Kauhugenren parhaimmisto

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Kauhugenren parhaimmisto

09.10.13 klo 16:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jude kirjoitti:

Ihmettelinkin että missä vuoden tuo vuoden 1987 Opera on listaltasi, kun minun mielestäni tuo on aivan Argenton kärkipään kamaa, itse rankkaisin nuo nähdyt leffat näin:

En voinut laittaa tuota Operaa listalleni, koska en ole sitä toistaiseksi nähnyt. Täytyy vain toivoa, että Future Film vielä joskus sen julkaisisi.
On mielenkiintoista lukea teidän muiden tykkiläisten leffakokemuksista. Itse vuokrasin Suspirian Makuunista v. 2009 ja katsoin sen syksyinenä lauantaiyönä. Ehkä juuri tuo vaikutti omaan kokemukseen vahvasti. Olisi myös kiva nähdä kyseinen elokuva uudestaan, kun viime katsomiskerrasta on jo neljä vuotta.
Eilen tuli katsottua Peter Jacksonin ohjaama kauhukomedia Kummituskopla ja voin suositella aivan vilpittömästi sitä. Yhtä väkivaltainen ja hervoton elokuva ei ole kyseessä kuin Bad Taste tai Braindead, mutta siitä huolimatta tykkäsin siitä.
Mielestäni Stephen Kingin Se on parhain Kingin romaaniin perustuva kauhuelokuva Carrien (1976) jälkeen ja samalla paras klovnileffa. Myös Killer Klowns from Outer Space on kauhukomedia mieleeni.

09.10.13 klo 17:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

IT on kyllä hieno elokuva. Etenkin ensimmäinen puolisko, joka sijoittuu päähenkilöiden lapsuuteen ja ensimmäiseen tatsiin Pennywisen kanssa. Jälkimmäinen puoliskokin on hyvä muttei jotenkin tunnelmaltaan yllä samalle tasolle kun eka. Elokuvan lopusta sitten voi olla montaa mieltä. Olihan se vähä överiks vedetty, muttei se pilaa muuten hienoa elokuvaa. Tim Curry Pennywisenä, ihan mahtava. Muutkin näyttelijät kyllä on ihan jees, mutta Curry varastaa shown monessa kohtaa täysin. Pennywise on yks parhaita leffapahiksia kautta aikain. Ainakin omasta mielestä.

14.10.13 klo 22:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kun eletään tätä remakeleffojen aikakautta ja niitä väännetään niin vimmatusti niin pitääkin kysellä ihmisten mielipiteitä täällä. Eli jottei keskustelu pääse kuoleentumaan täysin niin kertokaapa omia suosikkiremakeja, jos sellasia siis on. On myös ymmärrettävää kirota kyseisiä tekeleitä helvetin syvimpiin syövereihin. Ajattelin että tää olis myös ajankohtaista nyt kun Evil Dead sai just oman uusintaversionsa, jota en kyllä oo vielä katsonut. Carriesta on myös tulossa uus.

Sitten niitä omia suosikkeja. Zack Snyderin Dawn Of The Dead oli mun mielestä oikein onnistunu filmi. Ehkä jopa 2000-luvun parhaita zombileffoja. 2003 vuoden Texas Chain Saw Massacre oli kans ihan kelvollinen, vaikkakin täysin erilainen kun originaali. Wes Cravenin klassisesta Hills have eyesistä on myös tehty ihan kertaalleen vilkaistava versio. Muita ei nyt tästä äkkiseltään tuu mieleen, mutta pistän niitä sitten lisää jos muistan. Sellaisia mitä haluaisin nähdä olis ainakin jenkkiversio Michael Haneken Funny Gamesista ja sitten tosiaan tuo uus Evil Dead olis aikalailla pakko katsastaa. Wanha on sen verran kovaa kamaa.

E: Sain keskustelun kiinni niin tuli tietenkin mieleen vielä David Cronenbergin versio Fly:sta ja Carpenterin törkeen mahtava scifikauhu The Thing.

Nutipää pohjolasta

14.10.13 klo 22:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Carpenterin The Thing ja Cronenbergin The Fly peittoavat omissa kirjoissani alkuperäiset leffat selvin lukemin, enkä varmasti ole ainot mielipiteeni kanssa. Vuoden 1988 Blob kuuluu myös ehdottomasti onnistuneiden uudelleenfilmatisointien joukkoon.

M16

14.10.13 klo 22:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaa-a, remaket. Tuntuu että melkein kaikki kauhuelokuvien uusintaversiot mitkä olen nähnyt ovat olleet alkuperäisiä huonompia. Dawn of the Dead, Day of the Dead, Psyko... yh ei kiitos. Rob Zombien Halloweeneja en ole saanut aikaiseksi katsottua, kai ne pari pätkää voisi joskus laittaakin katsomislistalle. Teksasin moottorisahamurhaaja menetteli; ei mikään täysi katastrofi muttei alkuperäistä parempi.

Huikean hyvä John Carpenterin The Thing painii sitten ihan omassa sarjassaan ja peittoaa helposti alkuperäisen. Myös The Hills Have Eyesin uudemmat versiot toimivat huomattavasti paremmin ainakin tähän katsojaan. Cronenbergin Kärpänen oli myös huippu.

Tuo Evil Dead tuli katsastettua elokuvissa ja kyllä tykkäsin, kaikkien kauhuksi enemmän kuin Raimin versioista. En sitten tiedä miksi, jotenkin ne alkuperäiset ovat aina vain ärsyttäneet ja olihan tuo uudempi nyt huomattavasti brutaalimpi. Suht. onnistunut remake joka ei ole täysi kopio, suosittelen katsomaan.
Carrien aioin käydä katsomassa vaikkei minulla ei olekaan sitä kohtaan mitään erityisempiä odotuksia, jotenkin tuntuu että tuo uudempi tulee olemaan floppi.

metalhead90

15.10.13 klo 12:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kauhusarjoista sen verran, että Supernaturalia tuli seurattua 4-5 kautta. Ensimmäinen kausi oli kokonaisuudessaan todella mielenkiintoinen. Yksittäiset jaksot, kuten Scarecrow, oli tunnelmallisia, sekä helppoa seurattavaa. Toinen tuotantokausi alkoi painottumaan sarjan pääjuoneen, eikä sekään vielä haitannut ollenkaan, sillä juonta mielestäni rakenneltiin hyvin ja veljien suhde isäänsä ja toisiinsa oli entistä mielenkiintoisempi. Jossain kolmannen kauden hujakoilla havahduin sitten siihen, että katsomani sarja oli ihan täyttä kuraa. Joitain episodeja oli lähes mahdotonta katsoa, sillä järki oli kadonnut kokonaan tarinasta. Lisää typeriä henkilöhahmoja, eikä sellaisia yksittäisiä pääjuoneen kuulumattomia mielenkiintoisia jaksoja ollut enää ollenkaan. 4-5 kausi oli lähinnä yhtä surkeaa suon kahlaamista ilman suksia. Winchesterin veljeksiä neyttelevien Jared Padaleckin ja Jensen Acklesin yhteispeli sentään toimii hyvin ja he tätä sarjaa kantavatkin loppupeleissä.

American Horror Story:a jaksoin katsella ensimmäisen kauden. Se oli ihan viihdyttävää kolmen tähden saippuaoopperaa kauhun vivahteella höystettynä. Ihan mukiinmenevää näyttelyä ja tarinankerrontaa, sekä muutama hyvä juonikikka. Siinäpä se. Toinen tuotantokausi näytti muutaman jakson perusteella niin huonolta, että jätin sen katsomatta.

Stephen Kingin Kingdom Hospital tuli aikoinaan töllöstä ja se sarja jäi ainakin silloin kummittelemaan päähäni. Sitä ei valitettavasti ole tullut sittemmin eteen, mutta toivottavasti jossain välissä taas tulisi. Sen idea oli muistaakseni hyvinkin tyypillinen, että iso sairaala oli rakennettu jonnekkin vanhan onnettomuuspaikan päälle; ja ylläripylläri siellä kummitteli. Kliseisestä juonestaan huolimatta sarja oli silloisen vaahtosammuttimen kokoisen minäni mielestä erittäin hyvä.

Lisäksi The X-Files on edelleenkin täyttä rautaa. Aloitin syysloman kunniaksi katsomaan koko sarjaa viidennen kerran alusta.

Kertokaapa omia mielipiteitänne.

15.10.13 klo 19:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ajattelin itsekin pistää keskustelun remakeista käytiin, mutten sitten kiireiden takia ehtinytkään. Yksi suosikkikauhuremakeistani on David Cronenbergin Kärpänen, vaikken alkuperäistä ole nähnytkään. Iljettävien kauhukohtausten lisäksi elokuvassa on myös pieni draamallinen puoli. Täytyy kyllä mainita, etten ensimmäisen katselukerran jälkeen pystynyt syömään yhtään mitään. John Carpenterin The Thing - ''se'' jostakin peittoaa ylivoimaisesti 50-luvun kökön version. Brian De Palman ohjaama Carrie on mielestäni yksi parhaimmista kauhuleffoista ja siksi remake (jo toinen muuten: Carrie!) arveluttaa vähäsen. Trailerin perusteella luvassa on hieman nykyaikaisempaa menoa (mm. kännykät).
Zack Snyderin Dawn of the Dead on samaa tasoa kuin Romeron versio. Vuoden 2003 Moottorisahamurhat on todella onnistunut uusinta, mutta häviää silti alkuperäiselle. Alexandre Ajan Piranha 3D on ihan viihdyttävää verimeininkiä. Tuo kehuttu ja kohuttu Evil Deadin remake oli itselleni pieni pettymys, mutta loppujen lopuksi ihan hienoa goreilua. Myös Viimeinen talo vasemmalla, The Hills have Eyes ja The Uninvited ovat hyviä remakeita.
Kaunojen uusinnoista en taasen välitä. Vuoden 2010 Painajainen elm streetilläkään ei oikein uponnut.
Psykon remakea en uskalla edes katsoa.
Huonoja että hyviä päivityksiä on rutkasti, joten paljon jäi varmasti mainitsematta, mutta palailen niihin, jos mieleen muistuu joitakin mainitsemisen arvoisia.

metalhead90 kirjoitti:

Ensimmäisestä kaudesta juuri Scarecrow on suosikkini! Ehdottomasti yksi synkimmistä ja tunnelmallisimmista jaksoista ja ihan ekalla katsomiskerralla tuo onnistui jopa pelottamaan.

Chinook

16.10.13 klo 00:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ajattelin, että olen nähnyt paljon tai ainakin mukavan määrän kauhuelokuvia, mutta nyt kun miettii tarkemmin, suurin niistä on keskitason teoksia. Ykköseksi top-listallani nousee ehdottomasti Hohto, joka on aivan mielettömän hyvä teos. Piinava psykologinen jännitys kestää loppuun asti ja Nicholsonin näyttelijäntyötä ei voi kuin ihailla. Samana vuonna tehty Perjantai 13. on vähän laimea, mutta elokuvan loppu on aika hauska, jos niin voi sanoa.

Ihailen totta kai Hitchcockia, jonka hyviä kauhuja ovat muun muassa Linnut. Tekniikka ja kuvaus on totta kai mitä on verrattuna nykypäivään, ja tuossa leffassa kauhu ennemmin naurattaa kuin pelottaa, mutta hienoja elokuvia nuokin. Tykkään myös elokuvasta Texasin moottorisahamurhat, alkuperäisestä tietenkin.

2000-luvun elokuvista ylitse muiden nousee Saw-sarja, erityisesti eka Saw. Juoni on mielettömän hyvin rakennettu ja se on ennalta-arvaamaton. Viimeiset Sawit (myönnän, etten ole kaikkia edes nähnyt) eivät ole enää niin hyviä, mutta ihan ok kuitenkin. Pidän myös espanjalaisesta Orpokoti-leffasta, jossa myöskin on mielenkiintoinen juoni, Kyseinen leffa on tullut nähtyä useaan kertaan.

17.10.13 klo 20:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yhtä mieltä oon kyllä tuosta että The Thing ja The Fly päihittää alkuperäisversionsa helposti. Vaikkakin Cronenbergin kärpäsen näkemisestä itellä onkin monta vuotta. Ei sillä etteikö se originaali olis myös ihan hyvä filmi. Kakkoseks se kuitenkin jää paikoittaisen pitkäveteisyytensä takia. Cronenbergin versio on myös tehty visuaalisesti niin komeeks ja monissa kohdissa jopa ällöttäväks että se jo riittänee pisteiden viemiseen. Ainakin mun silmissä.

Sitten täytyy kans hehkuttaa tota Chinookin mainitsemaa Orpokotia. Espanjalainen filmi joka kuuluu kyllä parhaisiin 2000-lukulaisiin kauhuleffoihin. Tunnelma on koko elokuvan ajan pahaenteinen ja mysteerinen. Typeryyksiin ja kliseisiin ei sorruta. Ennalta arvattava elokuva ei myöskään todellakaan ole, toisin kuin monet muut uudemmat kauhuilut. Jos tykkäsit Pan's Labyrinthistä tai Devil's Backbonesta tätä ei kannata missata.

zcb

19.10.13 klo 01:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kauhussa on mielestäni olennaisen tärkeää, että sen ei tarvitse pelotella erikoistehosteilla ja yhtäkkisillä äänenvoimakkuuden vaihteluilla, vaan pelkkä tunnelma riittää jännityksen luomiseen. Kummituselokuvista en tykkää oikeastaan lainkaan, koska en tykkää siitä kun vastustaja on ylivoimainen eikä sen päihittämiseen ole mitään mahdollisuutta.

En tiedä mitä elokuvia täällä on suositeltu, mutta mielestäni kauhun saralla positiivisin yllättäjä pitkään aikaan on 30 days of night (ei mikään kovin uusi, 2007 tehty), joka on vampyyrielokuva, mutta ei lainkaan perinteinen sellainen. Etenkin elokuvan alkupuoli on mielestäni todella hyvää kauhua ja jännitys säilyy pitkään. Omasta mielestäni loppu oli kaamean typerä, mutta ei se kuitenkaan elokuvaa pilannut.

Toinen mielestäni ihan hyvä vasta katsomani kauhuelokuva on Orphan (2009). Ei kauhean omaperäinen juoni, mutta loppuratkaisu mielestäni aika karmiva ja ehdottomasti hyvin mielenkiinnon ylläpitävä elokuva.

Ei kauhutunnelmaan vaadita aina varsinaisesti kauhugenreä. Esimerkiksi vasta katsomani Europa report sci-fi elokuva oli mielestäni todella jännittävä elokuva, jonka tunnelma oli mahtava.

Hohtoa monet pitävät parhaana kauhuelokuvana, mutta minä en pidä sitä juuri minään. Toki elokuvalla on arvoa lähinnä sen nostalgian takia, mutta itse elokuvana en pidä siitä. Mielestäni ehkä paras kauhuelokuva on Cube, joka oli ilmestyessään erittäin omaperäinen ja pienellä budjetilla tehty, mutta tunnelma oli sitäkin piinaavampi. The thing on toinen suosikeistani.

Original

20.10.13 klo 02:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näistä remakeista kun on ollut ilmeisesti puhetta, niin voisin itsekkin heittää omat "näkemykset" myös tänne. Monesta 70- ja 80-luvuilla tehdyistä, menestyneistä kauhuelokuvistahan on innostuttu vääntämään näitä remakeja ja vaikka suurinosa niistä on melkoista sontaa niin onhan niitä hyviäkin, joitakin loistavia pätkiä tehty.

Aloitetaan tämä homma nyt kuitenkin John Carpenterin jo 1982 tehdystä remakesta ja nyt monet arvaakin mikä elokuva on kyseessä. No se on tietenkin The Thing. Alkuperäinenhän tuli 50-luvulla jo, joten toteutus on ollut ymmärrettävästi melko tönkkö. Carpenterin pätkä on kuitenkin yksi historian parhaista kauhurainoista. Todella hyvän tunnelman sisältävä elokuva tarjoaa myös gorea ja verta ylipäätään. Pimeät ja lumiset maisemat tuo myös oman mausteensa soppaan, kuten esimerkiksi sen, ettei apua ole tulossa ja selviytymistaistelu tuntematonta vihollista vastaan keskellä synkkää lumimyrskyä.

Sitten siirrytään Teksasin puolelle ja niiden moottorisahamurhiin. Tobe Hooperin ensimmäinen moottorisahaelokuva oli omalla tavallaan todella kiero ja ehkäpä jopa sairas. Sellainen sekopäinen ja melkein jopa mielipuolinen elokuva. Vuonna 2003 Marcus Nispel ohjasi uusintaversion tästä ja oma mielipiteeni on, että tämä taitaa olla parempi kuin alkuperäinen. Mahtavan synkkä ja raaka teos ei jättänyt kylmäksi. Elokuvan äänimaailma ei ollut enää pelkkää jatkuvaa huutamista. Kauhua luodaan eri tavalla kuin alkuperäisessä. "Nahkanaama" on todella karun näköinen kaveri tässä. Myös vuoden 2006 pätkä "Pahan alku" kannattaa katsastaa, koska hyvä sekin on. Ei tosin ole remake, eikä muutenkaan yllä tämän tasolle.

Myös George A. Romeron mestariteos Dawn of the Dead on päivitetty 2000-luvulle onnistuneesti. Kuolleet tosin ovat vaihtuneet ketteriksi, juokseviksi ja huutaviksi otuksiksi. Tapahtumien pyhättönä toimii niinikään kauppakeskus. Tunnelma on kohdillaan ja verikin roiskuu tarpeeksi. Kuolleet ovat todella karun näköisiä joista myös pisteet kotiin. Kunnioittaa alkuperäisteosta olemalla itsekin loistava elokuva, mutta häviää pikkuriikkisen alkuperäiselle. Myös Night of the Living Deadista on uusintaversio joka oli myös erinomainen pätkä, tosin sen viime kerran olen nähnyt niin kauan aikaa sitten, etten sen koommin ala selostamaan.

Monille slasher-faneille voin lämpimästi suositella kirjoituksessani aikaisemmin mainitseman Marcus Nispelin uusintafilmasointia Friday the 13th:sta. Se oikeastaan käsittelee kaikkia kolmea ensimmäistä, mutta on kuitenkin erilainen. Se on oikeasti koko leffasarjan paras elokuva. Niinikään synkkä Crystal Laken ympäristö on komea ja tapot ovat omalla tavallaan hienoja (jos taposta voi käyttää sanaa hieno). Jason on kuvattu hienosti ja myös hänen taustojaan selvitellään elokuvassa. Todella hyvä ja piristävä osa jo kuivahtaneille leirisurmille.

Nuo neljä voisin ainakin nostaa onnistuneiksi remakeiksi. Onhan niitä ns. tusinakamaa olevia uusintaversioita monista elokuvista kuten esimerkiksi Rob Zombien Halloween- remaket, vuoden 2008 Day of the Dead sekä The Crazies. Joitakin mielenkiintoisia remakeja on kuitenkin katsomatta kuten viime kesän Evil Dead, joka ilmeisesti on ollut ihan kohtuullinen, myös ensi kuussa tulee teattereihin Carrien uusintaversio. Itse en alkuperäisestä kovin paljoa pitänyt, mutta mielenkiintoinen silti.

Sitten vielä loppuun sellaista, että olisi hakusessa joku slasher- leffasarja/leffa, joita voisi sitten pällistellä muutamien oluiden kera pimeinä syysiltoina. Jotain tuollaista Friday the 13th tapaista tusinakauhua kenties. Halloween on jo nähty, mutta esimerkiksi Painajaiset Elm Streetillä voisi olla mahdollinen sarja, johon tutustua? Kertokaa ihmiset jotain tällaista, kiitokset nyt etukäteen.

Saa nähdä mitä tuli kirjoitettua, kun "muutama" olut tullut nautittua. Samapa se, en jaksa lukea tekstiä nyt.

23.10.13 klo 15:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eilen tuli katsottua uudestaan My Bloody Valentine 3D - ja kyllä, se oli yhtä surkea kuin muistin. Alkuperäiseen en voi kuitenkaan sitä verrata, koska se on vielä itseltäni näkemättä. Tuossa ongelmana on juuri se, että välillä silmien eteen heitetään kohtalaisen verisiäkin kohtauksia ja sitten tulee pitkät ja puuduttavat, ''rauhalliset'' välit. Suoraan sanottuna lässähtynyt ja ennalta-arvattava tarinahan tuossa tökki. Henkilöt leffassa ovat tavallistakin ärsyttävämpiä ja murhaajan henkilöllisyys melkoinen pettymys. Vähän kyllä vaikuttaa siltä, että tuo elokuva on tehty pelkästään 3D - kokeilumielissä. Omasta mielestäni hyvä juoni on tärkeintä kauhuleffassa, ja remaken pitää edes vähän olla uskollinen alkuperäisversiolle, kuten Evil Dead (2013) on.

26.10.13 klo 11:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kun uusintaversioista puhutaan, voisi tässä kysäistä teidän mielipidettä siitä, että mikä on sellainen kauhuelokuva, josta ei saisi missään tapauksessa tehdä remakea? Monilla tulee varmasti mieleen Kubrickin Hohto, ja olen itsekin sitä mieltä, ettei se kaipaa lainkaan päivytystä. Jo aiemmin mainitsemani Suspiria on myös sellainen, mikä ei uutta käsittelyä tarvitse. Jostakin olen lukenut, että Your Highnessin ohjannut David Gordon Green ohjaisi Suspirian remaken. Googlesta haettuna Natalie Portmanin pitäisi näytellä tuossa, mutta eikö se olisi typerää, kun Portman näytteli jo Black Swanissa balettitanssijaa. Myös Ottolapsi -elokuvassa Esther-tyttöä näytellyttä Isabelle Fuhrmania on hakujen mukaan kaavailtu Portmanin tilalle esittämään ehkä juuri Suzy Banyonia. Luultavasti ja toivottavasti nämä ovat vain huhuja.

26.10.13 klo 14:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muistelisin jostain lukeneeni että toi Suspirian uusintaversion teko meni puihin. En oo varma mutta jos näin on niin helvetin hyvä. Hohdosta ei myöskään tosiaan saa lähtee vääntämään uutta. Nyt kun rupesin miettimään että mistä muusta klassikosta ei sais tehdä remakee, niin tulin siihen tulokseen että melkein kaikista on jo tehty. Tai ainakin todella monesta. Dario Argenton filmit nyt ainakin on sellasia mihin ei tulisi kajota.

Chinook

26.10.13 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

^
Ei Hohdosta varsinaisesti remakea tehty, mutta kylläkin vuonna -97 ilmestyi yli neljän tunnin pituinen minisarja, kun King vähän suutahti nähtyään leffaversion. Sarjakin on ihan ok, kun siinä tiedot on tarkemmin jne., mutta suosin enemmän leffaversiota.

31.10.13 klo 18:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo se elokuva kuitenkin poikkes sen verran Kingin kirjasta, etten ihmettele että sillä vähän kilahti. Kohta pitäs ruveta tsiikaan Basket Casea. Vaikka kauhuleffoja oon töllöttäny varsin paljon on kuitenkin toi kulttiklassikko jääny hämäriin. Nytpä on aika sekin katsastaa. Tollasen Dark Label boksin ostin myös tossa taannoin ja täytyy sanoo että melkosta tuubaa ollu lähes kaikki leffat mitä siinä on. Jäljellä on vielä Inside, joka toivottavasti yllättää positiivisesti. Ainakin sitä on monet kehunu.

TheNameless

01.11.13 klo 13:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Franck Khalfounin ohjaama Maniac [www.imdb.com] on muuten helposti uusintaversioiden parhaimmistoa. Ja vieläpä reippaasti parempi kuin alkuperäinen, vaikka Joe Spinell onkin hieno mies.

Kyseinen elokuva on yksi niistä harvoista kauhuleffoista, joka on aiheuttanut hyvin ikävän tunteen alavatsassa (Serbian Film on ehkä ainoa tässä sarjassa parempi/pahempi). Lähes tulkoon koko elokuva on kuvattu POVina, joten kun tähän mennessä parhaan roolisuorituksensa tekevä Elijah Wood skalperaa naisen elävältä keittiöveitsellä ja sen näkee tekijän näkökulmasta, tulee itselleenkin aika sekopäinen ja häijy fiilis. CGI-veri tai veren vähyys pilaisi tämän toki, mutta Maniacissa ei ole onneksi nössöilty vaan efektit on tehty hyvin aidon ja ikävännäköisiksi eikä veren määrässä ole säästelty. Elokuvassa on myös mahtava soundtrack [www.youtube.com].

OZMOxD

02.11.13 klo 15:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alien - kahdeksas matkustaja on oma suosikkini. Pääperusteluksi sanoisin elokuvan uskomattoman kyvyn kestää aikaa. Elokuva on vuosimallia 1979, eli 34 (!) vuotta vanha, mutta kuvitellaan, että en olisi tietänyt elokuvasta ennen katsomista yhtään mitään ja kaveri olisi väittänyt sen olleen tämän vuoden elokuvia. Voin kirkkain silmin sanoa, että olisin ostanut tuon väitteen. Lavasteet yksinään ovat jo niin hiottuja ja upeita, että niiden perusteella ei voi sanoa mitään. Oikeastaan ainoat asiat, joista elokuvan iästä voi jotain päätellä ovat CGI:n puuttuminen ja ajoittain myös musiikki, mutta muuten elokuva on yksi historian parhaiten säilyneistä ja uskallan sanoa, että se säilyy vielä pitkään. Nykyajan CGI:llä tehdyistä elokuvista tuppaa omasta mielestäni aina puuttumaan se jokin, vaikka ulkonäkö olisi ties kuinka upeaa ja viimeisteltyä.

Itse elokuvan kauhupuolesta vähän seuraavaa: Kun ensinmäisen kerran katsoin elokuvan, niin katsoin sen kaveriporukassa. Silloinkin siinä oli tunnelmansa, mutta vasta kun katsoin sen uudelleen, yksin ja hiljaisuuden vallitessa, niin vasta silloin se pääsi todella oikeuksiinsa. Porukassa katsoessa huomaamatta jäi monia oleellisia kohtausten tunnelmaa ryydittäviä lisiä

Spoileri: näytä
Elokuvassa on omat jumpscare-kohtauksensa,mutta pääasiallisesti pelottavuus piilee tunnelmassa, joka osaa olla lievästi sanottuna ahdistava. Se, että hirviötä ei näy juuri ollenkaan on omasta mielestäni pelkästään positiivista, sillä ainakin itseäni pelottavat enemmän asiat joita ei näe, mutta tietää läsnäolevaksi/lähellä olevaksi. Tähän vielä lisättynä ahtaat käytävät, välkkyvät valot ja aluksen päästämät jyrähdykset ja kolinat, niin homma alkaa olla hiomista vaille paketissa.

Näyttelijät tekevät loistavaa ja uskottavaa työtä. Toisaalta uskottavuutta on lisätty kuulemani mukaan niin, että näyttelijöille ei yksinkertaisesti ennalta kerrottu mitä kohtauksessa tulee tapahtumaan. Eli kun näyttelijä elokuvassa ''näyttelee'' säikähtävänsä tai pelästynyttä tämä ei ole vain pintapuolista.

Elokuva poiki useita jatko-osia, joista ainoastaan Aliens - paluu tekee mielestäni oikeutta alkuperäiselle, vaikka onkin suhteellisen erilainen. Monet pitävät ko. jatko-osaa alkuperäistä parempana, mutta itselläni on mielipide päinvastainen. Aliens on tunnelmaltaan ja toiminnaltaan parasta mahdollista, mutta olenko tosiaan ainoa, jota elokuvan loppuratkaisu on häirinnyt?

Spoileri: näytä

Loppuyhteenvetona näistä kahdesta: Aliens on loistava elokuva, mutta Alien on TODELLA loistava elokuva.

Edit: Pakko laittaa tähän vielä tämä ensinmäisen elokuvan traileri. Huh huh, näitä kylmiä väreitä.

02.11.13 klo 18:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alien on yksi omia suosikki kauhuelokuvia kautta aikojen. Ylipäätään koko sarja on sieltä lempparipäästä. Ensimmäinen on omasta mielestä enemmän nimenomaan kauhupainotteinen, Aliens puolestaan on enemmän toimintaelokuvamainen. Vaikea sanoa kumpi on parempi Alien vaiko Aliens. Kummatkin ovat todella hyviä ja kummatkin edustavat ohjaajiensa parhaimmistoa. Cameronilla ehkä ainoastaan Terminator 2 menee Aliensin edelle. Sarjan kolmas osa on myös mainio. Etenkin vankilaplaneetan aseettomuus tuo tietynlaisen lisämausteen leffaan. Fincher on myös luonut kolmoseen Alien-leffalle tyypillisen hienon tunnelman. Resurrection myös on hyvä, vaikkakin jää kirkkaasti jälkeen aiemmista sarjan elokuvista. Parhausjärjestykseen jos näitä ruvettais iskemään niin ehkä se menis sitten näin:

1. Alien & Aliens
2. Alien 3