European Movie Challenge 2018 - katso eurooppalaisia elokuvia

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › European Movie Challenge 2018 - katso eurooppalaisia elokuvia

04.01.18 klo 18:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Osallistu leikkimieliseen European Movie Challengeen eli Eurooppalaisten elokuvien katseluhaasteeseen, jolla edistetään ainakin yhden ihmisen tietämystä eurooppalaisista elokuvista.

Tarkoitus katsoa ainakin yksi elokuva jokaisesta Euroopan maasta. Saa toki katsoa enemmänkin.

Aikaa on koko vuosi ja katselujaan voi tänne kirjoittaa. Itse taidan seurata edistymistäni myös listaliin tekemälläni listalla. Listassa 50+ maata. (Kyllä minä esim. nuo Britanniaan kuuluvat maat yksittäisiksi noteeraan.) Katseluvinkkejä varsinkin harvinaisemmista maista otetaan vastaan.

Huom! Pitäisi olla itselle ennestään näkemätön. Tuotettu ja kuvattu pääasiassa kyseisessä maassa. Mieluiten kokonaan, mutta yhteistuotoksiakaan ei sorreta liikaa. Tärkeää olisi, että elokuvassa puhutaan edes sen maan omaa kieltä.

1. Alankomaat (Hollanti)
6. Belgia
9. Espanja
11. Irlanti
12. Islanti
13. Britannia (Englanti, Skotlanti, Wales ja Pohjois-Irlanti)
14. Italia
46. Unkari
50. Venäjä

edit. http://www.listal.com/lis...pean-movie-challenge-2018

04.01.18 klo 21:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ajatuksena aika siisti! Käytännössä vaatisi varmaan itseltä jonkun verran taustatyön tekemistä; leffojen etsintää ja niiden katselumahiksia ym. Pistetään korvan taakse kuitenkin.

Unkarilaisesta elokuvasta suosittelisin Taxidermiaa. Tehty yhteistuotantona Itävallan ja Ranskan kanssa ja kielinä unkarin lisäksi englanti ja venäjä, mutta kyllä aika unkarilainen leffa noin meiningiltään on mun mielestä kyseessä. Ilkikurinen, härski ja mustan huumorin siivittämä groteski leffa Unkarin 1900-luvun kolmesta historiallisesta vaiheesta. Pitäisi löytyä suht helposti dvd:nä, kirjaston valikoimasta ym.

EDIT: Rupesin innostumaan tästä jo kun aloin tekemään tässä alustavaa taustatyötä. Tässä pari youtubesta itteäni kiinnostavaa tekelettä. Kokopitkinä ja enkkuteksteillä.

Man Bites Dog (Belgia, 1992)

"A film crew follows a ruthless thief and heartless killer as he goes about his daily routine. But complications set in when the film crew lose their objectivity and begin lending a hand.

Morning Patrol (Kreikka, 1987)

"Going alone into an abandoned, living city, a woman tries to cross a forbidden zone swarming with the Morning Patrol and traps. Meeting one of the last city guards, they attempt recall the past and penetrate the zone together.

05.01.18 klo 14:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

No tää kuulostaa mielenkiintoiselta! Ehdottomasti itse otan osaa tähän haasteeseen. Täytyy muistaa kirjata ylös vaan sitten niitä elokuvia. Varmaan tähän topicciin tulee heitettyä jotain väliaikatietoja edistymisestä sitten! Loistava idea!

07.01.18 klo 11:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Man Bites Dog ( Belgia)

Morning Patrol (Kreikka, 1987)

Laitettava nuo kaksi muistiin. Man Bites Dog nimen olen joskus kuullut, mutta en muistanut sen olevan belgialainen. Morning Patrol aka Proini peripolos vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Oma projekti alkoi Netflixistä löytyneellä 9. april (Tanska) elokuvalla. Sotaisien elokuvien ystävälle ihan mielenkiintoinen elokuva siitä, kun saksalaiset tulivat rajan yli Tanskaan ja miten heikosti siihen oli varauduttu. Katsoin myös englantilaisen Trancen, jonka englantilaisuuden tajusin vasta myöhemmin. Danny Boylen ohjaama ja James McAvoy, Vincent Cassel ja nakuileva Rosario Dawson näyttelee. Sen verran oli amerikkalaistyylinen, että uskon pystyväni parempaankin, joten en sitä taida edes laskea projektiin.

Siitä päästäänkin miettimääni aiheeseen. Jos katsoo yhden elokuvan/maa, niin pitäisikö sen elokuvan olla jotenkin speciaali? Erityisen hyvä, tai erityisen kuvaava kyseisen maan elokuvatuotantoa kohtaan? Voi olla että joidenkin maiden kanssa on ihan tekemistä nähdä edes joku, mutta enemmän valinnanvaraa tarjoavat isommat maat vaatisivat melkein erityisemmän elokuvan.

Hyllystä katsomattomien elokuvien osastosta löytyi useampikin eurooppalainen elokuva. Venäläinen Antikiller on odotellut pitkään, mutta niin myös Tarkovskin Solaris. Taistelu Algeriasta on ilmeisesti italialainen elokuva, mutta kertoo rankalaisista Algeriassa. :) Kjærlighetens kjøtere eli Zero Kelvin (Norja) on odotellut vuosia katsomista. Stellan Skarsgard on eristyksissä Grönlannissa kamun kanssa jossain mökissä.

Pienempien maiden tuotoksista löytyisi slovenialainen Varaosat (Spare parts aka Rezervni Deli). No Man's Land voisi olla pornoa, mutta se on myös Bosnialainen Oscar-voittaja. Sen olen nähnyt aikaisemmin, joten ei pääse osallistumaan vaikka hyvä onkin ja tarkoitus olisi katsoa uudestaan tämän vuoden aikana.

The Charge of the Light Brigade (englanti), Abre los ojos (espanja), L´Appartement (ranska) Ukkonen (suomi) ja Nakuna (ruotsi) oli muita hyllystä dvd:eenä löytyneitä.

07.01.18 klo 12:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mullakin on tossa Taistelu Algeriasta ja Solaris varttoomassa katselua, mutta en tiedä ymppäänkö niitä tähän projektiin :D

07.01.18 klo 12:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ite tsiigasin eilen tuon Morning Patrolin. Pistän siitä myöhemmin vähän enemmän kommenttia ainakin Tykin puolelle. Tein loppuillasta vähän taustatyötä selvittääkseni mielenkiintoisia titteleitä tätä prokkista varten. Muutamia pohtimisen arvoisia pointteja tuli heti mieleen. Mites maat joita ei ole enää olemassa? Neuvostoliittolaiset leffat yleensä voidaan kategorioida venäläisiksi leffoiksi, mutta monien pienempien entisten neukkumaiden elokuvatuotanto on romahtanut itsenäistymisen jälkeen. Silti neukkuaikana nuo kansat saattoivat tehdä tosi omanlaisia leffoja. Esimerkkejä näistä on pari seuraavaa:

Granaattiomenan väri (Armenia, 1969)

A super-stylized, surreal biography of Armenian troubadour Sayat Nova, whose life is depicted through non-narrative amalgamations of poetic images.
Vaikuttaa aika jodorowsky-/bunuelmaiselta trippailulta, eli kiinnostaa. Löytyy kokopitkänä enkkusubeilla Youtubesta, vaikka lähes dialogia tossa ei taida olla paljon paskaakaan.

Neula (Kazakstan, 1988)

Moro returns to Alma Ata to collect money owed to him. While waiting out an unexpected delay, he visits his former girlfriend Dina, and discovers she has become a morphine addict. He decides to help her kick the habit and to fight the local drug maphia responsible for her condition. But Moro finds a deadly opponent in "the doctor," the maphia kingpin who is exploiting Dina.
Löytyy Tubesta kokonaan, tosin ei tekstityksiä. Oikein mitään muuta mielenkiintoista en kazakstanilaisesta leffatuotannosta löytynyt. Pääosassa rokkari Viktor Tsoy.

Is It Easy To Be Young (Latvia, 1986)

A highly controversial and popular Soviet blockbuster from the 80s. Portrayal of rebellious teenagers growing up under Communist rule in Latvia.
Koetin pitää lähtökohtaisesti dokkareita pois tästä hommasta, mutta kovin ehdoton en halunnut olla. Tää vaikutti ihan helvetin hyvältä. Youtubesta löytyy kokonaan, kolmannella kotimaisella tekstitettynä.

Gypsies Are Found Near Heaven (Moldova, 1976)

Rada, a beautiful and very proud gipsy girl is used to steal men's hearts and monk them. Zobar is a horse thief who's heart is stolen by Rada and his mind is bewitched. He is ready to give up his freedom but not his pride.
Hurlumhei, mustalaishumppaa Moldovasta. En voi väittää että hirveästi kiinnostais, mutta maan leffatuotanto on romahtanut Neukkulan jälkeen.

Sitte näistä muutamista muista. Georgiasta löysin semmosen leffan kun Sun of the Sleepless, kuvattu neukkuaikana mutta julkaistu itsenäistymisen jälkeen. Liettuasta löytyi semmonen leffa kun Zero Alyvine Lietuva, 2000-luvun puolivälissä tehty. Ukrainaa ajattelin edustavan semmosen leffan ku Famine-33, sotadraama jostain '90-luvun alusta itsenäistymisen jälkeen. Valko-Venäjän leffatuotanto on käytännössä ihan olematonta, diktaattorin ollessa enemmän urheilu kun kulttuurimiehiä. Neukkuklassikko Tule ja katso tekijätiimissä on kuitenkin pääjehuina useampi etnisesti valkovenäläinen kaveri, joten siinä mielessä kelpuuttaisin myös tuon edustamaan maata. Viron leffatuotanto on suhteellisen rikasta verrattuna moniin muihin naapureihinsa, itseä tällä hetkellä kiinnostaa eniten semmoinen titteli kuin I Was Here, joka on ainakin Helmetin kautta lainattavissa.

Vielä vaikeampi pala on entisen Jugoslavian maiden erottelu...

07.01.18 klo 12:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

JohnRambo kirjoitti:

Vielä vaikeampi pala on entisen Jugoslavian maiden erottelu...

Just katsoin eilen itse Jugoslavialaisen elokuvan Black Cat, White Cat. Tulin siihen tulokseen, että kun se on kuvattu Serbian alueella, laitan sen maaksi sitten Serbian. Miten muutenkaan näitä lajittelisi? Ohjaaja Emir Kusturicakin on mainittu jokapaikassa serbialaiseksi joten näillä mennään.

07.01.18 klo 13:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bal-can-can (2005) (Makedonia)

"A Macedonian military deserter and his Italian blood-brother are searching for a dead grandmother wrapped up in a stolen carpet, all over the Balkan's criminal underworld."

https://www.youtube.com/w...tch?v=un2pvzN-RX0&t=1423s enkku-tekstit

09.01.18 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

JohnRambon suosittelema Morning Patrol (Kreikka) ja Bal-can-can (Makedonia) katsottuna.

Bal-can-can oli ihan perusviihdyttävä toimintakomedia. Huumori oli väkivaltaisen mustaa ja elokuvassa seikkailtiin mattoon käärityn mummon ruumiin perässä ympäri Baltiaa. Samalla viitataan Baltian maiden sotaisaan menneisyyteen ja vimmaan tarttua aseisiin.

Morning Patrol oli varsin rauhallisesti etenevä. Vastauksia ei paljon annettu... mihinkään. :) Wikipedia sanoo sitä "dramatic experimental independent surrealist underground art film" ja sitähän se oli. Toi mieleen vähän Tarkovskin Stalkerin.

edit. katsoin myös Rambon mainitseman Zero. Alyvine Lietuva -elokuvan (Liettua). Aluksi mietin että mitäs tämä nyt on? Amatöörimäisen näköisiä kohtauksia (varsinkin nopeat töksähtelevät leikkaukset pisti silmään. Itsekin leikkaisin paremmin.) ja paskaa näyttelemistä (itse en näyttelisi paremmin).

Hahmoja näytettiin heti aluksi tosi monta, eikä heitä paljon esitelty. Kohtaus missä näytetään hahmon naama ja hän sanoo tai tekee jotain. Sitten siirrytään seuraavaan hahmon näyttämiseen ja voi mennä pitkäkin aika, että taas palataan takaisin. Onneksi elokuvan edetessä hahmojen reitit kohtaa. Kaikki liittyy lopulta jotenkin toisiinsa.

14.01.18 klo 15:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muiden elokuvien ohella tullut katsottua myös espanjalainen ja italialainen elokuva. El destierro aka Karkotetut (2015) tuli Teemalta, mutta katsoin sen hieman etukäteen Areenasta, jossa se on vieläkin.

"Kaukaisen etuvartioaseman kaksi sotilasta joutuvat Espanjan sisällissodan aikana päättämään onko heidän ilmiannettava löytämänsä haavoittunut puolalainen nainen."

Youtubesta tuli vastaan Giuseppe Tornatoren elokuva Star maker (1995). Pari erittäin hyvää elokuvaa Tornatorelta tullut aikaisemmin nähtyä (Cinema Paradiso ja Legenda nimeltään 1900), mutta jostain syystä ei ole tullut tarkemin tutustuttua mitä muuta Giuseppe on saanut aikaan. Star maker kertoo miehestä joka kiertää pikkukyliä ja kuvaa potentiaalisia näyttelijöitä elokuviin. Pientä korvausta vastaan tietenkin. Samalla hän törmää kaikenlaisiin ihmisiin. Hyvä elokuva oli tämäkin ja toistaiseksi paras näistä euro challengen yhteydessä katsomistani ellokuvista.

15.01.18 klo 13:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt on ensimmäiset viisi elokuvaa haasteesta katsottuna. Ihan mukavasti lähteny rullaileen, hyllystä katsellu näin alkuun elokuvia, jotka on muutenkin odottanut katselua tossa. Tässä vähän raporttia etenemisestä, päivämäärineen ja pisteytyksineen. Laitetaan nyt vielä pienet kommentit elokuvista perään.

1. Serbia 6.1

Crna macka, beli macor ”Black Cat White Cat” (1998)

Elokuvahan on itseasiassa Jugoslavian aikaan tehty, mutta koska ohjaaja on joka paikassa mainittu serbialaiseksi, ja elokuva on kuvattu Serbian alueella, laskin tämän sitten serbialaiseksi filmiksi (Serbian film, hehheh). Kyseessähän on eräänlainen rikos-komedia, ja hulvaton sellainen! Suosittelen ehdottomasti. Aion tutustua ohjaaja Emir Kusturican muihinkin elokuviin jossain vaiheessa.

2. Saksa 7.1

German Angst (2015)

Eräänlainen shokkielokuva ja kolmen eri ohjaajan lyhytfilmeistä koostuva antologia. Kaksi ensimmäistä lyhäriä oli aika yhdentekeviä, mutta kolmas oli todella hyvä. Kertakatseluks jäi luultavasti kuitenkin tämä.

3. Britannia 8.1

Evil Aliens (2005)

Brittiläistä kauhukomediaa Jake Westin ohjaamana. Mieshän ohjasi myöhemmin paljon tätä paremman Dog Housen. Kyllä tämäkin muutamat naurut irrotti. Erikoistehosteista käytännön hommat oli todella näpsäkän näköisiä, tietokone-efektit puolestaan todella tökeröä tavaraa. Aika pitkälti esikuvana tälle elokuvalle varmaan toiminut Peter Jacksonin Bad Taste.

4. Ruotsi 11.1

Kärlekens språk (2004)

Kysy seksistä -The Movie. Katsokaa itse ja ihmetelkää.

5. Venäjä 12.1

Dersu Uzala (1975)

Akira Kurosawan mestariteos. Äärimmäisen kaunis kuvaus erilaisten ihmisten ystävyydestä ja luonnosta. Laskin tämän venäläisiin elokuviin, koska alkuperäinen kirja on venäläisen Vladimir Arsenjevin kirjoittama. Elokuva on myös kuvattu Venäjällä, ja kaikki näyttelijät ovat venäläisiä. Suosittelen tätä elokuvaa kyllä isosti!

Seuraavana vuorossa olis varmaankin ainakin Suomi, Italia, Ranska ja Espanja. Luvassa ainakin vähän sotaa ja kauhua. Kattellaan niitä taas sitten jossain kohtaa!

20.01.18 klo 15:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Challenge jatkunut taas muutamalla elokuvalla.

Islantilainen Pässit eli Hrútar (2015) kertoi kahden riidoissa olevan iäkkäämmän islantilaisveljeksen lampaiden kasvatuksesta. Oikein mainio elokuva, jossa oli suomalaisuuteenkin yhdistettyä toimintaa. Hankeen sammumista ja yksinäisyyttä yms.

Comoara (2015) oli puolestaan romanialainen aarteenetsintäelokuva. Naapurit lähtevät metallinpaljastimen kanssa etsimään toisen perintötalon pihalta aarretta. Elokuva jätti kylmäksi. Alussa meni ihan liian kauan päästä matkaan ja usea kohtaus oli turhan pitkä. Eivät tuoneet elokuvaan mitään lisää. Tuntui että kohtauksia pitkitettiin väkisin että elokuvasta saadaan puolitoistatuntinen. Sisältöä olisi ollut lyhytelokuvaksi.

Belgialainen The Memory of a Killer aka La mémoire du tueur aka De zaak Alzheimer (2003) oli oikeastaan varsin hyvä, vaikkakin ei mitenkään omaperäinen. Ikääntynyt palkkatappaja lähetetään Belgiaan, mutta työtekoa hankaloittaa muistia huonontava sairaus. Tästä tuli korealaisfiilikset. Samanhenkistä ja tumman sävyistä elokuvaa on tullut sieltä suunnalta nähtyä.

Bonuselokuvana Challengen toinen tanskalainen elokuva Land of Mine. Oikein mainio elokuva nuorista saksalaisista sotavangeista, jotka pakotetaan purkamaan miinoja tanskan rannikolta. Itsehän saksalaiset niitä sinne kylvivät, joten ymmärrän tanskalaisten reaktiot, mutta junioriosastoa pomotetaan silti aika kovaa. :)

04.02.18 klo 12:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Challenge jatkui muutamalla elokuvalla, vaikka tammikuun loppu ja helmikuun alku onkin ollut vähemmän elokuvallista aikaa. Tv-sarjat on vienyt aikaa elokuvilta (mm. Hell on Wheels 5. kausi ja Netflixistä aloittamani Altered Carbon.) Yhteensä 43 elokuvaa katsottuna tänä vuonna, joista 13 eurooppalaista.

Attack of the lederhosen zombies (2016) ei ehkä ole parasta mitä Itävällalla on tarjota, mutta juuri sillä hetkellä oli sellainen fiilis. Odotetun huonohan se oli ja nimikin valehteli. Nahkahousuja en huomannut kenelläkään.

Le Professionnel (1981) on Jean-Paul Belmondon tähdittämä ranskalainen elokuva Morriconen musiikeilla. Jo pelkkä musiikki ja Belmondo tekee siitä keskimääräistä parempaa seurattavaa.

My life as zucchini (2016) eli Elämäni kesäkurpitsana on sveitsiläinen animaatio, joka näyttää lapsille suunnatulta, mutta on aiheeltaan enemmän aikuisten juttu. Elokuvassa seurataan aika karujenkin syiden takia orpokotiin joutuneen lapsen elämää, eikä siellä muutkaan ihan kunnossa ole.

Nyt tarvisi taas vähän suosituksia. Kuten huomaatte, niin mikään elämää suurempi elokuvaelämys sen ei tarvitse olla. Jos sellaisiakin löytyy, niin miksipä ei.

06.02.18 klo 21:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itellä on prokkis ihan hyvin lähtenyt käyntiin. Tällä hetkellä 10 titteliä vyön alla, joista muutama mennyt kyllä vähän niin kun "itsestään" kuten Ranskan, Saksan ja Suomen edustajat. Itte oon tonne Tykin puolelle pisteyttänyt ja kommentoinut nämä kaikki tapaukset. Lihavoituna tällä hetkellä edustetut maat tässä haasteessa.

1. Alankomaat (Hollanti)
6. Belgia
9. Espanja
11. Irlanti
12. Islanti
13. Britannia (Englanti, Skotlanti, Wales ja Pohjois-Irlanti)
14. Italia
42. Tanska
44. Turkki
46. Unkari
50. Venäjä

Muutamia suosituksia Sulolle ja muille. Osa näistä saattaa olla tosi itsestäänselvyyksiä, mutta menkööt:
Alankomaat: Turkkilainen namu. Paul Verhoevenin ja Rutger Hauerin varhainen yhteistyö. Tässä näkyy Hauerin muna. Itteä tällä hetkellä kiinnostaa eniten Youtubesta kokopitkinä enkkuteksteillä löytyvät Amsterdamned ja Spoorloos.
Espanja: Kaikki Almodovarin leffat. Myös Sulon mainitsema Abre los ojos on kova,
Islanti: 101 Reykjavik. Äidin luona asuva 30v.-äijä ihastuu verevään espanjattareen. Muistaakseni ihan hauska leffa.
Kroatia: Itteä kiinnostais tämmönen leffa ku Rhythm of a Crime vuodelta 1981. Löytyy enkkuteksteillä tubesta https://www.youtube.com/w...tch?v=xkPTOA1c3xY&t=3320s. Ainakin päällisin puolin ihan hyvännäkönen leffa, mutta laadusta en mene takuuseen.
Kypros: Attila 74. Dokkari kreikkalaisten ja turkkilaisten tappelusta saarella. Nimensä puolesta ei ihan puolueeton näkemys aiheesta https://www.youtube.com/w...tch?v=zqjcAzKhVXA&t=3186s
Puola: Kieslowskin leffat. Jos ei siis ennestään ole tuttuja.

07.02.18 klo 13:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

JohnRambo kirjoitti:

Alankomaat: Turkkilainen namu. Tässä näkyy Hauerin muna.

No nyt on pakko lähteä tähän haasteeseen mukaan!

Ajattelin ainakin yrittää vuoden aikana katsoa vähän enemmän eurooppalaista, en kuitenkaan liian väkisin tykitellä joka maata läpi jos alkaa maistumaan puulta. Toistaiseksi vasta Britannia ja Unkari ruksattu listalta, mutta voisi tuolta ruveta koluamaan kiinnostavan oloisia teoksia. Katsotaan mihin lopputulokseen päästään.

15.02.18 klo 15:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

On ollu tässä operaationa raakata vanhoja nauhoitettuja VHS-kassuja viimeaikoina. Niitä kun tuppaa oleen laatikkotolkulla. Hoksasin tossa sitten, että sitähän vois hyödyntää tähän eurooppa-haasteeseen. Pakollakin tuosta määrästä löytyy eurooppalaisia elokuviakin. Ylipäätään tuolla tuntuu olevan paljon muutakin mielenkiintoista matskua, kuten Troman leffoja ja Tales From The Crypt sarja kokonaisuudessaan. No tänään löyty myös pari Jan Svankmajerin filmiä, Faust sekä Alice. Jommankumman voi sitten vilkasta tähän haasteeseen kohtaan Tsekki. Oli myös jotain italialaista ja espanjalaista elokuvaa, mutta luulen että kohdat Italia ja Espanja tulee ihan tuolta dvd-puolelta katsottua.

06.03.18 klo 19:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Challenge jatkunut vain kahdella elokuvalla. Innostuin tuossa katsomaan Korealaisia elokuvia yms. ja Oscar-ehdokkaitakin piti saada edes jokunen katsottua. Saldo on nyt 16 eurooppalaista, 14 eri maasta. Yhteensä 69 elokuvaa katsottuna 2018.

The Survivalist (2015) Britannia/Pohjois-Irlanti

Ihan mielenkiintoinen pienen budjetin scifi-trilleri. Scifiä elokuvasta tekee sijoittuminen tulevaisuuteen, jossa ruoka on vähissä. Ihmiskuntaa on kohdannut raju populaation väheneminen ja vielä elossa olevilla on lähes kaikilla pahat mielessä. Tässä vaiheessa ei ole enää viattomia jäljellä ja pienikin ruuanmurunen on arvokkaampi kuin henki. Päähahmo on asettunut pieneen metsämökkiin viljelemään itselleen ruokaa, kun hän saa vieraita...

Kraftidioten (2014) eli In Order of Disappearance eli Lumiauramies Norja

Stellan Skarsgård on lumiaurankuljettaja Nils. Mallikansalainen, joka auraa väsymättä tiet lumesta. Lumiauramiehen poika kuolee epäilyttävissä olosuhteissa ja isä alkaa kostamaan kaikille syyllisille. Stellanilla on Liam Neeson-syndrooma. Omalla osallistumisellaan tekee jokaisesta elokuvasta paremman, kuin mitä se muuten olisi. Varsin yksinkertainen juoni, mutta pätevä näyttelijä saa siitä enemmän irti. Elokuvan huumori on varsin tummaa. Yllätti oikein positiivisesti.

22.04.18 klo 10:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alkuinnostuksen jälkeen on eurooppalaiset elokuvat jäänyt vähän paitsioon. Muutenkin aina vuoden vaihtuessa tulee pari kuukautta katsottua aika innokkaasti elokuvia, mutta sitten tahti hiipuu.

I´m a Killer aka Jestem Morderca (2016) Puola

Perustuu jossain määrin todellisiin tapahtumiin. Poliisi yrittää saada The Silesian Vampire lemipinimen saanutta sarjamurhaajaa kiinni. Elokuvan jälkeen luin siitä tyypistä ja tapahtumista, niin aika oleellisia juttuja oli jättty elokuvasta pois.

Le corbeau aka Korppi (1943) Ranska

Digiboksilta löytynyt Henri-Georges Clouzotin ohjaus. Toinen ranskalainen elokuva challengessa, mutta en minä sen takia jätä katsomatta. :) Oikein mainio elokuva siitä, kun pikkukylässä joku lähettelee arkaluonteisia asioita paljastavia kirjeitä ihmisille. Tuntuu että kaikilla on jotain salattavaa ja kaikkia epäillään.

Chuck Norris vs. Communism (2015) Romania

Toinen näkemäni romanialainen elokuva. Teeman festivaalitarjontaan kuulunut dokumentti VHS-elokuvien vaikutuksesta romanialaisiin aikana, kun niitä ei olisi saanut siellä edes katsoa. Sensuuri oli karua ja pientä verrattuna esim. suomessa suoritettuun videoiden saksimisiin. On Suomessakin tosin osattu elokuvia kieltää https://www.verkkouutiset...elokuvaa-kuin-iran-29962/

Kirjastosta lainattu Mandariinit (Georgia/Viro) odottelee vuoroaan ja digiboksista on lähiaikoina poistumassa Son of Saul (Unkari), joten ne varmaan seuraavaksi.

23.04.18 klo 10:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sama homma itsellä, alkuun tuli katsottua jonkinverran tähän haasteeseen näitä filmejä, mutta nyt se on jääny taka-alalle. On mulla tossa haasteeseen sopivia leffoja odottomassa, en oo vaan saanu viä aikaseks katsoa niitä. Pitäis kyllä jatkaa ehdottomasti.

Tässä muutama mitä oon viimeks katsonu:

Suomi: Emmauksen tiellä

Pölösen ohjaama dogma-elokuva. Parhaillaan repäsevän hauska elokuva omituisen dialoginsa kera. Arvosanaks antaisin

Ranska: Les triplettes de Belleville

Suomeksi siis Bellevillen kolmoset. Animaatioelokuva pyöräkilpailuista. Ihan kelvollinen teos.

Espanja: Hierro

Eräänlainen Guillermo Del Toro -henkinen mysteerikauhuelokuva/trilleri. Ei vakuuttanut, Espanjassa on tehty rutosti parempia elokuvia samalla tyylillä. Ei tosiaankaan lukeudu parhaisiin tämä.

Norja: Fritt Vilt

Hylättyyn vuoristohotelliin sijoittuva slasherkauhuleffa. Itseasiassa todella viihdyttävä tapaus. Ei tässä ny mitään pyörää olla uusiks keksimässä, mutta viihdearvo on kova ja tunnelma kohdillaan. Toimii. Paras norjalainen kauhupätkä tähän päivään mennessä mitä oon katsonu.

Italia: Mannaja

Mannaja, eli Man Called Blade on Sergio Martinon ohjaama vähän vähemmälle huomiolle jääny spaguwesterni. Oikeestaan melkolailla siellä spagettiwesternien kultakauden loppupuolella tehty filmi. Itse pidin todella paljon tästä.

Nyt siis yhteensä katsottuna 10/50 euroopan maiden filmeistä.

Andy Kreist

23.04.18 klo 11:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lähdenpä tähän mukaan kun huomasin että olen vahingossa jo aloittanut listaa ihan mukavasti.

Mutta aion hieman huijata, eli laitan listaan aivan kaikki maat joista olen elokuvan katsonut ja ne leffatykkiin merkannut. Tämä siksi että kiinnostaa yrittää keskittyä noihin enemmän harvinaisempiin maihin joista leffoja on ehkä vaikeampi löytää, ja sitten katsoa josko ehtii tai jaksaa katsoa myös niitä jo aikaisempina vuosina bongattuja maita uudelleen.

Kaikissa katsotuissa numerot boldattuina, tänä vuonna katsotuissa myös maat.

1. Alankomaat (Hollanti) - Borgman
6. Belgia - The Treatment
9. Espanja - Contratiempo
11. Irlanti - Dorothy Mills
12. Islanti - Pässit
13. Britannia (Englanti - Poika ja haukka, Skotlanti - T2 Trainspotting, Wales ja Pohjois-Irlanti - Bad Day for the Cut)
14. Italia - Paganini
42. Tanska - Antichrist
44. Turkki - Winter Sleep
46. Unkari - Taxidermia
50. Venäjä - Hardcore

14 (25) katsottu 53:sta. (tuo Britanniahan oli jaettu..)