Surrelistiset elokuvat.

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Surrelistiset elokuvat.

Dekkari

17.12.18 klo 23:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen katsonut elokuvia melko paljon. Mitä enemmän olen katsonut on yksi tyyli joka on tehnyt vaikutuksen. Surrealismi.

Surrealismissa ei välttämättä tarinan kerronta ole pääosassa, mutta mielestäni niissä tunnelma on jotain aivan uskomatonta.

En ole montaa surrealistista elokuvaa nähnyt, mutta ne mitä olen nähnyt ovat olleet sitäkin hienompia.

Mulholland drive (2001)

En tajunnut elokuvasta oikeastaan paljoakaan, mutta visuaalisuus ja tunnelma tekevät siitä hyvän.

Lost highway (1997)

Elokuvassa ei ole niin paljon visuaalisuuta kuin edellisessä, mutta tunnelma on vielläkin parempi ja sitä edes auttaa elokuvan mysteerimäisyys.

Myös Andalusialainen koira (1929) on tullut nähtyä ainakin osittain tosin siitä ei jäänyt mieleen muuta kuin silmän viiltäminen.

Olen huomannut, että on paljon elokuvia, jotka yrittävät olla surrealistia siinä onnistumatta. Tälläinen on muun muassa Game Over (2005). Surrealismi on vaikea tyylilaji. Mitä surrelistisia elokuvia kannattaisi katsoa?

17.12.18 klo 23:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensimmäisenä mieleen tulee ainakin Alejandro Jodorowskyn The Holy Mountain, Santa sangre ja El Topo, Luis Buñuelilta Tuhon enkeli ja heti perään vaikka Mamoru Oshiin Angel's Egg.

En tiedä meneekö täysin puhtaan surrealismin puolle, mutta Tuhatkaunokit on ainakin melkoisen hapokas ja kokeellinen.

18.12.18 klo 10:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse pidän modernin sotaelokuvan perinteestä sekoittaa surrealistista painajaiskuvastoa näennäisen historialliseen kehykseen. Nämä liikkuvat vähän surrealismin rajamailla, mutta ovat yhtä kaikki kiehtovia. Genren klassikoita ovat Teurastamo 5, Ilmestyskirja. Nyt, Tule ja katso sekä vähäisemmässä määrin myös Rautaristi.

2001: Avaruusseikkailulla on periaatteessa jalat tukevasti maassa, mutta se selittelee niin vähän, että erityisesti viimeiset 25 minuuttia ovat psykedeelistä ilotulitusta.

Puhtaasti surrealistisista elokuvista tulee ensimmäisenä mieleen David Lynch, jonka tuotanto onkin jo mainittu. Gaspar Noen Enter the Void kannattaa myös katsastaa.

18.12.18 klo 16:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotkut komediat kannattaa katsella piirrettyjen tapaan, jos niissä esiintyy em. piirteitä. Muistaakseni myös Oikeusjuttu, Noiduttu ja ihan Bagdadin varas pitävät surrealistisia elementtejä yllä.

18.12.18 klo 16:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Piirretyistä puheenollen Tex Averyn animaatiolyhärit ainakin sisältää paljon surrealistista huumoria vaikkei ne virallisesti genreen kuulukaan. Ne luovat ideat on vaan vuosien varrella niin vakiintuneet osaksi animaation peruskieltä ettei niitä osaa enää sillä tavalla edes ajatella erityisen surrealistisiksi.