Animaatioketju

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Animaatioketju

23.02.18 klo 14:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voi helvetin kuustoista. Katsoin äsken ensimmäistä kertaa elämässäni Heavy Metalin. Täytyy sanoa, että rakastuin tähän filmiin samantien. Sattu tuossa vhs-läjiä setviessäni tuleen vastaan, ja pistin sillä fiiliksellä sivuun, että "kai tuokin pitäs joskus katsoa". Onneks katsoin. Huhhuh mitä tykitystä. Törkeen kovaa scifi-fantasiameininkiä verellä, tisseillä, rockpitoisella soundtrackilla ja melkosen psykedeelisellä yleisilmeellä varustettuna. Tykkäsin kutakuinkin jokaisesta tarinasta. Eniten sytytti kyllä ensimmäinen New Yorkiin sijoittuva osa, toinen osa jossa oli Conanimaista barbaarimeininkiä, kauhulla ryyditetty lentokonepätkä ja viimeinen osa viimeistään räjäytti tajunnan totaalisesti. Tää leffa oli kyllä ihan meikäläiselle tehty. Seuraava liike on varmasti heittää mahdollisimman pian tupla-dvd tilaukseen, joka sisältää tämän, sekä tähän tehdyn jatko-osan Heavy Metal 2000.

Ensi-istumalta en voi antaa tälle mitään muuta kun

Niin kovasti kolahti mulle. Voi olla, että uusintakatselun myötä toi pisteytys kohoaa jopa täyteen vitoseen. :D

26.02.18 klo 21:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katselin huvikseni vanhoja ysärianimaatioita Youtubesta ja vastaan tuli ehkä kaikkien aikojen älyttömin lisenssipiirretty, hands down.

BEHOLD!

Joku älypää on joskus keksinyt tehdä piirretyn televisiosarjan Rubikin kuution seikkailuista [www.youtube.com].

Ettei mene pelkästään negaamiseksi, niin löytyy sieltä jotain ihan oikeasti hyvääkin. Esimerkiksi Wing Commander -piirretty [www.youtube.com].

WC (lol!) oli ysärillä kuuminta shittiä - vähän kuin Star Wars, mutta pc:lle julkaistuna avaruussimulaattorina ja oikeilla näyttelijöillä. Pääosassa tietysti Luke Skywalker eli Mark Hamill itse, Paluu tulevaisuuteen -leffojen Biff, John Rhys-Davies, Malcolm MacDowell ja monta muuta niminäyttelijää. Yllättäen tuo piirretty on vielä äärimmäisen uskollinen, tietyt alustyypit ja rodut on pikkutarkasti tehty, ääniksi saatiin peleistä tutut näyttelijät ja väliin ujutettu paljon fanserviceä.

Harmi että löysin tuon Wing Commanderin vasta eilen, joskus 10-15 vuotta sitten se olisi ollut parasta. Hyvä faneille suunnattu pläjäys se on silti, miljoona biljoona kertaa parempi ja alkuperäismateriaalille uskollisempi kuin se kammottava leffa.

27.02.18 klo 15:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voi helvetti, rubikin kuutio seikkailee. Mitä kaikkee siitä voikaan saada irti :D

28.02.18 klo 10:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heaven and Earth Magic
- Leffatykin alalaidan suosituksena tuli tämä elokuva vastaan, ja kyllähän tuo elokuvamakuni pimeämpää puolta suurimmaksi osaksi tyydytti. Ehkä noin puolta lyhyemmällä kestolla elokuvan kuvasto oltaisiin saatu vieläkin hapokkaammaksi. Ja kuten videon kommentteissa todetaan, paikoin tästä tulevat mieleen Terry Gilliamin animaatiot Monty Pythonille.

***

Tuon videon kautta tuli pari muutakin tunnelmaltaan samankaltaista teosta mieleen:

Six Figures Getting Sick
- Nyt sain tämän katsottua kokonaan ilman keskeytystä ja siitä aiheutunutta jatkokatselun unohtumista, vaikka elokuvan ydin tuli kyllä selväksi jo ensimmäisen minuutin aikana. Kuvaston ja äänimaailman yhdistelmänä ihan kiehtovan erikoinen teos David Lynchiltä.

Tusalava
- Kokeellisen animaattorin Len Lyen debyyttielokuva vuodelta 1929, eikä mitään Mikki Hiirtä ole tämäkään piirretty. Äänimaailmana on videon lisääjän tekemä, loistavasti elokuvan henkeen sopiva industrial-maisema. Itse näkisin elokuvan jonkinlaisena ajatuksellisena johdantona myöhempien vuosikymmenten tieteiskauhulle sekä avaruushirviöiden että pahojen koneiden osalta.

28.02.18 klo 12:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jostain internetin pimeimmistä kätköistä tuli taas vaihteeksi vastaan sellainen klassikko kuin Chuck Norris: Karate Kommandos [www.youtube.com]. Ikinä en ole jaksoakaan nähnyt, mutta yhden sarjakuvan joskus lukenut ja se oli aika himmeää settiä se.

Idea sarjakuvassa oli tyyliin, että alussa oltiin koululuokassa opiskelemassa Chuck Norriksen ihmetekojen historiaa. Sitten koululuokkaan hyökkää kokonainen ninja-armeija, mutta Chuck Norris saapuu pelastamaan päivän. Chuck Norris on miehisin mies maailmassa.

Chuck Norris on luonnollisesti käsikirjoittanut piirretyn ja sarjakuvan itse.

Jos se piirretty on vähänkään yhtä hulvaton kuin tuo sarjakuva niin voi jeesus.

08.03.18 klo 21:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Selailin tuossa jotain ikivanhoja omia arvosteluja ja huomasin etten vieläkään ole linkannut tänne sellaista omakustanneleffaa kuin Sita Sings the Blues [www.youtube.com], joka löytyy ihan laillisesti youtubesta. Tuosta löytyy suomenkieliset tekstitkin.

Idea tuossa on kertoa eri animaatiotekniikoita sekoittamalla intialainen Ramayana-eepos 20- ja 30-lukulaisen bluesin säestämänä. Mielettömän persoonallinen ja hauska leffa ainakin omasta mielestä.

abneri

08.03.18 klo 22:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Chuck Norris on luonnollisesti käsikirjoittanut piirretyn ja sarjakuvan itse.

Jos se piirretty on vähänkään yhtä hulvaton kuin tuo sarjakuva niin voi jeesus.

Pelkästään tuosta minuutin alkuintrosta oma lihasmassa kasvoi 20kg,rasvaprosentti tippui sinne viiden paikkeille ja notkeutta löytyy nyt kuin sirkuksen käärmeihmiseltä.

" -Kun Chuck Norris punnertaa,hän ei työnnä itseään ylöspäin,hän painaa maailmaa alaspäin"

Erikseen täytyy ylistää vielä loistavaa sivuhahmokavalkadia,kyllä tuolla Karate Kommando-jengillä tohtii käydä isommankin pahisjengin kimppuun.

Aivan mahtavaa. :)

pirpana

28.04.18 klo 11:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Suomalaisessa televisiossa suunnilleen kaikki stop motion -animaatiot 80- ja 90-luvulla oli järjestään joko Puolasta, Itä-Saksasta tai Tsekkoslovakiasta. Nykyaikainen stop motion nimittäin kehitettiinkin nimenomaan Venäjällä ja käsin piirretyt lyhärit Amerikassa, joten niiden tuotannossa on perinteisesti ollut tällainen jännä maantieteellinen painotusero.

Mua kiinnostaisi tietää näistä edemmänkin. Sinulla on laajaa asiantuntemusta asiasta kuin asiasta ja mitä olet tähän topicciin kirjoittanut, niin olet näyttänyt aitoa intohimoa ja ennenkaikkea laajapohjaista tietämystä animaatiota/piirrettyä kohtaan. Olet tutkija luonne... yliopistoja käynyt tutkija. Rispekt.

Minä tilaisin sinulta itäblokin stop motionia ja animaatiota. Sivistä meitä. Todella kiinnostava aihepiiri, johon vain asiantuntija voi antaa laajapohjaisen perehdytyksen. :)

23.05.18 klo 08:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt tässä taannoin nähtyäni alkuperäisen Heavy Metalin en ehkä koskaan kyllästy hehkuttamaan sitä. Eilen kuitenkin katsoin sen jatko-osan Heavy Metal 2000. No oliko se mistään kotosin? Vastaus kuuluu, oli ja ei ollu.

Heavy Metal 2000 on tehty kuten nimikin kertoo, vuonna 2000. Aika paljon on siis aikaa välissä edelliseen osaan. Mikään suoranainen jatko-osahan tää ei edes siis ole, mutta samoissa miljöissä mennään. Tällä kertaa taistellaan niinkin vähäpätöisestä asiasta kun kuolemattomuudesta, joka takaisi koko universumin herruuden. Tätä yrittää tavoitella Tyler niminen karpaasi, jota mainiosti ääninäyttelee Michael Ironside. Pahiksen yrityksiä estämässä on kostonhimoinen soturinainen, Julie. No juonihan on ihan peruskauraa, mikä tässä sitten tökkii? Noh. Huumori ei toimi läheskään samalalla tavalla kun ekassa, osa animaatioista on toteutettu cgi:nä, joka ainakin itsellä tökki tässä elokuvassa silmiin aika pahasti. Etenkin kun piirrosjälki on muuten ihan kaunista katsottavaa. Alkuperäinen filmi oli myös niinsanottu "episodielokuva", joka niputtaa tarinat tyylikkäästi yhteen, kun taas Heavy Metal 2000 seuraa yhtä ainoaa jatkumoa, joka puolestaan laahaa välillä. Sitten vielä yks iso miinus. Soundtrackilla ei kuulla enää klassista rokkia, vaan nykypäivän nu-metalia jne. Sinänsä ihan ymmärrettävä muutos, mutta ei jotenkin toimi samalla tavalla mielestäni. Näistäkin vioista huolimatta, on Heavy Metal 2000:kin viihdyttävä teos. Tissejä, verta, räiskintää ja toinen toistaan kummallisempia örkkejä riittää. Puolitoistatuntia menee kohtuullisen mukavasti tän kanssa. Kuitenkin tästä eteenpäin tulee varmasti aina poimittua hyllystä se ensimmäinen osa.

19.08.18 klo 00:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä tämänpäiväisiä katseluita aiheen tiimoilta:

Norman McLaren - Synchromy
- Omaan makuuni Norman McLarenin hauskin abstrakti animaatio tähän asti näkemistäni (hauska siis siinä mielessä, että itseäni nuo äänitehosteet kuvaan yhdistettynä hymyilyttivät tietyissä kohdin). Tämäkin on NFB:n tuotantoa, mutta jostain syystä ei löydy (ainakaan tällä hetkellä) yhtiön viralliselta kanavalta.

Notes on a Triangle
Rectangle & Rectangles (Seizure Warning) -> HUOM: Sisältää nopeasti välkkyviä kuvia, jotka voivat aiheuttaa epiliptisiä tiloja.
Perspectrum
- Lisää NFB:n tyylikkäitä abstrakteja animaatioita.

I Know an Old Lady Who Swallowed a Fly
- NFB:n tuotantoa tämäkin: animoitu lasten nonsense-laulu, muutama aste tavanomaista lastenlaulua mustemman huumorin suunnalla ehkä ollaan.

Adam Beckett - Kitsch in Synch
- Tällainenkin abstrakti animaatio on tullut jollain erikoisempien animaatioiden listalla vastaan. Ainakin ääniraita tässä on melko mieleenpainuva.

Musiikkivideoita:
Slayer - Criminally Insane (fanivideo)
The Decemberists - Severed
Dream Wife - Hey Heartbreaker
Pearl Jam - Do the Evolution
Los Campesinos - You! Me! Dancing!
Caravan Palace - Lone Digger

25.10.18 klo 12:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli vastaan hauska japanilainen animoitu mainos [www.youtube.com], jossa mitä ilmeisimmin parodioidaan stereotyyppisiä animejuttuja ja tiettyjä länkkäripiirrettyjä. Olispa meilläkin tällaisia, vois alkaa katsoa telkkaria ihan voin noiden vuoksi.

04.11.18 klo 00:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

YouTuben muistinvaraisessa selailussa onnistuin löytämään 1980-luvun Kunnon kurkkupastilli -mainoksia. Itselleni uutena tietona tuli (mikäli videon otsikkoon on uskominen), että suomalaispastillien mainostuotannon taustalla vaikutti Richard Williams, jonka töitä on tässäkin ketjussa ollut maininnan alla (Thief and the Cobbler, Roger Rabbit- lyhärit, Vaaleanpunainen pantteri -elokuvien alkuanimaatiot).

Lakritsimaun mainostus, ulkomainen kanava, 1984 (juoneltaan dramaattisin versio)
Suuremman pussikoon mainostus, 1985
Lyhyempi mainos erilaisella juonella, 1984

21.11.18 klo 19:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ajattelin joskus paremmalla ajalla koota pelkästään opetus- ja huumorimielessä vähän esimerkkejä monimielisemmistä klassisista animaatioista, mutta taidankin päästä helpommalla vain pistämällä linkin kattavaan kokoelmaan aiheeseen liittyviä lyhyitä pätkiä. [www.youtube.com]

Ennen vanhaan kun oli elokuvasensuuri huomattavasti tiukempaa kuin nykyisin, elokuvantekijät koettivat jatkuvasti keksiä kaikenlaisia hauskoja tapoja ujuttaa mukaan kaikenlaista pikkutuhmaa ja vihjailevaa läpändeerusta. Pelkästään tuosta videosta löytää viittauksia pissa- ja kakkajuttuihin, pornoelokuviin, homoerotiikkaan, erektioon ja ties mihin muuhun jopa yksittäisistä Disney-lyhäreistä lähtien. Nyky-yleisölle nämä vihjaukset ei ehkä ole enää niin itsestäänselviä, joten noiden kohdalla joutuu monesti miettimään mistä siinä taas olikaan oikeasti kysymys.

Harmittavan vähälle huomiolle tuossa kuitenkin jäi Bob Clampettin, tuon monimielisen huumorin kruunaamattoman kuninkaan edelleen vertaistaan hakeva kikka-arsenaali. Lueskelin joskus yhden miehen entisen oppilaan tarinoita niistä jutuista, kaikkein tyypillisin kikka oli tehdä mahdollisimman söpö ja harmittomalta vaikuttava lyhäri ja heittää äkkiä sekaan niin härskiä läppää kuin mahdollista. Useimmiten nuo vielä onnistui menemään sensoreilta täysin läpi.

Esimerkiksi tässä [www.youtube.com] söpö eläin nipistelee koiria persiistä.

09.12.18 klo 19:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei sitä ihan joka vuosi tulekaan jännitettyä tulevia Oscar-ehdokkuuksia etenkään animaatiolyhäreiden kategoriassa, mutta nyt tuli vastaan sen verran hieno uutuuslyhäri, että voin melkein vaikka povata sille pystiä jos vaan ehdolle pääsee.

Kyseessä on melankolinen ja jännittävä australialainen stop motion -lyhäri nimeltä Lost & found [vimeo.com], pieni tarina kahden pehmolelun ystävyydestä ja toisen kuolemasta. Mielettömän hieno ja koskettava.

18.01.19 klo 17:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pienenä spin-offina meneillään olevaan Ralph Bakshi -maratoniin maestron ohjaama animaatiota ja näyteltyä kuvaa yhdistävä Rolling Stonesin Harlem Shufflen musiikkivideo. [www.youtube.com] vuodelta 1986. Nykyään kukaan tuskin tuota biisiä itseään muistaakaan, mutta animaatio on jo tässä vaiheessa täyttä ysäriä. Bakshin itsensä lisäksi sitä olikin tekemässä Shrekin ohjannut Vicky Jenson ja John Kricfalusi, joka lienee yksi ysärin vaikutusvaltaisimmista, jäljitellyimmistä ja radikaaleimmista animaattoreista.

25.01.19 klo 19:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eivätpä nämä vanhat kotimaiset animaatiot ihan jokapäiväisiä ilmestyksiä televiossa ole, joten mainitaan vuonna 1961 valmistuneen Alkoholi ihmisruumiissa -opetusfilmin olemassaolo Yle Areenassa (https://areena.yle.fi/1-4606249). Ohjelma on katsottavissa toistaiseksi.

Ihan viihdyttävä ja opettavainen pätkä, vaikka paikoitellen runsas tietovyöry ja sen nopea sisäistämistarve synnyttivätkin hieman kuivakkaan vaikutelman. Mutta positiivinen tapaus kuitenkin.

25.01.19 klo 19:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hauska pätkä. Selkeä, ja paljon informaatiota. Ja rupes vielä tekeen keppanaa mieli.

24.04.19 klo 00:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Youtube tarjosi kerrankin pitkästä aikaa kanavan, jota viitsi oikeasti seurata. Kyseessä on unkarilaisia kansantarinoita animoituna ja englanniksi dubattuna sisältävä [www.youtube.com] hieno toista sataa episodia pitkä projekti, joka ansaitsisi huomattavasti nykyistä enemmän rakkautta. Erittäin viihdyttävää kamaa.

Unkarilaisilla on siis varsin pitkät perinteet animaation saralla.

25.04.19 klo 09:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katselin hiljan neuvostoliittolaisen eeppoksen Runoelma merestä. Kertoo teknologisesta kehityksestä ja perinteisen agraariyhteiskunnan väistymisestä. Kerrassaan mainio elokuva, joka käsittelee sukupolvien välistä kuilua ja haikeutta vanhan poismenosta, kun muistot sekä onnen hetkistä että sodista ja nälänhädistä katoavat padon nostaman veden alle. Mukana on myös hienovaraista neuvostoyhteiskunnan kritiikkiä.

Muutamassa kohtauksessa hahmot vajoavat ajatuksiinsa. Pohdiskeluja kuvitetaan sitten näytelmäelokuvan lomaan sommitelluilla piirrosanimaatioilla. Esimerkiksi hautakummun luona leikkivien lasten mielikuvituksen rientoa kuvataan animaatiolla muinaisista sodista.

Hieno elokuva.