European Movie Challenge 2018 - katso eurooppalaisia elokuvia

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › European Movie Challenge 2018 - katso eurooppalaisia elokuvia

03.06.18 klo 19:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Son of Saul (Unkari)

Mandariinit (Georgia)

Samurai Rauni Reposaarelainen (Suomi)

Aikamoinen taide-elokuva, joka osittain oli sekavaa ja järjetöntä sontaa, mutta myös hienon näköistä ja omaperäistä matskua. Pääosanäyttelijä/ohjaaja oli mainio roolissaan ja sen vähän mitä Jouko Turkan maineesta tiedän, niin samanhenkistä seurattavaa tuo oli. Elokuvan jälkeen katsoin ohjelman elokuvan tekemisestä ja arvostus nousi entisestään. Hirveästi ei ollut kokemusta elokuvien tekemisestä, mutta hyvinhän tuo alkoi sujua sitä tehdessä. Ihan ekaa kertaa eivät kuitenkaan ollut näyttelemässä, vaan kyseessä porilainen teatteriakin tehnyt porukka. Piristävää että ei ollut samoja kotimaisten elokuvien vakionaamoja. Osaa sitä muutkin näytellä.

13.11.18 klo 21:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pahalta näyttää projektin toteutuminen tämän vuoden aikana. Yritettävä saada ensi vuonna loppuun. Useampi kuukausi vierähtänyt ja elokuvia aika vähän tullut muutenkin katsottua. Ihan viime aikoina yritänyt kiristää tahtia, mutta valitettavan harva ollut eurooppalainen.

Con menistä en muista enää mitään, mutta skotlantilaiseksi sen olen kuitenkin merkinnyt.

Skammen eli Häpeä (1968)

Kolmas näkemäni Bergman. Kovasti kehuttu, mutta itseltä jäi tämänkin elokuvan hienous tajuamatta. Ihan hyvä joo. Imdb:n keskiarvo 8.0 on varmaan pääasiassa ruottalaisten antamia. ;)

Limonata (2015) löytyi netflixistä. Hyvä turkkilainen roadmovie, jossa oikeasti näkyy turkkilaisuus. Harvoja näkemiäni eurooppalaisia elokuvia, jossa näytetään paikallisille tärkeitä asioita ja kulttuuri erottuu edukseen. Moni elokuva ei huomioi mitenkään sitä missä elokuva tehdäån. Yritetään tehdä elokuva, joka olisi voitu tehdä missä tahansa muussakin maassa.

Bad Day for the Cut (2017)

Challengen toinen Pohjois-Irlantilainen elokuva. Tämäkin löytyy netflixistä. Juoni olisi vaatinut vielä jotain spessua ollakseen enemmän kun kerran katsottava. Pääosatyyppi oli hyvä roolissaan.

Jamaica Inn (1939)

Lisätään nyt tämäkin, vaikka englantilaiseksi elokuvaksi voisi tietysti valita jonkin muunkin kun Hitchcockin elokuvan. Tehty ennen herran amerikkaan siirtymistä. Laughton on yleensä erittäin hyvä rooleissaan. Tässä snobeilu meni vähän överiksi. Ihan kuin eri elokuvasta verrattuna elokuvan muihin, tavanomaisempiin hahmoihin.

Voyage à travers le cinéma français eli matka ranskalaiseen elokuvaan (2016)

Areenasta löytynyt yli 3h dokumentti ranskalaisista elokuvista ja niiden tekijöistä Bertrand Tavernierin (?) näkökulmasta. Paljon en enää siitä muista, mutta 3h meni kyllä nopeasti.

Intouchables (netflix) on hyvä elokuva. Parasta pitkään aikaan. Vankilassakin pyörähtänyt tyhjätasku ajautuu halvaantuneen miehen avustajaksi. Elämäniloa pursuva avustaja saa halvaantuneeseen mieheen elämää.

Quella villa accanto al cimitero (1981)

Pari paskaa puoli-italialaista. Toinen kuvattu osittain espanjassa ja toinen osittain amerikassa. Lisätään nyt kuitenkin, kun ihan kiva juliste tuossa jälkimmäisessä.

14.11.18 klo 11:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itellä jäi kyllä perhana ihan paitsioon jossain kohtaa tää haaste. Oon jotain eurooppalaisia katsonu, mutten oo muistanu enää merkitä mihinkään. Alun innostuksen jälkeen.

31.12.18 klo 18:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vuoden aikana katsoin 46 eurooppalaista elokuvaa, mutta vain 26 eri maasta. (Challengeen olen laittanut 53 maata) jäi siis aika paljon vielä kesken. Tarkoitus olisi jatkaa loppuun asti, mutta voi olla että siihen ei 2019 riitä. Vähän kiinnostaisi jo muutkin alueet. Esim. Etelä-Amerikka, Lähi-Itä ja Aasia.

Victoria (Saksa)

Muuten hyvin tavanomainen, eikä juurikaan erottuisi vastaavista, mutta koko paska on kuvattu yhdellä otolla, joka tekee elokuvasta mielenkiintoisen. Kova saavutus.

Ministry of Love (Kroatia)

Virkamies saa tehtäväkseen selvittää onko valtion tukia käytetty väärin. Jos sodan takia leskeksi jäänyt henkilö on löytänyt uuden kumppanin ja he asuvat saman katon alla, niin rahat on vietävä pois. Eihän kukaan sitä vapaaehtoisesti paljasta, joten virkamiehen on keksittävä keinot miten asia todistetaan.

The Color of Pomegranates (Armenia)

Vastaavaa ei ole tullut koskaan nähtyä. Ehkä joku pystyy tähän taideteokseen jotain järkeä saamaan, mutta itse en siihen kykene.

Muita:

Resistance Banker (Hollanti), Tuntematon Sotilas (2017), Le Concours, Paris pieds nus, Cherbourgin sateenvarjot, Le samourai, Le voyage au Groenland
(Ranska), Errementari (Espanja)