Puhutaan elokuvista.

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Puhutaan elokuvista.

28.03.18 klo 17:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miten ihmeessä koko leffatykin olemassaolon aikana ei vaan ole näin yksinkertaista, mutta niin vapaata ja keskusteluystävällistä topiccia? Niinkuin koko leffatykissä... me puhumme elokuvista, ja siis monipuolisesti kaikesta muustakin. Tämä on topicci joka ei lokeiroi ja keskity yhteen yksityiskohtaan. Kokekaa luova vapaus ja sielun kirkastuminen, nyt saatte keskittyä siihen olennaiseen. Minäpä aloitan taas:

Aihe: B-elokuvakulttuuri, eli roskaelokuvat.

B-elokuvista nauttijat ovat ihmisiä jotka haluavat erottua massasta. Ihmisiä jotka nauttivat huonoista elokuvista. Harvemmin ihan aidosti, mutta yksilöllisyyden korostamisen halun periaatteesta kyllä. B-elokuva kulttuurista on tullut väestön vanhennettua ja auttamattomasti nostalgisoiduttua, todella ajankohtainen muoti-ilmiö joka monen vuosikymmenen jälkeen on herännyt henkiin monen vuoden valtavirta elokuvateollisuuden dominanssin tuhkista. Nyt jo voitte arvata miten olen asennoitunut kyseiseen aiheeseen. I'm not a fan.

Minulla oli lapsesta asti ollut mielenkiinto elokuviin, joka leimahti tuleen siinä 12 vuoden iän tullessa. Suurkulutin James Rolfen tuottamaa sisältöä todella paljon, niin hänen AVGN matskuansa kuin hänen kuuluisaa MONSTER MADNESSIA ja pian sen jälkeen CAMP MADNESSIA. James on hieno mies ja hän sai minut vakuuttuneeksi Camp elokuvien, eli B-elokuvien hienoudesta.

Youtubessa olikin siihenaikaan BAD TASTE, MEET THE FEEBLES, BRAINDEAD, RE-ANIMATOR jotka olivat juurikin tämänkaltaisia Jeimssin ehdottamia elokuvia. Noista neljästä tykkäsin aivan älyttömästi. Niissä oli vähän kaikkea monipuolisesti ja tiiviisti tiukkaan pakettiin pakattua viihdettä... minä huomasin miksi ihmiset pitävät b-elokuvista.

Mutta nämä neljä elokuvaa ovat todellakin poikkeustapauksia tuolla saralla. Suurinosa b-elokuvista on... nohh... sitä mitä se on... HUONOA (paskaa). Youtubesta olen katsonut elokuva-arvosteluita, ja arvostelut b-elokuvista kiinnostivat. Täytyy sanoa ihan rehellisesti, että katson mieluummin tubettajan hauskan arvostelun roskaelokuvasta kuin ostaisin sellaisen itse. Tubettajat ottavat niistä elokuvista kaikki ne vähäiset viihdyttävyys aspektit ja täydentävät ja hienontavat sitä omilla tylyillä ja mollaavilla kommenteilla... sekä sketseillä. Eli he tarjoavat tälläisiä elokuvia sinulle kultalautasella, jossa on kaikkein mehukkaimmat lihapalat mukana.

Haluatko oikeasti ostaa ja katsoa elokuvan, joka on maineeltansa huono? Onko se huono näytteleminen, olematon juoni, puumainen dialogi... se mikä saa sinut todella nautimaan näistä? Säästä mieluummin rahasi ja katso youtube videoita.

PS.

Silloin kovimman elokuva kiinnostuksen ja intohimon aikaan olin vielä niin nuori, että elokuviahan en pystynyt tilaamaan ja kaupassa kaikki elokuvat olivat niin helkkarin kalliita.

Elokuvaharrastusta on todella vaikea toteuttaa täydessä potenttiaalissaan, jos olet rahoistasi tarkka sekä minun kohdallani... äitini sanoin "olet saatanan pihi, etkä edes pihi vaan saita". Kyllä olen todella pihi ihminen, ja mietin 4 kertaa ennenkuin ostan mitään. Vaatteitakin ostin painostuksen alla... niin pitkälle sekin on mennyt. Parempi kuin täydellinen välinpitämättömyys ja osaamattomuus raha-asioissa. :)

Kiinnostus elokuviin on ollut pitkänaikaa kuollut.

28.03.18 klo 18:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niissä paremmissa b-leffoissa innostaa yleensä se, että näkee ettei tarvi olla multimiljoonabudjettia jotta voidaan tehdä hyvää elokuvaa. Ihan anytime nappaan katseluun mielummin vaikka jotain Troma studion totaalisen viihdyttävää roskaa kun esimerkiks jonkun perkeleen kalliin ylisentimentaalisen hollywood kliseekokoelman joka on vaan teknisesti parempi elokuva. Tollasissa törkyfilmeissä on joku outo viehätyksensä. En kyllä käy sitä kiistämään, että iso osa niistä on ihan oikeesti sitä itteään, siis paskaa. Toinen homma noissa beefilmeissä on juurikin se tahaton koomisuus. Toisethan kyllä tekee tiedostaen huonoa leffaa, mutta alan helmet on just niitä naama mutrussa vakavasti väännettyjä. Uwe Boll on hauska esimerkki muuten sellasesta ohjaajasta, josta ei oikein ota tolkkua. Äijä on vääntäny vakavia leffoja, jotka on ihan järjetöntä kurapaskaa. Sitten taas heittäny sellasen hervottoman pommin tiskiin kun Postal, joka on kaikkine häröilyineen ihan perkeleen viihdyttävä leffa! Siltikin äijä vänkää ihan tosissaan että leffansa on hyviä? Parasta oli kun Boll haasto itseään parjanneita kynäniska-kriitikkoja nyrkkeilymatseihin, ja sit mätki näitä turpaan :D

Roskaleffoista mieleeni tulikin, tällä hetkellä luettavana sellanen kirja kun "Shokkiarvo". Kertoo John Watersin, eli loan ja saastan mestarin leffoista. Kantsii tsekata jos aihe kiinnostaa.

28.03.18 klo 23:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä minä nautin ihan aidosti bee elokuvista, kun niissä joku roti pidetään. Onko tuossa järkeä? Juurikin tuolta 80-90 luvuilta löytyy kasapäin "hyvin" tehtyjä kakkosluokan leffoja, jotka ovat myöhemmin saaneet sen tietyn statuksen varsinkin "leffanörttien" piireissä. Esimerkiksi Killer Clowns from Outer Space, tai jotkut Troll ja Leprechaun leffat ovat hyviä esimerkkejä sellaisista elokuvista joiden humoristisuus ylittävät sen tietyn rajan jolloin niistä tulee erittäin nautittavia kokemuksia. Toki myös legendaariset barbaarileffat kuuluvat suurimmaksi osaksi nautittavien bee rainojen kastiin.

Sitten on vielä erikseen 50-60 luvun taitteessa tehdyt B-monsterileffat, joissa usein otettiin vaikutteita ydintuhon aiheuttamista seuraamuksista, ulkoavaruuden ilmiöistä tai sen ajan myös kuvitteellisten tieteellisten kokeiden epäonnistumisista ja tällaisia ovat esim. Them!, The Blob tai The Beast from 20,000 Fathoms. Useimmiten hyvin lineaarisia juoneltaan ja kerronnaltaan, mutta näissä suht lyhyen kestonsa ansiosta tarjoilevat juuri sopivan määrän monsterisekoilua per leffa. Jos sellaisesta tykkää.

Tänä päivänä tehdään sitten mahdollisimman huonoa sontaa, ikään kuin kunnianosoituksena noille tietyn statuksen saaneille elokuville. Nämä näyttävät, maistuvat ja kuulostavat jo monin verroin huonommilta kuin vuosikymmenien takaiset hölmöilyleffat. Ns. TV-Leffoja, todella ohut budjetti ja tämän ansiosta monistamalla tekevät niitä jo aivan övereillä "juonilla" ja näyttelijäsuorituksilla. Nämä ylittävät jo usein sen viimeisenkin kriittisen rajan, jonka vuoksi näitä ei viitsisi edes selvinpäin katsella.Tällaisia ovat Sharknadot, tai nykyään töllöstäkin tulevat Versus pötkylät kuten Mega Shark vs. Giant Octopus, Mega Shark vs. Colossus, Airplane vs. Volcano jne. Näitä on jo olemassa pilvin pimein. Nämä ovat jo sellaisia tapauksia, joita ollaan joskus baarista lähdettyä laskuhumalan voimilla katsottu ja naurettu itsemme uneen. Nyt varmaan tekisi jo tiukkaa aamun pikkutunneilla tuollaisia katsella, ikää jo sen verran alkaa olemaan :)

Tänään näyttää Foxilta tulevan jälleen katastrofitaidetta, Tarantellatärinä. Pitänee tallennukseen laittaa ja ehkä joskus katsoa jos sellainen fiilis iskee :D

Jokua komppaan tässä. Mielummin nappaan hyllystä mukaan naurettavan näköisen roskaleffan kuin jonkun miljardibudjetin tehosterymistelyn, joka ei anna edes sitä pientä nautintoa ainakaan minulle mitä edellä mainittu todennäköisesti antaa. Näin mustavalkoinen asia ei tietenkään aina ole, mutta kärjistäen ja suurella kokonaisuudella miettien kyllä.

28.03.18 klo 23:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitäs mieltä John117 ja Joku ovat "Direct-to-video" toimintaelokuvista?

28.03.18 klo 23:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nää straight to video, straight to dvd -julkasut vaihtelee laadultaan niin perkeleesti, että on vaikee lähtee yhtä totaalista kantaa asiasta heittämään. Valtaosa paskaa, mutta kelvollistakin kamaa löytyy. Monestihan tuo titteli kertoo kyllä leffan tasosta jotain, mutta ihan oikeesti niitä ylläreitä löytyy sillontällön, eli ei siis niinkään mustavalkonen juttu sekään.

29.03.18 klo 12:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niin, sillä on syynsä miksi ovat päätyneet suoraan levitykseen, eikä leffateatteriin asti, heh. Mutta joo löytyyhän sieltä sontakasan alta tarpeeksi kaivamalla niitä vähän parempiakin tapauksia.

Heitetään nyt vaikka Starship Troopers 2, joka näyttää ulkoasultaan Pleikkari ykkösen peliltä mutta niin viihdyttävää aivot narikkaan alien mättöä kuin olla ja voi. Ensimmäinen osa tuosta pääsi jopa leffateattereihin asti, itse näin VHS-formaatissa joskus 2000-luvun alussa. Phantasm IV: Oblivion on ihan oikeasti jo tietyllä varauksella jopa vakavasti otettava, joka täyttää elokuvan määrittelevät kriteerit ainakin jossain määrin.

Sitä ihteään sitten on näissä DVD-leffoissa todella helposti saatavilla eikä tarvitse edes etsiä.

29.03.18 klo 12:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oikein hyvät ja perustellut vastaukset kummaltakin, kuin myös B-elokuva vastauksenne. Olen varmasti antanut vaikutelman itsestäni, että ärsyynnyn suunnattomasti ja hyökkään kimppuun jos on eriävää mielipidettä... no okei... joskus... ihan vähän vaan... siis tosi harvoin. :D

Arvostan teidän hyvin perusteltuja mielipiteitänne ja myöskin, että vastaatte tälläiselle kiukkuperseelle asiallisesti, vaikka hän välillä kerjääkin verta ja intohimon aaltoja todella paljon. Olette molemmat mielenkiintoisia persoonia ja on ilo keskustella teidän kanssanne. Samoin sanon myös muille. Kyllä te tiedätte, että minä ihan oikeasti pidän teistä. Muistakaa, että asiat/mielipiteet riitelevät. Eivät ihmiset.

Pistäkääs poijjaat vaan elokuvakeskustelua pyörimään. Minähän topicin houstaajana/perustajana olen velvollinen vastaamaan ja keskustelemaan, joten ette näe vaivaa kirjoittamiseen eli keskustelemiseen turhaan. :D

29.03.18 klo 13:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muistaakseni muuten Tremors 2 ilmesty kans aikanaan suoraan videolle. Siinä vasta viihdyttävä pätkä.

29.03.18 klo 14:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, Tremors 1&2 unohtui mainita. Aivan älyvapaita elokuvia nuokin, mutta oikealla tavalla.

Öö.. kiitosta vaan Pirpsu. Olen täällä vasta niin vähän aikaa pyörinyt, että varmasti jossain vaiheessa tulee palamaan käämi sinun kanssani, älä huoli :D

29.03.18 klo 14:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Kiitän sinua rehellisyydestäsi. :D

29.03.18 klo 20:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä mieltä te olette tv/elokusarjojen loputtomasta jatkamisesta, ja sen vaikutuksesta koko sarjan laatuun nähden, sekä mielipiteeseesi sarjaa kohtaan? Heikentääkö loputon jatkaminen sarjan merkitystä ja miellyttävyyttä mielestäsi?

Simpsonit ovat varmasti paras mahdollinen esimerkki minkä voin antaa. Simpsonit on yksi suurimmista populaakulttuurivaikuttajista ja sitä on jatkettu niin pitkään, että et edes tunnista sitä entiseksi itsekseen... se on vain varjo/kuori entisestä itsestään. Simpsoneiden sisältö on kuollut sisältä, sitä on suoraan sanoen tyhmennetty jo vaarallisiin mittoihin. Kaikki mahdolliset tarinakuviot, populaarikulttuuriviittaukset, sketsit, slapstickit, hahmot.... kaikki on käytetty jo loppuun.

Mikseivät olisi vaan voineet lopettaa ajoissa kun huomasivat, että sarja ei voi mennä enää mihinkään suuntaan, ja sarjasta on kuollut kaikki se mikä teki siitä niin suositun. Se on kuin pitäisi aivokuollutta vanhaa miestä väkisin töissä, koska se tekee rahaa. Todella surullista. :(

29.03.18 klo 20:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse pidän Simpsoneiden 2-8 kausia ainoina ja oikeana täydellisen puhtaina mestariteoksina. Ensimmäisellä kaudella sarja haki vielä animaation tyyliä ja hahmojen luonteita. Myös Dan Castellanetan ääninäyttelemän Homerin ääni haki vielä suuntaa. Yhdeksännen tuotantokauden jälkeen joitakin samoja perus ideoita kierätettiin ja niin uutta ja raikasta matskua ei enään saatu. Hieman myöhemminapahtui animaation muutos, joka vei sarjaa entistä lähemmän ankeaa tulevaisuutta. Käskirjoitukset alkoivat olla 24 kauden jälkeen ärsyttävän laiskoja. Nyt häämöttää jo kolmaskymmenes kausi ja rahastuksen maku on suurin, mitä olen kokenut.

Elokuvasarjojen kohdalla on myös niitä harvoja onnistuneita pelastuksia. Hyvä esimerkki on Apinoiden planeetta, joka alkoi huonontukaan heti ensimmäisne leffan jälkeen. 2010-luvulla onneksi aloitettiin uusi trilogia, joka on ollut yllättävän viihdyttävää ja monella tapaa onnistunutta katseltavaa. Muuten sitten rahastukselta tuntuvia ja osittain epäonnistuneita turhia jatko-osia on tehty Terminaattoriin, Star Warsiin, Poliisiopistoon, Pirates of the Caribbeaniin, Die Hardiin ja Ocean's Eleveniin. Esimerkiksi Rocky-elokuvasarja on onnistunut pitämään tason vain pienellä laskulla. Sitten on tietenkin Marvel ja DC, jotka eivät näytä olevan kyllästyneen välillä osittain samanlaisiin supersankarimättöihin ja veikkaan, että eivät kyllästykkään niin kauan kuin vain rahaa tulee. Toki onhan meillä ollut piristävän erilaiset Marvelin kaavasta poikkeavat Marvelin Netflix-sarjat ja Logan. Vaikka pidän vieläkin supersankarielokuvista, alkaa jopa itseäni pikku hiljaa kyllästyttämään tuo teema. Se onkin sitten ajan kysymys, koska pieni kyllästyminen muuttuu suuremmaksi ärsytykseksi. Onhan meillä vielä Sharknadot, joista on jo tulleet itse aikamoisen suuri vitsi.

30.03.18 klo 00:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä kai tuo jatkumon pituus kulkee auttamatta käsi kädessä laadun kanssa, puhuttiin sitten TV-sarjoista tai elokuvista. Onhan noita poikkeuksiakin olemassa. Simpsonit on todellakin jo surullisen ankea esimerkki silkasta lypsäämisestä mutta eiköhän noita vähintään 100 kautta tehdä, sen verran valtava populäärikulttuuri-ilmiö ja kultakaivos on Simpsuleista tullut.

GOT myös jatkaa tuota linjaa uusimmista sarjoista puhuttaessa kun käsikirjoittajilla ei ole ollut kirjailijan materiaalia mistä ammentaa ja uusimman kauden jälki oli sen mukaista. Tavallaan hyvä että tuokin loppuu ensi kauden jälkeen. Kaikki on jo nähty, eikä tekijöillä tunnu olevan enää munaa tai rohkeutta tehdä sarjaa kuten alkuaikoina konsanaan.

Positiivisista jatkumoista voisin mainita The X-Filesin. Noitahan tehtiin todella monta kautta ja taso pysyi korkealla, tai ei ainakaan laskenut kuin se kuuluisa lehmän häntä. Uusinta kautta en ole vielä katsastanut, mutta eiköhän tuohonkin pääse käsiksi jahka kerkiää.

Leffa Timppa kirjoitti:

Loganille peukkua juu, tuossa rikottiin trikooseikkailuiden tyypillistä linjausta ja korkeampi PG- luokitus sopi leffaan kuin nenä päähän. Tuossa näkyi jo verta, hei! Taisin antaa jopa , koska eroaa muista kalsarijuoksuista selvästi edukseen.

Niin ja mitä $$$ tulee niin olikohan toukokuussa Han Solo: A Star Wars Movien, ensi ilta. Huutonaurua tulee täältä suunnalta jo pelkkien trailereiden perusteella. Avoimin mielin menin vielä The last Jedin katsomaan ja nyt lyövät vielä tällaisen paukun keväällä. Saapa tosiaan nähdä.. Ja koskakohan feministien luvattu lähettiläs Kathleen Kennedy uskaltaa taas tuoda pärstäänsä julkisuuteen.

Force on nykyään vain female vissiin.

Trailerifiilikset ovat jo valmiit, niin avoimin mielin mene tuon Solo Movien katsomaan kuin vain pystyn, tsih. Oli leffa hyvä tai huono, olen päättänyt tuosta täysimittaisen arvostelun tänne raapustaa. Jos Disney olisi saanut näppinsä myös esimerkiksi Tolkienin perikuntaan, Taru Sormusten Herrasta trilogiasta tehty Spin-off leffa Gandalf The Grey: A LOTR Story olisi voinut hyvinkin olla todellisuutta.

30.03.18 klo 08:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

( ^ Loistavaa! Siis TODELLA LOISTAVAA TYÖTÄ Leffa Timppa ja John117! Älkää ihmetelkö miksi laitan jo seuraavaa aihetta vireille. En halua, että tämäkin topicci jähmettyisi paikalleen kuin vioittunut penis. Jokainen saa ottaa kantaa mihinkä vaan aiheeseen mitä olemme käyneet "jo" läpi. Niinkuin sanoin nyt on täysi vapaus puhua PUHTAASTI ELOKUVISTA. )

Minkälaiset asiat saavat sinut lopettamaan elokuvan katsomisen alusta loppuun asti?

Vai oletko sellainen ihminen joka katsoo elokuvan alusta loppuun asti, oli sitten kuinka sinua ärsyttävä/suututtava tai vielä pahempi TYLSISTYTTÄVÄ elokuva kyseessä? Jos olet niin voisitko kertoa miksi?

Omalla kohdallani voin sanoa, että elokuvan hitaus/hidastempoisuus/verkkaisuus ovat minulle ehdoton "turn off", niin ja tietenkin sellainen klassinen piirre kuin TYLSYYS.

Olen todella kriittinen ja asennoitunut elokuvien katselija ja saatan jopa ihan ärsyyntyää suuttumiseen saakka... jotenkin on hallussa sellainen INTENSIIVINEN TUOMITSEMINEN... voitaisiin jopa käyttää niinkin voimakasta sanaa kuin VIHAAMINEN... ihan aikusten oikeesti VIHAAMINEN.

Sanon hyvällä omallatunnolla vaikka olen toitottanut, että en katso paljoa elokuvia... olen minä kumminkin nähnyt ja ollut eri elokuvagenrejen vaikutuksen alla. Tiedän mistä pidän ja tiedän jopa paremmin, mistä en pidä... anteeksi se on vaan luontoni.

30.03.18 klo 09:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

En kyllä muista ollenkaan elokuvaa, jonka olisin lopettanut kesken tylsistymisen, myötähäpeän tai jonkin muun takia. Tämä johtuu varmaankin siitä, että rakastan niin monia erilaisia elokuvia. Komediat, toiminnat, sci-fit, fantasiat ja osa musikaaleista toimivat hienosti. Hidastempoisuus ei itseäni yleensä haittaa, koska se saattaa olla tärkeä osa elokuvan tunnelmaa. The Good, the Bad and the Uglyssa on paljon toimintaa, mutta se osaa myös jarruttaa ja siinä hiljaiset jännittävät hetket luovat tunnelmaa. Paljon parempi esimerkki tähän voisi olla Kummisetä tai 2001: Avaruusseikkailu, joissa hidastempoisuus kuuluu asiaan ja luo tunnelman kautta jännitystä ja mielenkiintoa.

Kerran kyllä kävi niin, että olin juuri tullut lippukuntamme leiriltä ja ajattelin katsoa telkkarista pyörivän Cowboys & Aliensin, mutta väsymys oli vain niin suuri, että oli pakko mennä nukkumaan. Pitäisi joistakin haukuista huolimatta tuo sci-fi western katsoa, onhan siinä Daniel Craig ja Harrison Ford.

Kun ensimmäisen kerran katsoin 2001: Avaruusseikkailun minulle kävi se, mikä varmasti on käynnyt joillekkin muille. Nimen mukaan kyseessä oli avaruusseikkailu eli odotin jotain Star Warsin tapaista. Alussa oli kuitenkin jotain ihmeen apinoita, jotka sekoilivat. Pidin sitä silloin varsinaisena roskana ja lopetin katsomisen ehkä noin 15 minuutin kuluttua.

Myös Akira Kurosawan Kagemushan tyyli on olla hieman hidas ja verkkainen, mutta ilman sitä se ei tuntuisi siltä kokemukselta, mikä se on. Itselleni kokemus oli vähän liiankin hidas ja pitkien hetkien välissä ajatukset karkasivat välillä jonnekkin aivan muualle.

Se on erittäin hyvä, että tietää, mistä elokuvasta tulee pitämään ja mistä ei. Vielä siis en ole lopettanut elokuvaa kyllästymisen takia, mutta tiedän elokuvat, joita ei kannata aloittaa katsomaan. Isi hoitaa 2 kuuluu inhokkielokuviini ja olin luullut siinä olevan Eddie Murhpy niin kuin ensimmäisessä elokuvassa. Kun tajusin, että häntä ei näy, olisi katsominen saattanut loppua nopeasti. Olen yrittänyt vähän päästä sisälle tuonne kauhugenreen, mutta veikkaanpa, että matka tulee olemaan pitkä. Ajattelin, että vosin aloittaa katsomaan Netflixistä isosiskoni suosittelemaa Stranger Thingsiä, kun sain katsottua Sherlockin loppuun. Ellei sitten Netflixiin ilmestyisi Arrow´n viidennettä kautta. Sarjojen kanssa on välillä käynyt niin, että olen vaan tajunnut ettei tämä ole minua varten. Legends of Tomorrowia aloittelin katsomaan viime vuonna ja ensimmäisen kauden ja osan tosiesta kaudesta ehdin katsoa ennen kyllästymistä.

30.03.18 klo 09:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leffa Timppa kirjoitti:

Mulle kävi niin, kun aikoinaan ylä-asteella katsottiin kyseistä klassikkoa niin nukahdin kesken. Ei sitä osannu arvostaa sen ikäsenä. :D

Harvemmin tulee keskeytettyä mitään elokuvia kesken, ellei tosiaan vaan silmät painu väkisin kiinni. Joskus katson todella pitkiä elokuvia, puhutaan 3-4 tunnin filmeistä, kahdessa osassa. Katson illalla puolet, ja jos aamulla on vapaata, katson aamulla loppuun. Muista syistä harvemmin tulee keskeytettyä elokuvaa, oli se kuinka paska hyvänsä. Tovi sitten tosin tuli tällänenkin tapaus vastaan: Frostbite. Joku ex-pornotähti Traci Lordsin tähdittämä lumilautailukomedia. Alusta asti elokuva on niin vaivaannuttavan huono, että kokoajan tunsin järkyttävää myötähäpeetä tekijöitä kohtaan, huumori oli luultavasti suunnattu 10-vuotiaille. Siis aivan älytöntä sontaa. Totesin jossain 30min kohdalla, että mitä helvettiä mä tälläsen kanssa haaskaan aikaani.

30.03.18 klo 10:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jälleen upea teksti sinulta Leffa Timppa. Isot taputukset sinulle. Olen epäonnistunut elokuvankatsojana kyllä katastrofaalisesti! Nooh mutta meitähän on erilaisia tässä maailmassa ja hyvä niin. Tekstisi sai minut todella miettimään asioita. Tekstisi on rauhallista, selkeää, ytimekästä, ja monipuolista. :)

Olen ollut tälläisellä huonolla/kyynisellä asenteella täällä leffatykissä, että kaikki jotka puolustavat Godfatheria ja 2001: Avaruusseikkailua, ovat tekokriitikkoja jotka haluavat näyttäytyä tälläisessä populaarikulttuuri roolissa ja näyttää kuinka saatanan sophistikoituneita he oikeasti ovat. Heillä onse paras maku ja he ovat ainoita jotka tietävät mikä on sitä "ainoaa oikeata elokuvakulttuuria". Siis ihmisiä jotka haluavat "edustaa hienointa ja tyylikkäintä makua" asiassa kuin asiassa.

Kun olet katsonut kymmeniä videoita youtubesta, jotka alkavat sanoin "art of cinema", "art of filmmaking", "movie masterpieces"... niin siellä tulee jokaikisessä helkkarin videossa vastaan tälläiset kaksi teosta kuin GODFATHER ja 2001: SPACE ODYSSEY. Mua on nyppinyt otsasuonta justiinsa nämä Stanley Kubrick hypettäjät ja fanittajat... tulee vaan mieleen negatiiviseen tapaani "vitut sä mikään Kubrick fani oikeesti oo". Fucking overrated. Olen kyseenalaistanut näiden "fanien" tosi AITOUDEN.

Mutta joo jatkakaa kaikki samaan malliin. :D

PS.

Älääs ny Joku... aika moni aloitteleva näyttelijä ja nykyään tunnettu, on saanu alkunsa pornoelokuvista. :D Onkin aika shokeeraavaa kun lukee jostain, että noinkin tunnettu näyttelijä on aloittanut uransa pornosta. Ei vaiska... paska elokuva on paska elokuva, johon ei tosiaan kannata tuhlata aikaansa. Onkohan Donald Trump jynssänny totakin mainitsemaasi pornotähteä... mmmmm.... ? :D

30.03.18 klo 10:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juu, no ei mulla pornotähtiä vastaan mitään oo, mutta toi leffa ei tuu enää lähellekkään mun soitintani. :D

Niin, mene ja tiedä, Trumpin naismaku on selvästi niihin päin kyllä!

30.03.18 klo 11:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitos noista kehuista, Pirpana. Aina tälläiset mukavat palautteet motivoivat monessa mielessä.

Tajusin juuri äsken, että unohdin kokonaan tuossa tekstissä liittyen noihin elokuvasarjoihin mainitan yhden pisimmistä leffasarjoista ikinä, joka ansaitsee kyllä suuret kehut. Bond on kyllä sarja, joka on vuodesta 1962 asti pitänyt tasonsa uskomattoman ja yllättävän korkealla. Virallisia EON Productionsin tuottamia leffoja on jo 24 ja uutta on jo tulemassa. Kun sarja on näin pitkä, mukana on pakko olla niitä totaalisia epäonnistumisia ja huonoja näyttelijöitä. Lähes kaikkien vihaama George Lazenby on suurimpia huteja sarjan historiassa. Myös Timantit on ikuisia-elokuvassa nähty Sean Connery tuntuu jo roolinsa väsähtäneeltä, vaikka osittain tarina olisi toiminut toisella näyttelijällä.

Ehkäpä juuri mielenkiintoiset näyttelijän vaihdokset vetävät ihmisiä uudestaan ja uudestaan teattereihin. Kuinka kauan ihmisiä vielä kiinnostaa uudet Bondit tai milloin leffat menettävät sen hohdon. Kun meitä alkaa kyllästyttämään Craigin aikainen vakavahenkisempi Bondeilu, muuttuvatko sarjan leffat jälleen Mooren aikaisiksi hauskemmiksi ja välillä yliampuviksi Bondeiksi. Ainakaan Bondeja ei tehdä liian nopeaan tahtiin ja meille ei tungeta leffoja suoraan kurkusta alas niin kuin Disney tekee nykyään Star Warsin ja Marvelin kanssa. Olemme jo tottuneet siihen, että Bondin kaltainen ikoninen hahmo korvataan uudella näyttelijällä, mutta miltä kuulostaa joku muu Fordin sijasta Indiana Jonesin roolissa.

Yksi lapsuuteni suosikkisarjoista oli Pokémon, josta ymmärtääkseni tulee vieläkin uusia kausia. Enimmäkseen minua häiritsee se, miten paljon samoja juttuja toistetaan, mutta suuri ongelma on se, että mukaan tuodaan koko ajan jotain uusia jumalan kaltaisia super Pokémoneja. Sarjan ensimmäiset kaudet ovat täyttä kultaa ja nostalgisia jaksoja on monia. Sitä kautta, jossa sarja menetti merkityksensä en voi tarkasti sanoa, mutta veikkaisin sen olevan jossain kolmannen tai toisen kauden kohdalla. Vuosina 2016-2017 alkoi jo 20 kausi, josta en tiedä mitään, koska mielenkiintoa sitä kohtaan ei ole. Pokémonista on tehty monia elokuvia, joista muistan katsoneeni ainakin Mewtwon vastaisku ja Darkrai nousee -nimiset leffat. Silloin ainakin toimi, mutta silloin toimi kaikki missä oli nimi Pokémon.

30.03.18 klo 15:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kyllä heitit pahan. Vaikka leffa olisi kuinka huono, aina sitä sinnittelee loppuun asti ja tavallaan sitä saa lopussa onnitella itseään ja tuntea suoriutuneensa jostakin :) Pitkäveteisen tai jonkun umpisurkean komedian à la Adam Sandler tahi Jack Black elokuvan loppuun katsominen on vain tahdonkysymys itselleni.

En ihan oikeasti muista, olisinko IKINÄ jättänyt elokuvaa kesken. Eräät läheltä piti tapaukset tulevat mieleen. Hostel 1&2. Ei siksi että nämä olisivat jotenkin liian pelottavia, vaan sidottujen ihmisten silmitön kiduttaminen varsinkin ilman selvää tai painavaa asiasisältöä on vain jotain mitä en halua yksinkertaisesti nähdä. Esim. juuri katsomassani Possessionissa(1981) on todella rankkaa settiä, mutta kaikki on perusteltua syvällisen kerronnan ja elokuvan käsittelevien mielenkiintoisten teemojen kautta. Rankoissa fyysisissä väkivaltamässäily leffoissa on USEIMMITEN joku painava syy toiminnalle, jota ruudulta nähdään. Hostelissa painavin syy on liikaa rahaa omistavien ihmisten väkivallannälkä. Sitä saat katsella. Jee. Joku voi, ja saa toki pitää noita erittäinkin onnistuneina ja shokeeraavina uuden ajan kauhuelokuvina, mutta tuossa minulla menee sietokyvyn raja todella lähellä, enkä suostu moisia pätkiä tänne pisteyttämään kun pyöreä nollakaan ei ole vaihtoehtona. Tämä on sellainen henk. koht asia, jota on vaikea pukea sanoiksi. Hetkinen, olen pisteyttänyt ja jopa kommentoinut ranskalaista Frontiereä, joka kuuluu aivan samaan luokkaan Höstelien kanssa.

En todellakaan ole mikään kauhugenren asiantuntija, mutta jos Timppa haluaa tutustua tyylilajiin enemmän suosittelisin myös aloittamaan vaikkapa Hammer- sarjasta, joka herätteli Universalin klassisia pätkiä uudelleen eloon uusilla mausteilla. Näissä on myös kivenkovia näyttelijoitä mukana kuten Peter Cushing tai Christopher Lee. Poltergeist(1982), The Grudge(2004) ja The Ring(2002), ovat ainakin omasta mielestäni sopivan pelottavia kauhuun aloitteleville. Kaksi viimeisintä ovat siis uudelleenkuvattuja, hieman kevyempiä jenkkiversioita. Stranger Things ei sinällään kauhua ole, enemmänkin puhuisin tieteisfiktiosta. Tuo on myös melko vahvasti nostalgialla ratsastava sarja, eli jos ei ole elänyt kyseistä aikaa tai 90-lukua lapsena, voi olla hieman vaikea päästä niinsanotusti sisälle. Mutta kannattaa katsella, itselle kolahti tuo 80-lukua huokuva toteutus :D

Juu olihan hyvin monet kauhuilut painajaisia aiheuttavia kokemuksia pienempänä, mutta noihinkin "karaistuu" loppujen lopuksi ja sitten huomaat aiemmin pelottavina pitäviäsi leffoja täysin lastenleikkinä :)