Elokuvien ikärajoitukset

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Elokuvien ikärajoitukset

05.08.03 klo 16:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä mieltä olette elokuvien ikärajoista?

Minun mielipiteeni on se, että tämä on taas yksilökysymyksiä. Jotkut voi katsoa väkivaltasempaa ja ymmärtävät että se on fiktiota kun taas toiset eivät ymmärrä tuolla tavalla.

Tämän huushollin hallinto ajattelee, että jos mä näen elokuvan jonka ikärajaa mä en ole saavuttanut musta tulee hitonmoien sarjamurhaaja.

Elokuvat Evil dead, Evil Dead 2 ja monet muut ovat olleet mielessä pitkään, mutta K-18 on vieressä ja hallinon pomottarella on rautainen tahto joten minä joudun odottamaan ehkä 16-vuotiaaksi asti. Sitten se voisi olla luvallista.

05.08.03 klo 17:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heh. Täysi-ikäisenä (ja vähän reilustikkin sellaisena...siis ihan vähän) olen nykyiseen ikärajasysteemiin ihan tyytyväinen. Mistään holhousyhteiskunnasta en pidä, mutta jonkinlainen ikärajoittaminen on ihan paikallaan ajatellen tietämättömiä vanhempia pikkukersoineen. Eli kun ollaan alaikäisiä niin vanhemmat ovat kakaroidensa touhuista vastuussa.

Vielä muutama vuosi elimme Suomessa aikaa jolloin videolaki kielsi kaikenlaisten K-18 elokuvien levittämisen minkäänlaisessa videomuodossa ja se oli hirveätä aikaa se. Klassikkoelokuvia leikeltiin mielivaltaisesti sellaiseen muotoon että VET myönsi niille K-16 rajan jne... Nykyinen systeemi kuitenkin vapauttaa periaatteessa yhteiskunnan holhoojan asemasta itse ihmisten ja katselijoiden oman harkintakyvyn vastuulle mikä on mielestäni kuitenkin parempi vaihtoehto kuin totaalinen sensuuri.

05.08.03 klo 18:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

ikärajasysteemi on sinänsä hyvä juttu vaikka ne ikärajat menevätkin suomessa ja jenkeissä liiallisuuksiin. elokuville annetaan liian helposti liian suuri ikäraja vaikka se ei minuun haittaa kun pääsen kaikkiin elokuviin (en ole 18wee).
kuitenkaan ikärajasysteemiä ei välitetä kaupoissa tai teattereissa. olen käynyt kattoo jo monta k18 leffaa vaikka olen alle 18wee. ja etenkin on helppoa ostaa kaupasta joku k18 leffa. uskokaa pois tiedän mistä puhun.

05.08.03 klo 18:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen kuullut tuollaisesta Filmer. Ostaminen on helppoa, mutta mistäs ostat kun täällä missä minä asun on vain 2 R-kioskia hoitamassa DVD-kauppaa. Siellä myydään tietenkin vain näitä uusimpia. Mutta takaisin aiheeseen.

Jep, se jenkkisensuuri on aivan mahdoton American on R, Road Trip on R ja kaikki muukin tuollainen jossa on edes vähän seksihuumoria. On se hyvä etten asu siellä. Mun pitää ruveta ottaa riskejä ja taistella hallintoa vastaan. Hehehehe. Tämähän menee Johnnyn sotatouhujen puolelle.

Viva la resistance!!!

05.08.03 klo 19:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

sellasta meininkiä siellä jenkeissä on. jenkit oikein kauhistuvat kun leffasta löytyy seksiä, seksihuumoria ja kiroilua. se tarkoittaa melkein, että elokuva tulee saaman r leiman. hullua se on, kun väkivalta on enemmän sallittua kuin kiroilu tai seksi.

Pingutyyppi

05.08.03 klo 19:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mut on joskus ikärajan takia käännytetty leffaluukulla, ja kyllähän se ärsyttää. Kyseessä ei videotiiraamisen jälkeen edes ollut mikään rajojansa "ansainnut" pläjäys.

Eniten kummastuttaa, kun toi K13 on kadonnut rajoista täysin. Nyt siis käy usein niin, että kyseessä on joko liian alhainen K11 tai ylhäinen K15. No haloo. Takaisin se kolmetoista.

Mutta jees homma rajat kuitenkin on, vaikka joskus ne olisivatkin vähän kummasti asetettuja. Moni ohjaaja on varmasti kihissyt ylpeydestä saadessaan tekeleelleen K18-leiman, eli pitäähän ne ainakin niiden itsetuntoa yllä... :)

05.08.03 klo 20:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hasta la victoria siempre :twisted:

Olen täysin samaa mieltä siitä kolmetoista-ikärajasta, nyt liian moni hieman kesympikin elokuva pistetään legendaariseen K-15-kastiin, vaan ei se minua haittaa sillä pääsen ikäni puolesta molempia kasteja katsomaan mut silti se kolmetoista olis pitäny säästää.

mutta mikä mua Machinegun-johnnya todella riesoo on se että esim kellopeliappelsiini on ehkä pasifistisin elokuva mitä olen nähny, mutta kun joku yksikiveksinen idiootti pukee itsensä Alexiksi ja listii pari mummoa niin heti on kukkahattutädit varjelemassa meitä "normaaleja" ja pistämässä kubrick-setää edesvastuuseen. Se saa sisäisen hulkini raivoamaan, GRAAH :evil:

05.08.03 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Justiinsa konepistooli!!! Pari hyvin huonoa esimerkkiä joilla on huono lapsuus antavat todella huonon esimerkin meistä muista. Kukkahattutädit eivät älyä yksilöjuttua. Me, siis teinipeelottykittäjät olemme malliesimerkkejä miten "aikuisesti" me suhtaudumme leffoihin. Nautimme niistä, mutta emme tietenkään ota fileerausveistä ja puukota muita.

05.08.03 klo 21:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hepulis. En heti ymmärtänyt ajatella asiaa ihan sinun kannaltasi Sementti. Kun itse olin alaikäinen vanhempani ei vät rajoittaneet esim. videokatsomisiani millään lailla, isukki vei 11-12-vuotiaita poikia katsomaan Bondeja (silloin K16!!!) teatteriin jne. jne. On ihan varmaa että tilanteessasi (ja iässäsi) ikärajat pännii se on varmaa. Tosiasia on että ikärajoja on aina ollut ja tulee olemaan. Varmasti on yksittäisiä elokuvatapauksia joiden ikäraja tökkii. Meikäläisen perspektiivistä katsottuna ongelmasi on siis lähempänä kuin itse ikärajoissa -kuten itse topicin aloituksessa kerrot. Kannattaa lähteä purkamaan ongelmaa ennemmin sieltä läheltä kuin jostain muualta. Believe me!

Ennen surullisen kuuluisaa videosensuurilakia ikärajat olivat kovia mutta silloin niitä ei noudattanut kukaan; ei leffateatterit eikä videovuokraamot. Sen jälkeen iski Suomeen yks kovimpia videosensuureja kuten jo aiemmin totesin. Silloin ei Evil Deadeja ym. nähty Anttiloiden hyllyillä vaan niitä tsiikailtiin Kopion kopion kopio VHSiltä ilman tekstityksiä ja laatu oli mitä mahtavinta. Ja ei tuosta niin kauaa ole.

Nykyään on taas oltava varpaillaan sensuurin takia. Ilmassa on samanlaisia idiotismin merkkejä kuin joskus aiemmin. Puhun nyt politikoista. Kulttuuriministerinä ex-missi, joka ei tajua kyllä minun mielestäni asioista yhtään mitään. Heti oltiin julkistamassa pornosotaa ym. ym. Pääministerin pallillakin istuu sanoisinko hieman vanhollisempia arvoja kannattava herra. Nautitaan nykytilanteestakin vaan tyytyväisinä kun vielä voidaan...

05.08.03 klo 21:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yeah. Profeetta Kustaa on aika oikeassa. Tanja johtaa Suomen pornosotaan Meidän diktaattori ottaa siitä vaarin ja kohta mä saan kuunnella vaikka mitä :cry: Mun pitää varmaan turvautua kieltolain aikaisiin keinoihin.

Mitä hallitsijatar ei näe, ei haittaa häntä.

JarkkoK

05.08.03 klo 23:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin vanhana (30+) olen sitä mieltä, että ikäräjat ovat hyvät olemassa. Tottakai jurppii, jos ei pääse katsomaan jotain leffaa ikänsä vuoksi, mutta on muistettava että kaikki eivät suinkaan osaa erottaa fiktiota todesta vielä 15v iässä, eikä tämä ole asia, jossa minun mielestäni pitäisi joustaa. On ihan oikein että "lasten" annetaan olla "lapsia", kyllä sitä aikuisten maailmaa kerkeää kirota vielä vuosia eteenpäin.

Se videosensuurilakihan oli ihan idioottien laatima, joka holhosi kansaa niin, että vanhuksetkaan (johon ryhmään itseni lasken) eivät saaneet katsoa mitä elokuvia halusivat. Onneksi se on nyt (varmaankin tilapäisesti) kumottu.

06.08.03 klo 08:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Totta puhut Jagge. On ihan jees että johonkin vedetäänkin rajoja. Näin vanhuksena (kuulun kanssasi samaan ikäluokkaan) täytyy todeta, että leffoja ehtii kyllä katsoa täysi-ikäisyyden ihmeellisen rajapyykin jälkeen kyllä ihan tarpeeksi. Ja se tosiasia että katsojalle jossain vaiheessa suodaan vapaus (ja mahdollisuus!!!) katsoa mitä huvittaa on hieno asia!!

06.08.03 klo 18:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kokemukseni kuitenkin kertoo että meitä alaikäisiäkin kypsyy henkisesti ihan eri tahtiin, esim. ku kattottiin poikaporukassa kummisetää tunnilla niin ne jotka tajus siitä elokuvasta jotain pystyttiin laskemaan yhden käden sormilla (siis kahdeksannella luokalla), useimpien mielestä elokuva oli helvetin tylsä, Schindlerin listasta puhumattakaan 8)
että siinä mielessä pidän betonipossun kanssa samasta ajatuksesta kiinni.

06.08.03 klo 19:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Just tuo oli mun poitti Johnnyboy. Meidänkin luokassa suurin osa on aivokuolleita juntteja. Ne eivät älyä hyvän elokuvan päälle. Ainut mitä hyväksytään on tissit, aseet ja räjäyttely. Säälittävää. Minun lisäkseni on alle 4 joilla leffa ei mene suoraan korvien läpi.

06.08.03 klo 19:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

oikeassa olet juhani. kaikki ei sitten tajua hyvän elokuvan päälle vaikka itsekin katselen noita idioottimaisia leffoja, joissa räjäytellään, tapellaan minkä kerkiää. mutta myös se johtuu elokuvamausta, jotkut vain pitää tyhmemmistä elokuvista ja jotkut järkivistä. sille ei voi mitään

06.08.03 klo 20:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Me olemme sukupuuttoon kuoleva laji. Heh, tuli mieleen Clint Eastwoodin Armoton. Westernin viimeinen kuolon korahdus niin kuin on sanottu.

07.08.03 klo 08:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Clint Eastwoodin Armoton oli viimeinen suuri western, se on täyttä totta Juhani. Mutta näistä ikärajoista: Se on tosiaan yksilökysymys. Yksi kolmetoistavuotias ei järkyty leffoista niin millään, ja voi katsoa vaikka mitä teurastusta ilman vaikutuksia. Toinen samanikäinen alkaa voida huonosti, näkee painajaisia jne. Ihan hyvä juttu se on, vaikka välillä meilläkin käydään jatkuvaa vääntöä tietyistä jutuista... :)

Moviemaster

09.08.03 klo 10:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

tiedä sitten onko mun henkiseen kasvamiseen vaikuttanu se yks fakta että olin jo ekaluokkalaisena katsonu sellasen määrän kauhuelokuvia että huh huh. syynä oli isoveljen suuri videokokoelma ja sen lukoton kaappi aina salaa tuli katottua mitä kauheimpia elokuvia. että on tainu pikkupojan mielijärkkyä tämän takia. nyt jos ajattelee vuosia taaksepäin en haluaisi kenenkään tämän ikäsen lapsen katsovan kauhuelokuvia :(

OneNiceUser
2016 viestiä

17.08.03 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhani Sementti kirjoitti:

Mitä mieltä olette elokuvien ikärajoista?

Se on järkevää että leffoille laitetaan ikärajat.

Ainakin K18 -leffat ei oo aina mitää K18 rajaa. :?: :!: :!:

Mä oon alaikäinen ja oon kyllä ennenkin kattonu K18 -leffoja.

ji

17.08.03 klo 18:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ymmärrän jos splattereille ja porno -leffoille annetaan ikärajoituksia, mutta esim. tappelu sekä action leffoissa ne menee hieman yli omalta osaltani.

K-18, no ehkäpä se on sellainen käsite, että 15 v poika voi katsoa sen ilman mitään ongelmaa, mutta 12 v ei voi. Kun taas 12 v voi katsoa k15 leffan ilman mitään ongelmaa...

Sitä en kyllä käsitä miten joskus joku leffa on voinut olla yli k20?? Suomessahan luokiteltiin ennen aikuiseksi vasta kun täytti 21? vai mikäs se oli. Ja päteehän se nykyäänkin vahvoissa viinoissa, esim alkossakin.