Päivän pulinat

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Päivän pulinat

07.11.17 klo 15:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nosfecoff kirjoitti:

kävin kaupassa

Hauskin omalla kohdallani tapahtunut kauppakokemus pitkään aikaan kävi pari viikkoa sitten Prismassa. Viereisellä kassalla nimittäin kolmen venäläisen joukko oli ostamassa useiden eri tuoteryhmien hyödykkeitä 1400 eurolla.

Venäläiset ja tietyt hupulliset naiset (ovatko he nyt sitten iranilaisia vai mitä) ostaa AINA todella paljon kerralla (vähintäänkin 60 e ainakin täällä missä asun). Suurin summa mitä itse kassahenkilönä käsittelin, oli 400 euroo mutta asiakkaana olen todistanut isompiakin summia. Siis jopa ihan Lidlissä eikä vain sellaisissa isoissa kaupoissa.

07.11.17 klo 15:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

loppusumma oli aika jännä: 6,66 :D

Itse sain kerran veronpalautusta 666 €.

Aika siistiä. Itse saan aina sellasta 100-200 egee.

07.11.17 klo 15:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

loppusumma oli aika jännä: 6,66 :D

Itse sain kerran veronpalautusta 666 €.

Aika siistiä. Itse saan aina sellasta 100-200 egee.

Ilmoitan aina tahallaan veroprosentin liian suureksi, ettei varmasti tule mätkyjä. Mikään rahamies en siis ole, eikä ollut tarkoitus sellaista vihjata.

07.11.17 klo 15:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itellä sama homma. Mielummin ottaa takasinpäin niitä rahoja, jos kuitenkin tulee vähemmällä palkalla toimeen. Ei tarvii pelätä, että joutuu maksumieheks sitten.

07.11.17 klo 20:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noista parin viestin takaisista kauppakeskusteluista tuli mieleen yksi vanha älytön juttu mieleen.

Kävin joskus ruokaa ostamassa ja törmäsin yhteen vanhaan tuttuun. Kaveri siinä totesi läpällä "Kato jou, mitä vanha myymälävaras täällä, joujou". No eikös siinä sitten ollut justiinsa joku myymälävartija sopivasti toisella puolella hyllyä partioimassa ja tuli tietysti kovistelemaan. Kunnon päänaukomiset ja kaikki taskut ja mukana olleen laukun sisältö lattialle syynättäväksi. Ei sieltä tietenkään mitään löytynyt, mutta olipahan nöyryyttävä kokemus.

Tarinan opetus on ettei kannata koskaan kaupassa mennä ketään sanomaan varkaaksi edes läpällä. Onneksi ei sentään kaveri sanonut terroristiksi, ois varmaan tullut joku karhuryhmä kimppuun.

19.11.17 klo 14:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jeps ja joo huomasin tossa että leffahyllyn sisältö on kasvanut tasan 700:n leffaan. 24.05.17 oon kirjoittanu tänne kommentin siitä, kun hylly saavutti 600 leffan rajapyykin. Sellasessa puolessa vuodessa on siis hyllyyn tullu sata filmiä lisää. Jäädäkseen. Mullahan on tossa ns. "katselukasa" aina, jota en oo kirjannu mihinkään ylös. Eli siis jälleen kerran todellinen lukema huitelee jossain lähempänä 750 kappaletta, tai jopa 800 jos lasketaan kaksi muovilaatikollista jotka on menossa myyntiin. On siinä muutama tunti elävää kuvaa.

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!

20.11.17 klo 19:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tajusin tänään,kassajonossa muiden höpinöitä kuunnellessa että en tiedä höpölöpö-julkkis-liirumlaarumeista enää yhtään mitään! Ja olen siitä v##un ylpeä!

X-fucktor-Idoli-Kokki-Napakymppi-ym.Paskaa en ikinä ole katsonut ja kun kesällä tempaisin makkariinkin lautaskanavat näkymään "Matkatelkkarista" niin enää ei tarvitse edes puolella korvalla pakkoseurata vaimon ohjelmavalikoimaa. Se ikävä kyllä koostuu 95% just näistä,laulu-sun muista tyrkkyohjelmista. Se on kauheeta.

Iltapaskan ja vastaavien nettilehdetkin jää väliin,ei sitten yhtään kiinnosta ex-idols-karsiutujan "hulvaton" lomakuva tai laihdutusvinkki,leffassakäyntimekko,vauvauutinen..Aikuisten Oikeet Uutiset luen Ylen ja Satakunnan Kansan nettisivuilta.
Toisinaan sitä erehtyy klikkaamaan siellä välissä olevan iltalehden otsikkokoosteesta jotakin mielenkiintoiselta kuulostavaa ja lähes aina saa pettyä siihen klikkipaskaan mitä sieltä takaa löytää.

Sitten "huonompia" uutisia; Tämä meikäläisen Kasari-nostalgiabuumi ei tunnu laantuvan millään!
Varsinkin mainoskoosteet,uutisklipit,leffatrailerit,lehtijutut tuolta vuosikymmeneltä tuovat hymyn huulille ja tosi makeanhaikean fiiliksen.
Lähestyvä Keski-Iän kriisi??
Ei kai siitä nauttia pitäisi??

Ei mulla muuta,hauskaa Sunnuntai-iltaa KanssaTykkiläisille minunkin puolesta!

20.11.17 klo 23:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Altistuin tässä jokin aika sitten tahtomattani tulevan Star Wars -leffan trailereille ja mielikuvitus lähti taas oikein toden teolla lentämään, paljon kaikenlaisia uusia ajatuksia Farce Awakensista ja tulevasta episodista ja koko uuden saagan ongelmista, joita ei ole tainnut ennen tultua pähkäiltyäkään.

Alkuperäisen trilogian tarina esimerkiksi noudattaa klassista satumaa-kaavaa, nimen keksin itse. Se menee seuraavasti:
1. Alussa on tylsä jokamies, jolla on jotain heikkouksia. Luke Skywalker on heikko nössö, joka ottaa turpiinsa ja kompastelee koko ajan.
2. Jokamies joutuu keskelle suurta seikkailua ja kohtaa muita hahmoja, joilla on niinikään heikkouksia ja puutteita. Han Solo on paha poika ja Leia nainen pulassa.
3. Seikkailun saavuttaessa kliimaksia huomataan, että hahmojen heikkoudet alkavat olla tiessään. Lukesta on tullut itsevarma jedi, Han Solo on hyvä tyyppi ja Leia itsenäinen vahva nainen ja kapinapäällikkö.
4. Seikkailu päättyy ja hahmojen kehitys nössöistä sankareiksi on viety loppuun. Yleisö myhäilee tyytyväisenä.

Sama kaava löytyy myös Wizard of Ozista. Olen tainnut jossain aiemmassa ketjussa hehkuttaa suosikkiroolipeliäni Lunar Eternal Blueta, joka toimii niinikään täysin samalla kaavalla. Satumaa-kaava toimii aina ja siksi sitä myös käytetään paljon.

Farce Awakenshan yritti kopioida mahdollisimman paljon alkuperäistä trilogiaa ja ilmeisesti tästä uudestakin on tarkoitus tulla satumaa-kaavalla toimiva elokuva. Harmi vain, että se kaikkein olennaisin, eli hahmojen heikkoudet on unohdettu kokonaan kuviosta ja Rey yksinään taitaa olla koko elokuvahistorian virheettömin ja täydellisin hahmo. Tämä pointti taisi olla ihan lyhyt pätkä siitä viimevuotisesta arvostelusta, mutta se tulee todennäköisesti olemaan isoin ongelma koko uudessa trilogiassa, koska se käytännössä hajottaa koko satumaa-kaavan. Mihin suuntaan kehität jo valmiiksi kaikkitietävää ja täydellistä hahmoa? Et mihinkään.

Mutta tästä tulee vielä lisää kaikenlaisia loogisia ihme ongelmia. Rey osaa Force Awakensissa jo täysin noobina käyttää valomiekkaa ja Voimaa ja rökittääkin Kylo Renin, yhden universumin vahvimmista sitheistä tuosta vaan. Kylo Ren on siis aiemmin voittanut Luke Skywalkerin ja tuhonnut tämän jedioppilaat supervoimillaan, mutta ottaakin täydelliseltä Reyltä nekkuun ja wookiepyssystä osumaa naurettavan helposti. Jos tämä surkuhupaisa Darth Emokid onnistui peittoamaan itsensä Lukenkin, miksi Rey ylipäänsä haluaisi Lukelle oppiin. Rey on jo täydellinen, Rey osaa kaiken ja Rey löi jo pahiksenkin, eikö Reyn pitäisi nimenomaan antaa Lukelle oppia eikä toisin päin? Ehkä huipputäydellinen voimajumala Rey tosiaan meneekin Lukelle oppiin nimenomaan heikentyäkseen.

Tulevassa leffassa tätä on todennäköisesti koetettu korjata lisäämällä Reylle jotain uusia heikkouksia ja sisäistä konfliktia, mikä onkin oikea suunta. Tässä tosin tulee vastaan seuraava miina: alkuperäisessä trilogiassa elokuvien välillä on kulunut määrittelemättömän paljon aikaa ja hahmojen muuttuminen ja korjailu tuntuu vielä luontevalta, ihmisethän muuttuvat paljonkin vuosien aikana. Force Awakens sen sijaan loppui cliffhangeriin, josta ei paljoa muutella ilman massiivisia jatkuvuusongelmia tarinassa. JJ Abrams jätti taakseen kyllä aikamoisen kakkamiinan Disneylle.

Sitten on se Disneyn oma Jar Jar Binks, eli se ärsyttävästi uliseva ahdistavan elottomilla cgi-silmillä tuijottava rotta siinä trailerissa. Disney ja Mattel ovat suunnitelleet tuosta jotain Minions-tyyppistä myyntiartikkelia, jolla kaupitellaan krääsää ja rihkamaa lapsille. Suurisilmäinen pikkusöpö karvapallo on kuin suoraan jostain sokerihumalaisen vauvan päiväunesta ja siitä tulee aivan varma hitti, koska voikunseonniinsöpö ja vegetoitunut massa ostaa kottikärryllisen mitä vaan kun se on Disney-leffassa. Mahtaa George Lucasia nyt ottaa aivoon.

Jos uuteen Star Wars -leffaan jotenkin kannattaa valmistautua, niin katsokaa Älä odota kirjettä ja Ilmojen kotkat. Uuden Disney Warsin ohjaajan mukaan ne on tulevan leffan pääinspiraationlähteet.

Leffan ilmestymiseen aikaa vielä muutamisen viikkoa ja täällä ollaan jo selvästi kunnon taisteluasemissa.

22.11.17 klo 09:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

- " Jumalauta että koirapuistos oli hirvee härdelli tänään,juoksemista ja kiljumista joka suuntaan!"

-- " Mikäs sen aiheutti?"

- " En tiedä,se alkoi siinä ku kutsuin omia koiriani"

--"...Mitkä sun koirien nimet sitten on..?"

- " AlaHau ja toinen on Akpar "

--"..."--

Lassomies

23.11.17 klo 20:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uskokaa tai älkää, mutta mies vailla parisuhdetta voi viettää aikamoista playboyn elämää. Viime viikonloppunakin naisia suorastaan lankesi jalkoihini, kun istuin näytön äärellä kirjoittamassa arvostelua Die Hard 4.0:lle. Perustin yhden kritiikkini leffan tarpeettoman kiivaaseen leikkaustahtiin, mutta sen sijaan, että heittelisin pohjattomia väitteitä perseentuntumalta, päätin kerrankin ottaa selvää asiasta! Tyttäret ja kamarineidot laitettiin siis viimeistään siinä vaiheessa lukkojen taakse, kun aloin laskea, kuinka monta leikkausta mahtuu kolmeen minuuttiin neljättä Die Hardia. Vertailun vuoksi tein saman myös ensimmäiselle Die Hardille.

Otin näytteitä mahdollisimman eri tyyppisistä kohtauksista, mutta kaikkein hienoimmin muutos elokuvaeditoinnin traditiossa näkyi, kun otti tutkinnan alle alkuperäisen Die Hardin ikonisen Nakatomi Plazan katonräjäyttämiskohtauksen ja vertasi sitä neljännen osan kohtaan, jossa Kevin Smith kaataa jöötillisen juonta sankareille. Kattoa räjäyttäessä yksi otos kesti keskimäärin kolme sekuntia - ja tätä pituutta pienensi yksi huomattavasti tiiviimpi sumppu leikkauksia. Die Hard 4.0:ssa keskimääräinen otoksen pituus oli alle kaksi sekuntia.

Ja koska olen Justin Long, jonka pitää selittää tyhmälle yleisölle, mitä tämä tarkoittaa, niin Die Hard 4.0:ssa on siis keskustelukohtaus leikattu kiihkeämmäksi kuin ensimmäisen osan huipentava toimintakohtaus (!) Kun otetaan vielä huomioon, että kyseessä on todella kohtaus, jossa on kaiken lisäksi paljon dialogia, niin onhan tuo ilmiselvää, että kognitiokuormitus on aika tyly.

Omaksi ilokseni tekemäni kvantitatiivisen tutkimuksen tulos on siis jotain, minkä kaikki jo sisimmässään tiesivätkin. Että bravo vaan, Lasse, kyllä nyt oli hyödyllisesti käytettyä aikaa! Sitä paitsi nämä numerolliset todisteetkin ovat aika tyhjiä, jos ei näe, mitä se siellä valkokankaalla sitten tarkoittaa.

Oma kantani asiaan on varmasti helppo lukea rivien välistä, mutta jos karsitaan virkamiesmäisesti tunteet pois loppuraportista, niin voisi kuivasti sanoa, että editointi on kahdella aikakaudella... erilaista. Eiväthän pitkät otoksetkaan ole automaattisesti hyve, jos niitä ei osaa orkesteroida. Päättäköön siis itse kukin, kumpi toimii paremmin.

Pelimies

29.11.17 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onkos jo joku tykkiläisistä ehtinyt jo käymään Taco Bellissä?

Itse kävin tänään Kalevankadun Taco Bellissä ja menin sinne jo heti paikan auettua Klo 10, ja näin vältyin jonotukselta.

Söin siellä Mexi Melt minitortillan , Churroja suklaakastikkeella ja Spriten ilman jäitä.

Hyvää oli ja ja aion käydää joskus uudestaakin siellä.

03.12.17 klo 16:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku kirjoitti:

Nyt kerron jotain järin hölmöä. Alotin nimittäin kerään paskoja hai-elokuvia...

Vähän päivitystä haifilmi-keräilyyn. Muutamia leffoja on löytynyt kirppareilta, ja discshopin yhteen tilaukseen ymppäsin pari kun oli 1,25e hintaa per kappale. Mutta yllättävän vähän noita on vastaan tullu vielä. Pistetääns tähän alle lista, että mitä on löytynyt.

Deep Blue Sea
Open Water
Tappajahai 2
Sand Sharks
Sharknado 3
Snow Sharks

Sitten on vielä Piranha, se nyt ei ole hai-elokuva kuten nimestä voi ehkä päätellä. Mutta sopii mun mielestä tähän joukkoon ihan hyvin.

Oon kattellu näistä kikkareista jo kaikki muut, paitsi Sharknado 3:n ja Snow Sharksin. Parhaaks täytyy kyllä nostaa ehdottomasti Rennyn Deep Blue Sea. Sehän on köpösyydestään huolimatta kuitenkin todella viihdyttävä elokuva. Oikeastaan näistä yllämainituista tapauksista ainoa oikeesti katsottava leffa.

Kalastus jatkuu..

04.12.17 klo 13:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eräs tuttuni suhtautuu haielokuviin suorastaan pakkomielteisesti. Olemme katsoneet viimeisen neljän vuoden aikana nopeasti arvioituna ainakin 20 haielokuvaa.

Tappajahai on tietysti koko genren perusteos - elokuva, josta kaikki lähti liikkeelle, ja joka edelleen itseoikeutetusti keikkuu jokaisen verenhimoiset vesieläimet -listauksen kärjessä. Tämä siitäkin huolimatta, ettei Tappajahai oikeasti edes ole kovin kummoinen leffa. Onhan se teknisesti hyvin tehty, viihdyttävä ja paikoitellen jopa jännittävä. Toisaalta se on Spielbergille ominaisesti myös hyvin kaupallinen ja varman päälle pelattu. Lisäksi elokuvaa heikentää sen todella osoitteleva asetelma: ahne pormestari kehottaa turisteja pulikoimaan vedessä, vaikka tietää ihmislihaan mieltyneen jättiläishain partioivan rannan tuntumassa. Taitaapa jopa surupukua kantava rouvashenkilö käydä kertomassa sankarille, kuinka murtunut on, kun hain annettiin mutustella hänen poikansa.

Parasta Tappajahaissa on sen selkeä jakautuminen kahteen lähes itsenäiseen näytökseen. Ensimmäinen puolisko käsittelee pienen yhteisön reaktioita toistuviin tragedioihin ja samalla rakentaa haista lähes yliluonnollisen voimakkaan vastuksen. Toinen puolisko seuraa sitten pienemmän hahmojoukon taistelua hirviötä vastaan, ja on kaikin puolin ensimmäistä näytöstä onnistuneempi ja tiivistunnelmaisempi.

Lopussa hai tapetaan. Sen pituinen se? Kaikista kauhun alagenreistä haielokuvat ovat selkeimmin se lajityyppi, jota ei olisi koskaan pitänyt syntyä. Kuinka monta variaatiota muka kalan tappamisesta saa aikaiseksi? Kaiken lisäksi genre on vielä äärimmäisen rajoittunut, koska hai ei voi poistua vedestä. Siksi käsikirjoittajien on kehiteltävä mitä hölmöimpiä tekosyitä hahmojen pakottamiseksi vaarallisille vesille. No, umpitollot päähenkilöt ovat kauhugenren vakioelementti.

Tappajahain jälkeen parhaita haielokuvia ovat mielestäni Deep Blue Sea sekä ensimmäinen Sharknado. Molemmat pyrkivät rikkomaan genren kaavoja tuomalla hait totutusta poikkeavaan ympäristöön.

Deep Blue Sea sijoittuu merenalaiseen tutkimuslaitokseen, joka alkaa täyttyä vedestä. Tämä antaa haille tilaisuuden liikkua selvästi tavanomaista kolmiulotteisemmin, vieläpä ihmisen rakentamissa tiloissa, joiden puitteissa on mahdollista kehitellä paljon monipuolisempia kohtauksia kuin avovedessä. Yleensä haielokuvissa päähenkilöiden tavoitteena on tappaa joku tietty hai. Deep Blue Sea keskittyy enemmän selviytymistaisteluun, mikä on miellyttävä poikkeus. Elokuva hyötyy myös selvästi keskimääräistä haielokuvaa suuremmasta budjetista, mikä näkyy kautta linjan ammattimaisena jälkenä. Mukanahan on jopa Samppa, joka vielä noihin aikoihin sai tehdä rooleissaan muutakin kuin kiroilla hassunhauskasti.

Haihurrikaani nyt on täysi läppä, mutta ihan hyvä sellainen. Asylumin elokuvaksi se on teknisesti hyvin tehty eikä liian itsetietoinen. Ajatus haita asutuskeskuksiin kylvävästä pyörremyrskystä on absurdi, mutta mahdollistaa selvästi totutusta poikkeavan haielokuvan, jossa eväkkäitä vastaan kamppaillaan jos jonkinlaisessa ympäristössä. Virkistävää on myös, että Haihurrikaanin juoni ei keskity suomukylkien teurastamiseen, vaan on eräänlainen road movie haiden jyräämässä Kaliforniassa. Sellaisena se muistuttaa yllättävän paljon zombielokuvia.

Tappajahai
Deep Blue Sea
Sharknado

Kaikki muut näkemäni haileffat ovat siinä yhden tai kahden tähden hujakoilla.

06.12.17 klo 14:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvää 100-vuotissynttäriä Suomi!

Yritin merkittävän vuosipäivän kunniaksi katsoa sen ensimmäisen Tuntemattoman sotilaan vihdoin kokonaan, ja jälleen se jäi yritykseksi. Viimeksi tosin taisin yrittää kuudennella luokalla. Ei siitä tule mitään kun kuulovammaisena en saa oikein selvää mitä tyypit puhuu, eivätkä erilaiset murteet ainakaan auta asiaa. Tekstitykset olis kivat. Pistin lujemmalle, ja puolentoista tunnin jälkeen korvat huutaa hoosiannaa. Oli pakko lopettaa. En olekaan koskaan päässyt noin pitkälle. Hyvältä se sinälleen vaikutti, eläydyin tilanteisiin, jotkin replat oli hauskoja ja leffa oli ihan aidon näköinen ja näytti myös komealta. Pisteytystä en vaan voi antaa mutta tälleen leffan keskenjättäneenä ja sellaset 80 % selvää saamatta antaisin kolmosen.

Key

06.12.17 klo 14:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onnea 100-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle!

10.12.17 klo 18:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tv:stä tulee justiinsa "Kansalainen Turhapuro"-ohjelmaa,Hannele Lauri kähisee tarinaa miten tapasi Uunon ekaa kertaa..

Tuntuuko muista että nyt piiskataan kuollutta hevosta?? Ja oikein aikalaillakin?

Eipä silti,En ole ikinä juurikaan pitänyt Turhapuro-leffoista,en edes silloin kasarilla kakarana ollessa jolloin nuo olivat valtavan suosittuja.Ja pyörivät telkassakin solkenaan.

Tuli tässä mieleen että tiedättekös Tykkiläiset mikä olisi maailman huonoin idea??

Koko Uuno-saagan re-make.

Ajatelkaas..Uunona vaikka..Aku Hirviniemi?.

Sörsselssöniksi me laitetaan Sami Hedberg. Vai meneekö liikaa Luokkakokoukseksi?
Mutta kuka nykykoomikko sopisikaan Härski-Hartikaiseksi ?

Joku näistä kolmesta täytyisi varmaan kirjoittaa naiseksi/värilliseksi/seksuaalivähemmistöön kuuluvaksi/kaikki edelliset ettei kukaan pahoittaisi mieltään..

O tempora,o mores.

10.12.17 klo 18:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vesa Vierikkö vois olla Hartikainen.

EDIT: Tai ehkä Vierikkö olisikin Tuura. Härskin rooli menisi itseoikeutetusti tietenkin Jaajolle. Leffan nimi voisi olla vaikka Uuno Turhapuron luokkakokous!

pirpana

13.12.17 klo 22:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulipahan katsottua presidenttivaali debaattia, ja täytyy sanoa että oli kyllä erittäin herkullinen aloitus tällä debaatilla. Areenalle saapui aina ajaton kyltymättömän vallan ja kenties verenhimoinen "koko kansan" Väyrynen. Toimittajat kysyivät kanditaateilta mietteitä Väyrysen paluusta, ja kanditaateista paistoi läpi inho hänen paluuseensa... mikä ei todellakaan yllätä.

Heti kättelyssä otettiin esille Väyrysen syytökset Niinistöä kohtaan, että hän olisi "käyttänyt valtaansa väärin" osallistumalla euroopan kokouksiin ja tapaamalla maailmanjohtajia, eli "viemällä suomea kohti sotilasliittoumaa".

Olin todella yllättynyt Niinistön alfaurosmaisesta puolustautumisesta:
"Minä haluan edistää suomen turvallisuutta, josse on vallan väärinkäyttöä tulen tekemään sitä jatkossa".

Minulla on ollut Presidentti Niinistöstä hyvin laimea, tylsä, koko suomen kansaa kosiskeleva, ja "pienien ihmisten edustaja". Eivät nämä arvot mitenkään vääriä ole vaan pikemminkin terveellisiä, mutta minusta presidentissä täytyy olla cojonessia ja räväkkää persoonaa.

Mutta nyt se kuva on korjaantunut määrätietoiseksi, kauasnäköiseksi, ja se että hän haluaa näkyä maailmannäyttämöllä rakentamassa suomen imagoa... ja vie suomea kohti maailman isoja päätäntä pöytiä, jossa me otamme näkyvämpää osaa Euroopan ja sitä kautta maailman järjestykseen.

Hän antaa Väyryselle aivan samalla mitalla takaisin ja nauraa päälle. Hyvä Sauli!

Key

23.12.17 klo 22:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvää joulua koko tykin väelle!

24.12.17 klo 12:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oikein mukavaa ja rauhallista joulua tykkiläisille!