Parhaat sotaleffat?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Parhaat sotaleffat?

10.03.06 klo 19:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sain tänään lainaksi kaveriltani "Brotherhood of war" nimisen korealaisen sotaelokuvan. Kaverini kehui tämän maasta taivaisiin. Itse en ole vielä ehtinyt tätä katsastaa, mutta parin päivän sisällä olisi tarkoitus. Onko leffatykissä Brotherhood nähneitä?

IMDB:ssä myös hyvällä keskiarvolla

roope

11.03.06 klo 01:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

-Tinke- kirjoitti:

Onko leffatykissä Brotherhood nähneitä?

Onhan täällä. Brotherhood of War on todellakin katsomisen arvoinen elokuva. Tosin se ei ole mielestäni mikään aivan loistava, mutta hyvä.

Laulunlapsi

11.03.06 klo 11:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ivanovo detstvo- Ivan's Childhood tuli eilen katsottua ja taitaapa tämä Tarkovskyn upea uran aloitus nousta itselleni mieluisimmaksi sotaelokuvaksi.
On erittäin mielnkiintoista seurata koston himoisen 12 vuotiaan Ivanin vaiheita keskellä sodan mielettömyyttä. Tarkovsky onnistuu luomaan elokuvaansa yhtä aikaa kauniin ja ahdistavan tunnelman josta riittää miettimistä pitemmäksikin aikaa. Todellakin poikeuksellinen sotaelokuva, sen voima ei piile ruudin käryssä tai hienoissa taisteluissa vaan jossain aivan muualla..

Supervisor

11.03.06 klo 16:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuntematon sotilas ja Ilmestyskirja.Nyt.

17.03.06 klo 00:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt tuo Brotherhood of war on katsottu. Tarina keskittyi hyvin kuvaamaan veljesten ja heidän suhteensa muuttumista sodan aikana. Kaikki kuvattiin suoraan mitään peittelemättä ja raakuus oli välillä todella korkealla, mutta sodassa kaikki on sallittua ja se käy ilmi tästä elokuvasta varmasti. Sota kohtauksia oli paljon ja ne oli onnistuneesti kuvattu. Mielenkiintoinen ja tunteikas sotakuvaus Korean sodasta
(4/5)

Bullet in the Head [1990]

Shinobi

25.03.06 klo 21:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

(4/5)

Leffa oli erinomainen osoitus Etelä-korean Yhdysvaltalaismaistumisesta (viikon termi?), ainakin elokuvateollisuuden osalta. Leffassa oli enemmän pauketta, kalliita tehosteita, väärin mallinnettuja panssarivaunuja, pahvisia henkilöhahmoja, huonoja näyttelijöitä, turhaa melodramaattisuutta, sekä patriotismia enemmän kuin ihka oikeissa jenkki-sotaleffoissa!

Ei sillä että siinä jotain vikaa olisi.

10.04.06 klo 22:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Shinobi kirjoitti:

Ei sillä että siinä jotain vikaa olisi.

Kapinahenkisyyttä on näköjään liikenteessä..
Itse pidin kuitenkin elokuvasta, vaikka hieman "Yhdysvaltalaismaistumista" olikin ehkä ilmassa. En kuitenkaan nostanut sitä ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi

Toinen hyvä sotaelokuva, Oliver Hirschbiegel Perikato tuli eilen katsottua. Ahdistus ja epätoivo kuvattiin erinomaisen hyvin ja varsinkin Bruno Ganz roolisuoritus itse Adolf Hitlerinä oli mainio. Elokuvan 2½ h kestosta huolimatta elokuva oli nopeasti ohi, eikä missään vaiheessa tuntunut ylipitkältä. Saksassa Perikato elokuvasta onkin suunnitteilla esittää pidennetty Tv-Versio. Hyvä ja realistinen sotakuvaus. (4/5)

eljas

12.04.06 klo 10:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Varsinaisen erinomaisia rintamakuvauksia ei heti tule mieleen, mutta Pianisti ja Kauriinmetsästäjä ovat molemmat todella erinomaisia elokuvia, joissa lähinnä käsitellään sodan ympäristöönsä ja ihmisiinsä jättämiä arpia.

meze1

23.04.06 klo 01:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihan aluksi.. eka viesti tänne.. :) Mutta asiaan. Olen ihmetellyt, kuinka vähän täällä toistuu U-96:n "hyvistys". Se on ehdottomasti top3:een kuuluva sotaleffa. Katoin tänä iltana isku mogadishuun jälleen ja on se vaan edelleen hyvä. Kolmanneksi vois mainita tuon jo lähes pakolliseksi jokavuotiseksi katseluelämykseksi muodostuneen Tuntematon Sotilas ja nimeenomaan vanha versio. Uusi ei yllä lähellekkään sitä tasoa.

23.04.06 klo 11:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sota-aiheisista elokuvista repii huomattavasti parempia elokuvia, kuin puhtaista sotaelokuvista.

(Band of Brothers 5/5)
Schindler's List 4,5/5
Apocalypse Now. 4,5/5 (Redux mielestäni jopa huonompi)
M.A.S.H. 4/5
Der Untergang 4/5
The Pianist 4/5
Das Boot 4/5
The General 4/5
Braveheart 4/5
Full Metal Jacket 4/5
The Deer Hunter 4/5
Saving Private Ryan 4/5 (Puhdas fiilisleffa, rankasti yliarvostettu)
Platoon 3,5/5
Tuntematon Sotilas (Molberg) 3,5/5
Tuntematon Sotilas (Lainen) 3/5
Stalingrad 3/5
Tigerland 3/5
Hamburger Hill 3/5
The Bridge on River Kwai 2,5/5

Patton ainakin noista katsottavista näkemättä, suuri osa tietysti jäi mainitsematta, sillä tuo on nopeasti mieleen tullut lista.

[edit]Isku Mogadishuun 1/5 (kiitos meze1)

23.04.06 klo 12:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Isku Mogadishuun 1/5

Perusteluja näille vain 1 tähden elokuville olisi kiva saada. Yhden tähden elokuvahan tarkoittaa täysin epaonnistunutta elokuvaa kaikilla osa-alueilla. Tosin Isku Mogadishuun taitaa olla sellanen elokuva joka jakaa katsojat siitä pitäviin tai sitä inhoaviin.

23.04.06 klo 12:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Isku Mogadishuun 1/5

Lyhyestä virsi kaunis: Mogadishun iskussa ei ole mitään muuta hyvää, kuin visuaalinen anti. Kaikki muu kusee ja rankasti, ensin nauroin elokuvan jenkkipropagandalle, sillä yleensä pystyn pitämään elokuvan elokuvana ja silti ikään kuin nauttimaan sen katselemisesta. Mogadishu menee kuitenkin niin yli itseään toistavinen kohtauksineen, että sen katsominen ei ole edes viihdyttävää. Ja sotaelokuva, jossa on Josh Hartnett on tunnetusti yhtä iso laadun tae, kuin Ben Assfleck draamoissa.

On häpeä, että rainan rakaa löytyy Blade Runnerin ja Gladiatorin luoja Ridley Scott. Ja vielä suurempi häpeä on IMDb:n 7.6/10.

Mutta mielipiteet ovat tunnesti mielipiteitä, jopa väärät sellaiset.

SpinalCrap

23.04.06 klo 16:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

|J|L| kirjoitti:

No eikös pelkkö hyvä visuaalisuus pitäisi riittää lisäämään ainakin sen puolikkaan sen ykkösen perään?

23.04.06 klo 19:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

SpinalCrap kirjoitti:
|J|L| kirjoitti:

Ei riitä, kun arvosteluhaarukka lähtee nollasta ja 0,5 on varattu Giglille.

J-P

23.04.06 klo 21:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli tässä katsastettua Terrence Malickin Veteen Piirretty Viiva. Viime katsomiskerrasta olikin jo kulunut lähes 4 vuotta. Pakko on edelleen myöntää että kysessä on loistava elokuva. Pidän tätä parempana kuin Saving Private Ryania.

Jos joku ei vielä tiedä mistä on leffassa kyse niin se kertoo Tyynenmeren taisteluista. Elokuvassa on mukana monia tähtiä pikkurooleissa esim. George Clooney, John C. Reilly, Adrien Brody ja Sean Penn. Kyllähän tämä elokuva nousi välittömästi sotaelokuvien TOP-5:een.

5/5

24.04.06 klo 14:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

IdigN1 kirjoitti:
eljas kirjoitti:

Agreed on that.

Yksi hyvä rooli ei pelasta mitään, jos kaikki muut ovat tasoa Armageddon/Pearl Harbor...