Mielipiteitä arvosteluista

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mielipiteitä arvosteluista

kerpele

03.11.08 klo 15:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Sanokaapa jotain tuosta revikasta.

Varsin hyvä, tiivis revikka loistavasta elokuvasta. Joitain kieliopillisia kömmähdyksiä lukuun ottamatta ihan jees. Oliko Serenityä ihan pakko haukkua? :)

03.11.08 klo 16:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Haha, piti hieman kommentoida. En ymmärrä miten voi olla niin "hyvä" elokuva. :D
Noita kömmähdyksiä sattuu aina välissä, vaikka tarkistelinkin tuon aika tiiviisti läpi ennen kuin laitoin lähetystä.

vomppa

03.11.08 klo 16:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Sitten tuosta Harry Potter ja viisasten kivi arvostelustasi.

Ensimmäiset kaksi kappaletta ovat hyviä. Sitten sorrut tuohon "luettelointiin". Eli kolme seuraavaa kappaletta alkavat siten että kerrot mitä elokuvan osa-aluetta siinä kappaleessa käsittelet. Se kyllä selviää lukemallakin. Nyt ne ovat kuin väliotsikoita.

"Entäpä erikoistehosteet? Ne nyt ovat vä..."
"Ja huumori. Huumoriahan Harry Potter -kirjois..."
"Näyttelijäntyö. Näyttelijäntyö on osin lois...." Tämä kappaleen alku on ehkä pahin. Nythän niitä "Näyttelijäntyö" sanoja on siinä kappaleen alussa kaksi peräkkäin. Kokeilepa itse lukea se kappale niin että jätät toisen "näyttelijätyö" sanan lukematta. Paljon parempi. Eikö?

Viimeinen kappale onkin taas hyvä ja kyllä noissa kolmessa kappaleessakin, joita hieman arvostelin on hyvää juttua,mutta niiden kappaleiden aloitukset pääsevät häiritsemään.

Kiitokset kritiikistä.

MiiCa

03.11.08 klo 17:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Muutama sana Miican ja NitroPupun arvosteluista.

Ensin Stuck on You (Miica)

Keskimmäinen kappale olisi vaatinut hieman hiomista tai ainakin sen olisi voinut paremmin jakaa kappaleiksi. Hott Fuzz arvostelussasi olet onnistunut kappalejaossa tosi hyvin, joten onkohan tässä sattunut pieni hätäily.

” Odotukset olivat joka tapauksessa korkealla, kunnes luin alla olevan arvostelun, jossa leffaa ei hirveästi päästy kehumaan”

Itse en erityisemmin välitä siitä että arvostelussa puhutaan jonkun muun tekemästä arvostelusta. Voihan olla niin että joskus noiden arvostelujen järjestys muuttuu,jolloin viittaat sitten aivan muuhun arvosteluun kuin haluaisit. Kaikkien arvostelujen pitäisi olla itsenäisiä kokonaisuuksia. Sillä ei ole mitään väliä mitä muut niistä sanovat tai jättävät sanomatta.

Scoop (NitroPupu) on oikein hyvä arvostelu. Se on lyhyt, mutta ei sen tarvitse pitempi ollakaan. (Väkisin ei kannata pituutta lisätä.) Kerrot kaiken oleellisen ja ainakin minun mielenkiintoni kyseistä elokuvaa kohti heräsi.

Hott Fuzz (NitroPupu)

Heti alussa onnistut aika hyvin aiheuttamaan ärsytystä (ainakin minä ärsyynnyin :) ) ja pelkästään siksi että käytät dvd-elokuvasta sanaa devari. (Ehkä olen liian vanhanaikainen?)

Toisen kappaleen alussa taitaa olla sanojen järjestyksessä jotain pielessä. ”Elokuvan päähenkilö on Nicholas Angel (Simon Pegg) joka on Lontoossa poliisi työkseen ja on vielä ihan pirun hyvä siinä.” eli tuo ” …joka on Lontoossa poliisi työkseen…” ei kuulosta oikein hyvältä. (äidinkielen opettajat korjatkaa jos olen väärässä.)

Kolmannessa kappaleessa kirjoitat alun olleen ”tönkkö”. Minun olisi kiinnostanut tietää tarkemmin mikä siitä teki tönkön. (Tässä olisi ollut loistava tilaisuus viiltävään analyysiin)

Käytät sanaa ”loistava” aika monta kertaa, (kolmessa viimeisessä kappaleessa kuusi kertaa.) ja se on ehkä vähän liikaa. Toki kaikki voi olla loistavaa, mutta sen voi kertoa muillakin sanoilla. Arvostelun päättävä lause on melkoisen ”överiksi” hehkutuksen kanssa menevä. (Onko se tarkoituksesi?) ” Jos pidät Simon Peggistä, toimintakomedioista, komedoista, hyvistä elokuvista tai muuten vain elokuvista, on Hot Fuzz todellakin elokuva, joka kannattaa katsoa.”

Hot Fuzz (Miica)

Juoni kerrotaan tosi hyvin ja muutenkin ihan pätevää juttua. Kuitenkin ainoa huono asia minkä elokuvasta mainitset on se että olet nähnyt hauskempiakin komedioita. Hot fuzz ei mielestäni ole pelkkä komedia. Se on samalla sekoitus toimintaa sekä crime ja mystery genrejä. Sen komedia on Simpson henkistä parodiaa eli elokuva toimii sellaisenaankin,mutta jos parodian kohteen tietää niin siitä saa vieläkin enemmän irti. (Toki niitä kaikkia parodian kohteita ei varmaan tunnista muut kun tekijät itse.)

Miica ja NitroPupu eivät kumpikaan kirjoittaneet mitään kahden tunnetun henkilön cameo roolista. (Toinen on näyttelijä ja toinen on ohjaaja) Onko kumpikaan tietoisia niistä, vai oliko mainitsematta jättäminen tietoisesti spoilerin välttämistä?

Juu, kiitokset Sulolle rakentavasta kritiikistä. Yritän tästä lähin panostaa noihin arvosteluihin enemmän.

Haluaisin tietysti kuulla mitä tykkäätte viikonlopun aikana rustaamistani arvosteluista, jotka tulevat tässä:

Salainen agentti 86: [http://www.leffatykki.com...okuva/salainen-agentti-86]

Horton: [http://www.leffatykki.com/elokuva/horton]

Eläintohtori: [http://www.leffatykki.com/elokuva/elaintohtori]

Hellboy 2: The Golden Army [http://www.leffatykki.com...llboy-2-kultainen-armeija]

03.11.08 klo 19:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensinnäkin noita lainauksia voisi vähentää hieman, ainoastaan silloin kun se on tarpeellista tai sitten jokin pieni lainaus. Aivan niin kuin X-Tyyppi tuolla aiemmin kommentoikin.

Mutta sitten kun olen luvannut näitä arvosteluja arvostella, niin täytyyän lupaukset pitää. Eli MiiCan arvosteluista muutama lyhyt kommentti:

Salainen agentti 86:
Pidin todella paljon tästä arvostelustasi, uppuduin siihen täysin ja sain siitä kaiken tarpeellisen informaation, jonka tarvitsen. Loistava, tällaisista allekirjoittanut pitää. Ainoastaan 6 oli pyörähtänyt ilmeisesti vahingossa 9. ;)

Hellboy 2:
Aloitit hyvin ja kerroit ohjaajasta ja aiemmista leffoista jne. Hienoa. Sitten tuo kappale, jossa kerrot ettet ole ensimmäistä osaa nähnyt, niin se ei kuulu arvosteluun, kerroit siitä liian pitkästi. Tuollaisen asian voi ohimennen mainita, mutta itse arvostelussa keskitytään leffaan.
Myös juoniselostus oli sekavan oloinen; liikaa hahmoja ja näyttelijöiden nimiä. Selkeämpi kokonaisuus, jossa olisi kerrottu nimenomaan se juoni selkeästi, eikä hahmojen nimiä ja heitä kuvaavia adjektiiveja.

Nosoki

03.11.08 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadows kirjoitti:

Ainoastaan 6 oli pyörähtänyt ilmeisesti vahingossa 9.

Kutonen pyörähtää kyllä yllättävän helposti yheksikköön. Se on vieläpä melko usein palkitsevaa, vaikka joskus siitä jääkin paha maku suuhun...

El Wray

03.11.08 klo 19:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Kummalle?

03.11.08 klo 20:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijullen Slither (vai mikä se oli?):
Tässä on juuri mallitapaus siitä, miten arvostelut kannattaisi aina kirjoittaa ensin koneelle jonnekin muualle kuin heti leffatykkiin. Virheitä kun on ja kun itsekin tuon toisen kerran luet niin varmasti parannettavaa sieltä löydät.
'Mikä'- sana kannattaisi edelleen korvata 'joka'- sanalla plus pilkut paikoilleen.
Yleisvinkkinä; käytä enemmän aikaa arvostelun parissa. Tämä arvostelu vaikutti äkkiä hutaistulta, eikä sitä ollut nautittava lukea, itse asiaan oli vaikea keskittyä. Siinä onkin yksi hyvän arvostelun kriteeri, ettei lukija kiinnitä huomiota kielioppi- tai kirjainvirheisiin vaan pystyisi keskittymään täysillä arvostelun sisältöön ja uppoutua sen mielipiteihin ja imeä tietoa itseensä.

03.11.08 klo 20:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Storytellerin arvostelua pakko kehaista, että tulos on jo aivan erinäköistä kuin nuo joista aiemmin laittelin kommenttia.
Clockwork Orange- arvostelusta siis kyse, tykkäsin todella paljon. Kaveri on selvästi päässyt jyvälle. ( :

Viljami

03.11.08 klo 20:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadows kirjoitti:

Myös ylläpidon puolella lensi hatut ilmaan ko. arvostelua lukiessa. Kynnys julkaista tekstiä leffasta josta tuutissa on jo 11 kpl arvosteluita, on todella korkealla.

04.11.08 klo 01:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadowsille: kiitokset kritiikistä. Tuosta mikä ja joka sanasta on jäänyt päähän sellainen käsitys, että kun sanotaan "joka", viitataan ihmiseen ja "mikä" niin viitataan esineeseen tai johonkin eläimeen. Näin olen mielestäni joskus yläasteella oppinut, mutta voinhan muistaa väärinkin. :D
Tuo ei ole niinkään hutaistu, mutta hieman väsyneenä tehty. Iski hirveä inspiraatioaalto kirjoittaa ko. elokuvasta revikka ja niin siinä sitten kävi. No, ehkä tässä pikku hiljaa kehitytään aivan kuten muillekin on käynyt.

Niin ja Kellopeliappelsiinin arvostelusta: mukava, että Storyteller oikeasti perustelee, miksei pidä elokuvasta. Itse kun pidän siitä kovasti niin on vaikea sanoa mitään huonoa siitä (tuo ylinäytteleminenkin on meikäläisen kirjoissa vaan plussaa), mutta ymmärrän kyllä jos jotain ärsyttää se tyyli. Ensimmäistä kertaa joku oikeasti perustelee miksei pidä siitä, eikä sano vain "koska se on tylsä ja vanha".

X-tyyppi

04.11.08 klo 08:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja kaikille uusille tai vaikka muillekin arvostelijoille, jotka täällä kyselette kehitysideoita... Siitä Hohdosta ei tarvita 30 kpl toisiaan toistavia viiden tähden revikoita!

Eli, kaiken oikeinkirjoituksen, lauseenjäsenyksen ja -rytmityksen ja muun härpäkkeen edelle seuraava nyrkkisääntö: lue sen elokuvan aikaisemmat arviot, josta olet aikeissa tykityksen näpytellä. Jos huomaat, että uutta sanottavaa ei ole, on vain parempi ratkaisu jättää arvostelu väliin ja rustata kommentti. Tosin uusi arvostelukin voi olla tervetullut, jos ylistetty elokuva haukutaan pystyyn tai päin vastoin, mutta muuten kaiken maailman Kummisedät ja Yön Ritarit saa jättää rauhaan. (Hitto muuten tuota Batmania. Jos DVD-levityksen alkaessa arvosteluja tulee samaan tahtiin kuin teatterikierroksella, siellähän on vikkelään 30 revikkaa.)

04.11.08 klo 08:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onko tuolla nyt niin väliä. Mielestäni tuo Miihkalin Hohto-tykitys on oikein mukavaa luettavaa, vaikkei tarjoakaan mitään erityisen uutta, mutta on siinä silti omaa näkemystä ainakin hieman.

X-tyyppi

04.11.08 klo 09:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Ja jokainen Miihkalin kahdestakymmenestä yhdestä edeltäjästä tarjosi aina jotain uutta...?

04.11.08 klo 09:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt meni ohi, mutta annetaan asian olla ettei synny sotaa. :D Mutta jos on palava tunne ilmaista mielipiteensä, niin ei kait se väärinkään ole.

04.11.08 klo 15:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Ylläolevaan keskusteluun sen verran, etten näe siinä mitään huonoa jos joistain leffoista on paljon arvosteluja, tosin niitä heikompia pitäisi alkaa poistamaan kun kahta kymmentä lähennellään.

Sitten pääasiaan! Ja nyt oikeasti YLLÄPITÄJÄT HUOMIO!! ÄÄÄ! *heiluttaa hulluna käsiä* Mikä on taas tuo dcraig007:n arvostelu Avain Pakoon- leffasta??? Se on huono arvostelu. Leffasta on jo yli kymmenen arvostelua, joten miksi päästitte läpi? Arvostelu vilisee kielioppi- ja kirjainvirheitä ja teksti on todella tönkköä. Se ei todellakaan tarjoa mitään uutta eikä edes kunnon mielipiteitä ja mikä törkeintä; se spoilaa! Tästä asiasta olen valittanut jo niiiin useasti täällä, eikä mitään tapahdu ja sama systeemi jatkuu...

Lassomies

04.11.08 klo 17:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

dcraig007 ja Shawshank

Ryntäsin tänne niin äkkiä ku pääsin. Todellakin, nyt hanat kiinni craigin kohdalla. Otsikossakin lukee komeasti kassikko. KASSIKKO!

MITÄ!

Kirjoitin vastikään kommenttia Kill Billistä.
En tiedä teistä toisista, mutta ei se mitään mahdottoman vaikeaa ollut!

Nosoki

04.11.08 klo 17:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

dcraig007 ja Shawshank

Toi arvostelun vika kappale on jotain mahtavaa:

dcraig007 kirjoitti:

Suosittelen kaikille niille, jotka etsivät elokuvaa, joka pistää ajattelemaan kahdesti, että miten Andy teki sen?

Oon meinaan pitkään etsinyt elokuvaa, joka pistää ajattelemaan kahdesti, miten Andy tekikään sen.

Doc

04.11.08 klo 18:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse pidin tästä kohdasta ja muistelen sitä varmasti vanhoilla päivilläni suurella lämmöllä:

Elokuvan loppupuolessa katsoja huomaa itsekin, kuinka hyvin Andy osaa kääntää elokuvan loistavalla twistillä.

Ymmärsin, että Andy varastaa ilmeisesti elokuvan sitruunaviipaleella.

04.11.08 klo 18:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paskojahan nuo ovat, mutta eipäs siltikään kiusata parkaa. Kaveri joka vääntää moisen nimimerkin ei voi olla kovin vanha/kehittynyt fyysistesti, saatikaan henkisesti.

Tarkoitan, että ymmärrettävistä syistä revikoiden taso on surkea ja ylläpidon pitäisi puuttua asiaan.