Aliarvostetut leffat

01.09.10 klo 19:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

scream on ali-arvostettu

Maximus

04.03.12 klo 20:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli tuossa taas katseltua telkusta TV5:lta tullutta Hook - kapteeni Koukkua. Kyseessähän on siis yksin lapsuuteni suosikkileffoista ja aivan mahtava nostalgia fiilis nousikin ilmaan. Pidän edelleen elokuvan "sanomaa" erittäin tärkeänä. Päätin katsastaa IMDB:stä leffan arvosanaa, jolloin leuat loksahtivat paikoiltaan. 6.3/10. Kyseessä on mielestäni hyvin onnistunut seikkailu, joka ainakin meikäläisen saa herkistymään. Etenkin kohtaus, jossa Peter Pan oppii lentämään uudestaan on jotenkin emotionaalisesti käsittämättömän huikea kohtaus itselleni.

Joten kun nyt puhutaan aliarvostetuimmista elokuvista, niin vaikka tämä saattoikin menestyä Box Officessa, olen todella pettynyt sen yleiseen arvosanaa. Eihän sillä sinänsä ole merkitystä, pääasia että itse pitää, mutta jokatapauksessa ihmettelen noinkin pientä keskiarvoa.

Tämä elokuva muutenkin muistuttaa minua aina siitä, miksi loppujen lopuksi katson elokuvia ja miksi pidän niin paljon hieman satumaisemmista elokuvista ja huikeista seikkailuista. Ne ovat pakoteitä harmaalta arjelta. Kun istahtaa siihen sohvalle katselemaan elokuvaa ja mikäli elokuva onnistuu lumoamaan katseesi ja tekemään sinusta pienen pojan seikkailemassa täysin erilaisessa todellisuudessa, on se merkki että kyseessä on mahtava elokuva. Ja mm. Hook pystyy tähän.

Masu

13.06.12 klo 13:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tähtien Sota -fanit inhoavat Prequel-trilogiaa ja niin inhoan minäkin, mielestäni kaikessa kokonaisuudessaan se oli ajanhukkaa eikä tuonut muuta sisältöä universumiin kuin lisää kauppatavaraa sekä George Lucasille rikkaat eläkevuodet kullatussa talossaan. Mutta tästä trilogiasta yhden elokuvan takana seison, ja se on Star Wars Episodi III - Sithin Kosto. Kaksi ensimmäistä osaa olivat melko mitäänsanomattomia, mutta kolmannessa osassa George Lucas sai täyskaadon sekä touchdownin. Leffa on huumaava kokonaisuus värejä, toimintaa sekä tunteita. Loppu tyydytti varmasti niitä, jotka olivat nähneet alkuperäisen SW-trilogian, mutta olivatko viimeiset 15 minuuttia leffasta 16 vuoden odotuksen arvoisia vanhemmille faneille? Epäilen, mutta nuorelle katsojalle verraten itseeni ja siihen aikaan suurelle SW-fanille, katselukokemus valkokankaalla oli unohtumaton. Suosittelen käymään katsomassa elokuvan uudelleen 3D:nä leffateattereissa sitten vuonna 2014.

Petux

15.06.12 klo 19:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Topicin nähtyäni kävin miettimään tämän kategorian kirjavaa listaa ja pari sieltä kyllä nousi itselleni selvästi mieleen. Toinen näistä on The Insider - sisäpiirissä, Russell Growe tekee tässä mielestäni yhden uransa hienoimmista töistä. Oikeamielisen totuuden julkisuuteen haluavan tutkijan mielenjärkkyminen stressin johdosta on kyllä jotain todella hienoa katseltavaa. Al Pacino taas tätä auttava reportterina on samaa kun aina, mahtavaa katsottavaa.

Toisena mieleen tulee JFK - avoin tapaus, jossa on todella mahtavaa tekijä ryhmä ja ohjaaja todella paikallaan. Kevin Costner on oiva valinta tähän pätkään ja mies todistaa osaavansa näytellä, myös muut erittäin nimikäs sivuosa näyttelijöiden kasti yllätti ja kaikki hoitivat hommat niinkuin ammattilaisten pitää. Tätä elokuvaa katsellessani en ajatellut yhtään pituutta ja katsoin sen vasta pätkän loputtua ja hämmästyin tätä... 206min! Kyseessä oli siis director's cut versio.

cille5

27.06.12 klo 21:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elokuva joka paranee joka katselu kerralla ja kriitikot haukkuu.

Storm of the Century (Stephen Kingin romaaniin perustuva elokuva)

Elokuva josta minä ja vaimoni pidämme älyttömästi. Olemme katsoneet elokuvan varmaan 10 kertaa, vaikka elokuva kestää yli neljä tuntia. SUOSITTELEN

Maximus

30.06.12 klo 18:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaihteeksi hieman älykkäämpää kauhuilua.

The Innkeepers tuli katsottua eilen tyttöystävän kanssa ja täytyy kyllä sanoa, että arvosanojen perusteella (imdb & leffatykki) kyseessä on yksi aliarvostetuimpia elokuvia mitä olen hetkeen nähnyt. Rottentomatoesin kriitikot ovat sentään ymmärtäneet leffan älykkyyden, eivätkä lytänneet sitä kuin kaikki massakatsojat. Elokuva sisältää loppujen lopuksi melko paljon tutkittavaa ja hyvin älykkäitäkin vetoja. Kyseessä ei siis ole mikään aivot narikkaan säikyttely kauhu, vaan aivot on pidettävä hereillä ja mahdollisimman virkeenä.

Kuten ohjaaja kertoo kommenteissaan, kaikki vastaukset löytyvät kyllä elokuvasta. Joten jos elokuva tuntuu siltä, että siinä ei selitetä asioita tarpeaksi, et ole vain katsonut tarpeaksi tarkasti. Muutenkin elokuvan hahmoihin keskitytään mielestäni oikein paljon, ja ovat he sopivan inhimillisiä ollakseen uskottavia. Joten katsoja tulee luultavasti välittämään heistä. Elokuva on muutenkin tunnelmaltaan melko intensiivinen ja täten pelottavan jännittävä. Pylly pysyy tuolissa.

Ja tässä vielä sanainen lopetuksesta:

Spoileri: näytä

Kyseinen elokuva on kuin palapeli, jonka palaset loksahtelevat paikoilleen kun jaksaa vain ajatella. Suosittelisin etenkin hardcore kauhufaneille, jotka nauttivat muustakin kuin gorepornosta.

J.Lipponen

05.07.12 klo 19:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensimmäisenä tulee mieleen Renny Harlinin surullisen kuuluisa Kurkunleikkaajien saari. En ymmärrä mikä tässä muka mättää. Ovatko muutkaan vastaavat meriseikkailu pätkät tämän kummempia. Itse ainakin tykkään tämän filmin reteästä tunnelmasta ja vauhdikkaasta menosta.

Niin ja sitten nämä pienellä budjetilla ja amatööri näyttelijöillä(kotimaassaan supertähtiä) tehdyt Hongkong toiminta elokuvat. Eivätkö kelpaa koska eivät ole amerikkalaisia.

J.Lipponen

05.07.12 klo 19:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

05.07.12 klo 19:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kelpaavat varmasti sellaisille, jotka harrastavat elokuvaa syvemmin, tai heitä kiinnostaa honkkarileffat. Tavallinen tallaaja joka ei harrasta elokuvia kummemmin huomaa vain hollywood tuotokset.

Freddy

17.11.12 klo 02:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielestäni Death Proof on aliarvostettu tekele.. Kyseessähän QT: n parhaimmistoon kuuluva leffa.

WillFilm2001

27.08.13 klo 19:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kurkunleikkajien saari, Hook.....

Dekkari

31.07.15 klo 13:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielestäni ATM (2012) on varsin aliarvostettu. Mielestäni se on kuitenkin varsin hyvä trilleri ja ainakin jännittävä.

the grandi-ma

31.07.15 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minusta juuri katsomani Merirosvoradio on hieman aliarvostettu. Vaikka Iso-Britaniassa ihan hyvin menestyikin,jenkit ei tietysti tajunnut ja valittivat kestoa. Nopeastihan se kaksituntinen meni. Kyllä tuota pidempiäkin elokuvia arvostetaan (esim. kröh,kröh...TITANIC!)

EDIT: On näitä tietysti tonnettain muttei juuri nyt muistu valitettavasti mieleen. Kirjoitan jahka mieleeni tulee lisää

31.07.15 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

the grandi-ma kirjoitti:

Minusta juuri katsomani Merirosvoradio on hieman aliarvostettu.

Se todellakin on aliarvostettu elokuva!

Waterworld on kans yks. Floppas ihan hulluna, vaikka on ihan viihdyttävä hömppäelokuva. Vähän samallalailla kun Harlinin surullisenkuuluisa Kurkunleikkaajien saari.

William Wernus Film

23.08.15 klo 11:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

On hankala sanoa mikä on aliarvostteu tai yliarvostettu.

Onko kriteerinä

massayleisö, pystit, aikansa kriitikot, imdb:n tai tykin arvosana vain joku muu.

Jos miettii vaikka aikansa kriitikoita, niin silloin voi sanoa esim. näiden olevan aliarvostettuja...

2001: Avaruusseikkailu
Hohto
Hyvät, pahat ja ruamt
Avain pakoon
Citizen Kane
Psyko

vaikka nykypäivänä nämä ovat hyvin arvostettuja tekeleitä...

MADCAP92

23.08.15 klo 12:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

No onhan niitä. Saisin vaikka kuinka pitkän listan tehtyä leffoista, jotka ainakin omasta mielestäni ovat aliarvostettuja. Jos otetaan ne mitä nyt heti ensimmäisenä tulee mieleen niin ainakin sarjamurhaaja-trilleri Jennifer 8 on todella aliarvostettu. Sitten ainakin Prometheus, Honk Kong Knights, The Good The Bad The Weird, The Cable Guy, Stake Land,The New Kids ja del Toron Mimic ovat rikollisen aliarvostettuja.

JVDS

28.08.15 klo 22:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki mistä minä pidän ovat aliarvostettuja ja kaikki mistä en pidä ovat yliarvostettuja. Eikö se näin yleensä mene? :D Eli vastaukseni tähän on Harry Potterit. Harvemmin kuulee näitä missään kehuttavan mutta Gladiaattorin ohella mikään muu leffa ei ole vienyt minua yhtä hyvin mukaansa kuin nämä.

afterman

06.12.16 klo 01:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Freddy Vs Jason aivan mahtava leffa mun mielestä

Dekkari

03.08.17 klo 15:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielestäni suomalaiset draamaelokuvat ovat ainakin leffatykissä melko alhaalle arvioituja. Itse ainakin pidän suomalaisista draamaelokuvista hyvin paljon. Ymmärrän kyllä etteivät kaikki niistä pidä esim. melankoolisuuden takia, mutta itselleni se on ehkä yksi syy, miksi pidän niistä.

Pystyn jotenkin myös ymmärtämään suomalaista draamaa ja siihen on jotenkin helpompi samaistua, kuin vaikka ulkomailta tulleeseen draamaelokuvaan.

Omasta mielestäni esim. Veljekset (2011) oli erittäin onnistunut elokuva.