Parhaat sotaleffat?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Parhaat sotaleffat?

24.04.06 klo 14:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Raato-A kirjoitti:
IdigN1 kirjoitti:
eljas kirjoitti:
|J|L| kirjoitti:

Ja sotaelokuva, jossa on Josh Hartnett on tunnetusti yhtä iso laadun tae, kuin Ben Assfleck draamoissa.

Katsoppa Chasing Amy ja vaikene.

Agreed on that.

Yksi hyvä rooli ei pelasta mitään, jos kaikki muut ovat tasoa Armageddon/Pearl Harbor...

Onhan siellä pari muutakin hyvää roolisuoritusta:
-Good Will hunting
-Dazed And Confused
-Dogma
-Jersey Girl
-Changing Lanes

24.04.06 klo 14:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Myönnettäköön, että noista olen katsonut ainoastaan Dogman. Siinä Affleck ei ärsyttänyt ollenkaan niin paljon kuin yleensä, mutta en silti menisi erikoisen hyväksi suoritukseksi kutsumaan...

24.04.06 klo 15:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Raato-A kirjoitti:

Matt Damonin ja Affleckin välinen kemia kannatteli koko elokuvaa. :D

Nebb

24.04.06 klo 16:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensi viikon torstaina 4.5. jokainen muistaa sitten hilata perseensä televiission ääreen ja kääntää kanava ykköselle. Sieltä tulee mielestäni yksi parhaista sotaelokuvista, No Man's Land. Jenkkisotaleffoihin kyllästyneille suosittelen erityisesti.

25.04.06 klo 07:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nebb kirjoitti:

Onko pakko katsoa televisiosta, jos se löytyy jo DVD:llä? ;)

25.04.06 klo 10:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luxi kirjoitti:
Nebb kirjoitti:

Onko pakko katsoa televisiosta, jos se löytyy jo DVD:llä? ;)

Kuten rumpalimme asian ilmaisisi, se on "ihan häftu" :wink:

Hush-hush

05.05.06 klo 00:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Toi No Man's Land oli todellakin hyvä. :D Ainakin näin ensimmäistä kertaa nähtynä tosi tasapainoinen nautittava ja katselukokemus, vaikka ei ehkä lopulta mitään tavalla tai toisella ennennäkemätöntä tarjonnutkaan. Onhan tuollainen puolueettomuuteen pyrkivä sotatoimien "älyttömyydylle" naureskelu silti aina selvästi virkistävämpää kuin joidenkin tusinasotaleffojen asetelma.

Mutta olen kyllä nauttinut kaikilla 3-4 katselukerralla Black Hawk Downistakin. Ymmärrän miksi monet eivät pidä siitä, mutta enemmän kaupunkitaistelukuvauksena kuin syväluotaavana sotaelokuvana se taitaa olla aika vertaansa vailla. Siinä kohtaa kun helikopteriporno käynnistyy alan itkeä sisäisen pikkumilitaristini sulaneita sydämiä... Loppujen lopuksi aika harvassa elokuvassa otetaan yhtään huomioon edes sitä, että jo rynkylläkin ammuttaessa ääni voi tuhota kuulon, tai että sarjatulella lonkalta ei mitä todennäköisimmin osu mihinkään. Ei että tällaisilla epäkohdilla useimmissa elokuvissa juuri merkitystä olisi, mutta aina kiva nähdä miten oikeammin kävisi. Lisäksi ainakin hektisyyden aiheuttama sekasorto taistelijan näkökulmasta ja turhautuneisuus siitä miten kyliä saati kaupunkeja ei todellisuudessa vallatakaan välttämättä ihan kymennessä minuutissa ovat sellaisia asioita, joita itse siinä pystyn fiilistelemään. Parempi tietysti olisi, jos joku pieni mukapropaganda tai kököt henkilöhahmot nekin olisi hoidettu järkevämmin, mutta lopulta ne ovat mielestäni aika merkityksettömiä asioita kyseisessä rainassa.

Korpijaakko

09.02.07 klo 23:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paras II maailmansotaan liittyvä, saksalaisista kertova sotaelokuva on joko U-96 (Das Boot) tai Der Untergang(Perikato). Jenkkifilmit ovat liiaksi propagandaa, mutta toivottavasti Isiemme liput ja Kirjeitä Iwo Jimalta muuttavat asiaa edes hiukan. Ainakin vaikuttavat mielenkiintoisilta ja erilaisilta sotafilmeiltä.

Suomalaisista sotafilmeistä paras on tietenkin se Edvin Laineen Tuntematon sotilas. Etulinjan edessäkin oli ihan jees.

Ai pahus! meinasi unohtua: ykkössijasta kamppailee myös TORA! TORA! TORA! (olikohan vuodelta 1969), joka kertoo Pearl Harborin tuhosta kiihkoilematta ja tasapuolisesti niin USA:n kuin Japaninkin näkökulmasta.

Ei-kenenkään maa on myös loistava kaikessa satiirisuudessaan.

Hyvä on myös Isao Takahatan anime-elokuva
Tulikärpästen hauta, joka kertoo erittäin surullisen, mutta toisaalta myös jotenkin lohdullisen tarinan kahdesta orpolapsesta toisen maailmansodan aikaisessa Japanissa.

Lamourhaaja

10.02.07 klo 19:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Korpijaakko kirjoitti:

Tsekkaa joskus Atlantin valli murtuu. Se on hieman kliininen, eikä mikään tarinaelokuva, mutta minusta viehättävä aikansa dokumentti, joka sisältää joitakin visuaalisesti loisteliaita kohtauksia (itse Normandian maihinnousu toteutettu aidolla paikalla ja todella upeasti). Yllättävän jännittävä elokuva ja todellakin myös puolueeton teos, kuten mainitsemasi Tora! Tora! Tora! Sen lisäksi siitä on pirun hauskaa bongata lukuisia pääosissa olevia tähtinimiä eri rooleista.

mbay

10.02.07 klo 19:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yhdeksi parhaimmaksi sotaelokuvaksi lasken Kauriinmetsästäjän. Sotaa näytetään sivussa ja vähän aikaa, mutta sitäkin raastavammin. Ihmismielen murtuminen on aidosti kuvattu, ja roolisuoritukset todella vahvoja. Myös Kubrikcin Full Metal Jacket ansaitsee tulla mainituksi jo alun koulutusjakson ansiosta. Pelastakaa sotamies Ryanissa ja Veteen piirretyssä viivassa oli omat loistavat hetkensä, mutta kokonaisuutena ne eivät pääse lähellekään kärkeä.

Korpijaakko

10.02.07 klo 20:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lamourhaaja kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:

Joo, tuo Atlantin valli murtuu on ihan hyvä filmi. Näin sen joksus muutama vuosi sitten. Tähtikaartia tosissaan löytyy.

Korben

15.04.07 klo 20:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

1 & 2. Thin red line (Malick, 1998)

On vain nii-in hyvä, suosittelen. Ensimmäisen katsannon jälkeen pitkästyttäväksi todettu sotakuvaelma jäikin yllättäen alitajuntaan vellomaan. Omassa rauhassa toistettuna elokuva osoittautui harmoniseksi mestariteokseksi muokaten käsitystä elokuvasta taidemuotona.

John Rambo

15.04.07 klo 21:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä se on edelleen Kauriinmetsästäjä. Vaikka itse kentällä oloa ei liiemmin kuvata niin se näyttää kuitenkin loistavasti millaista on sotaan valmistautuminen ja vieläkin paremmin sieltä takaisintulon henkisesti aivan palasina.

Ilmestyskirja. Nyt. - redux ja Full Metal Jacket pitävät perintöprinssejen titteleitä.

Schwarzenegger

15.04.07 klo 21:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sotaelokuvat eivät ole mikään minun genre, mutta kyllähän siltä saralta hienoa elokuvaa pukkaa. Platoon on paras sotaelokuva, hyvänä kakkosena tulee Kubrickin Full Metal Jacket, jossa itse sotaan lähtiessä elokuva hieman lopahtaa.

Ataru

22.06.07 klo 09:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikka on vielä Ilmestyskirja ja The Thin Red Line näkemättä niin oma lemppari on selkeästi Full Metal Jacket.

giga

29.06.07 klo 14:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaimpia sotaleffoja:
- Pelastakaa sotamies Ryan
- Veteen piirretty viiva (tosin ei muistuta sotaelokuvaa, on hiljaisimpia leffoja, mitä olen katsonut)
- Platoon
- Talvisota
- Full Metal Jacket
- Taivas ja maa
- Kwai-joen silta
- Kunnian polut
- Rautaristi

Pistetäänpä vertailun vuoksi myös huonoimmat/ tylsimmät:
- Isku Mogadishuun
- Patriot
- Hart´s War
- Windtalkers

maketzu

29.06.07 klo 17:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuntematon sotilas (1955), Rambo-trigologia. Nuo nyt ainakin tuli mieleen.

Biancaneve

02.08.07 klo 08:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin äkkiseltään tulee mieleen japanilainen anime "Tulikärpästen hauta" ("Hotaru no haka"), joka osoittaa sydäntä riipaisevalla tavalla, kuinka sodassa on lopultakin pelkkiä häviäjiä, ja kaikkein heikoimmilta -lapsilta- viedään viattomuus ja tulevaisuus. Ihmettelen kuka voisi katsoa tämän elokuvan itkemättä...

02.08.07 klo 09:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaita 2. maailmansotaan sijoittuvia sotaleffoja on:
Robert Aldrichin Attack
Samuel Fullerin The Big Red One
Don Siegelin Hell Is For Heroes

Mutta pitää vielä mainita pari todella loistavaa sodanvastaista elokuvaa, jotka sijoittuvat samalle ajalle, mutta joita ei voi pitää perinteisinä sotaelokuvina.

Anthony Minghellan The English Patient

12. The Pianist 4½/5
13. Ran 4½/5
14. Voces inocentes 4½/5
15. Kagemusha 4/5

Perusteluja voi toki pyytää, en niitä nyt jaksa laittaa.