Parhaat sotaleffat?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Parhaat sotaleffat?

WreckMe666

28.08.10 klo 23:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Väsäthäämpä tännekki jotaki tekstinkaltasta.

1. Kirjeitä Iwo Jimalta (Clint Eastwood, 2006)
2. Kunniattomat paskiaiset (Quentin Tarantino, 2009)
3. Ilmestyskirja. Nyt (Francis Ford Coppola, 1979)
4. Full Metal Jacket (Stanley Kubrick, 1987)
5. Veteen piirretty viiva (Terrence Malick, 1998)
6. Pelastakaa sotamies Ryan (Steven Spielberg, 1998)
7. Isiemme liput (Clint Eastwood, 2006)
8. Platoon - nuoret sotilaat (Oliver Stone, 1986)

Näyttelijänä paremmin tunnetun Clint Eastwoodin toiseksi näyttävin ohjaustyö vuodelta 2006 on ehkäpä kaikkien aikojen paras sotaelokuva, joka jyllää tasokkaalla ohjauksella, loistavilla leikkauksilla, muutenkin hyvällä kameratyöllä, musiikillaan ja parempaakin paremmalla värimaailmallaan. Harmaansävyinen kuva ja tunnelma, jota kannattelee upeat äänitehosteet sekä epätoivo ja viimeiseen pisaraan saakka tuntuva velvolluus ja uskolliisuus. Eastwoodin visio kohtalokkaasta Iwo Jiman -taistelusta on koskettava mutta samalla myös raadollinen elokuva, joka kuvaa (useiden sotaelokuvien tavoin) dramaattisia hetkiä ja varman, väistämättömän kuoleman odottelua.

Kehutun ja ylistetyn elokuvaohjaaja, -käsikirjoittajan oma kuvaus Toisen maailmansodan juutalaisvainosta on varsin nerokas ja muutenkin hyvä. Tämä elokuva ei ole välttämättä se kaikkein uskollisin ja historiallsesti merkittävin Toisesta maailmansodasta tehty elokuva, mutta se on ehdottomasti niistä paras (jos Yhdysvaltain ja Japanin taisteluista kuvaavaa Iwo Jimaa ei lasketa). Tarantinon pitkäaikainen haave toteutui ja tämä ohjaaja yhdistellyt vähän spagettiwesterniä ja tavanomaista amerikkalaista sotaelokuvaa.

Kummisetä-trilogian takaa kurkistelevan neron Vietnam-visio puolestaan ei ole verrattavissa muihin lajityyppinsä teoksiin, sillä siinä tämä pääosassa oleva sota sivutetaan lähes täysin. Tämä elokuva on kuitenkin mestarillinen taidonnäyte ja Kirjeitä Iwo Jimalta ja Veteen piirretty viiva -elokuvien ohella taiteellisesti "ylväin" sotaelokuva; ohjaus, kuvakulmat ja leikkaukset luovat tunnelmaa ja silmää hivelevää kauneutta, jota tehostetaan sodan hirveydellä ja raadollisuudella, - näin saadaan aikaiseksi elokuva, joka tulisi muistaa aina sotaleffojen parhaimmistoon kuuluvana tekeleenä...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

En ole varma, onko nämä seuraavat elokuvat laskettavissa täysiverisiin sotaelokuviin, koska itse sota on hyvin pienessä osassa kokonaisuutta ajatellessa. Mutta sotaahan nämäkin käsittelevät - ainakin jotenkin.

1. Viimeinen samurai (Edward Zwick, 2003)
2. Braveheart - taipumaton (Mel Gibson, 1995)

Jos Viimeinen samurai on laskettavissa sotaelokuviin, tulee se olemaan kaikkien aikojen merkittävin, kaunein ja loisteliain sodasta kertova elokuvallinen taideteos, mitä maa päällään kantaa. Tämä elokuva on ehdoitta yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista - eikä suotta. Tässä teoksessa yhdistyvät loistava ohjaus, jota varten tarvitaan taitellista silmää taikka erittäin hyvää tuuria, että saa kaiken näyttämään jurri tällaiselta. Kuvaus, värimaailma ja leikkaukset ovat myöskin parhaasta päästä ja mikäli Lord of the Rings -trilogian kolmatta osaa ei oltaisi esitelty maailmalle samana vuonna, olisi Tom Cruisen tähdittämä mestariteos ollut vuoren varmasti yhdessä ensimmäisen PotC-leffan tavoin ilmestymisvuotensa johtava kassa- sekä palkintomagneetti.

ArcticMonkey

28.08.10 klo 23:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

"Paras" sotaleffa on mielestäni Kauriinmetsästäjä, vaikka vielä on monta sotaleffaa nähtävänä.

Addeh

11.09.11 klo 15:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

1/2.Pelastakaa sotamies Ryan, iski ku tuhat salamaa heti ensinmäisellä kerralla.mielestäni paras sotaleffa(ohittaen seuraavan kysymyksen)
3.Vietnamiin liittymistä sotaelokuvista paras on Platoon. Yksinkertaisesti huippu elokuva.
4.Lähi-itään liittyvistä elokuvista paras on Merijalkaväenmies.

Kurt

09.10.11 klo 16:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niistä mitä oon nähnyt, niin parhaimmat on omasta mielestä:
1. Full Metal jacket
2. Platoon
3. Saving Private Ryan
4. Tigerland
5. Apocalypse, Now
6. Enemy at the Gates
Toki varmaan muitakin, mut ei nyt ainakaan tule mieleen.

Kauhuhullu

09.10.11 klo 17:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näkemistäni sotaelokuvista parhaat ovat: Kauriinmetsästäjä, Ilmestyskirja. Nyt ja Kotkat Kuuntelevat.

vapatti@seutuposti.fi

23.02.12 klo 20:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

En osaa oikeastaan rankata kuin kaksi parasta eli teen vain top 2 listan:
1.Platoon (5 tähteä)
2.Ilmestyskirja Nyt (4,5 tähteä)
Platoon on kyllä aivan mestarillinen kuvaus Vietnamin sodasta. Se on myöskin erittäin realistinen, muistettava, syvällinen, voimakas, synkkä ja dramaattinen elokuva. Tunnelmakin on harvinaisen valloittava ja näyttelijät ovat rautaa.
Ilmestyskirja Nyt tulee hyvänä kakkosena ja sekin on hyvin voimakas elokuva. Siinä mennään matkalle jossa näytetään sielun herkkyys ja hauraus ja siitä että hyvä ja paha eivät ole mustavalkoisia asioita.
Full Metal Jacketkin on tosi hyvä ja se saa 4 tähteä mutta mielestäni se on jokseenkin yliarvostettu. Ja suoraan sanottuna minua ärsyttää kovin kun suurin osa pitää siitä enemmän kuin Platoonista (puhun yleisesti ajatellen enkä tietyistä ihmisistä). Jotkut ovat väittäneen että elokuva on syvempi kuin Platoon, ja sanon suoraan että olen täysin eri mieltä. Platoon voi tuntua pintapuolisesti katsottuna pintapuoliselta mutta jos katsoo ajatukselle, näkee kuinka syvällinen elokuva on. Selvästi syvällisempi ja uskottavampi kuin Full Metal Jacket ja myöskin tuhat kertaa realistisempi. No puolustan elokuvaa kuitenkin sen verran, että Jacketin koulutusosa on 5 tähden kamaa ja samoin vikat 20 minuuttia mutta siltä väliltä tunnelma laskee reilusti. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.

May_Force_Be_With_U

24.02.12 klo 00:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nopean selailun jälkeen tätä elokuvaa ei ollut mainittu. The Brotherhood of War [www.imdb.com].
Kyseessä on todella karu ja realistinen kuvaus Korean sodasta 1950-1953. Teos tuli katsottua viime kesänä, ja sen vuoksi tarkempaa analyysia en pysty kyseisestä elokuvasta nyt antamaan. Kuitenkin erittäin laadukas korealaistuotanto, jonka tarina on rakennettu kahden veljeksen ympärille, jotka joutuvat keskelle äärimmäisen karua sotaa.

Wayne 64

15.12.14 klo 15:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sotaelokuvia ei ole tullut paljoa katottua. Monta klassikkoa on vielä katsomatta, mutta tarkoitus olisi kattoa niitä enemmän.

1. Deerhunter
2. Kunniattomat paskiaiset

Manco

16.12.14 klo 21:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Toisen maailmansodan leffoista ei Vietnamiin sijoittuvista paras on mun mielestä Tuntematon sotilas 1955 ja kyllä Talvisota on aika lähellä. Kummassakaan näyttelijöiden murteellapuhuminen ei aiheuta suurta myötähäpeää, niinkuin usein suomalaisessa elokuvassa tuppaa käymään, vaikken tunnekkaan eri paikkojen puhetyylejä sen kummemmin niin sen kyllä monesti huomaa kun joku Helsingin patu on laitettu vetämään roolin Savoksi.Harvemmin siitä hyvää tulee. Täytyy kyllä ihmetellä sitä, kuinka Suomen filmiteollisuuden lihapäät ovat taas päättäneet tehdä uuden filmatisoinnin Tuntemattomasta sotilaasta. Jostain hämärältä nettisivulta luin että siinä heiluisi ainakin pari Putouksesta tuttua näyttelijäkiveä. Miksei niitä sen leffan miljoonia voi käyttää sotaleffaan uudella tarinalla??? Ei löydy Suomesta yhtäkään nimekästä näyttelijää, joka voisi vetää roolit paremmin kuin alkuperäinen kokoonpano.

Ei kaikki mutta suurin osa parhaista WW2 sijoittuvista leffoista on Vietnam -leffoja, joista voisi sanoa muodustuneen oma alagenrensä elokuvia yhdistävien tekijöiden määrän perusteella.

Mihin Vietnam -leffaan sopiva kuvaus?
Joker, Big Harold, King, Chef, Animal Mother, Eightball ja Tex. Toisilleen vieraat nuorukaiset eripuolilta Amerikkaa. He ovat tavallisia miehiä kotonaan, eikä kukaan tiedä tai kunnioita mitä he tekevät/tekivät maansa puolesta. Vietnamissa heistä tulee sekopäitä ja vihanneksia, he tappavat kaiken mitä eteen tulee, osa tappaa toisiaan, jatkuvasti vedetään huumeita, Jimi Hendrix ja CCR jne. soi taustalla kun painutaan syvemmälle viidakkoon. Sota jätti eloonjääneisiin pysyvät arvet.

Vastaus: kaikkien.
Onhan noista osa aika itsestään selviä elementtejä kun Vietnamin meno tuppasi menemään tuohon suuntaan, pointtini onkin se, että mitä nyt olen vakavampia 'Nam rainoja kattonut niin aika samanlaisia niistä jotkut on. Varsinkin nuo tunnetuimmat. Hyviä pätkiä silti.
Parhaita mainitakseni:

Kauriinmetsästäjä

Bullet In The Head
Tää on näistä paras elokuva koska ''iskee kuin miljoona volttia'' Kauriinmetsästäjä ja Platoon on kyllä parempia sotakuvauksia unohtamatta training montagea Full Metal Jacketista.

Platoon - nuoret sotilaat

Full Metal Jacket

Ilmestyskirja. Nyt

Neljä parasta sotaelokuvaa:

1. Tuntematon sotilas
2. Bullet In The Head
3. Sukellusvene U-96
4. Kunnian polut (kahta viimistä en hehkuttanut yhtään, ei voi mitään ansaitsevat vähintään yhtä paljon tekstiä eli teen sen joku toinen päivä)

17.12.14 klo 10:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mainittakoon, että Vietnamin sota alkoi vasta toisen maailmansodan päätyttyä.

Manco

17.12.14 klo 12:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mainittakoon, että Vietnamin sota alkoi vasta toisen maailmansodan päätyttyä.

Turha varmaan väittää että olin tästä hyvin tietoinen, ei sitä kukaan usko kumminkaan. Ei ton tason mokaa voi selittää. Nyt menen vajoamaan maan rakoon.

afterman

17.10.15 klo 20:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelastakaa sotamies ryan,Platoon nuoret sotilaat,Full metal jacket,Perikato,Ja ikivanha suomi klassikko tuntematon sotilas.

07.07.19 klo 22:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulipa sopivasti vastaan tämä ketju, sillä juuri männäviikolla järjestelin mielessäni suosikki sotaleffoja yhden kaverin tultua argumentoimaan vähän turhan tungettelevasti tuon Sotamies Ryanin puolesta, joka ei valitettavasti itselle ole oikein koskaan maistunut. Sama homma vähän näiden uudempien jenkkisotaleffojen kanssa yleensä, jotka tyypillisesti latistuu pelkiksi pinnallisiksi toimintaleffoiksi, joissa Hollywood-huippumallit jyrää hampaat irvessä kasvottomia ja persoonattomia dehumanisoituja vihollismassoja.

Itse olen huomannut eniten iskevän nimenomaan sellaiset sodanvastaiset sotadraamat, joissa ei välttämättä nähdä itse taisteluja ollenkaan. Ehkä oma suosikki näistä on edelleen Arsenal, jossa jo heti alussa päästään kuvaamaan nälänhädän ja kulkutautien riivaamaa, sotakelpoisesta miesväestöstä siivottua Ukrainan maaseutua ja sen luokkaristiriitoja. Tähän aikaan Neuvostoliitto taisikin ainakin periaatteessa olla vielä pasifismin kannalla.

Sitten on Taistelu Algeriasta, lähes dokumentaarisen realistinen kuvaus Algerian vapaussodan alkulöylyistä, separatistiliikkeen noususta ja Ranskan siirtomaaviranomaisten terroristijahdista. Tätä leffaa on käytetty koulutusmateriaalina mm. Pentagonissa.

Tule ja katso. Jos sodan riisuminen kaikesta glooriasta oli Stalinin kuoleman jälkeen yksi neukkuohjaajien suurista missioista ja "sota ja lapsuus" suosituista teemoista, niin tässä on tuon kehityskulun ehdoton voittaja. Tässä sota on jo suorastaan surrealistisen painajaismainen juttu, tunnelma on tiheimmillään sen mukainen.

Edellisen vaimon käsistä on lähtenyt sellainen teos kuin Nousu, joka kuuluu niinikään samaiseen genreen. Kaksi partisaania jää saksalaisten vangiksi, mistä alkaa henkinen kiirastuli elämän ja kuoleman välillä. Lopussa petturille ei jää käteen edes kolmeakymmentä hopearahaa, vain hyinen helvetti vailla pakopaikkaa.

Masaki Kobayashin omaelämänkerrallinen, yhteensä kymmenen tuntia pitkä sotaodysseia Ihmisen kohtalo 1: Ei suurempaa rakkautta ja sen kaksi muuta osaa liikkuu samoilla vesillä kahden edellisen kanssa. Tässä pasifistinen kadunmies ajautuu tahtomattaan mukaan äärimmäisen militarismin juovuttaman keisarikunnan sotaretkille Mantsuriaan todistamaan sodankäynnin helvettiä ja hulluutta. Järjestelmä ei lopulta anna armoa sen enempää vihollisille kuin omilleenkaan.

Under the Flag of the Rising Sunissa sodassa teloitetun sotilaan perhe yrittää puhdistaa petturiksi tuomitun miehen maineen selvittämällä totuuden tämän viimeisistä hetkistä. Samalla sukelletaan japanilaisten sotatraumojen pimeään ytimeen ja availlaan vanhoja haavoja, joista puhuminen tekoaikaan oli maassa tabu. Hieno ja aliarvostettu leffa, perinteiseen Fukasaku -tyyliin tässäkin on kyse eräänlaisesta eloonjäämispelistä, jossa kaikki likaisetkin temput on sallittu siviilien terrorista, murhasta ja kannibalismista lähtien.

Vain neljä päivää. Tästä leffasta on tullut höpistyä jo aivan tarpeeksi, joten pistän tähän jotain vaan lyhyesti. Kyseessä on sotaleffa vain kursorisesti, sillä oikeasti tämä on romanttinen elokuva, jonka teemana on rakkaus ja tapa jolla sota erottaa ihmisiä. Yksinkertaisuudessaan tarina kertoo venäläisen sotilaan neljän päivän lomallaan tekemästä matkasta äitinsä luokse korjaamaan tämän vuotavaa kattoa - viimeisen kerran. Jo prologi nimittäin tietää kertoa sotilaan kohtalona olevan myöhemmin kadota, kuolla ja tulla haudatuksi vieraalle maalle kauas kotikylästään. Uskomattoman kaunis elokuva.

Full Metal Jacket ansaitsee kanssa tulla mainituksi. Tämä leffahan kuvaa sodan brutalisoivaa vaikutusta ja järjestelmän sotilaisiin kohdistamaa indoktrinaatiota tappokoneiksi, siksi puolet elokuvasta on pelkkää koulutusjaksoa. Joker on sotilaista älykkäin ja pitää järjestelmää pilkkanaan, mutta lopussa pellenkin mieli murtuu ja viimeisissä kuvissa Joker marssii muiden mukana laulaen savuavissa raunioissa kohti vihollista, jota ei koskaan katsojalle näytetä.

Jautsi

08.07.19 klo 10:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelastakaa sotamies Ryan ja Perikato ovat sellaisia toisesta maailmansodasta kertovia elokuvia, että voisivat jakaa ykköspaikan minun mielessäni. Olen katsellut sen maihinnousujakson varmaan parikymmentä kertaa. Siinä on samanlaista onnistumista sodan armottomuuden kuvauksessa kuin Talvisota-elokuvan kohtauksessa, jossa Vierikko huutaa kukkulan laelta: "Nurmoolaaset, älkää enää menkö!" Perikato-elokuva sen sijaan kuvaa sotaa paitsi sodanjohdon myös maansa päämiestä palvelevan nuoren naisihmisen näkökulmasta. Kaikki on luhistumassa ja luhistuu.

Hyvä kuvaus sodan mielettömyydestä on Full Metal Jacket. Henkilökuvauksellaan minua ovat koskettaneet voimakkaasti elokuvat Nuoret leijonat ja Vain neljä päivää. Jos pitää mainita joku erikoisuus, jota voin suositella, se olkoon Korean sodasta kertova Toko-rin sillat.

JuicyFruity

08.07.19 klo 18:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuudes kuudetta, ( D-Day) tuli katseltua kolme sotaleffaa putkeen. Ensimmäisenä oli tietenkin
Atlantin valli murtuu ( The Longest Day ) 1962
Lukuisilla sen aikakauden tähdillä varustettu elokuva kertoo toisen maailmansodan maihinnoususta Ranskan rannikoille Normandiaan.

Yksi silta liikaa ( A Bridge Too Far ) 1977
Myös tässä elokuvassa on aivan jäätävä tähtikaarti saatu mukaan. Tarina kertoo liittoutuneiden pieleen menneestä operaatiosta ( Market Garden ) hypätä saksalaisten linjojen taakse Hollantiin

Taistelu Englannista ( Battle of Britain ) 1969
Kuten aikaisemminkin, niin myös tästä elokuvasta löytyy melkoinen tähtikaarti.
Focke-Wulf vs Spitfire.Taistelua ilmojen herruudesta Englannin yllä.

Tässäpä kolme minun suosikki sotaelokuvaa. Järjestykseen en osaa niitä laittaa

08.07.19 klo 19:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yks vähemmän tunnettu sotaelokuva, jota vois tässä suositella, on Pyhimyksiä ja sotilaita. Siinä kuvataan hienosti ihmismielen oikkuja sodassa, eikä sorruta kummankaan osapuolen demonisointiin, eikä kumpaakaan jätetä kasvottomaksi. Perustuu siis toiseen maailmansotaan. Kuten valtaosa sotaelokuvista.

Toinen toisen maailmansodan sotaelokuva, josta pidän itseasiassa vielä edellistä enemmän, on Sam Peckinpahin Rautaristi. Se ei sen suurempia esittelyjä kaivanne.

Steven Spielberg

13.07.19 klo 16:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse pidän sotaelokuvista genrestä silloi, kun siinä ei käsitellä itse sotimista niin paljon. Sotaleffat on muutenkin itelleni ehkä vähiten katsottu genre. Suosikkejani ovat Schindler's List, Grave of the Fireflies ja Inglorious Bastards. En rakasta niitä niinkään sotaelokuvina sillä ne eivät käsittele sitä todellakaan parhaiten, mutta itelleni helpoiten lähestyttävimmin.