Elokuvien ikärajoitukset

30.07.05 klo 12:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tolppanen kirjoitti:
Jope Pitkäviha kirjoitti:

Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä:
Toiset saavat traumoja Matrix reloaded:in tapaisista leffoista, toiset katsovat helposti Kill Billiä 12-vuotiaina.

Tuo oli loistava kommentti...

Nojaa. Ja no offense, mutta mieti nyt sinäkin vähän mitä kirjoitat. "Onhan se hyvä saada valistusta jo nuorena, eikä sitten 18-vuotiaana kun ei ole katsonut yhtään K18-leffoja ja on kasvanut tynnyrissä..." Häh? Mitä? Commandostako saat hyviä vinkkejä esimerkiksi armeijaan? Tai realistisen kuvan seksistä elokuvista? Mitä valistusta oikeastaan tarkoitit? Ja ikärajat ylidramatisoitua hömpötystä? Ööö... ei. Toki ne välillä saattavat alle kahdeksantoistavuotiasta (kuten esim. minua) turhauttaa, eikä tämän seuraavan totuuden lausuminen vähennä yhtään epäluottamustani VET:tä kohtaan, mutta kyllä ne ikärajat ovat tärkeitä. Itse sain skidistä lähtien katsoa valikoidusti K16 leffoja jne. mutta en kaikkia. Ja tästä olen erittäin tyytyväinen. En koskaan saanut traumoja mistään (ensimmäistä kertaa varmaan Syvästä joesta, olisinkohan ollut jo 14 , en uskaltanut mennä metsään vähään aikaan :D ), mutta on monia elokuvia, joita minun ei välttämättä olisi PITÄNYT katsoa pienempänä, kuten esim. Kauriinmetsästäjä. Taisin olla kolmentoista sen ensimmäistä kertaa katsoessani, enkä todellakaan ymmärtänyt kyseistä elokuvaa. En juuri pitänyt siitä, ja tykitinkin aikanaan muistikuvien perusteella, mitä ei olisi pitänyt tehdä. Filmi aukeni minulle kunnolla vasta muutaman vuoden jälkeen ensimmäisestä kerrasta.

Ja tunnen itseni ikäisiä ja vähän vanhempia ihmisiä, jotka katsoivat niitä K18-leffoja liian pieninä, ja joiden ei niitä pitäisi vieläkään katsoa. Ihmisiä, jotka oikeasti luulevat, että lentokoneen voi ampua alas pistoolilla, tai että kivääriammunta on yhtä helppoa kuin miltä se näyttää, tai että ihminen pystyy ihan hyvin nilkkaamaan ilman suurempia vaikeuksia luoti sääressään, tai että kiikarikiväärillä ei voi ampua ohi, tai että poliisi tai yksityisetsivä(!) voi avata tulen täpötäydessä ostoskeskuksessa ampuakseen kidnappauksesta epäillyn ja selvitä siitä ilman tutkimuksia tai syytteitä, jne. Ja se on jo vaarallista.

Vanhempien vastuu on silti se tärkein. En nyt puhu juuri sinusta tai kenestäkään muustakaan Tykkiläisestä, vaan ihan kaikista yleisesti, kun sanon, että jos oma lapsi ei ole valmis, ja voisi ottaa vaikutteita tai järkyttyä vaikkapa perhana Predator 2:sta, niin sitten vanhempien täytyy kieltää sen katselu. Jotkut ovat valmiita katselemaan ns. kiellettyjä elokuvia nuorempina, jotkut eivät. Niin se vain on. Itse en vieläkään haluaisi katsoa kaikkia noita aasialaisia, hmm, "taidepätkiä", joita Filmer revikoi, saisin oletettavasti vain huonon olon, vaikka vielä yksikään länsimainen elokuva ei meikäläistä ole niin pahasti onnistunut järkyttämään. Ja vaikka harvoja ja tarkkaan valittuja elokuvia voikin käyttää valistamiseen, niin yleisesti niitä ei ole siihen tarkoitukseen luotu!

30.07.05 klo 12:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tähän aiheeseen sopii taas mottoni: "Kaikki on tapauskohtaista." Eli riippuu täysin yksilöstä. Itse katselin 7 vuotiaana predatoria ja elm streetejä eikä minusta ole tullut hullua. Ainakaan vielä. Tietysti normi on, että parempi etteivät liian nuoret katso mitään niiltä kiellettyjä elokuvia. Ei siitä todellakaan ole haittaa jos ei 10-vuotiaana tiedä miltä näyttää kun katkaistaan pää moottorisahalla.

Tolppanen

30.07.05 klo 13:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

IdigN1 kirjoitti:

Itse katselin 7 vuotiaana predatoria ja elm streetejä eikä minusta ole tullut hullua...

Eli sinä olet aloittanut katselun jo minuakin 2 vuotta aikaisemmin. Mutta kuten sanottua, meitä on niin moneksi. Me jotkut voimme katsoa K-18 pätkiä saamatta minkäänlaisia vaikutteita, traumoja tai painajaisia ja joku taas ei uskalla katsoa Elm Streetiä parikymppisenäkään. Juuri kyseisen teinikauhupläjäyksen näin muuten ensi kertaa 11-vuotiaana. Se tuntui silloin aivan mahtavalta, eikä huono ole vieläkään. Taisin sijoittaa kyseisen pätkän top 20-listan 9. sijalle. Ja jotain elokuvamaustani kertoo, jos käytte tsekkaamassa koko kyseisen 20 listan. Taisi olla legendaarinen Hohto 1. sijalla ja löytyi sieltä myös Psykoa, Halloweenia ja sen sellaisia. Ja Hohdosta puheenollen Stephen King on mahtava kirjailija. Olen lukenut hänen teoksiaan jo yli viisi vuotta, ja ottakaa huomioon: sanoin olevani alaikäinen. Kingin elokuvia vain ei hirveästi ole tullut tsiigailtua, Hohto, Salainen Ikkkuna ja Uinu uinu lemmikkini on tullut ainakin nähtyä. Joten sanotaanko, että ymmärrän miksi ikärajoja asetetaan, mutta minulle niistä on koitunut vain harmia.

Jope Pitkäviha

02.08.05 klo 11:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Editoitu pois. Kirjoittaja häpeää.

tähti kriitikko

30.01.06 klo 17:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katoin commandon eka kerran 7 vuotiaana eikä oo jääny traumoja.
katoin ekat K-15 leffat 3 vuotiaana isän kanssa, siitä lähtien on tullu katottua elokuvia.

Poirotti

30.01.06 klo 17:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pappani näytti minulle kun olin 7-vuotias Tales from the Darkside: The Movien. Ja täytyy sanoa että pelotti niin perkeleesti. Toisessa tarinassa oli joku tappajakissa ja pelkäsin jonkin aikaa mustia kissoja melkolailla.

tähti kriitikko

30.01.06 klo 18:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainoa elokuva jonka jälkeen en uskaltanut katsoa vähään aikaan sängyn alle oli tiedän mitä teit viime kesänä. taisin kattoo sen 5 vuotiaana, mutta muista leffoista ei oo sen kummempaa tullu nyt kyseinen elokuva ei edes pelota no se oli sillo.

minna

30.01.06 klo 22:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen aika tiukasti noudattanut ikärajoituksia ihan oman mielenterveyteni kannalta. Olen sen verran herkkä, että traumoja tulee helposti. :) 16-vuotiaana uskalsin jo sentään katsella joitain K18-merkittyjä. Kerrottakoon nyt, etten ole koskaan katsonut Rockyja ja Ramboja kunnolla eli alusta loppuun, koska ne ovat tulleet tv:stä ollessani aika nuori. Näin tosin pätkän ensimäisestä Rambosta viisivuotiaana ja jo silloin päässäni napsahti ja olen ollut Stallone-fani siitä lähtien. :)

Äitinä pitäisin ehdottomasti huolta siitä, että muksujen ei tule katsottua liian väkivaltaisia, pelottavia tai eroottisia elokuvia. Laittaisin isin katsomaan leffan ensin ja sitten päättämään, onko leffa sopiva lapselle. :wink:

31.01.06 klo 09:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse näin ensimmäisen Predator leffan ekan kerran 10-vuotiaana ja heti samana kesänä Bad Tasten. Eipä niistä ole näin 15 vuoden jälkeenkään huomannut olleen mitään ihmeempiä vaikutuksia. :D Toisaalta, kyllä sitä on vielä nykyäänkin miettinyt ja ihmetellyt, että mikä hitto siinä oli, että oli pakko kattoa näitä silloisia K-16 leffoja? Kai se oli se jännitys siitä, että voisi jäädä kiinni ja saada vähän satikutia :lol:

Itsellä on herättänyt ihmetystä nuo nykyiset elokuvien ikärajat, kuten Taru sormusten herrasta ja Harry Potterit. Itse en olisi kyllä todennäköisesti vienyt 9-vuotiasta katsomaan yhtäkään Tarua tai uusinta Harry Potteria. Asiasta olisi ainakin täytynyt keskustella pitkään ja hartaasti. Ihmettelenkin siksi, miksi Suomessa ei ole K-13 -ikärajaa? Se olisi ollut juurikin hyvä Taruille ja Harrylle. Tottakai, lapsissa on eroja jo 9-vuotiaana. Jotkut ovat tarpeeksi kypsiä käsittelemään tietyt asiat paremmin kuin toiset, mutta kyllä esimerkiksi Tarun Nazgulit olivat mielestäni hieman liian pelottavia, puhumattakaan Lukittaresta. Meinasivat ne olla meikäläisellekki liian pelottavia :shock: !

Ville

31.01.06 klo 13:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

K-13 ikäraja olisi kyllä todella hyvä olla olemassa. Nyt on todella paljon K-11 leffoja, joiden nykyinen ikäraja on liian alhainen, mutta K-15 liian korkea. Kyllä tuota 13-ikärajaa tarvitaan.

Filmer

12.02.06 klo 14:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyinen ikärajasysteemi on ihan paska. Näin se kuuluisi mennä: suunnilleen joka toisella Hollywoodpaskalle pitäisi antaa k18-leima, koska ne pilaavat viimeisetkin ajattelunrippeet. Sitten taas Miiken, Parkin, Kitanon jne tyyliset elokuvat pitäisi olla s-leimalla varustettuja, että kaikki pääsisivät näkemään millaista mestariteos voi olla.
Tehoste-elokuvat pitäisi automaattisesti olla k-18, esim Spielbergin kauhea War of the Worlds (toisella katselukerralla oli sellaista jöötipaskaa)

12.02.06 klo 14:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Filmer kirjoitti:

Mielenkiintoinen ajatus, että jätetään esim se näyttämättä kun kaveri kusee toisen lasiin tai tissi vilahtaa, mutta näytetään se kun aikuinen mies änkee itsensä naisen rööristä,ammutaan aivot pihalle tai lyödään syömäpuikot toisen sieraimista sisään. Mielenkiintoinen näkemys. Mielestäni tässä haisee vain ylimmilleen patoutunut jenkkileffaviha.

ji

12.02.06 klo 17:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

IdigN1 kirjoitti:

Mielestäni tässä haisee vain ylimmilleen patoutunut jenkkileffaviha.

Filmer on tunnetusti forumin kovin jenkkileffavihaaja.

Vänski

12.02.06 klo 22:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ne jotka ovat nähneet South Park elokuvan, muistavat siitä Kylen äidin, Sheilan oivana esimerkkinä kukkahattutädistä :D . Minulla jäi mieleen kyseisen ämmän lause:"Väkivalta on sallittua, kunhan ei vain kiroilla.". Tuohon minä vastasin elokuvan aikana:"Ei jumalauta mitä peliä...". Sheilan lause on totta, nimittäin katsokaapas imdb:stä vaikka jotain elokuvia, jota olette itse nähneet ja ikärajoitus on täällä suomessa K-11 ja siinä on yli 2 tai 3 kirosanaa, niin se on heti oitis R. Minä kun katsoin "ei mitään menetettävää"(Nothing to loose) elokuvan ikärajoituksen, joka oli suomessa K-12, niin heti R. Tässä niiden surkea perustelu:"Rated R for pervasive language, and some sexuality and violence". Voitte vaikka itse tarkistaa. Siitä Scarface jutusta, kun itse omistan sen DVD:llä Special Editionina, jossa Brian De Palma(ohjaaja) kertoo että miksi elokuva sai 3 kertaa X ennenkuin se näytettiin leffoissa. Ekalla kerralla X tuli väkivallasta, jotenka väkivalta kohtaukset silvuttiin. Tokalla kerralla X tuli liiasta kiroilusta. Kirosanat vaihdettiin näihin: "Änge pääsi perseeseesi"="Änge pääsi pönttöösi","Tämä kaupunki on kuin iso vittu, joka odottaa että joku nai sitä"="Tämä kaupunki on kuin iso kana, joka odottaa että joku kynii sen." Naurettavaa, eikö? Kolmannella kerralla X tuli siitä kun disko kohtauksessa jossa pelle sai liian monta 9millin luotia vatsaansa. Tästä Palma suuttui MPAA:lle ja haastoi tämän oikeuteen ja voitti oikeusjutun ja sai julkaista alkuperäisen leikkaamattoman version. MPAA väittää tänä päivänä, että Palma itse julkaisi Scarfacen salaa leikkaamattomana. Kumpaa uskotte? De Palmaa vai MPAA:ta? Sori jos tää juttu on kerrottu :( . Tosiaan MPAA:n ikäraja toiminta on naurettava.

12.02.06 klo 22:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Huh huh, enpäs ollu kuullu tuosta Scarface -jutusta aiemmin. Melko paksua! Jenkeissä kyllä tuo kaksinaismoralismi kukoistaa. Leffoissa ei saa kiroilla tai näyttää paljasta pintaa, mutta MTV:llä pyörii pehmopornoa pitkin päivää ja illalla sitten jo kiroillaan (jou-jou-räp biisit). Suomessa on sentään jotain järkeä ikärajoissa, vaikkakin tuo monien toivoma K-11 vielä puuttuu. Se kun saataisiin ajettua läpi, niin ikärajat olisi just hyvät.

ji

12.02.06 klo 22:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olihan tuosta puhetta jossain topicissa, ellei jopa tässä. Heh. Mutta tosi juttu, että ikärajoja määräilee kukkahattutädit, ketkä eivät ymmärrä maailmanmenosta yhtään mitään.

Vänski

12.02.06 klo 23:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sitten noissa tv/tosi tv sarjoissa, otetaampa esimerkiksi survivor, jossa kirosanat pistetään *piip äänellä tulemaan. Kerran hajosin yhdessä vaiheessa , jossa jannulla tuli "rekkamiehen hymy" ja sen äijän perse sensuroitiin :o . Tässä vaiheessa mieleeni juolahti: Kyllä ameriikassa on sitten ihme porukkaa, kun jonkun jannun perse pitää sensuroida tv:ssä, koska kukkikset luulee, että lapset saa painajaisia perseen näkemisestä :D . Ajatella, että blues brotherskin on R usassa, siis ei hyvä luoja :? . Pulp Fictionin alkuperäinen ikäraja on muuten NC-17. Voimme vain kiittää luojaa, että enää samanlaista paskaa video lakia täällä suomessa ei enää ole. Minun mielestä sen on oikein että suomessa painotetaan ikärajalla enemmän väkivaltaan, kuin seksiin ja kiroilluun. Jos ameriikassa tehtäisiin samanlailla, niin sielläpä saattaisi myös kaiken maailman tapot ja murhat vähentyä :D . Tulipa tuossa mieleen, että se riippuu todellakin henkilöstä, että minkälaisia leffoja kestää katsoa. Itse katsoin Robocopin(leikkaamattoman) joskus 7v ja sen käden irti ampuaminen haulikolla ja pään läsähtäminen tuulilasiin olivat ainoat kohtaukset, jotka puistatti minua, kun taas Indiana Jones ja Tuomiontemppelissä en uskaltanut katsoa sitä kohtaa, jossa otettiin sen häiskän sydän irti :lol: . Puppet, taisit tarkoittaa varmaan K-13 ikärajaa :D ?

13.02.06 klo 10:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vänski kirjoitti:

Puppet, taisit tarkoittaa varmaan K-13 ikärajaa :D ?

Heh, niinpä tarkoitin :) Sen siitä saa kun väsyneenä kirjoittelee foorumille, tulee puhuttua kaikkea puuta ja heinää :D

Seba91

13.02.06 klo 19:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

No ikärajat on ihan..
Mielestäni k15 leffoja saa katsoa yli 10v ja k18 leffoja saa katsoa ?? No riippuu henkilöstä... No kuitenkin itsellä n 40leffaa ja kasi niistä k11 ja loput k15
ja kiitän onnea että äiti on alkanut ymmärtää että voin pelata/katsoa k15 tuotteita, muuten minulla olisi ehkä 5 leffaa...

minna

13.02.06 klo 22:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotain järkeä pitäisi kyllä saada tuohon ikärajoitushommaan, koska sitä ei voi aina edes käsittää, mistä hyvästä rajoitus lätkäistään tai - harvemmissa tapauksissa - ei lätkäistä. Elokuvien leikkaaminen on törkeintä, koska elokuva kärsii. K18-merkinnän pitäisi sentään riittää. Jokaisella on kuitenkin mahdollisuus olla katsomatta elokuvaa. Brian DePalman Scarfacessa ei ole mitään, mikä menettäisi yöunet alle 18-vuotiaaltakaan. Moottorisahakohtaus on tosin ainakin ensimmäisellä katselukerralla hirveä, mutta ei siinäkään näytetä mitään. Se on sitä elokuvataidetta, kun katsoja kauhistelee jotain, mitä ei edes näe! Pacino vetää tuon kohdan uskomattomalla otteella. Jope-efekti tuli kehiin (kun rakastaa jotain leffaa, hehkuttaa sitä koko ajan). :wink: Joka tapauksessa, ikärajoituksia pitäisi suunnitella psykologien, kunnollisten sellaisten, vuosia kouluja käyneiden ja kokemusta omaavien psykologien, jotka tajuavat jostain itsekin ja oikeasti.