Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffablogeja, -vlogeja, -foorumeita, -saitteja ym. leffa-aiheisia juttuja netistä

21.11.14 klo 17:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hei!

En löytänyt haulla ollenkaan tällaista topikkia. Onko tykkiläisillä heittää mielenkiintoisia leffa-aiheisia blogeja, vlogeja (YouTube-video-blogeja), ajankohtaisia nettiohjelmia elokuvista tai ihan mitä vaan mitä aihepiiriin voi kuvitella liittyvän. Alue mistä linkkejä tänne voi heittää, on siis hyvin laaja, ja jos jotain omia projekteja niin niitä voi ehdottomasti tässä topicissa mainostaa.

Keskustelu on ehdottomasti myös tervetullutta, saa kehua ja kritisoida, kunhan asialinjalla pysytään.

Muutamia omia suosikkeja:
Nostalgia Critic [thatguywiththeglasses.com] - Vuodesta 2007 omaa ohjelmaansa pitänyt Nostalgia Critic on Doug Walkerin alter ego, joka arvostelee leffoja omasta lapsuudestaan eli pitkälti 80- ja 90-luvuilta. Parhaillaan parasta ja nokkelinta leffa-analyysia, paskimmillaan huonoja sketsejä ja korkeata mieskiljuntaa.
Screen Junkies [www.youtube.com] - YouTube-kanava, joka keskittyy uusista nörttileffoista jauhamiseen Honest Trailer-videoihin. Uutena ominaisuutena Movie Fights-show, jossa vakionörtit pääsevät pätemään toisiaan vastaan leffa-aiheisissa mielipidekysymyksissä. Hauskaa ajanvietettä, vaikka sarjantekijöiden leffatietämys on valitettavasti aika pitkälti Hollywoodin mainstream-leffoihin 80-luvulta nykypäivään keskittynyttä.
Cinema Snob [www.thecinemasnob.com] - Enemmän vaihtoehtoleffoihin keskittynyt arvostelija, jonka huumorintaju on sopivan häiriintynyttä, mutta perinteisenä jenkkinarsistina kuvittelee olevansa hauskempi, kuin mitä on. Parhaillaan hauskaa ja nokkelaa analyysia, mutta leffavalinnat ovat välillä jo roskaleffaharrastajalle outoja esim. E.T.-pornoparodia..?!

Suomalaisista blogeista:
Katseluelämys [katseluelamys.blogspot.fi] - Kaverin blogi, jossa suorasukaisesti ilmoitetaan asiat. Kielenkäyttö on hauskan hersyvää ja persoonallista.
Elokuvatirkistelijä [elokuvatirkistelija.blogspot.fi] - Asiat sanotaan suoraan mitään kaartelematta, huumorintaju välillä sopivan härskiä ja häiriintynyttä mun makuun. Tulee kyllä luettua juttuja liian harvoin.

Lisäksi myös Laajakuva [www.laajakuva.com] ja Elitisti [www.elitisti.net] - suomalaista laatujournalismia elokuvista ja elokuvamaailmasta, marginaalileffoihin enemmän keskittynyttä. Kaikki nämä kaksi nyt varmaan tietää.

Heittäkää omia lemppareita ilmoille!

22.11.14 klo 15:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hienoa JohnRambo! Nyt kun tämäkin asia otettiin puheeksi, niin voisin myös heittää ilmoille joitain ainakin suuresti itseäni kiinnostavia ulkolaisia saitteja:

Shitcase Cinema
YouTube-kanava, jossa arvostellaan lähinnä B-luokan toiminta-ja kauhuelokuvia melko humoristisesta näkökulmasta. Facebook-ryhmäkin aiheesta löytyy ja siellä tulee sitten välillä avauduttua.

CGTMC - Gentlemen´s guide to midnite cinema
Podcasteja kaikenmaailman elokuvista. Facebook-ryhmässä tulee hengailtua aika paljon nykyään.

Fist of B-list Yhdysvaltalaisen ystäväni Karl Brezdinin blogi, joka käsittelee nimensä mukaisesti tutumpia ja tuntemattomampia nimikkeitä B-karaten puolelta. Sivulla on useita kymmeniä arvosteluja, joita on hauska lueskella silloin tällöin.

Roskaleffat on pienimuotoinen Facebook-ryhmä, jossa on hyvä porukka esittelemässä analyysejään erilaisista roskaisista teoksista.

Leffaninjan päiväkirja
Oma blogi, johon pääsee välillä purkamaan tuntojaan ja visioitaan Martial Arts-elokuvien aiheuttamasta aivovammasta. Teksteissä yritän panostaa huomiotani niin yksittäisiin elokuviin, kuin pelkkiin yksilöihinkin. Sivu on vielä varsin alkeellinen, koska tekstejä kirjoitan lähinnä omaksi ilokseni harrastusmielessä.

Toimintaelokuvien FB-ryhmä

Omasääteinen sivu tämäkin. Välillä saa aikaan ihan mielenkiintoisiakin keskusteluja, mutta pieni väkimäärä on tehnyt kommunikoinnista varsin yksipuolista.

Manco

22.11.14 klo 17:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Youtuben viimeisiltä rajaseuduilta löytyy ''dvdsaluuna'' jonka takahuoneessa Mad Dog Markkanen esittelee länkkäreitään. https://www.youtube.com/user/dvdsaluuna
Kanava on puhdasta kultaa

02.01.15 klo 16:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

^^Kiitti Vallulle FB-ryhmien vinkkauksesta. Etenkin Gentlemen-ryhmä on tarjonnut paljon hauskoja juttuja. Tässä vielä pari hyvää mitkä viime aikoina löytynyt.

Red Letter Media [www.youtube.com] - Neljän miehen YouTube-kanava, joka koostuu leffojen puhumisesta bisset kädessä. Amerikkalaisiksi äijillä on yllättävän kuiva huumorintaju, ja miehiltä puuttuu onneksi "please subscribe plaa plaa plaa"-osaston jutut. Videot ovat pitkiä (yleensä noin 45 minuuttia per leffa), mutta siinä ajassa päästään kunnolla jutun juureen ja läpillä on myös vähän mahdollisuutta lähteä sivuraiteille. Videoiden aiheeksi valitut leffat vaihtelevat vanhasta kulttikamasta uusimpiin blockbustereihin.

Schmoes Know [www.youtube.com] - Kahden jenkkimiehen kanava, jossa käsitellään lähinnä uutuusleffoja sekä spekuloidaan jättibudjetin nörttileffoja. Vitsit ovat välillä liian käsikirjoitetun oloisia, mutta välillä taas todella hyviä. Tekijäkaksikosta Kristian on mielestäni huomattavasti viihdyttävämpi ja luonnollisemman oloinen kuin Mark.

Lassomies

03.01.15 klo 15:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Menetin vuosi sitten palan minun sielusta Kevin Smithille katsottuani miehen Q&A-sessioita. Tunnustautunut fanipoika ensiksi, ohjaaja toisena, mutta verraton tarinaniskijä yhtä lailla. Tälle esittää kysymyksen ja siltä saa puolen tunnin polveilevan kuvauksen milloin minkäkin projektin takaa. Muistuttaa hyvin paljon stand-uppia, mutta eivät stand-upissakaan itse tarinat kiinnosta yhtä paljon.

Erityisen taitavahan Smith on ilmaisemaan pettymystään Holly-kylän virstanpylväisiin, kuten tuottaja Jon Petersiin (Superman Reborn [www.youtube.com]) tai Princeen (linkki [www.youtube.com]), mutta harva voittaa tämän avointa raporttia Bruce Willisin vittumaisuudesta Cop Outin kuvauksista. Smith ei oikeastaan ikinä suoraan solvaa ketään, vaan kertoo tarinoitaan kuin olisi joku vahingossa elokuvaohjaajan pallille pelmahtanut pullanaama, joka on täysin vieraassa ympäristössä kuuluisuuksien kanssa. Itseään halventavan huumorin saralla jäisi Conan O'Brien'kin kakkoseksi.
Sitten ressukka saa läksytystä isoilta pojilta. Enkä epäile yhtään, etteivätkö kertomukset olisi tosia - Smithin näkökulmasta. Jos pitää mielessä, että kyseessä on aina vain yksi totuus tapahtumista, niin tuollaiselle mustamaalaamiselle on vaikea edes suuttua. Monesti se ei ole ainakaan ollut noin hulvatonta. Ja tehokasta.
Lisäksi, jos ihan rehdisti puhutaan, niin sensaatio maistuu vaan niin hyvältä. Antakaa anteeksi.

Sääli, että se Smithin pisin tilitys Willisistä on YouTubesta jo kadonnut, mutta loanheittoa lyhyemmässä muodossa löytyi sentään vielä: "David Addison" [www.youtube.com]
Jos haluaa jotain muuta kuin julkimotörkyä, niin nyttemmin Smith on innostunut tekemään podcasteja. Batman on lähellä sydäntä [www.youtube.com]

Nutipää pohjolasta

04.01.15 klo 12:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomalaisista tekijöistä maininnan arvoinen on mielestäni Karo von Rutenhjelm, jonka pitämä "Karon katkerat leffa-arvostelut" on kyllä parhaimmillaan jotain hersyvän asiallista ja kuivalla läpällä marinoitua arvosteluviihdettä.

04.01.15 klo 18:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nutipää pohjolasta kirjoitti:

Tähän täytyy kyllä kompata, noita on tullu viimeaikoina katteltua jos jonkin verran. Ehdottomasti katsomisen arvosia pätkiä!

18.03.16 klo 19:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Karo on tosiaankin tekijämies, siitä ei pääse mihinkään. Moontv.fi:ssä on myös Hikiset leffanörtit-ohjelmaa, jossa keskustellaan aika pitkälle asti genre-elokuvista. Olen itsekkin koittanut väsätä viime kuukausien aikana jotain vaikutelmaa elokuvakokoelmastani ja lempielokuvistani. Katsokaa, mutta älkää ihmetelkö:https://www.youtube.com/c.../UCmm0Zu0btTagfwA9ItppaPA

18.03.16 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo hikisiä leffanörttejä on tullu kans seurailtua, täytyypä tutustua tohon teikäläisen kanavaan kans!

18.03.16 klo 20:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku kirjoitti:

ei kannata odottaa liikoja, mutta sen voin sanoa että videoilla on selvä kehityskaari, mitä edemmäs mennään.

19.03.16 klo 19:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kolahti kyllä huumori yksiin ja leffamakukin liippaa riittävän läheltä, ni helvetti tilasin!

19.03.16 klo 20:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tilasin itsekin välittömästi. Hyvää matskua Vallulta.

yartsa

28.03.16 klo 18:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

JohnRambo kirjoitti:

Red Letter Media [www.youtube.com]

Heiltä tulikin sopivasti uuden Batman v Superman [redlettermedia.com] arvostelu. Aikamoista huutia saa heiltä.

Itse odotan heidän Mr. Plinkett arvostelua uudesta Star Warsista, ainakin jos tähän heidän The Plinkett Awakens [redlettermedia.com] traileriin on uskomista, niin voi herran jestas mitä sieltä voi olla tulossa. Tosin ovat vedättäneet katsojiaan ennenkin, kuten tässä Star Wars trailer reaction [redlettermedia.com] videossaan.

30.03.16 klo 14:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Joo itelle on Red Letter Media noussut ainoaksi tuollaiseksi jenkkiyoutube-leffakanavaksi tällä hetkellä. Yritin taas pitkän tauon jälkeen kattella vähän aikaa Nostalgia Criticiä ja Screen Junkiesia, mutta ADHD-puhetyyli, rankasti eriävät mielipiteet ja huono huumorintaju vituttaa kahdessa edellä mainitussa nykyään suuresti. Red Letter Median kuiva huumorintaju puree muhun, ja mielipiteetkin ovat monesti samansuuntaisia.

William Wernus Film

02.04.16 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

En vain voi olla laittamatta omaa kanavaani tänne.
- Leffa-arvosteluja
- Leffalistoja
- Leffaparodioita
- Perusvlogii

+ lähes jokaisessa videossa muutenkin viitauksia leffoihin

William Wernus Film

02.04.16 klo 20:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lisäks ite on pakko nostaa sellanen kaveri kun Jape ja hänen leffavloginsa! Tähän äijään kantsii tutustuu!

Filminurkka on myös mainitsemisen arvoinen!

Sekä tämä Kimsjopi heppuhan on kans tosi hyvä etenkin top-20 elokuvat videoistaan!

Sit on vielä Leffakunkku, mutta aika harvoin tulee leffavideoita (pääasiassa kokkaus).

13.01.17 klo 13:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pitääpäs lisätä tänne vielä jokunen youtubekanava. Näitä tulee aktiivisesti seurailtua ja katseltua.

Bloodbath & Beyond

Todella hyvä kanadalainen kanava, jossa muutaman jätkän raati ruotii millon mitäkin kauhuleffoja. Videoita on paljon ja ne kattaa sekä uudempaa kauhuelokuvaa, että klassikoita. Kanava on myös erittäin aktiivinen. Taitaa tulla ihan kerran viikkoon uusi video, ellei useamminkin.

The Death Twitch

The Death Twitch käsittelee myös, kuten nimestä saattaa päätellä, kauhuelokuvia. Leffoja arvosteleva Eric Harrison on todellinen kauhuleffafriikki, ja osaakin ruotia leffoja hyvin, huumoria unohtamatta. Kanavalla on myös arvostelujen lisäksi loistava drunkentary-osio. Drunkentaryssä siis tehdään leffoihin kommenttiraitaa enemmän tai vähemmän pöhnässä. Kotona vaan nakkaat levyn soittimeen, sitten kommenttiraita pyörimään samaanaikaan leffan kanssa. Viihdyttävää settiä. Tuo uusintakatseluarvoa paskoillekkin leffoille kummasti.

Horrible Reviews

Tällä kanavalla on paljon elokuva-arvosteluja, listoja jne jne. Mm. Video Nasties listalle kuuluvat elokuvat on käsitelty pidemmässä sarjassa. Horrible Reviews ei kuitenkaan keskity pelkästään kauhufilmeihin, vaan muutakin on tarjolla. Toki pääpaino pysyy edelleen kauhugenressä.

Lassomies

23.02.17 klo 18:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kun ei sitä kukaan muukaan tee, niin nostetaan Cinefix [www.youtube.com] tapetille.

Jos alkaa kasvaa ulos Nostalgia Criticin ja Channel Awesomen ilkkumiselle pohjautuvasta formaatista, joka pyörii Star Warsin, Marvelin ja Disneyn ympärillä, niin Cinefix pyörii Star Warsin, Marvelin ja Disneyn lisäksi jopa - herran pieksut! - Orson Wellesin (!), Akira Kurosawan (!) ja Andrei Tarkovskyn (!) ympärillä. Muun muassa.

Näillä tyypeillä on ehkä parhaat Top10-videot, mitä netistä löytää, ja salaisuus on siinä, että ne ovat oikeasti Top50-videoita vain verhottuina top-kympeiksi. Siellä heitetään melkein poikkeuksetta ennen päävalintaa useampi hyvä esimerkki - sanotaan nyt vaikka avausotoksista - ennen kuin siirrytään "siihen, minkä me valitsimme paikalle numero kolme." Niissä ei keskitytä siihen, mikä on parempi kuin toinen, vaan suosituksiin, jotka sen ansaitsevat. Enemmän kuin paremmuusjärjestystä näissä videoissa valintoja erottaa pikemminkin kategoria ja eri tyyppiset valintakriteerit, jotta saa monipuolisen kuvan vaikkapa juuri siitä avausotosten kirjosta.

Top 10 Opening Shots of All Time [www.youtube.com]

"10 asiaa, jota et tiennyt x:stä ja y:stä!"-videot ovat myös sellaisia, jotka kertovat jotain muuta kuin sen, mitä voi lukea IMDb-triviasta.

9 Things You (Probably) Didn't Know about 'Rocky' [www.youtube.com]

Opetusarvoa näissä on suunnattomasti enemmän kuin videoilla, joissa juippi jauhaa siitä, kuinka tykkää ja ei tykkää koskien asiaa, mistä kaikki muutkin puhuvat. Muuuutta on Cinefixilläkin se oma paneeli-show'nsa tasapainottamassa kaikkea asiasisältöä. Siellä muoto on vapaa ja ylenpalttiset suojakilvet lasketaan alas. Paino on siinäkin pointtien vertailussa ja uusien huomioiden esille tuomisessa.

Genres that Need to make ...back - CineFix Roundtable [www.youtube.com]

------------------------------------------------------------------------------

Olen pitkään kantanut Cinemassacren lippua ylväänä James Rolfen tehdessä videoita omista lempileffoistaan, mutta jaksa siinä nyt katsoa viidettä vuotta putkeen, kun ainoa säännöllinen sisältö saitilla on enää sessiot käsikirjoittamattoman paskanjauhuun (olen aika varma, että kyseessä on oikea sana) ja pelaamisen parissa. Tuli yksi ilta aivan olo, että jos aion olla elämäntyyliltäni hyödytön yhteiskunnalle joka siunaaman hetki, niin ollaan sitä Every Frame a Paintingin [www.youtube.com] tai The Royal Ocean Film Societyn [www.youtube.com] videoiden kanssa. Siinä on lisää videoita, joissa saatetaan pureutua sellaisiin aiheisiin kuin elokuvan kieleen (älä, helvetti!) ja nimiin kuten Jacques Tati. Hyvä on tietty pitää mielessä, että edustava esitystapa ei tee sanomasta vielä gospelia, mutta kyllä huolella tehdylle presentaatiolle uhraa aina mieluummin aikaa. Opin ainakin David Leanin editoinnista [www.youtube.com] jotain uutta.

Aatella, se käytti äänitehosteita siirtyminä. En ois tajunnu.

02.03.18 klo 13:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi omista suosikeista on kaveri nimeltä E;R, joka ei varsinaisesti ole mikään elokuvakriitikko ja jonka kanava ei erityisesti keskity mihinkään leffa-arvosteluihin, mutta sillon kun kaveri välillä tempaisee niin ne videot on jotain aivan mahtavaa. Vähän kuin Nostalgia Critic lennokkaammalla editoinnilla ja ilman niitä typeriä sketsejä.

Omaa suosikkituotantoa kaverilta on erityisesti Star Wars -leffojen kritiikit, jotka on ehkä parasta mitä tällä saralla Youtubesta löytyykään.

Star Wars: The Force Awakens [www.youtube.com]
Star Wars: Rogue One [www.youtube.com]
Star Wars: The Last Jedi [www.youtube.com]

Pelimies

02.03.18 klo 18:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käykääpäs Tykkiläiset tsekkaamassa, mun yläpitämää Leffakulnaristi-blogia. Tähän mennessä siellä on jo 100 elokuva-arvostelua.