Parhaat sotaleffat?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Parhaat sotaleffat?

Anselmi

11.08.03 klo 09:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eli kysymyksiä on kaksi:

1. Mikä toiseen maailmansotaan sijoittuva leffa on kolahtanu sinuun ja miksi?

2. Mikä on mielestäsi paras sotaleffa?

JarkkoK

11.08.03 klo 10:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rukajärven tie - Täysin vertailukelpoinen hollyhuttu-filmien kanssa. Paras kotimainen elokuva yleensäkin, saatui nyt vaan olemaan sotakuva.

Pelastakaa se kirottu Ryan - Hieno spektaakkeli, jonka alkukohtaus (maihinnousu) ei paljon silottele sodan kauheuksia, vaan on helppo uskoa että noin se on paikkapaikoin ollu.

Täydennän, jos muita tulee mieleen. Olen sotafilmien fani, joten olen kyllä katsonut monta filmiä, nyt vaan ei tule mieleen kaikki...

Kustaa

11.08.03 klo 10:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Saving Private Ryan

2. Kääk ihan mahdotonta sanoa niitä on niin paljon... Kauriinmetsästäjä, Full Metal Jacket, Ilmestyskirja. Nyt!, Platoon...

Filmer

11.08.03 klo 11:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. saving private ryan....maihinnousu...jeejee

2. vaikea sanoa mikä olisi paras sotaleffa. niitä on niin paljon mutta nämä on kolahtanut: saving private ryan, full metal jacket, platoon, ilmestyskirja nyt

11.08.03 klo 12:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä joitain todella hyviä:

-Tuntematon Sotilas (1955)

-Full Metal Jacket

-Platoon

-Navaronen Tykit

-1941 (vaikka onkin enemmän komedia...)

-Isku Mogadishuun (Black Hawk Down)

Ja sellasia... huonoimmista voin mainita ainakin kotimaista tuubaa kuten uuden version tuntemattomasta sotilaasta, ja se hirveä Rukajärven tie. Kummatkin ihan hirveitä... no, jokaisella oma mielipiteensä. Muhun ei iskeny kumpikaan... Jenkkien Windtalkerskaan ei ollu erikoisen hyvä.

Juhani Sementti

11.08.03 klo 14:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Saving private Ryan (I like americans)

2. Platoon, FMJ, Tuntematon Sotilas (mustavalkoinen), Kolme kuningasta

(Ilmestyskirja on tilauksessa ja huomenna saan kaverilta lainaan Vihollinen porteilla)

JarkkoK

11.08.03 klo 14:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enemy at the gates on muuten hyvä !

Kaiser

11.08.03 klo 15:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Veteen piirretty viiva. Ryanit sun muut jäävät kauaksi tämän taideteoksen taakse... Schindlerin lista on myös upea leffa.

2. Apocalypse Now on paras. Redux-versio kolahtaa vielä enemmän kuin alkuperäinen.

11.08.03 klo 16:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oho, noi mun luettelemat ei liittyny WW2:seen, paitsi tuntematon sotilas ja navaronen tykit! No, ei aina voi voittaa.

Filmer

11.08.03 klo 16:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

hyvä kaiser kun mainitsit Schindlerin listan ja thin red linen. itse unohdin mainita. no kuitenkin kummatkin leffat ovat hyviä

Anselmi

11.08.03 klo 16:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vastaan nyt itsekin tähän...

1. Kärkitilan jakaa kolme huipputeosta: He vaelsivat auringossa, Talvisota ja Band of Brothers. Noh, viimeisin ei ihan elokuva ole, mutta silti...

2. Paras sotaleffa on kyllä Braveheart. Kaikessa isänmaallisessa hehkutuksessaan leffa on loistava. Tähän olisin kyllä mielelläni vastannu Band of Brothers, mutta kun se ei nyt ole ihan elokuva niin...

11.08.03 klo 18:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt saa hitto vie riittää!! En kestä tota Ryanin hehkutusta koska musta kyseinen leffa on ylipatrioottista korkkarihehkutusta :evil: Se haisee!!!!

No enivei, määkin oon historianharrastaja ja melkein kaikki meikäläisenki lempirainat on tässä mainittu, mut Kunnian polut on kyllä kuolematon!!!

X

11.08.03 klo 19:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

:evil: Sanokaa mitä sanotte, mutta paras sotaleffa kautta aikojen on se aito ja alkuperäinen Tuntematon sotilas!

11.08.03 klo 19:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Johnnyboy! Ei se Ryan nyt ylipatrioottinen ole... ihan hyvä sotapätkä, mutta vähän ärsyttää kyllä muakin toi hehkutus. Alku oli hyvä, ja kyllä koko leffan pariinkin otteeseen katsoo, mutta aika yliarvostettu se loppujenlopuksi oli... Kunnian Polut on kyllä hyvä.

Jarski

12.08.03 klo 10:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eilen illalla tuli katsotuksi ties monettako kertaa Sukellusvene U-96. Ensimmäistä kertaa dvd:ltä tosin ja pitkänä Director's cut-versiona.

Sanoisin, että U-96 on paras toiseen maailmansotaan liittyvä elokuva.

Viljami

12.08.03 klo 21:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Veteen piirretty viiva
2. Kakkostilalle on tunkua. When the Trumpets Fade (suomenkielinen nimi on kadonnut solukosta) noiden jo mainittujen lisäksi on jautaa.

13.08.03 klo 13:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katoin justiinsa ton Platoonin DVD:ltä ties guinga monannan kerran ja täytyy kyllä myöntää että loistava pätkä!!!!! Oikein hävettää kun ei muistanu sitä ennen mainita :oops: Adagio from Strings ruppiaa itkettään kahen rainan, tämän ja The Elephant Manin yhteistyön tuloksena. Oliver Stonen rainat jyrää muutenki 8)

Juhani Sementti

13.08.03 klo 16:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy howdy! Enemy at the gates. Mahtava kokemus. Eräs parhaista. Haastaa todellakin Ryanin pelastajat, mutta eräät asiat ovat ihan tyhmiä. Venäläiset puhuu brittein aksentilla. Saksalainen majuri ja 12-venäläinen pystyi keskustelemaan.

Ryanissa edes saksalaiset puhui saksaa ja ranskalaiset ranskaa, paitsi... Fuck Hitler!

Jantteri

13.08.03 klo 22:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

1.Tuntematon sotilas (klassikko)
2.Talvisota (leffassa on hieno fiilis)
3.Rautaristi (miksei tätä Peckinpahin mestariteosta mainittu, no nyt on)
(Hieno sotaleffa kaikinpuolin, Peckinpahin ohjaus on huippuluokkaa, normaalista tusinaleffoista poiketen hieno käsis ja leffalla on ihan oikeasti sanoma!)
4.U-96, Das Boot (alusta loppuun jännittävä elokuva mikä pitää otteessaan)
5.Schindlerin lista (Hieno leffa sodan järjettömyydestä ja toivosta)
6.Platoon (loistavat näyttelijät ja ohjaus tekee leffasta näkemisen arvoisen)
7.Full Metal Jacket (Kubrickin ohjaus tekee leffasta miltei täydellisen)
8.Stalingrad (Osittain kuvattu suomen lapissa! Hieno kokemus)
...

Näitä riittää. Muita mainitoja mm. saving private Ryanille realismista ja Ilmestyskirja nyt leffalle erilaisuudesta.

14.08.03 klo 10:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mää en digannu Stalingradii, en tiiä miks mut ehkä se tyyli oli liian saarnaavaa. :?