Barbaarielokuvat

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Barbaarielokuvat

21.04.17 klo 13:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Barbaarielokuva, tuo elämää suurempi genre, jossa öljytyt lihakset, paljaat maitorauhaset ja miehiset miekat ottavat yhteen, joskus jopa samanaikaisesti. Onko täällä muita kyseisen tyylilajin harrastajia?

Itse rakastan barbaarielokuvia. Ne ovat post-apocalypsen ohella kenties lempigenreni, mitä B-elokuviin tulee. Rakastan myös miekka ja magia -kirjallisuutta, mutta kenties hieman toisella tavalla. On kirjoitettu kymmenittäin aidosti hyviä miekka ja magia -novelleja, mutta suurin osa barbaarielokuvista on puhdasta roskaa, joka vetoaa ihmisen alhaisimpiin vaistoihin ylenpalttisella alastomuudella, muskelipitoisuudella sekä ihan vaan rehellisellä huonoudella.

Conan - barbaarihan on se ainoa oikeasti hyvä barbaarielokuva, jossa on kaikki kohdallaan: karismaattinen pääosanesittäjä, eeppinen tarina, pätevä tekninen toteutus sekä ihan oikea taiteellinen visio synkästä maailmasta menneenä aikana. Toki Conanissa on myös tahatonta komiikkaa ja camp-arvoja, mutta ei liiallisessa määrin. Pikemminkin ne ovat eksoottinen mauste elokuvassa, joka ottaa itsensä haudanvakavasti ja jonka maailma välittyy myös katsojalle uskottavana ja mielenkiintoisena.

Toinen äärimmäisen viihdyttävä barbaarielämys on Deathstalker-saaga. Ensimmäinen osa on tehty hammas irvessä tosissaan, mutta niin päin helvettiä, että nauru on taattu. Paras kohtaus elokuvassa on lopputaistelu, jonka aikana pallinaamainen päähenkilö mm. pitää valoa hehkuvaa miekkaa peniksensä kohdalla. Deathstalker II onkin sitten kieli poskessa tehty komedia, jossa nähdään mm. Iivana Julman palveluksesta liiallisen julmuuden takia erotettu pahis. Hyviä elokuvia molemmat. Kolmos- ja nelososa ovat valitettavasti näkemättä.

Äärimmäinen barbaarielämys (Ilja Rautsia siteeratakseni) on kuitenkin Deodaton Barbaarit, jota en nyt tässä sen enempää esittele, kun tuntuu, että olen siitä jo sanonut kaiken sanomisen arvoisen. Uskomattoman kova elokuva, joka tapauksessa. Jos ette ole nähnyt, niin kuunnelkaa nyt ainakin tunnusmusiikki [www.youtube.com]. Grooh!

Muita huomionarvoisia teoksia ovat esimerkiksi The Warrior and the Sorceress, jossa on David Carradine, Yojimbo - onnensoturista apinoitu juoni sekä nelitissinen nainen. Toki hyviä barbaarielokuvia on runsaasti enemmänkin, mutta en nyt rupea niitä kaikkia luetteloimaan jo siitäkin syystä, että muistikuvat ovat paikka paikoin hataria.

Toki huonojakin elokuvia genressä on. Esimerkiksi Hundra - Barbaarikuningatar putoaa ikävästi siihen välimaastoon, että on liian hyvin tehty ollakseen hassu, mutta liian huono ollakseen mielenkiintoinen. Ei siis huono vaan keskinkertainen elokuva. Toki niinkin "korkeatasoinen" laatu on barbaarielokuvalle tietyllä tavalla poikkeuksellista!

Kadonneet velhot on jäänyt mieleen erityisesti siksi, että barbaarin roolissa on siinä Bo Svenson. Jos kyseinen näyttelijä on tykkiläisille tuttu, niin tiedätte, että hänellä on hieman liikaa pilkettä silmäkulmassa ja hieman liian vähän muskelia, että miestä voisi pitää uskottavana barbaarina. Sinänsä kyllä sympaattinen ja karismaattinen kaveri, mutta aivan väärässä elokuvassa.

Näkemättömiä barbaariklassikoita ovat ainakin Ator-sarja (lukuun ottamatta todella huonoa kolmososaa Rautasoturia, jossa on Darth Vaderin ja kiillotetun kullinnupin risteytykseltä näyttävä pahis), Red Sonja, Barbaarien miekka (Sword of the Barbarians) sekä Pimeyden ruhtinaat (Sorceress). Myös muita suosituksia otetaan vastaan! Olen lisäksi kiinnostunut ostamaan fyysisiä kappaleita genren elokuvista, mikäli jollakulla on halua hankkiutua niistä eroon (kaikki formaatit käyvät).

21.04.17 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kuule äkkiä Red Sonja pauhaamaan! Et tule pettymään. Upea elokuva. En luovu DVD:stäni, mutta toivottavasti tämä toimii motivaattorina.

Sonja sekä elokuvan huikein hahmo, pikku prinssi Tarn

hyvä elokuva. arnold rules.
- schwartzy

Maisemat olivat kyllä komeita, samoin lavastus.
- James_Bond

Brigitte Nielsen on sen sijaan ärsyttävä ja nalkuttava ämmmä
- Kauhuhullu

21.04.17 klo 21:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täytyy suositella myös sellaista italialaisen elokuvataiteen helmeä kuin Yor. Tässä köyhän miehen arska Reb Brownin esittämä barbaari pieksee hengiltä mm. dinosauruksia ja robotteja. Yhdessä kohtaa Yor ampuu lentoliskon jousipyssyllä ja käyttää sitä sitten riippuliitimenä. Kaikki naiset luonnollisesti rakastuvat Yoriin heti ensimmäisessä yhteisessä kohtauksessa ja lopussa muistutetaan Yorin olevan rauhanmies, vaikka veijari tuhoaa tässä huvikseen kokonaisia sivilisaatioita.

Hilpeän elämyksen kruunaa vielä huikea tunnari [www.youtube.com].