Barbaarielokuvat

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Barbaarielokuvat

21.04.17 klo 13:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Barbaarielokuva, tuo elämää suurempi genre, jossa öljytyt lihakset, paljaat maitorauhaset ja miehiset miekat ottavat yhteen, joskus jopa samanaikaisesti. Onko täällä muita kyseisen tyylilajin harrastajia?

Itse rakastan barbaarielokuvia. Ne ovat post-apocalypsen ohella kenties lempigenreni, mitä B-elokuviin tulee. Rakastan myös miekka ja magia -kirjallisuutta, mutta kenties hieman toisella tavalla. On kirjoitettu kymmenittäin aidosti hyviä miekka ja magia -novelleja, mutta suurin osa barbaarielokuvista on puhdasta roskaa, joka vetoaa ihmisen alhaisimpiin vaistoihin ylenpalttisella alastomuudella, muskelipitoisuudella sekä ihan vaan rehellisellä huonoudella.

Conan - barbaarihan on se ainoa oikeasti hyvä barbaarielokuva, jossa on kaikki kohdallaan: karismaattinen pääosanesittäjä, eeppinen tarina, pätevä tekninen toteutus sekä ihan oikea taiteellinen visio synkästä maailmasta menneenä aikana. Toki Conanissa on myös tahatonta komiikkaa ja camp-arvoja, mutta ei liiallisessa määrin. Pikemminkin ne ovat eksoottinen mauste elokuvassa, joka ottaa itsensä haudanvakavasti ja jonka maailma välittyy myös katsojalle uskottavana ja mielenkiintoisena.

Toinen äärimmäisen viihdyttävä barbaarielämys on Deathstalker-saaga. Ensimmäinen osa on tehty hammas irvessä tosissaan, mutta niin päin helvettiä, että nauru on taattu. Paras kohtaus elokuvassa on lopputaistelu, jonka aikana pallinaamainen päähenkilö mm. pitää valoa hehkuvaa miekkaa peniksensä kohdalla. Deathstalker II onkin sitten kieli poskessa tehty komedia, jossa nähdään mm. Iivana Julman palveluksesta liiallisen julmuuden takia erotettu pahis. Hyviä elokuvia molemmat. Kolmos- ja nelososa ovat valitettavasti näkemättä.

Äärimmäinen barbaarielämys (Ilja Rautsia siteeratakseni) on kuitenkin Deodaton Barbaarit, jota en nyt tässä sen enempää esittele, kun tuntuu, että olen siitä jo sanonut kaiken sanomisen arvoisen. Uskomattoman kova elokuva, joka tapauksessa. Jos ette ole nähnyt, niin kuunnelkaa nyt ainakin tunnusmusiikki [www.youtube.com]. Grooh!

Muita huomionarvoisia teoksia ovat esimerkiksi The Warrior and the Sorceress, jossa on David Carradine, Yojimbo - onnensoturista apinoitu juoni sekä nelitissinen nainen. Toki hyviä barbaarielokuvia on runsaasti enemmänkin, mutta en nyt rupea niitä kaikkia luetteloimaan jo siitäkin syystä, että muistikuvat ovat paikka paikoin hataria.

Toki huonojakin elokuvia genressä on. Esimerkiksi Hundra - Barbaarikuningatar putoaa ikävästi siihen välimaastoon, että on liian hyvin tehty ollakseen hassu, mutta liian huono ollakseen mielenkiintoinen. Ei siis huono vaan keskinkertainen elokuva. Toki niinkin "korkeatasoinen" laatu on barbaarielokuvalle tietyllä tavalla poikkeuksellista!

Kadonneet velhot on jäänyt mieleen erityisesti siksi, että barbaarin roolissa on siinä Bo Svenson. Jos kyseinen näyttelijä on tykkiläisille tuttu, niin tiedätte, että hänellä on hieman liikaa pilkettä silmäkulmassa ja hieman liian vähän muskelia, että miestä voisi pitää uskottavana barbaarina. Sinänsä kyllä sympaattinen ja karismaattinen kaveri, mutta aivan väärässä elokuvassa.

Näkemättömiä barbaariklassikoita ovat ainakin Ator-sarja (lukuun ottamatta todella huonoa kolmososaa Rautasoturia, jossa on Darth Vaderin ja kiillotetun kullinnupin risteytykseltä näyttävä pahis), Red Sonja, Barbaarien miekka (Sword of the Barbarians) sekä Pimeyden ruhtinaat (Sorceress). Myös muita suosituksia otetaan vastaan! Olen lisäksi kiinnostunut ostamaan fyysisiä kappaleita genren elokuvista, mikäli jollakulla on halua hankkiutua niistä eroon (kaikki formaatit käyvät).

21.04.17 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kuule äkkiä Red Sonja pauhaamaan! Et tule pettymään. Upea elokuva. En luovu DVD:stäni, mutta toivottavasti tämä toimii motivaattorina.

Sonja sekä elokuvan huikein hahmo, pikku prinssi Tarn

hyvä elokuva. arnold rules.
- schwartzy

Maisemat olivat kyllä komeita, samoin lavastus.
- James_Bond

Brigitte Nielsen on sen sijaan ärsyttävä ja nalkuttava ämmmä
- Kauhuhullu

21.04.17 klo 21:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täytyy suositella myös sellaista italialaisen elokuvataiteen helmeä kuin Yor. Tässä köyhän miehen arska Reb Brownin esittämä barbaari pieksee hengiltä mm. dinosauruksia ja robotteja. Yhdessä kohtaa Yor ampuu lentoliskon jousipyssyllä ja käyttää sitä sitten riippuliitimenä. Kaikki naiset luonnollisesti rakastuvat Yoriin heti ensimmäisessä yhteisessä kohtauksessa ja lopussa muistutetaan Yorin olevan rauhanmies, vaikka veijari tuhoaa tässä huvikseen kokonaisia sivilisaatioita.

Hilpeän elämyksen kruunaa vielä huikea tunnari [www.youtube.com].

08.10.17 klo 19:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arrhhhh... En kestä enää. Olen vaeltanut erämaassa vailla vettä päiväkausia, mutta horisontissa siintävä keidas ei vain tunnu lähestyvän. On olemassa tietty raja, jonka jälkeen sitä tekee mitä vain päästäkseen piinasta. Minulla se ylittyi tänään. Onneksi viehättävät amatsonisoturit riensivät hätiin. Tässä hieman saldoa.

Katsoin muuten kesällä Deathstalkerin osat III ja IV. En innostunut ihmeemmin kummastakaan. Kolmonen muistutti hieman kakkosta, mutta vailla huumoria tai John Terleskyn rennon karismaattista pääosaa. Barbaarimeininkiä elokuvassa ei ollut, vaan se oli lähinnä laiskaa perusfantasiaa, jossa prinssi urheaksi ryhtynyt Kuolonväijyjä pelastaa prinsessaa ja sitä rataa. Lässynlää. Nelonen oli hieman parempi ja siinä oli jopa ensimmäisen osan Rick Hill pääosassa, mutta toisaalta juonellisesti leffa on huonompi toisinto alkuperäisestä Deathstalkerista. Asiaa ei ainakaan paranna se, että mukana on pitkiä pätkiä suoraan ykkösestä.

Mieleenpainuvin elementti oli kolmosen pahis, jolla on joka kohtauksessa eri vaatteet. Nähdäänpä hänet housuittakin pariin otteeseen.

08.10.17 klo 20:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse en oo paljoa noita barbaari-leffoja kattellu. Tietysti Conanit on nähtynä ja Red Sonja. Mitäs Miihkali kun oot enemmänkin näitä kyseisen genren filkkoja katsonut, onko Conan se ehdottomasti paras tämän tyylilajin leffa? Deathstalkeria oon halunnut katsoa ja varmasti tulee poistettua talteen jos sopivaan hintaan mönkii jossain vastaan.

PS: Red Sonjassa on muuten mahtava Ennio Morriconen säveltämä tunnusmusiikki!

09.10.17 klo 10:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, kyllähän se Conan on ainoa tämän genren tekele, joka täyttää oikean elokuvan standardit. Isot studiot tekivät tosin pari muutakin barbaarileffaa ja jopa ihan kohtalaisilla budjeteilla, mutta nämä yritelmät kyllä epäonnistuivat pahasti. Esimerkiksi Voittamaton kostaja eli Beastmaster on MGM:n tuottama ja perustuu arvostetun fantasiakirjailija Andre Nortonin samannimiseen romaaniin. Leffan budjetti oli Wikipedian mukaan 9 miljoonaa. Kaikkea tätä vasten on hämmentävää, miten älyvapaa ja naurettava lopputulos oikein oli. Viihdyttävä leffa, ei siinä mitään.

Mutta kyllä, alkuperäinen Conan on genren se oikeasti hyvä elokuva. Conanissa on paljon elementtejä, joista myöhemmin tuli barbaarielokuvien toistuvia kliseitä. Selvimmin tämä näkyy juonirakenteessa, jossa keskenkasvuisen sankarin kotikylä tuhotaan, lapsi varttuu orjuudessa lihaskimpuksi ja lähtee kostamaan. Vaikka Conan on se barbaarielokuva, joihin kaikkia muita verrataan, en sanoisi, että se hirveästi muistuttaa genren tyypillisempiä edustajia. Ehkä pintapuolisesti, muttei sisällöltään. Conanin voi vallan hyvin katsoa sen elokuvallisten ansioiden vuoksi. Muut barbaarielokuvat kannattaa säästä kaveriporukan illanviettoon.

Jos barbaarielokuvista on kiinnostunut, kannattaa hommata Roger Corman's Cult Classics: Sword & Sorcery Set [www.amazon.co.uk], jossa on neljä genren parhaimmistoon kuuluvaa elokuvaa: kaksi ensimmäistä Deathstalkeria, niiden spin-off Barbarian Queen sekä Yojimbo / Leone -toisinto The Warrior and the Sorceress. Boksi on postikuluineen alle kaksikymppiä, eli yhdestä leffasta maksaa vajaan vitosen. Se on minusta ihan käypä hinta noin komeasta paketista.

Lisäksi kannibaalimies Ruggero Deodaton Barbaarit on pakollinen ostos kaikille barbaarigenrestä kiinnostuneille. Jos omistaa VHS-nauhurin, kannattaa harkita suomenkielisen julkaisun hankkimista, mikäli sen nyt jostain sattuu löytämään. Siinä nimittäin on poikkeuksellisen näyttävä kansi.

Tässä vielä pisteet näkemilleni barbaarielokuville. Elokuvat ovat paremmuusjärjestyksessä. Toivon mukaan pääsen päivittämään luetteloa lähiaikoina.

Barbaarit
Conan - barbaari