Puhutaan elokuvista.

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Puhutaan elokuvista.

25.11.18 klo 23:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kun kotimaisista elokuvista tuli maininta, niin pakko sanoa sen verran että ainakin mykkäelokuvatarjonta on suomalaisittain ollut yllättävänkin kovatasoista vaikka etukäteen voisi ehkä muuta odottaa. Silloinen tuotanto on ehkä numeroina ollut tosi vaisua ja tekijöitä vähän, mutta niihin harvoihin on sitten oikeasti myös panostettu ja suosituimpia vietiin Japaniin asti. Parhaat kotimaset mykät on ainakin omasta mielestä helposti vähintään parempaa pohjoismaista ja eurooppalaista keskitasoa vaikka ne kovimmat mestariteokset jäikin harmittavasti tekemättä.

Hyvään elokuvaan ei todellakaan tarvita mitään jättibudjettia, vaan asiansa osaava ohjaaja pystyy parhaimmillaan taikomaan todella kiinnostavan tarinan vaikka miten pienistä asioista. Suosittelen katsomaan esimerkiksi sellaisen tyylikkään kulttinoirin kuin Murder by Contract, ohjattu taskurahalla parissa päivässä ja osin amatöörinäyttelijöillä, mutta jälki on parempaa kuin monessa A-tason leffassa, kiitos erinomaisen käsikirjoituksen, nerokkaan leikkauksen ja karismaattisen pääosanäyttelijän.

Martin Scorsesen mietteitä [www.youtube.com] kyseisestä leffasta.

JustinHenryFan

08.02.19 klo 11:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

pirpana kirjoitti:

Onko ylinäytteleminen teille ärsyke ja turn off?

Suomalaisia elokuvia karsastan ja kierrän kaukaa. Onkohan yksi tekijä mikä saa suomalaiset elokuvat vaikuttamaan teatraalimaisilta = ylinäyttelemiseltä se suomen kieli? Uskon kumminkin vahvasti, että suomen elokuvateollisuus on rakennettu teatteripiirien varaan ja elokuvia tehdään teatteri pohjalta täällä suomessa.

Voisiko joku selittää mulle kotimaisten elokuvien vahvuudet ja mikä niissä viehättää? En ole sinivalkolasinen suomipoika.

Minulla ei ole ollut tähän keskusteluun oikein järkevää vastausta, sillä en ole tiennyt miksi suomalaiset ovat niin huonoja näyttelijöitä. Mutta tulipa taas tämä aihe mieleen, kun vähän aikaa sitten kuulin yhden ärsyttävimmistä tapaamistani ihmisistä päässen sisään teatterikorkeakouluun. Pitkän aikaa mietin, että miten tämä ihminen, jonka ihan arkipäiväinen ulosantikin oli niin teennäistä ja pelkkää ilmeilyä, huutamista, epämääräisten sketsien ja bittien elehtimistä, on päässyt teatterikorkeakouluun, jonne olen ajatellut olevan vaikea päästä.

Kunnes yhdistin palaset yhteen. Totta kai juuri tällainen ihminen on päässyt suomalaisen näyttelymaailman sammon keskiöön. Kukapa muu sinne pääsisi, kuin ihminen, joka ilmentää juuri sitä suomalaista teennäisen näyttelemisen olennaisuutta? En tiedä miksi valtaapitävät nauttivat niin paljon yliteatraalisesta ilmaisusta, mutta näin nyt vain on. He nauttivat siitä, kun näyttelijät NÄYTTELEVÄT, mutta itse ajattelisin, että se on juuri päin vastaista, mitä näyttelijän tulisi tehdä. Näyttelijä ei missään nimessä saisi näytellä. Näyttelijän tulisi olla.

Henry Fondahan oli kuuluisasti sitä mieltä, että näyttelemisen opettaminen on aivan naurettavaa. Ei näyttelemistä voi opettaa. Päin vastoin. Jos näyttelemistä opettelee, tulee opetelleeksi teeskentelemään. Ehkä vastaus on siis tässä. Koulutuksen nimeen vannova Suomen kansa vannoo koulutuksen nimeen aloillakin joissa sitä ei välttämättä tarvittaisi, näin ollen myös näyttelytaiteessa. Harvapa suomalainen näyttelijä pystyy "breikkaamaan" jos ei ole teatterikorkeassa opiskellut. Siksi suomalainen elokuva (ja teatteri) on niin huonoa. Jossain jenkeissä näyttelijä voikin menestyä, vaikka ei olisi edes lukiota suorittanut loppuun. Itse asiassa suurin osa jenkkinäyttelijöistä taitaa olla tällaisia tapauksia ja poikkeus on yliopistossa draamaa opiskelleet. Siksi jenkeissä näyttelijät ovat luontaisempia.

Yksi parhaista näkemistäni kotimaisista näyttelijäsuorituksista on Paula Vesala toissa vuonna ilmestyneessä Tyttö nimeltä Varpu -elokuvassa. Vesala ei ole opiskellut näyttelemistä.

08.02.19 klo 17:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen koko 2000-luvun ihmetellyt miksi suomalaiset näyttelijät puhuvat niin oudosti, epäluonnollisesti. Olen tainnut jo monessa ar... anteeksi kommentissani mainitakin asiasta. He puhuivat vielä luonnollisesti ysärillä, silloin tällöin telkasta huomaan ilokseni vanhan liiton näyttelijöitä jotka ovat pitäneet vanhan linjansa uudessa maailmassakin. Uusia luonnollisesti puhuvia ei juuri näy. Kaurismäki on tosin asia erikseen, hän on tehnyt leffojensa artikulaatiosta oman tyylinsä. Koulutuksessa on todellakin jotain mätää, mutta en ole samaa mieltä siitä että näyttelemistä ei saisi opettaa. Tietynlainen näyttelemisen opettelu on mielestäni hyväksi, opitaan eri tyylit ja siitä voi sitten valita koulun jälkeen itsellensä luontaisen tyylin. Koulusta saa myös harjoittelemisen kautta kokemusta ja siten varmuutta. On mielestäni hyvä oppia eri asioita vaikka niitä ei sitten koulun jälkeen enää käyttäisi. Luovuus ja näyttelemisen lahja on sitten eri asia, sitä joko on tai ei ole.

08.02.19 klo 21:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomalaisen dialogin kanssa on se ongelma, ettei kielessämme ole englannin tapaan yleisesti hyväksyttyä, kaikille ymmärrettävää puhekieltä. Sen sijaan suomen murteet eroavat toisistaan huomattavan paljon (alle 200 vuotta sitten ne eivät vielä olleet keskenään ymmärrettäviä!), eikä myöskään kirjakieli perustu mihinkään yksittäiseen murteeseen vaan on sekoitus niitä kaikkia sekä muutaman 1800-luvun älykön kehittämiä sääntöjä. Tästä johtuen suomalaisen elokuvan hahmot haastelevat luonnotonta Helsingin murteen ja kirjakielen sekoitusta.

abneri

09.02.19 klo 20:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ralliraita-elokuvassa Peter Franzenin Suko-hahmolleen valitsema puhetyyli on harvinaisen ärsyttävä.

Ihan heti ei tule mieleen toista niin ala-arvoista suoritusta,mitä ihmettä tässä on oikein ajateltu??

Dekkari

14.03.19 klo 22:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

abneri kirjoitti:

Aika mukahauskan kuuloista. En yleensä välitä puhetyyleistä, mutta tuollainen mukahauskuus oottaa päähän. Myös sellainen ylivedetty "rallienglanti" oottaa päähän. Mietin mitä hauskaa ihmiset näkevät siinä?
Ymmärrän kyllä, että jos suomi on äidinkieli, niin englanninkieli tai jokin muu indoeurooppalainenkieli ei ole helpoimmasta päästä lausua, mutta sellaisesta ylikorostuksesta tulee vain typerän ja lapsellisen kuuloista.