Mikki Hiiri vai Aku Ankka?

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mikki Hiiri vai Aku Ankka?

Blairoid

19.12.08 klo 18:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lassomies kirjoitti:

Suurin väsymys itselläni on kohdistunut tarinoissa juttuihin, jotka ovat liian vakiintuneita. Aina Pellen kauko-ohjaimista menee vipu jumiin. Joka kerta Iineksen pitää olla totaalinen slut ja pompotella Akua. "Voi vittu," sanon minä, kun suojellaan Roopen ensilanttia, jonka Roope olikin vaihtanut toiseen.

On kyllä samaa kaavaa toistettu ties monta kertaa. Tietää jo melkein heti, mitä kenenkin tarinassa tulee tapahtumaan, kun melkein kukaan ei enää keksi mitään uutta.

Lassomies kirjoitti:

Olikin hienoa nähdä tässä #51:ssa, kun jokin vanha käytäntö oli huomioitu ja väsätty koko tarina sen ympärille (Idea siis oli, että Sisu hoksii aina olleensa Mikin sidekick).

Tuo oli ihmeellinen poikkeustapaus akkareissa, oli alkuun vaikutelma, ettei mitään uutta tulisi tapahtumaan, mutta mitä vielä. Ihmeellistä, että yksi hoksasi vasta nyt, mitä oli Mikki Hiiren rinnalla. :D

naruto

19.12.08 klo 18:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aku tietenkin, Mikki on täydellinen, huijaa Akua, ja yhdessä Disneyn Klassikkopirretyssä hän aikoo ampua Akun!

naruto

19.12.08 klo 18:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei! Don Rosa ei saa lopettaa! Hän on yksi kaikkien aikojen parhaimmista piirtäjistä! No, nyt siirryn muihin aiheisiin. Bernardo on todellakin ärsyttävä. Hahmot ovat hirveitä, ja muutenkin tarinat ovat, äh, hahmot näyttävät punkeroilta.

NitroPupu

19.12.08 klo 20:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suoraan sanottuna nykpäivän Aku-Ankka lehdet ovat täyttä paskaa. Ei hyviä tarinoita, joskin silloin tällöin Carl Barksia. Se vituttaa eniten, ettei Carl Barksia pahemmin ole, niin nykyajan nuoret akkarifanit eivät tiedä kuka ankkamestari on, Carl Barks keksi mm. Roopen, Pellen ja jopa Ankkalinnan! Parhaat akkarivuodet olivat 1960-1990, jolloin oli paljon Carlia ja Vicaria, myöskin paljon muita hahmoja kuten Pikku-Hukka sekä Tepi. Jos haluaa saada Akkareista parhaat palat irti, suosittelen ostamaan Aku Ankan Juhlasarjat 1-10. Pelkkää Carl Barksia kannesta kanteen.

Ja itse topiikin aiheeseen, vastaan Aku Ankka. Akuun on helpompi samaistua Mikin ollessa (niinkuin aikaisemmin jo sanottu) ns. liian täydellinen. Kuitenkaan Mikki ei aina ollut sellainen, vaan Mikin vanhat sarjakuvat ovat todella hyviä, parhaimpana mainittakoon tarina, jossa Mikki kutsutaan linnaan ja siellä ovat ne kolme apinatiedemiestä (en nyt millään jaksa muistella sarjan nimeä). Myöskin loistava on Mikin ja Mustakaavun ensikohtaaminen, todella hyvä tarina. Näissä vanhemmissa Mikki-tarinoissa Mikki ei todellakaan ollut täydellinen, vaan Mikki rääkkäsi eläimiä jne. (huumoria).

Sitten vielä tämä tajuton Don Rosa hypetys. Don Rosan tarinat eivät loppujen lopuksi ole edes niin hyviä, mutta kaikki pikkuiset akkarifanit saavat orgasmeja miehen hienoista piirroksista ja jokaiseen ruutuun tunkevasta huumorista. Miehen sarjakuvien jokainen ruutu on kuin oma sarjakuvansa, eikä tämä ole mikään hyvä juttu. Kuitenkin, Don Rosalle kaikki respectit Sampo-sarjan tekemisestä! Don Rosa on myös hulluna Carl Barksin töihin ja varmasti jos ukko olisi vielä elossa (RIP), niin Rosa ottaisi ilomielen poskeen ankkamestarilta. (sori paska juttu)

Sori tälläinen avautuminen, mutta Aku on parempi kuin Mikki ja ainoa oikea piirtäjä on Carl Barks (piirsihän Carlkin yhden Mikkitarinan, punaisen hatun arvoitus tai jotain sellaista. ^). Olen jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua ja nyt oli pakko laittaa vähän omaa mielipidettä. Nyt katoan yön rientoihin ja jätän lapsille sopimatonta tekstiä topiikkiin, jota Leffatykin nuorimmat käyttäjät aktiivisesti seuraavat. Sori.

10.03.09 klo 23:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nitropupu on oikeassa, Carl Bars on ainoa paras ankantekijä - mahtava piirtäjä ja mahtava käsikirjoittaja. Ja joissakin hänen jutuissaan on myös jännitystäkin mukana, kun taas nykyään kaikki vaan polkee paikallaan Ankkalinnassa yleensä. Mä en enää koskaan tilaa Akkaria.

vomppa

12.03.09 klo 19:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mulle alkoi tulla Akkari 2005 keväällä, ja silloin se olin PALJON parempi kuin nykyään. Vuoden 2006 loppuun asti taso pyhyi melkein yhtä hyvänä, mutta 2007 alkoi tarinat mennä alamäkeen ja nyt ollaankin jo aivan pohjamudissa.

Nykyisin joutuu poimimaan sontakasasta muutamia helmiä, ja sivut täytetään toinen toistaan ärsyttävimmillä tarinoilla, tyhmillä piirroksilla ja sen sellaista. . . Tarinat toistelevat usein samaa kaavaa, ja tuntuvat olevan lapsellisempia kuin ennen. joka kolmannen sarjan on usein piirtänyt joku tuntematon piirtäjä, joka on piirtänyt ehkä tämän yhden sarjan, eikä muuta. . .

Tämä siis mun mielipide. Toivottavasti ei tullut liian sekavaa tekstiä.

CreepyShadow

13.03.09 klo 18:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

vomppa kirjoitti:

Samaa mieltä, että akkareiden taso on kyllä laskenu. Vanhemmat tarinat on niitä parempia, ja niissä on joku ideakin. Mutta kyllä se akkari on edelleen viihdyttävä, ja niitä Akun toilailuja tulee luettua.

Ja Aku on kyllä hauskempi hahmo kuin Mikki, sillä huono-onniseen Akuun on helpompi samaistua, toisin kuin viisaaseen Mikkiin.

18.03.09 klo 18:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ironista kyllä Juhlasarjat-kirjojen tarinat eivät ole minusta niitä parhaita Barksin töitä.

26.03.09 klo 14:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jurpo kirjoitti:

Voi olla että toimitus on valinnut omat suosikkinsa, mistä sen tietää. Minusta osa parhaista on siinäkin kirjassa, jonka kannessa on Barksin oma kuva (en muista nimeä), ja ne vasta hyviä ovatkin. Ja osa parhaista on ollut Akkarissakin välillä. Yksi mun suosikeista on Puhuva koira.

05.04.09 klo 18:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhlasarjoissa oli ideana julkaista ennen julkaisemattomia tai Suomessa vain lyhennettyinä, kauan sitten julkaistuina tai muuten vaikeasti saatavilla olevia Barks-sarjoja laadukkaina, tarkistettuina käännöksinä ja saksimattomina versioina. Alunperin sarjassa oli tarkoitus olla vain yksi osa, minkä vuoksi sen ensimmäisen osan ensipainokseen ei ole painettu numeroa yksi. Tuo ykkönenhän sisältää (siihen aikaan) ennenjulkaisemattomia Barksin uran alkuvaiheiden kymmensivuisia vitsisarjoja. Myöhempiin tuli mukaan pidempiä tarinoita, mutta valintakriteerit olivat edelleen samat, eli ei laatu vaan ennenjulkaisemattomuus.

Kenties tästä syystä Juhlasarjojen materiaali on hyvin vaihtelevaa, omasta mielestäni pääosin kuitenkin erittäin laadukasta. Tässä tosin auttaa jo sekin, että Barks oli niin armoitettu tarinankertoja. Varsinkin sarjan kymmenennestä - ja viimeisestä - osasta löytyvä Nelikulmaiset munat on aivan huipputarina, hyvin todennäköisesti paras Ankka-tarina ikinä. Aiemminhan tuo tarina oli julkaistu lyhennettynä Minä Aku Ankka -kirjassa, ja kyllähän nuo palautetut pätkät kummasti selvittivät ja laajensivat tarinaa. Kuitenkin mielestäni se viimeisen sivun poisto (jossa (spoiler) ne kanat paljastuvat kukoiksi ja Aku menee johonkin kioskiin munakkaalle) jopa parantaa tarinaa, sillä se viimeinen sivu vähän rikkoo tarinan eeppisen ja tunteikkaan sävyn höhöö-huumorillaan - mutta jos se kerran oli Barksin näkemys niin mikäs siinä.

Tuosta kymppiosasta löytyy muuten myös yksi aivan hirvittävä tarina, nimeltään Kultainen joulupuu. En edes jaksa perustella miksi se on huono, lukekaa se tai jos ette omista kirjaa, lainatkaa kirjastosta ja lukekaa. Aivan hirveää paskaa, totaalisen typerä tarina.

Barksin tuotannosta yleisemmin muuten, äijä kuulemma itse arvosti eniten lopputuotantoaan mutta itse pidän enemmän hänen alku- ja varsinkin puolenvälin tuotannostaan. Loppuaikoina hänen piirrostyylinsä oli jotenkin liian monimutkainen, verrattuna sitä edeltävän vaiheen pelkistettyyn ilmaisuun. Ja Barkshan kierrätti ahkerasti loppuaikoina vanhoja ideoitaan, mikä sekään ei ole plussaa. Sitä paitsi suurin osa klassisista Barks-tarinoistahan syntyi nimenomaan hänen "puolivälivaiheensa" aikana, jolloin hänellä oli pahoja ongelmia alkoholistivaimonsa kanssa. Kuulemma aina riitojen ja ongelmien perään inspiraatio iski, eikä mies voinut muuta kuin purkaa tuntonsa Aku Ankkoihin. No, loistavia tarinoita kyllä.

18.04.09 klo 01:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oli mielipide mikä hyvänsä, niin minusta Kultainen joulupuu on Barksin onnistuneempia kertomuksia. Siinä on letkeää huumoria ja tarinassakin on sisältöä enemmän kuin sen kaltaisesta nopearytmisestä tarinassa tarvitsee olla.

JiiÄr

02.05.09 klo 12:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vasuri kirjoitti:

Tätä kai tarkoitat?

Itse pidän Juhlasarjat-kokoelmaa oman Disney-kokoelmani kruununjalokivenä. Nimenomaan siitä kiitos, että siitä löytyy harvinaisempia sarjoja mahdollisimman täydellisenä. Nyttemmin 1950- ja 60-lukujen näköispainosten tullessa myyntiin Barksin-harvinaisuudetkin ovat melko yleisessä tiedossa ja saatavilla, mutta noissahan ne ovat pääasiassa saksittuna. Ankalliskirjastoa on tullut kirjastosta lainattua, siinäkin on yhä enemmän ilmestynyt enää ei-niin-vaikeastisaatavia sarjoja (kuten Ovela Roope-setä, Vanhan linnan salaisuus) ja Takaisin Klondikeen-klassikkokin on sekin melko monessa yhteydessä uudelleenjulkaistu. Mutta hyvä toki, että Barks-sivistys lisääntyy.

Ja tässä pari Mikki Hiiri-aiheista kirjaa, jotka eivät kyllä kalpene Barksin Aku-tuotannon rinnalla.

04.05.09 klo 12:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

JiiÄr kirjoitti:
Vasuri kirjoitti:

Tätä kai tarkoitat?

Juu, sehän se olikin. Jos on pakko tilata tai ostaa jostain. Todella hyvä kirja, parasta laatua. Ja se sai mut vakuuttumaankin Barksin parhaudesta.

Walken

11.01.19 klo 18:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aku Ankka on parempi. Hänen aggressiivisuus ja huonokäytöksisyys tekevät hänestä pääosin ystävällistä Mikki Hiirtä paljon huvittavamman hahmon.

11.01.19 klo 19:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aku Ankka. Koska Aku Ankalla on persoonallisuus ja Aku Ankka joutuu käymään läpi vaikeuksia ansaitakseen jotain. Jotain yksittäisiä hyviä tarinoita lukuun ottamatta erityisesti nykyajan Kikki Hiiri on yleensä pelkästään ärsyttävän yltiöpositiivinen hahmo.

Floyd Gottfredsonin vanhat enemmän aikuislukijoille suunnatut jatkotarinat ja sunnutailyhärit kummastakin on tosin huikeita. Niistä melkein voisi Mikki Hiiren jopa valitakin, samoin kuin monista muista vanhemmista.

mäskipää

11.01.19 klo 20:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Aku Ankka. Koska Aku Ankalla on persoonallisuus ja Aku Ankka joutuu käymään läpi vaikeuksia ansaitakseen jotain. Jotain yksittäisiä hyviä ja erinomaisia tarinoita lukuun ottamatta erityisesti nykyajan Kikki Hiiri on yleensä pelkästään ärsyttävän yltiöpositiivinen hahmo.

Iskeekö Brutukselle Paul Murryn dekkari-Mikit millään lailla? Itse rankkaisin Murryn Gottfredsonia paremmaksi, koska Aku Ankka -lehden formaattiin tottuneena Murryn tarinat lähtevät vanhempiin sanomalehti-Mikkeihin verraten tehokkaammin liikkeelle, ja muutenkin pidän Murryn pehmeämmästä piirrostyylistä enemmän. Toki Gottfredsoninkin töitä arvostan, mutta hänenkin edelleen kiilaa muutama Mikki-piirtäjä (kuten Manuel Gonzales ja Romano Scarpa, myös mm. 1980-luvun lehtien osin kaavamaisetkin Tello Team -tarinat ovat itselleni mieluisia).

Mikin salapoliisiuran ansiosta valintani kohdistuu siis häneen Akun sijasta.