Bond-elokuvien paremmuusjärjestys

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Bond-elokuvien paremmuusjärjestys

30.11.18 klo 22:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koska olen pienestä pitäen ollut suuri James Bond -fani, minua kiinnostaisi suuresti kuulla, millaiseen järjestykseen muut ihmiset laittavat Bond-elokuvat. Laitan oman paremmuusjärjestykseni esille joskus tulevaisuudessa, kun olen saanut sen valmiiksi.

30.11.18 klo 23:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen katsonut peräti kaksi Bondia kokonaan. Listani on lyhyt:

1. Tomorrow Never Dies
2. Skyfall

Annoin aikanaan jälkimmäiselle puoli tähteä korkeamman pisteytyksen, mutta Pierce on mielestäni hitosti parempi kuin jörö ja aina niin hölmistyneen oloinen Craig, ja lisäksi pidän ysäribondin hieman pöljemmästä tunnelmasta.

01.12.18 klo 00:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joskus nuoruusvuosina ennen Daniel Craigin aikaa tuli viimeksi seurattua sarjaa. Kaikkien rankkaaminen järjestyksessä on sen verran vaivalloista että pistän tähän vain jonkinlaisen lyhyen tiivistelmän suosikeista ja inhokeista.

Bond-leffoista parhain on omasta mielestä Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa. Tässä on yksinkertaisesti kaikki mitä hyvä Bond tarvitsee, plus yllättävän haikea lopetus. Pääosanesittäjästä en tosin itse tykkää.

007 ja Kultasormi ja Salainen agentti 007 Istanbulissa on Conneryn Bondeista itselle ne kaikkein parhaat. Pallosalamissa sun muissa alkoi ote jo lipeämään.

007 ja kultainen silmä oli ysäribondeista tykein, plus Tina Turnerin laulama hieno tunnari josta taidan nykyään vain yksin tykätä.

Kuolema saa odottaa oli ensimmäinen Bond, joka ei oikeasti sytyttänyt ollenkaan. Tietokoneita oli jo tässä vaiheessa liikkaa ja Madonnan karsea tunnari vielä kirsikkana kakun päällä.

Star Warsin menestyksen siivellä ratsastava Kuuraketti on Mooren Bondeista ylivoimaisesti huonoin pappautuneen ja tylsähkön 007 ja kuoleman katseen ohella.

Kaikki muu enemmän tai vähemmän keskitasoa tai sitten noiden edellisestä näkemisestä on ainoastaan niin paljon aikaa ettei vanha muista.

Leffa Timppa

01.12.18 klo 10:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Päätin nyt heittää tähän oman listauksen, joka on nopeasti koottu. Laskin mukaan myös epävirallisen Älä Kieltäydy Kahdesti-leffan.

1. Goldfinger
Connery on Bond. Todella klassinen, pahiksen apuri, ikimuistoisia vempaimia ja vaikka mitä muuta.

2. From Russia With Love
Spectre esitellään onnistuneesti ja varmaan paras tulkinta Blofeldista, vaikka häntä ei juurikaan nähdä. Hän on loistava pahis, joka vetelee naruista.

3. Skyfall
Tässä on tehty jotain mitä modernissa Bond-elokuvassa kuuluu olla. Jotain vanhaa, jotain uutta. Lisää tuttuja hahmoja, mutta uusia tulkintoja, jotka kuitenkin kunnioittavat alkuperäisiään.

4. Casino Royale
Tässäkin on tehty oikean yhdistämällä Bondiin Bourne-fiilistä, mutta ei liikaa, sillä perus idea pitää olla. Aika paljolti on pistetty uusiksi, mutta itse pidin raikkaasta realistisemmasta Bondista. Yksi kantava voima on Jamesin ja Vesper Lyndin välinen suhde, jollaista ei esimerkiksi ollut jatko-osassa. Myös kasinoidea toimii, joka on pienimuotoisuudessaan tietynlainen nollaus.

5. Live and Let Die
Aivan ensimmäisiä Bondeja, joita olen nähnyt ja ensimmäinen näkemäni Moorelta. Olen joskus jopa kutsunut tätä aliarvostetuksi, sillä tämä on todella viihdyttävä ja vauhdikas seikkailu, jossa on sopivan yliampuvaa toimintaa.

6. The Spy Who Loved Me
Toinen suosikkini Moorelta, jossa nähdään ensikertaa legendaarinen Rautahammas.

7. Thunderball
Kuuluu Conneryn klassisiin Bondeihin, joita jaksaa katsoa yhä uudelleen.

8. Dr. No
Ensimmäinen Bond-sarjan leffa on edelleen toimiva, mutta aika on koskenut siihen ja omaa paljon vanhentuneita juttuja, kuten lohikäärme. Connery ei ole vielä jatko-osissa nähdyssä
iskussa.

9. Spectre
Yrittää nitoa aiempia leffoja yhteen, mutta epäonnistuu. Leffan olisi pitänyt olla itsenäisempi ja antaa Blofeldille enemmän aikaa. Spectre-järjestö esitellään mielenkiintoisesti, mutta sitä seuraava jatko ei ansaitse suurempia taputuksia. Silti ihan hyvä.

10. On Her Majesty's Secret Service
Lazenby ei sovi rooliinsa, mutta mukana on ehkä paras Bond-tyttö ikinä. Paljon paremmaksi tässäkin olisi ollut potentiaalia, jossa vaikka Connery olisi ollut roolissa.

11. For Your Eyes Only
Piristävä Mooren agenttiseikkailu.

12. Licence to Kill
Timothy Daltonia olen aina pitänyt ärsyttävänä ja ylimielisen näköisenä. No, kyllä nämä leffat menevät.

13. GoldenEye
Todella yliarvostettu. Juu, ihan kivaa äksöniä, mutta ei erotu joukosta. Brosnan on ihan kiva roolissaan, mutta ei omaa omaa juttuaan, jolla nousisi kovinkaan hyväksi.

14. The Man With the Golden Gun
Hyvä idea ja onnistunut toteutus. Voi katsoa useampaankin kertaan.

15. The Living Daylights
Dalton ei sytytä Bondina, mutta muuten leffa toimii mukiinmenevästi.

16. You Only Live Twice
Ninjavakoojia?!

17. Diamonds Are Forever
Paljon hyviä aineksia, mutta esimerkiksi Blofeld on todella ärsyttävä ja tunnelma on paikoitellen tönkkö.

18. Moonraker
Hölmö, mutta huvittava ja viihdyttävä.

19. Quantum of Solace
Craigin toisesta Bondista olisin varmaan muuten pitänyt, mutta se lähti vielä enemmän erilaisuuden tiellä ja siitä puuttuu Bond-elokuville olennainen tunnelma, joka kuitenkin säilytettiin muissa Craigin Bondeissa. Tämän juonessa olisi ollut potentiaalia Spectren esittelyyn modernissa maailmassa, mutta tietenkin tilalle piti töräyttää Quantum. Lisäksi Bond-tyttö ja leffan pahis ovat helposti unohdettavia.

20. Octopussy
Moonrakerin tapaan hölmö ja jos pari vitsiä olisi lisännyt tästä olisi voinut saada hassun agenttiparodian.

21. A View to Kill
Moore on menettänyt otettaan hahmostaan ja on liian vanha. Juoni on lattea ja turhan poukkoileva vanhempiin Bondeihin. Tällä listalla viimeinen leffa, jonka vielä katsoo hyvillä mielen uudelleen.

22. Never Say Never Again
Tässä ei käytännössä ole mitään vikaan, mutta on vain niin tönkkö ja Connery oli kasvanut jo kuvausten aikaan pois roolistaan. Epävirallinen ja huono.

23. Tomorrow Never Dies
Tässä on näitä Bondeja, joita ei vaivaudu enään edes katsomaan uudestaan. Ei vain enään kiinnosta.

24. World is Not Enough
Menee samassa kuin Tomorrow Never Dies. Unohdettava tusinatuote.

25. Die Another Day
Niin geneerinen ja tylsä, joka menee helposti 2000-luvulla tehtyjen tusinatoimintoleffojen suureen genreen. Yök.

01.12.18 klo 16:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Graig vetää pisimmän korren, mutta Goldeneye uusintakatselu arvon ja toiminnan hämäryyden ja sekopäisten pahisten takia vetää em. Jalat alta pyyhkimällä lattiaa muilta. Casino Royale ounasteli hyvää ja Skyfall kaiken kukkuraksi petrasi edellistä osaa tyylikkäästi. Isän mukaan mennään kuitenkin Mooren viitoittamalla tiellä, koska fanipoikanen ikuisesti.

Uytp7

02.12.18 klo 12:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kultasormi ainakin keikkuu erittäin korkealla. Samoin rakastan Kuoleman katsetta, vaikka Mooren ikä näkyykin siinä ikävästi. Mutta Walken on vaan niin hiton hyvä ja tunnelmassa piisaa muutenkin. Tunnustaudun itsekin oivan Goldeneyen faniksi, lisäksi Casino Royale (2006) oli ensimmäisiä katsomiani DVD-leffoja, mainiolle tasolle sen nostaa juurikin Bondin henk.koht. panokset. Eikä pieni rahallinen uhkapelikään koskaan ole pahasta.

04.12.18 klo 21:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mukava kuulla, että joku muukin pitää Kuoleman katseesta. Itsellenikin se on ihan pienestä pitäen ollut yksi suosikkibondeista. Suurimpina syinä ovat sen nostalgia-arvo ja tietenkin Christopher Walken, joka varmaankin on suosikkikonnani koko sarjasta. Ainut ongelma on luonnollisesti Mooren näkyvä ikä.

JuicyFruity

18.12.18 klo 21:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuoleman katse, tykkään siitä samoiten Vaaran Vyöhykkeellä on hyvä Bond elokuva.
Päivitin oman Bond kokoelman juuri Blu-ray versioon niin sitten lisää kun olen ne katsonut

23.12.18 klo 20:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen jo melkein puolivälissä Bond-listauksessani. Listauksen tekeminen alkoi siitä, kun katsoin kesällä Pallosalaman. Laitan perustelut vasta lopulliseen listaan. Tässä tähän asti katsotut Bondit paremmuusjärjestyksessä:

1. Erittäin salainen (1981).
2. 007 ja lupa tappaa (1989).
3. Salainen agentti 007 ja tohtori No (1962).
4. 007 ja Kultasormi (1964).
5. Elät vain kahdesti (1967).
6. Pallosalama (1965).
7. 007 vaaran vyöhykkeellä (1987).
8. Timantit ovat ikuisia (1971).
9. Salainen agentti 007 Istanbulissa (1963).
10. Elä ja anna toisten kuolla (1973).
11. 007 Quantum of Solace (2008).