytäisi hieman neuvoja luulenpa että kaikki olisivat kunnossa tämän jälkeen.

The Wolf

04.11.08 klo 20:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Kaveri joka vääntää moisen nimimerkin ei voi olla kovin vanha/kehittynyt fyysistesti, saatikaan henkisesti.

Tarkoitan, että ymmärrettävistä syistä revikoiden taso on surkea ja ylläpidon pitäisi puuttua asiaan.

Edelleen sama vanha virsi ja sama esimerkki; Vomppa on 10-vuotias ja hänen arvostelunsa ovat oikeasti melko tasokkaita ja parempia kuin useiden häntä tuplasti vanhempien. Ei kaikkea voida iän piikkiin laittaa.

05.11.08 klo 07:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Henkisellä tasolla vomppa on kyllä huomattavasti edellä. Siis ei päällenäkyvällä iällä voikaan mitata älyä.

Hiisi

05.11.08 klo 14:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

No joo... Kai minäkin kehtaan pyytää teitä antamaan palautetta uudesta arvostelustani. Siitä vaan!

05.11.08 klo 15:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

dcraig007:n uusin tuotos, arvostelu Kauriinmetsästäjästä on oikein koskettavaa lukemista. Maanpääliliset hääät ja kaikki. Sekä parasta draamaa _sitten_ Avain pakoonin.

TheNameless

05.11.08 klo 15:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Sen lisäksi, että se on parasta draamaa, on siinä myös loistavat näyttelijät, mutta kai ei sitten muuta, sillä ei dcraig007 kerro mistään muusta. Paitsi juonen totta kai :D

Harmonica

05.11.08 klo 17:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

dcraig007 kirjoitti:

Michael palaa kotiin, jossa hän tapaa Nickin vaimon Lindan, jotka rakastavat toisiaan salaa.

Nick ja hänen vaimonsa rakastavat toisiaan salaa? Aika huonosti onnistunut tuo salaaminen kun ovat naimisissa kuitenkin...

Lassomies

05.11.08 klo 17:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koitan omia selvänäkijän kykyjä ennustamalla vuoden 2009 aloittavan arvostelun johtolauseen written by craig:

"American History X on parasta draamaa sitten Kummisedän, Rita Hayworthin, Kauriinmetsästäjän, Carlito's Wayn, Vihreän mailin, Menneisyyden otteen, Rockyn, Taksikuskin, American Beautyn, There Will Be Bloodin
...
...
ja Commandon."

Elotikka

05.11.08 klo 19:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Naljailu ei hyödytä ketään eikä se tuota mitään hyvää (paitsi ehkä mielihyvää naljailijalle). Suora palaute on ok, mutta mitä järkeä on suorastaan vittuilla toiselle, kun ainut asia, jonka hän on tehnyt, on arvostelun kirjoittaminen? Ennen viestin lähettämistä kannattaakin aina miettiä, sanoisiko asian myös päin vastaanottajan naamaa.

Jos luet tätä keskustelua, dcraig007, paina mieleesi seuraavat asiat:
- Kun olet katsonut leffan, mieti, tuottiko leffa sinulle oikeasti jotain sanottavaa, muuta kuin että on hyvä draama. Siis selvästi erottuvat osatekijät, jotka tekevät leffasta hyvän draaman.
- Listaa niitä asioita vaikka paperille.
- Lue siitä elokuvasta aiemmin tehtyjä arvosteluja Leffatykistä ja vertaa omaa sanottavaasi muiden sanottavaan: tuleeko sinulta uutta asiaa tai toisenlaista näkökulmaa/mielipidettä. Jos tulee, kirjoita ihmeessä arvostelu.
- Ole tarkkaavainen siitä, mitä kirjoitat. Pienet yksityiskohdissa häröilyt tuppaavat jäämään tarkkaavaiselle lukijalle päällimmäisinä mieleen.
- Jos tarvitset lisää sisältöä oman sanottavasi täytteeksi, voit kertoa vaikka ohjaajasta jotain, joka liittyisi myös arvosteltavaan elokuvaan. Esimerkiksi Michael Cimino on sanonut, että hän tekee elokuvia kertoakseen tarinoita ihmisistä. Kauriinmetsästäjähän on selvä osoitus siitä.

Muita ohjeita löydät tästäkin viestiketjusta yllin kyllin.

05.11.08 klo 19:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elotikka on aivan oikeassa, mutta kun asiasta on huudettu jos kuukauden ajan eikä viesti näytä menevän perille

Nyt tahdon kuulla, että joko tässä olen kehittynyt parempaan suuntaan. Väänsin tätä puolitoistatuntia, joten kielioppivirheitä ei pitäisi löytyä. Sekä yritin tehdä tästä oikeasti edes jonkinlaisen.

05.11.08 klo 20:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Ensimmäinen lause eli

"Rambolta odotin paljon heti kun trailerin ensimmäistä kertaa näin."

Se olisi voinut olla vaikka näin.

Odotin heti Rambolta paljon,kun näin (sen) trailerin ensimmäistä kertaa.

Tai näin.

Innostuin Rambosta heti, kun näin sen trailerin ensimmäistä kertaa.

Tai näin.

Kainaloni kostuivat innostuksesta ,kun näin ensimmäisen kerran Rambon trailerin.

Nyt se eka lause on ehkä vähän hiomista vaativa.

Sitten kysymys kaikille. Onko puolitoistatuntia pitkäaika arvostelun kirjoittamiseen? Itselleni puolitoistatuntia ei riitä mihinkään. Joskus on mennyt sen verran aikaa jo pelkästään yhden viestin kirjoittamiseen. (Tähän viestiin meni n.15 min.)

05.11.08 klo 20:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Onko tuo lausejuttu ihan mielipidekysymys vai onko siinä jokin kieliopillinen juttu? Sillä omiin korviin tuo kuulostaa ihan järkevältä. :D

Mielestäni puolitoistatuntia on aika vähän kun kirjoittaa noinkin helpon arvostelun. Tai siis elokuva on helppo kirjoitettava, ainakin omasta mielestäni. Jos alkaisin jotain Schindlerin listaa rustaamaan niin siinä vierähtäisi varmasti tovi jos toinenkin.

Tämän viestin luomiseen meni noin yksi minuutti.

Ja voisin sellaistakin kysellä, että ovatko nuo revikat ollenkaan julkaisukelpoisia, etten saa samanlaista leimaa otsaani kuin tuo graigi.

05.11.08 klo 20:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muokkasin vähän edellistä viestiäni. (muokkaukseen meni n.kuusi ja puoli minuuttia.) Kieliopista en tiedä mitään ja odotankin miten joku korjaa antamiani esimerkkejä.

Ei hätää. Draigiin on vielä matkaa.

kurkkuharja

05.11.08 klo 21:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse kirjoitan arvosteluja pirun harvoin, sillä yhden moisen rustaamiseen saattaa hyvällä tuurilla hurahtaa puolikin päivää, jolloin pitäisi varata hommaa varten aikaa sekä innostunut mielentila, ja vieläpä olla sopivan hereillä, ettei tekstin taso olisi itse Saatanaakin itkettävää... Kaiken lisäksi kun pyrin vielä kasaamaan arvostelun sisällön ennen kirjoittamista päässäni ja kirjoittaa paperille vielä mainitsemisen arvoiset pääasiat elokuvasta, niin sanottakoon, että nyt olen pohdiskellut kolmatta päivää uuden arvion väsäämistä, ehkäpä tänään jopa saisin jotakin aikaiseksi...

Lassomies

06.11.08 klo 01:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Kirjoitin viimeksi revyytä maaliskuun alussa. Meni yöstä luultavasti ainakin se kaksi tuntia, eikä sitä lopulta edes julkaistu. Olisi pitänyt kai tehdä vartissa tommonen juonireferaatti, niin olisi ehkä ilmestynyt tännekin.
Sen jälkeen on jäänyt ajatuksiin.

MiiCa

06.11.08 klo 14:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

06.11.08 klo 15:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Perushyvä arvostelu. Juoni ja mielipiteet ovat sulautettu hyvin yhteen (itse en osaa tätä sulautusta), helppo lukea ja sopivan pituinen. Tosin laajemminkin olisi elokuvaa voinut pohtia, kuten miten tapahtumapaikka sopii elokuvaan jne. (itseltäni jää tämäkin useasti pois). Perushyvä.

06.11.08 klo 17:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

MiiCa kirjoitti:

Kritisoikaa: http://www.leffatykki.com/elokuva/hancock.

Olen tässä miettinyt arvostelujen aloituksia. Siis millä niitä olisi hyvä aloittaa. "MiiCa on aina pitänyt supersankarileffoista." On ainakin erilainen aloitus. Ehkä se olisi kuitenkin voinut olla esim. Minä olen aina pit.....

Kolmannessa persoonassa itsestään puhuminen,vaikka ihan vitsinä on aina ylimieliseltä kuulostavaa,enkä suosittele sitä edes räppäreille tai Muhammed Alille.

Toisaalta jos tarkoituksella halusit aloittaa erilailla, niin sitten onnistuit. Muuten arvostelu on aloitettu järkevästi kirjoittamalla mitä pidät yleisesti supersankari elokuvista ja vieläpä mikä niissä on se juttu joka sinua eniten viihdyttää ja kiihdyttää.

Varsinkin näin foorumilla missä kaikkia arvostelujen kirjoittajia ei tunne/tiedä sen tarkemmin,niin nyt ainakin tietää arvostelijan suhtautumisesta supersankari elokuviin. Esim. jos arvostelija kirjoittaisi vihaavansa kaikkia supersankari elokuvia ja haukkuisi tämänkin, niin siitä ei hirveästi johtopäätöksiä elokuvan tasosta tehdä.

Toisen kappaleen juonen kertominen on ihan hyvä. Tosin Jason Bateman roolista olisit voinut kertoa,että hän on imagokonsultti(vai mikä se nyt oli). Nyt ei välttämättä tule selväksi,missä se Bateman sitä Hancockia auttaa. Viskin juomisessa kadulla? Tuhojen korjaamisessa? Vai siinä imagon parantamisessa?

Neljästä seuraavasta kappaleesta ei ole mitään pahaa sanottaavaa. Sisältöä olisi voinut olla vähän lisää,mutta sekin on täysin makuasia. Pitkiä arvosteluja ei aina jaksa lukea. Toisaalta jos arvostelu on pitkä,mutta niin hyvin kirjoitettu että lukijasta oikein tuntuu siltä,että hänen on pakko "ahmia" joka sana. Ihan kuin hyvää kirjaa lukiessa. Sen lukemista ei malta lopettaa. Onko kellään antaa hyvää esimerkkiä sellaisesta Leffatykin arvostelusta?

Boy From Shadows

06.11.08 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Täytyy myöntää, että olen hieman yllättynyt kuinka kauan käyttäjät aikaa käyttävät arvosteluiden rustaamiseen. Ja pelkästään positiivisesti yllättynyt. Onhan se hienoa kuulla, että ihmiset uhraavat ison ajan päivästään meidän kaikkien iloksi. Itsellä kuluu arvostelun kirjoittamiseen sellaiset 45-90min. Tosin tuossakin välissä saatan kuunnella pari biisiä, jos ajatukset alkavat tökkimään. Toisinaan arvostelun kirjoittaminen ei lähde sitten millään liikkeelle, jolloin jatkan vasta seuraavana päivänä tai parin tunnin kuluttua. Kyllä sitä tekstiä soljuaa kiitettävällä vauhdilla, kun inspiraatio iskee.
PS. Tämän kirjoittamiseen meni näköjään n. 4 minuuttia.

1960 viestiä

06.11.08 klo 19:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Aloituskappalehan se on vaikein, kun sen saa laadittua arvostelu onkin käytännössä tehty. Ennen arvostelun kirjoittamista kuitenkin pohdin jo etukäteen iskeviä ilmaisuja ja mainitsemisen arvoisia asioita jne. jotka sitten kirjoittamisen käyntiin lähdettyä saan helposti tekstimuotoon, ylös. Yleensä tähän pohdiskeluun ja alkukappaleen miettimiseen kuluu puolesta tunnista tuntiin, samalla kun puuhailen jotain muuta. Itse arvostelua kirjoitan sitten 20-45 minuuttia, joskus kauemminkin.