Parhaat sotaleffat?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Parhaat sotaleffat?

29.10.03 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Se vain, että Omaha oli lukemani mukaan karuin paikka koko Normandiassa. Ilmaston tuki jne. meni päin metsää. Se olisi voinut olla aikamoinen floppikin, jos sakuilla olisi ollut kaikki tykistö siellä. Suurin osahan oli siirretty kapeimmalle kaistaleelle, joka oli "loogisesti" todennäköinen maihinnousupaikka.

30.10.03 klo 18:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

jep, kyllähän sielläkin ukkoa kaattuui kun heinää (kuten myös muuaallakin euroopassa! :wink: ) mutta Ryan sortuu välillä anteeksiantamattomaan tähtilipun ylistämiseen ja saksalaisten alistamiseen, minkä esim Taistelutoverit onnistuu välttämään suht hyvin ollakseen amerikkalainen sotaleffa.

30.10.03 klo 19:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alistaminen? Siis se haudankaivaminen, niinkö? Se ei ollut niin patrioottista. Olisi siihen voitu laittaa jotain pahempaakin, mutta se kun saksalainen rupesi laulamaan yhdysvaltain kansallislaulua oli jo liian paksua suht. koht. hyvässä kohtauksessa.

30.10.03 klo 20:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarkotinkin sitä että saksalaiset kuvattiin esim. lopun taistelussa lähes Korkeajännitysmäisinä pirulaisina jotka lahtasivat omenapiirakan puolustajia minkä kerkesivät ilman sen kummempia tunnontuskia. kamalaa. Äiti.

30.10.03 klo 20:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jenkkiarmeijaan ja heidän sotiinsa perustuvat -leffat on silkkaa sontaa. Suomen ja Saksan sotaleffat on jees. Japanin sodista ei olla oikein tehty mitään järkevää täysjulkista sekä todellista elokuvaa. Harmi sillä olen kiinostunut mm. Japanin sotahistoriasta.

JarkkoK

30.10.03 klo 21:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji, onhan se se ToraToraTora, joka kertoo Pearl Harbosin hyökkäyksestä. Ootko kattonu ?

30.10.03 klo 23:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä! Jos tarkoitat todellakin 70-luvun Tora!Tora!Tora! Juuri siinä on asennetta. Itseasiassa pari vuotta sitten tämäkin näytettiin tv:stä, ettei vähemmänkin aikaa sitten. Puhuin tästä elokuvasta erään ystäväni kanssa, kun hän alkoi puhua tästä uudesta Pearl Harbor leffasta. Sanoin toki, että se uusi on ihan totaalipaskaa verrattuna tähän kunnon versioon (muistin että se oli Tora! Mutta se olikin kolme kertaa...).

Tarkoitan sitä, että on erikoinen juttu kun Japani on ollut kautta aikojen 1 kovin sotamaa, mutta itse elokuvia ei ole saapunut tänne Suomeen asti nähtäviksi. Jos saisin ohjata sotaleffan, niin se perustuisi joko Suomen sekä Saksan liitolaisuuteen, tai sitten Japanin, Saksan sekä Italian liittoon WW2 aikoihin.

JarkkoK

30.10.03 klo 23:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jep, sitä juuri tarkoitan, http://www.imdb.com/title/tt0066473/

Tuostahan puhuttiin kovaan ääneen silloin kun se Bruckheimerin Pearl Harbor tuli ulos, jolloin itsekin katsoin molemmat.

31.10.03 klo 00:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juu tuo juuri. Minulla oli se uusi Pearl lainassa pari viikkoa, mutta en jaksanut pistää sitä laitteeseen, sen verran se uusi versio minua kiinosti :x

31.10.03 klo 13:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Joo, toi on totta. Kyllä joillakin natseillakin oli tunteet ja jotkut eivät edes olleet in koko aatteessa vaan pakkopullana oli mennyt koko kolmas valtakunta.

DELETED

26.09.04 klo 04:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

DELETED

26.09.04 klo 05:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minulle kolahtivat:
Das Boot (paras kaikista, päätähuimaavaa klaustrofobista jännitystä).
Full Metal Jacket, Platoon, Apocalypse Now!, Tigerland (vaikkei varsinainen sotatantere elokuva olekaan).

sami-san

26.09.04 klo 12:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paras sotaleffa on Kotkat kuuntelevat (Where Eagles dare tai jotain sinnepäin). Se on vaan loistava. Hyvät näyttelijät (Clint Eastwood ja Richard Burton), hyvä juoni (parhaimpia sotaleffojen juonia) ja yleistunnelma omaa luokkaansa. Huikea :!:

Lähelle pääsevät mm. Rautaristi ja Enemy at the Gates. Molemmissa juoni ja näyttelijät ovat hyvät, mutta tunnelmassa ei päästä Kotkien tasolle.

-Tinke-

28.09.04 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehdottomasti " BAND OF BROTHERS" Mini sarja! Ehtii tutustua ja eläytyä
henkilöhahmoihin 11h kestonsa ansiosta. Parasta oli katsoa se putkeen
kavereiden kanssa.. Yksi parhaista elokuvakokemuksistani.

NahCage

03.10.04 klo 17:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihmetyttää kyllä, ettei Kwai-joen silta ole noussut kuin kerran esiin tässä topicissa. Aivan loistava klassikko.

Ilmestyskirja nyt - redux, vai mikä se nyt onkaan... omasta mielestäni täysin yliarvostettu elokuva. Siinä kahden tunnin paikkeilla alkoi jo kyllästyttämään.

Mutta suomalainen on aina paras, Edvin Laineen Tuntematon Sotilas. Uusi versio on paljon, paljon huonompi.

BlackAdder

03.10.04 klo 18:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaksi nousee yli muiden:
Ilmestyskirja.Nyt ja Tuntematon Sotilas(alkuperäinen).

Moviemaster

03.10.04 klo 21:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaimpia sotaleffoja ovat ehdottomasti Patton, Platoon ja ilmestyskirja.nyt

SpaceCadet1

04.10.04 klo 22:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eiks meikä oo tännekään vielä poustannut? :shock: No laitetaanpas ehdoton Sotaleffojen Top-vitoseni:

1. Platoon
2. Kunnian polut
3. Veteen piirretty viiva
4. Full Metal Jacket
5. Saving Private Ryan

ei ylläreitä tuossa listassa, mutta turkasen komea joka tapauksessa 8) Mainittakoon että Apocalypse. Now ei toisen katsomiskerran jälkeen (loistavasta alustaan huolimatta) nouse enää aivan huippuelokuvien kastiin omasta mielestäni; sellainen 3½/5 ehkä.

12.10.04 klo 14:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nuo topicin kaksi alkuperäistä kysymystä on kauan sitten jo unohtuneet eli jos sitä itsekin heittäisi jonkinlaisen sotaleffojen top-5:n. Enemmän uppoavat tuollaiset sotaa sivuavat elokuvat, kuin puhtaat sotapläjäykset.

1. Full Metal Jacket
2. Platoon
3. Auringon valtakunta
4. Tuntematon sotilas (Tietenkin se Laineen versio)
5. Kauriinmetsästäjä

Scuzzball

12.10.04 klo 14:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Apocalypse Now
2. Das Boot
3. Cross of Iron
4. The Thin Red Line
5. Tuntematon Sotilas

Full Metal Jacketti on mun mielestä pirun yliarvostettu, olkoon vaikka Jeesuksen ohjaama. Pari kovaa nimikettä on vielä katsomatta, ainakin Paths of Glory, Stalingrad ja Tora!Tora!Tora!. Pakko myös mainita että katsoinpa tuossa pari päivää sitten loistavan sotaleffan, [u]Taegukgi: The Brotherhood of War[/u] [www.leffatykki.com], joka ei nyt sentään listoille mahdu mutta silti.