Parhaat sotaleffat?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Parhaat sotaleffat?

Hush-hush

12.10.04 klo 15:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos ei olla liian tarkkoja sotaleffan määritelmän suhteen niin kymmenen (kymmeneen saa edes melkein tarpeeksi) suosikkiani voisivat olla suurin piirtein nämä ja vielä suurin piirtein tässä järjestyksessä:

1. Lawrence of Arabia
2. The Great Escape
3. Apocalypse Now Redux
4. Bridge on the River Kwai
5. Das Boot
6. Dirty Dozen
7. Dr. Strangelove
8. Cross of Iron
9. Tuntematon Sotilas (Laine)
ja loppuhuipennuksena:
10. Rambo II 8)

Ja tässä ketjussa huomiotta (tai ainakin vähälle huomiolle pikaisen selauksen perusteella) jääneistä pidän kovasti myös elokuvista Kelly's Heroes, MASH, Catch-22 ja Stripes. Kivasti toki uppoaa myös nämä kiljuuna kertaa mainitut Full Metal Jacketit, Platoonit yms.

Mask

12.10.04 klo 15:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sotaleffojen T0P-5:

2. Likainen tusina
3. Tuntematon sotilas (Laineen versio)
4. Talvisota
5. Kotkat kuuntelevat

esimies

12.10.04 klo 15:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mask kirjoitti:

1. Kolme kuningasta

Loistava elokuva, joka muistaakseni tulee taas kohta töllöstä. Leffaa katselee aivan eri valossa nyt kun on tämä Irakin tilanne. Suosittelen lämpimästi! Siis Three Kingsia, en Irakin tilannetta...

Muutenhan olen sotaelokuvien suhteen aavistuksen verran paitsiossa, mutta esimerkiksi The Longest Day, Das Boot, The Thin Red Line, Laineen Tuntematon ja Glory ovat sellaisia pläjäyksiä, joiden pariin jaksaa palata aina säännöllisin väliajoin.

Ville

12.10.04 klo 17:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

esimies kirjoitti:
Mask kirjoitti:

1. Kolme kuningasta

Jep. Tuo Kolme kuningasta on kyllä hirveän aliarvostettu leffa.

esimies

12.10.04 klo 20:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville kirjoitti:

Tuo Kolme kuningasta on kyllä hirveän aliarvostettu leffa.

Elokuva ei ilmestyessään juurikaan hetkauttanut suurta yleisöä, enkä itsekään olisi ensimmäisen katselukertani perusteella antanut kuin ehkä kolme pongoa. Nykyään pidän kyseistä elokuvaa kirkkaana viiden tähden mestariteoksena.
Kuten olen aiemminkin maininnut, niin Clooneyhan yritti tässä jokin aika sitten saada Kingsin uusintalevitykseen, mutta lupaa ei herunut. Miksiköhän... :wink:

whait

05.11.04 klo 21:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei viitte luua uutta aihetta:

Anttialassa oli simmoinen sotaa ja westerniä tarjousloota ( 7.95€), jossa komeili pari kiinnostavaa titteliä, nimittäin Platoon ja Yksi silta liikaa. Platoonin olen nähnyt miljoona vuotta sitten palopostin korkuisena muksuna, eikä elokuvasta ole minkäänlaista muistikuvaa. Kuitenkin leffa on saanut ylistystä osakseen joten uskoisin ettei se ole turha ostos. Kuitenkin Bridge Too Faarin tuplalättykin kiinnostaisi, eikä sitä tyrkytetä joka tuutissa noin pätevään hintaan. Rahavarat riittävät vain toiseen, joten tarttis kuulla vähän lisä kommenttia tuos Bridgestä. Ootteko nähny? Oliko hyvä?

Scuzzball

05.11.04 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

whait kirjoitti:

Itse en pitänyt yhtään, hyviä näyttelijöitä oli mutta leffa oli huono, tylsäkin. Actionia kyllä löytyy, mutta aikamoista ramboilua. Ja tämähän löytyy omastakin hyllystä. 2,5/5 antaisin pisteiksi. Platoon sen sijaan on loistava, toisiksi paras vietnam-leffa.

DELETED

06.11.04 klo 06:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

DELETED

graniitti

06.11.04 klo 09:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei viitte luua uutta aihetta:

itselle tulossa netanttilasta ensi viikolla molemmat leffat, että voin ensi viikolla sanoa oman mielipiteen

Moviemaster

06.11.04 klo 11:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei viitte luua uutta aihetta:

Vaikea päätös, jos rahaa riittää vain yhteen. Omasta hyllystä löytyy kummatkin ja on aika vaikeeta mennä sanomaan kumpi on parempi. Varsinkin kun pidän kummastakin leffasta suurinpiirtein yhtä paljon. Leffat eroaa toisistaan aika merkittävästi nimittäin Yksi silta liikaa vaikuttaa ainakin mun silmissä kunnon vanhan ajan sotaleffalta. Siis enemmän puhettta ja vähemmän sotaa, mutta on silti prkl mielenkiintoinen. Platoon edustaa enemmänkin modernia sotaleffaa. Mitähän mää taas selitän :D
Ota vaikka se yksi silta liikaa. Aivan sama kumman otat, ei ne sieltä ale hyllystä mihinkään häviä :wink: .

06.11.04 klo 12:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

06.11.04 klo 16:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Platoon ehdottomasti. Paras sotaleffa <3

whait

06.11.04 klo 17:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaipa sitten on pakko kun oikeen tykillä uhataan. :wink:

graniitti

06.11.04 klo 17:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

lintu^ kirjoitti:

Platoon ehdottomasti. Paras sotaleffa <3

Paras se ei ole, mutta hyvä. Vähän syvällisempi sotakuvaus, viattomuus häviää ensin.

Misaele
2016 viestiä

15.11.04 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ostin myös Platoonin ja katsastin eilen. Ei mene sotaleffojen TOP-kolmoseeni, vaikka hyvä olikin. Esim. Saving Private Ryan teki paljon suuremman vaikutuksen.

25.11.04 klo 18:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kertokaapas tuosta Band of Brothersista ken siitä jotakin tietää. Millaista kamaa on kyseessä. DVD joka on anttilassa myytävänä, onko se siis minisarja vai mikä?

Zorge

25.11.04 klo 18:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Population1 kirjoitti:

Kyseessä on Steven Spielbergin ja Tom Hanksin Pelastakaa sotamies Ryanin pohjalta ideoima minisarja ja laadukas vasta onkin. Jos pidit PSR:sta, sä rakastat Band Of Brothersia. Tietysti se on joidenkin mieleen vähän liian patrioottinen, mutta tiedän, että monet, monet muut meikäläisen lisäksi ovat todellakin innoissaan tästä minisarjasta. 8)
Siinä siis seurataan yhden jenkkiläisen laskuvarjojääkärikomppanjan vaiheita toisen maailmansodan Euroopassa.

25.11.04 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Selvä kuullostaa varteenotettavalta leffakamalta. Pitää laittaa korvan taakse. Kiitos, Zorg

Ville

29.11.04 klo 07:49 - linkitä tähän kommenttiin: #