Kauhugenren parhaimmisto

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Kauhugenren parhaimmisto

04.11.13 klo 23:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä!!! James Wan on uusi sankarini. Kauhugenren El Savior, pelastaja.

Tuli juuri katsottua The Conjuring ja täytyy sen verran hehkuttaa, että James Wan osaa tehdä täsmälleen sen, mitä olen kauan odottanutkin. Loistavasti ohjattu kauhuelokuva, joka tuntuu vielä jälkeenpäinkin järisyttävän tyylikkäältä. Nousee mielestäni Wanin aiemman loistokkaan suorituksen eli Insidiouksen tasolle, mutta ei valitettavasti vielä ole se täydellinen napakymppi omaan kauhumieltymykseeni. Tämä teos osoitti vain sen, että ainakin yhdellä henkilöllä on lahja ohjata täydellinen kauhugenen edustaja. Ohjaus onkin tämän elokuvan ehdottomasti paras elementti, mutta käsikirjoitus ei aivan yllä koskettamaan täydellisyyttä. Vielä pieni kurkotus ja James Wanin ohjaama filmi on genren eliittiä.

Se missä mielestäni elokuva hieman kompuroi on liiallinen yliluonnollisuus ja pienehköt lainaukset mielikuvituksellisesta kauhuleffojen oppikirjasta: ''Näin tehdään pelottava elokuva''. Missään kohtaa elokuva ei kuitenkaan kaadu ja se on todella hyvä suoritus. Katselkaapa muutkin kauhuleffojen ystävät tämä teos, jotta päästään vetämään sormikoukkua toden teolla, sillä aika hyvin The Conjuring jakaa myös mielipiteitä.

Keräilijä

08.11.13 klo 22:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onko, joku tietoinen intialaisesta elokuvasta joka oli niin pelottava, että sen katsojille tarjottiin elokuvan loppuun katsomisesta rahaa ? Ja kuulemma kukaan ei pystynyt katsomaan tätä kyseistä elokuvaa loppuun.
Kuulin kaveriltani kyseisestä elokuvasta ja olen epäuskoinen asiasta. Onko tämä siis totta vai tarua ?

09.11.13 klo 00:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haha, enpä oo itse ainakaan kuullu. Kuulostaa kyllä vähän joltain urbaanilegendalta. Pitänee silti vähän penkoo tota internetin ihmeellistä maailmaa jos vaikka löytäis jotain tietoo kyseisestä filmistä.

VierasTalo

09.11.13 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Keräilijä kirjoitti:

Kyseessä on Phoonk 2. Wikipedia tietää kertoa, että haasteeseen valittu katsoja epäonnistui koska elokuvassa oli liikaa jump scareja, eli tämä ei sano yhtään mitään elokuvan pelottavuudesta, koska jump scaret ovat pelottavuudeltaan melkoinen ripulikikka. Kannattaa myös pitää mielessä, että vastaavia gimmickejä on käytetty William Castlen ajoista lähtien jotta teattereihin saataisiin lisää ihmisiä.

09.11.13 klo 22:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yleensä noi jump scaret on vielä helposti ennalta-arvattavia. Melkonen syöpä siis kauhuelokuvissa. Jossei muuten onnistuta luomaan tunnelmaa niin ängetään sitten niitä.

JohnRambo

10.11.13 klo 10:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku kirjoitti:

Toi on totta. Mutta jos tunnelma on jo luotu niin jump scaret hyvällä maulla rytmitettynä voivat tehdä leffaan paljon särmää. Esimerkkejä tällaisista tapauksista ovat Insidious ja Suspiria.

OZMOxD

10.11.13 klo 13:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku kirjoitti:

Samaa mieltä olen kyllä jump scareista. Niiden perusongelmana on juurikin se, että ne ovat tavallisesti ennalta-arvattavia ja tekemällä tehtyjä, kun elokuva ei muulla tavalla pysty olemaan pelottava.Tavallisesti jump scaren tietää tulevaksi parhaimillaan tuntia ennen ja kohtauksen katsominen menee tyyliin näin:
''Noo kohta se tulee. Joo kohta se tulee. Noniin, nyt tuo eroaa porukasta ja menee tuonne huoneeseen. Joo kohta käy kalpaten noniin ja HOP siinä se meni.''

Hyviäkin jump scareja tosin on (eikä aina edes kauhuelokuvissa) ja ne ovat mielestäni sellaisia, jotka on sulautettu muuhun kohtaukseen hienosti. Sellaisia siis, joita ei yhtään odota tulevaksi, mutta samalla pysyvät hyvän maun rajoissa, eivätkä ole ylivedettyjä. Tällaisiin onnistuneisiin jump scarehin on tullut törmättyä mm seuraavissa elokuvissa:

Kärpänen

The Thing - "Se" jostakin

The Descent - Loukussa

Terminator - tuhoaja

Halloween - naamioiden yö

10.11.13 klo 14:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Useimmat jumpit ovat säälittävästi epäonnistuneita, mutta yksi poikkeus jäi todella tehokkaasti mieleen (kuva spoilerina):

11.11.13 klo 13:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuleeko kellekään mieleen, että mikä mahtoi olla eräs pienellä kauhulla varustettu Sherlock Holmes leffa siitä kuuluisasta Baskervillen koirasta? Olen sen todella kauan sitten katsonut ja ainakin silloin se tuntui erittäin hyvältä. Muistan pieniä pätkiä sieltä täältä elokuvaa, mutta vahvimmin on jäänyt mieleen kohtaus, jossa Herlokki Solmuineen harrastaa jonkinlaista spiritismiä talossa, kun samalla se hurja koira hyppää ikkunaan. Tästä elokuvasta innostuneena luin jopa sen kirjankin siitä, eikä sekään ollut yhtään hassumpi.

Kyseinen elokuva on isolla todennäköisyydellä surkea, mutta kyllä se vaahtosammuttimen kokoisen minäni sai aikoinaan vakuuttamaan. Etenkin se tunnelma oli muistaakseni hyytävä vanhoilla englantilaisilla nummilla. Jos jollekin tulee mieleen, niin ilmoitelkaa. Olisi hienoa nähdä se uudestaan.

11.11.13 klo 14:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kun sanoit niin muistin että oon itekkin tainnu nähä sen, tai ainakin jonkun niistä. Oliskohan se tuo legendaarisen Hammer-studion tekemä leffa. Ensimmäinen ei-mustavalkoinen Holmes seikkailu. Näyttelijöinä nähdään mm Peter Cushing ja Christopher Lee. Cushing Holmesina.

Tossa ois traileria.

11.11.13 klo 18:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Öööö, muistaakseni se oli uudempi. Uskoakseni se on tämä: Baskervillen koira, vaikkei kyllä arvostelujen perusteella mikään sateentekijä olisikaan. Eikä varmasti olekaan. On siitä kuitenkin niin kauan, kun sen näin; ja mikäli tuossa joku CGI-hirviö mellastaa, niin voi olla melko karmea otus. CGI-kummajaiset 2000-luvun alkupuolella ovat kyllä jotain aivan hirveää lähes poikkeuksetta. Suorastaan koomisia.

Jokatapauksessa täytyy katsastaa nämä Holmesit, jos vaikka jotain hyvää sattuisi tulemaan vastaan.

11.11.13 klo 21:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aaa, ihan noin uus tapaus. Ajattelin että haet tota wanhaa versioo. Heh, CGI-Baskervillen koira voi olla aika mielenkiintonen ilmestys. :D

11.11.13 klo 22:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo ihan mielenkiinnosta täytyy nähdä tuo leffa. Vois toimia ihan hyvänä perjantain popcorn-viihteenä. Varsinkin, jos tuo koira on joku todellinen CGI-möykky, niin tulee takuuvarmasti hauskaa...

Tässä parhaillaan teen selvää jälkeä Final Destination -sarjasta ja enää tuo uusin jäljellä. Siitä täytyy sen verran sanoa, että hyvä idea hukattu huonolla toteutuksella. Toinen toistaan huonompien näyttelijöiden veret ja suolet lentää. Sarjasta olisi saanut varmastikin todella hyvän vähemmillä henkilöhahmoilla karsimalla ne turhimmat pois. Lisäksi kuolemista olisi saanut tehdä edes jollain tapaa järkeviä. Teinikauhuksi nuo täytyy lukea; ei irtoa paljoa meikäläiselle.

11.11.13 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Final Destination on yks meikäläisen inhokkisarjoja. Hyvä idea on tosiaan onnistuttu pilaamaan ihan täysin. Ensimmäisessä osassa hoetaan sitä "kuoleman suunnitelmaa" jne jatkuvasti. Ihan kun katsojaa pidettäis täytenä ääliönä. Näyttelijät on surkeita ja jotenkin myötähäpeä iskee niitä katsellessa. Jatko-osat on pelkkää saman kierrätystä pikkasen erilaisilla onnettomuuksilla ja tapahtumapaikoilla höystettynä. Ykkösestä neloseen oon kattonu kaikki. Vitosta en oo raaskinu edes katsoa, mutta todennäköisesti se on yhtä huono kun aiemmatkin. Niin sanotusti juosten kustu.

12.11.13 klo 10:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Älä vain mene katsomaan viidettä osaa, oli kyllä sellainen ralli, ettei vähään aikaan. Aivan karmeaa sontaa. Viisi identtisellä kaavalla toistettua elokuvaa, jossa toinen toistaan huonomman näyttelijän suolet ja veret maisemoi valkokangasta. Jos tämä nyt teinikauhuksi luetellaan, niin pitää olla kyllä erikoinen leffamaku teineillä jos näistä pitää. Kolmas osa oli minun mielestäni ainoa elokuvaa muistuttava tapaus, joskin Mary E Winsteadin vuoksi. Kaunis likka. Siinä ei ihan jokainen henkilöhahmo menettänyt päätään, tai katkennut kahtia.

12.11.13 klo 22:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki kopiot Final Destination sarjan elokuvista tulis hakata lekalla paskaks, sen jälkeen ne sirpaleet vois laittaa johonkin konttiin. Kontin puolestaan vois upottaa vaikka Mariaanien hautaan. Olen puhunut.

13.11.13 klo 17:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitäs inhokkileffoja muilla on? Omia tosiaan ainakin noi Final Destinationit, kuten ehkä huomasitte. Kauhugenren pahimmat paskakasat:

Wrong Turn-sarja
Reeker
Death Roll
Jeepers Creepers 2
Shrooms

Ikävä kyllä täytyy vielä mainita yhden suosikkiohjaajan eli Wes Cravenin leffa Shocker.

Muitakin varmaan olis vielä mutta nää tuli ny päällimmäisenä mieleen. Kannattaa välttää kuin ruttoa.

M16

13.11.13 klo 19:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nuo Final Destinationit ovat kyllä aikamoista roskaa, vaikkakin juuri tuo viides osa yllätti positiivisesti. Varsinkin lopetus oli todella onnistunut ja täysin odottamaton, kyllä sen katsoi.

Kaikista näkemistäni kauhuelokuvista inhokkilistalleni ovat joutuneet tietokonepeliin perustuva House of the Dead, käsikameralla kuvattu Evidence, Boogeyman ja Kaunan uusintaversio. Joskus Kauna onnistui pelottamaan mutta nykyään siitäkään ei saa mitään irti. Halloweeneista Pahuuden yö ja The Curse of Michael Myers ovat elokuvasarjan huonoimmat, vaikkei kahta ensimmäistä lukuunottamatta muut mitään kehuttavia tekeleitä olekaan. Night of the Demons, Venom, The Last Exorcism, Sleepwalkers, Prom Night, Zombie Apocalypse...onhan näitä.

Key

14.11.13 klo 19:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi vihaamistani kauhuelokuvista ja samalla pahin ostokömmähdykseni on Dark Floors. Ostin aikoinaan tuon Robinhoodista n. 7-10€:n hintaan, ja melko pian sen jälkeen tuli huomattua Lordi-leima sekä Mr. Lordi DVD:n taka- ja etukansissa. Alunperin itselläni ei siis ollut mitään käsitystä, millaisesta leffasta olisi kyse ja harmillisen surkeaksi se osoittautuikin.
Pelkästään Lordi-bändin jäsenten näkeminen tuotti myötähäpeää mutta myös niiden lisäksi epäuskottavat ''oikeat'' näyttelijät onnistuivat kruunaamaan täydellisen epäonnistumisen. Juonesta nyt puhumattakaan. Kyseessä on myös yksi harvoista elokuvista, joille olen antanut vain puoli tähteä.
Samalla kun puhutaan surkeista kauhuelokuvista, voinen mainita tässä omasta mielestäni yhden yliarvostetuimmista kauhuelokuvista: Halloween - naamioiden yö. Eniten Halloweenissa häiritsi liika hitaus, mistä liian moni vanha kauhuleffa kärsii. Toinen syy, miksi tuo ei oikein häikäissyt, on tylsähkö murhaaja. Remakessa näkyi yritystä mutta oli sekin loppujen lopuksi aika plaah. Puheliaammat, erikoisesti uhrinsa tappavat sarjamurhaajat ovat enemmän omaan makuuni, kuten painajaisten Freddy Krueger. Myös murhaajan henkilöllisyyden salassa pitäminen on sellainen juttu, mikä itseeni kolahtaa (esimerkkinä Dario Argenton elokuvat). Noista Perjantai 13. päivä -elokuvistakaan en ole innostunut, koska niissä on samankaltainen murhaaja kuin Halloweeneissä. Marcus Nispelin kehnon remaken olen kyllä nähnyt.

Hieman hävettää kyllä myöntää, että itse pidän noista kaikista Final Destination -leffoista. Eivät nuo nyt kovin ihmeellisiä ole, mutta hyvää viihdettä kuitenkin. Näppärästi keksityt ja toteutetut kuolemat ovat ehkä ainoa asia, minkä takia noista juuri pidän.