Elokuvien ikärajoitukset

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Elokuvien ikärajoitukset

Jope Pitkäviha

17.06.05 klo 17:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä:
Toiset saavat traumoja Matrix reloaded:in tapaisista leffoista, toiset katsovat helposti Kill Billiä 12-vuotiaina.

micco

17.06.05 klo 19:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän ne ikärajat ihan hyödyllisiä on. Ite en sais kahtua mitään k-18 leffoja, en ainakaan usko että saisin (en ole koskaan kysynyt). Oon huomannu semmosen jutun että maikkari pistää suurimman osan k-18 leffoista k-15 merkin alle. Mielestäni aasiassa on kummallinen ikärajojen merkintätapa (III,IIB jne). Pystyskö joku selvittään mulle tuon aasian ikärajasydeemin ku oon jo melko kauvon ihmetelly sitä.

Nosoki

17.06.05 klo 22:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

micco kirjoitti:

micco

19.06.05 klo 11:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juu nyt selvisi tuokin asia.

30.06.05 klo 20:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

30.06.05 klo 20:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mara kirjoitti:

G = General audiences. All ages admitted
PG = Parental guidance suggested. Some material may not be suitable for children
NC-17 = No children under 17 admitted

Kiitos!

Ville

30.06.05 klo 21:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

R = Restricted. Children under 17 require accompanying parent or adult guardian

Tuo on kyllä hämmästyttänyt minua jo jonkin aikaa. Onko tuossa ollenkaan alarajaa, jolloin ei voi katsoa leffaa edes vanhempien kanssa.

Scarface

30.06.05 klo 22:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ikärajoista sen verrna, että k-13 olisi paikallaan. Esim Hitchcockin "Epäilyksen varjo" on minusta liian löysä k-15 leffaksi ja olisi silti hieman liikaa k-11 leffana. Siksi tuo k-13 on hyvä.

Sama pätee pariin muuhunkin Hitchcockiin.

30.06.05 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

Sama pätee pariin muuhunkin Hitchcockiin.

Olen täysin samaa mieltä! Mielestäni sen pitäisi olla S, k-7, -11, -13, -15 ja -18... Olen miettinyt, että pitäisikö olla vielä 9? En usko...

01.07.05 klo 12:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville kirjoitti:

R = Restricted. Children under 17 require accompanying parent or adult guardian

Ks. NC-17. Silloin alle 17-vuotias ei voi katsoa leffaa oli mukana äippä, isi tai kuka muu tahansa.

Arviomies

01.07.05 klo 13:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eikös NC-17 otettu käyttöön vuonna 1990, kun Philip Kaufmanin eroottiselle taide-elokuvalle Henry & June ei haluttu antaa X-leimaa??
Joka tapauksessa nykypäivän ikärajapolitiikka on ihan toimiva mutta K-13 olisi kyllä passeli. K-11 heitellään Fantastic Four ja Batman Begins -kaltaisten leffojen kylkeen, joista ainakin jälkimmäinen vaatisi K-13 leiman. Sen verta karmivia Linnunpelättimen metkut ovat!

-Tinke-

18.07.05 klo 19:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielestäni taas ikärajoituksia on aivan liikaa, kolme porrasta riittäisi aivan hyvin. K7 (ala-aste ikäisille), K14 (yläaste ikäisille), K18 (täysi-ikäiset).
Taitaa kyllä olla aika turha edes pohtia ikärajoitus kysymyksiä, kun harva niitä edes noudattaa, enemmänkin nuorempana innostui, kun huomasi elokuvan olevan K-18 eikä olisi saanut katsoa sitä.

Cadillac

23.07.05 klo 14:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Käykääs poijaat Imdb:ssä kattomassa ikärajoista, Scarface meinas saada X-rajotuksen jenkeissä ja ku niitä X:n saaneita rainoja tsiigaa siellä niin siellä on tollaset 98% harcore-pornografiaa :D ja siellä kaikkien joukossa Scarface!?! Aika kurkoo... :wink:

Mitä se X luokitus tarkoittaa?
Mutta vielä itse aiheeseen. Minusta on äärimmäisen tyhmää, että näissä vanhoissa Bondeissa on K-15 luokitus DVD:n takana. Ne vanhat Bondit on niin kesyjä, että eikö K-7 olisi riittänyt :?:
Samoin myös ihmettelen millä perusteella Kubrickin Lolita on saanut K-15 luokituksen.

23.07.05 klo 19:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä se X luokitus tarkoittaa?

Sitä, että sen takana on 99% varmuudella pokea. Ilmeisesti jenkkien keino suojella nuorisoa. :roll:

23.07.05 klo 23:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä se X luokitus tarkoittaa?

X-elokuvissa ei todellakaan tarvinnut olla pornoa jotta tuon ikärajoituksen sai. Mistä te noin luulette?

24.07.05 klo 10:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä se X luokitus tarkoittaa?

Imdb:ssä on X-luokiteltuna aikamoinen jöötti juuri pornoa, mutta jos se ei ole nimenomaan näille omistettu luokittelu niin olisiko kyseessä jokin erikoisluokittelu jonne tungetaan kaikki Cannibal Holocaustit ymv.?

Deft

24.07.05 klo 12:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhani Sementti kirjoitti:

X=NC-17. X-luokitusta käytettiin joskus vuosia sitten.

24.07.05 klo 13:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä se X luokitus tarkoittaa?

No jos joku haluaa, voin tehdä pientä listaa missä on aikoinaan X-ikärajoituksen saaneita leffoja, eivätkä todellakaan sisällä pornoa.

Tolppanen

30.07.05 klo 11:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jope Pitkäviha kirjoitti:

Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä:

Tuo oli loistava kommentti. Minä kuulun ehdottomasti tuohon jälkimmäiseen porukkaan. Olen vielä alaikäinen, ja jos minulta kysytään nyt ikärajoista vastaan empimättä, että aika ylidramatisoitua. En ole oikein voinut käsittää niitä, joihin leffat todella vaikuttavat. Pelkkää keksittyä tarinaa, eli fiktiota. Ja sitä paitsi on hyvä saada aikaisin valistusta, eikä sitten 18-vuotiaana, kun ei ole katsonut yhtään K-18 pätkää ja kasvanut tynnyrissä. Toki jos tultaisiin kysymään 15 vuoden päästä ja mulla olis omia lapsia.... Noh, ainakin nyt antaisin katsoa aivan mitä vain. Koska olen itse saanut katsoa aivan mitä vain. Ja tosi nuorena. Ensimmäinen K-18 kauhuleffa tuli vahdattua, juuri kun olin yhdeksän täyttänyt. Ja sitä ennen oli jo K-15 pätkät tulleet tutuiksi. Nyt on tullut laajennettua näköalaa aika lailla. 10-vuotiaana katselin vain kauhuleffoja, ja olin sitä mieltä, että jos ei lukenut K-15 tai 18 ei kannattanut katsoa. Nykyään kaikki menee kaomediasta draamaan. Leffateatterissa ei oo koskaan tullut ongelmia, koska oon käyny kattoo vaan sallittuja ja K-15 pätkiä. Ja näytän parivuotta vanhemmalta, kuin mitä olen. Mutta kerran tuli nolo tilanne kupan kassalla 13-vuotiaana. Olin ostamassa Apinoiden planeetta poksia, joka on K-18. En tietenkään katsonut ikärajaa, koska en ikinä katso niitä. Ja onneksi oli äiskä samaan aikaan kassalla. Se myyjä kysyi, että onko mulla vanhempi mukana. Ja jos ei olisi ollut....Ja sama pätee peleihin. GTA:t on tullu vedettyä, samoin Max Paynet. Eli vastaus siihen kysymykseen: Mitä mieltä olet ikärajoista? -Ylidramatisoitua hössötystä, missä on kuitenkin hyvä tarkoitus takana.