Elokuvia joista sinä pidät, mutta muut eivät?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Elokuvia joista sinä pidät, mutta muut eivät?

Steambull

05.10.04 klo 20:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Double Team, Tsui Harkin ohjaama Van Damme-elokuva on mielestäni varsin hyvä toimintapläjäys, ja siitä on tullut minulle jonkinlainen kestosuosikki. Muilta suunnilta se ei juuri ole arvostusta saanut.

Ameliesta minulla on niin pahat ennakkoluulot, etten ole varma haluanko edes nähdä, vaikka olenkin kokenut ennakkoluulojen pettävän hyvin usein.

Filmer

05.10.04 klo 21:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Steambull kirjoitti:

Minunkin mielestä Double Team on hyvä toimintaleffa. Juuri sellaista älyvapaameininkiä mutta tyylillä tehty. Rourke, Rodman ja Van Damme yhdistelmä toimii yllättävän hyvin.

05.01.09 klo 12:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Komedia Be Kind Rewind oli mielestäni loistava, mutta kaikki kaverini haukkuivat sen surkeaksi ja tylsäksi. :'(

NitroPupu

05.01.09 klo 12:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kellopeli Appelsiini oli mestariteos, jota kaverini haukkuivat tylsäksi. Joten kaverini eivät pitäneet, minä rakastin. Oli se koomista, kun itse katoin todella kiinnostuneena ja kun tissit eivät näkyneet ruudulla, työntelivät kaverit tyyliin sormia kurkkuun ja haukkuivat tylsäksi.

Onneksi täällä foorumeilla on sielunveljiä ja -siskoja, jotka nauttivat hyvistä elokuvista :).

P.S on mulla 1 kaveri, jonka kanssa vaihdellaan leffoja ja molemmat tykkäävät hyvistä elokuvista, Kellopeli Appelsiini on yksi hänen lempielokuvistaan. Heh-heh olipas taas avautuminen<3

05.01.09 klo 12:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

NitroPupu kirjoitti:

Onhan meillä Storyteller haukkumassa noita huonompia leffa. Eli siis niitä vanhoja, hitaita, tylsiä, erikoistehosteettomia...

Eikä tämä ollut mikään hyökkäys kyseistä henkilöä kohtaan vaan arvostankin, ettei ole alkanut nuolemaan meidän muiden perseitämme vaan pitää oman linjansa. Mutta on hän kehittynytkin elokuvaharrastuksessaan, ainakin omasta mielestäni.

Niin, ja aiheeseen. Itsehän myös pidän tuosta Kellopeliappelsiinistä kuin hullu puurosta, mutta en tunne in real life muita kuin yhden kaverin joka pitää kyseisistä leffoista. Toinen on sitten Die Hard. Nykypäivän tuntemani toimintafanit haukkuvat leffaa tylsäksi paskaksi kun on tehty kahekskyt-luvulla, eli ei sisällä niin huikeita erikoistehosteita kuten esimerkiksi takavuosien Transformers ja Jumper. Ja tottakai ne wanhat Star Warsitkin ovat susipaskoja verrattuna uusiin, kun niissä on niin huonot tehosteet!!!!!1111

NitroPupu

05.01.09 klo 13:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Die Hardissahan on enemmän munaa kuin yhdessäkään tämän vuosisadan toimintaflikoista, en voi tajuta kuinka kukaan toimintafani voi haukkua Die Hardia. Star Warsseissa sama juttu. Vanhat ovat noin sata kertaa parempia kuin paskat uudet leffat.

Storytelleristä vielä, että vaikka leffamku on ns. arveluttava, vääntää henkilö hyviä arvosteluita ja pisteet siitä, että miinusten tulvassakin Storyteller pitää mielipiteensä eikä vaihda puolelta toiselle tyyliin "joo mun tyttöystävä kirjotti mun accolla, itse tykkään Kummisedästä!! Älkää lyökö :(".

EDIT: Vielä elokuvista, että täällä foorumeilla mun mielestä joskus ainakin on haukuttu mun yhtä lempielokuvaa (Top-Listan 2.) elikkä Braveheart. Mun mielestä leffa on selvästi viiden tähden pamaus.

Chrattac

05.01.09 klo 14:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kävi muuten niin, että aikanaan katseltiin Brianin elämä ja olin ainoa, joka piti sitä elokuvaa oikein hauskana. Kaikkien muiden mielestä se oli aivan älytön ja tylsä (ja sitten aletaan kattoa Scary Movie x:ää tahi jotain Epic Movieta). Oikeastaan kaikki Monty Pythonit ovat vähän samaa sarjaa. Brittihuumori yleensäkin on vähän riskaabelia, kun kaikki eivät mokomasta tykkää, tästä esimerkkinä Hot Fuzz, josta monet eivät välittäneet.

Sitten kaikki tykkää tunnetusti Suomessa Kummeleista, kuitenkin vain Spiidi ja Saku on mielestäni oikeasti hauskoja, muut jutut on vähän ehe-ehe –tasoa.

E-Mies

06.01.09 klo 00:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

NitroPupu kirjoitti:

pitää mielipiteensä eikä vaihda puolelta toiselle

Tämähän pitäisi olla itsestäänselvyys meille elokuvien ystäville. Mihin tämä maailma menisi, jos jokainen vaihtais mielipidettä, kun joku vähän isompi karpaasi vilauttais ruoskaa?

A: - Tiiättekste mitä! Meikä rakastaa Jeanne d'Arcin kärsimystä. Siis se on niin mahtava! Tuskaisa, mutta myös antaumuksellinen kertomus korostettunna hitailla kameraotoilla ja mieleenjäävillä kohtauksilla...
B: - Turpa kiinni! Ei kukaan jaksa kattoa mitään esihistoriallista mangoliittipaskaa. Epic Movie on paras. Siinä on sentään mukana P. Diddy!
A: - Mutta Epic Moviehan on pas...
(Henkilö B ottaa ruoskan esiin)
A: - Ääää! Okei, okei. Epic Movie on paras! Paras elokuva maailmassa. Mä suoraan sanottuna rakastan Epic Movieta. Sen paskahuumori ei ole niin paskaista mitä muut ajattelee. Se jopa naurattaa, vaikket olisi kännissä. Oikeasti, älä tapa. Mä rakastan sitä leffaa!

^ Ei näin.

EDIT: Tarinan henkilöt A ja B ovat kuvitteellisia hahmoja! Sanoinpa tämän ihan vain kiusallisten väärinkäsitysten välttämiseksi.

Hiisi

06.01.09 klo 01:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Osin oon samaa mieltä, mutta ethän sinäkää rillijulle ole vielä kovin paljon näitä vanhoja leffoja vaivautunut katsomaan. Sitäpaitsi, ei tule mieleen yhtään vanhaa, erikoistehosteetonta ja hidasta leffaa jonka storytellers olisi täysin mollannut. Huuliharppukostajat, kellopeliappelsiinit sun muut on kaikki saanut tyypiltä lähemmäs kolmea poitsia.

Aiheestakin vähän. Osa mun kaveriporukastani ei tietenkään tajua, tai ainakaan halua tajuta mitään näiden vanhojen mustavalkoleffojen päälle. "Elitistisempi" porukka taas ei välttämättä sulata joitain hömppäleffoja joista itse pidän kovasti.

06.01.09 klo 02:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hiisi kirjoitti:

Nojuu, ei hän olekaan niitä haukkunu aivan lyttyyn. Toisin kuin muistaakseeni alkuaikoina kun hän täällä pyöri niin ei ollut laisinkaan kiinnostunut vanhemmista teoksista.

En tosiaan ole itsekään katsellut vanhempia leffoja niin paljoa, vaikka hyllystä mm. Bergmania löytyy muutamisen kappaletta, joista olen katsonut Hetsin (joo, ei ole herran ohjaama kuitenkaan, mutta pidin kovasti) ja Hitchcockia (meniköhän nimi taas oikein) boksillinen, mutta siitäkin vain tullut katsottua Mies, joka tiesi liikaa (30-luvulta). Ei sekään hullumpi ole.

Jos nyt vanhoilla leffoilla sitten tarkotit ennen 60-lukua valmistuneet. Sen jälkeen tulleita teoksia on tullut tiirailtua useampiakin, kuten kaikki nämä Leonen westernit sun muut merkkiteokset. Tälläkin hetkellä kun on yli 200 katsomatonta leffaa kokoelmassa niin harvoin hoksaa sitä Bergmania tai vastaavaa sieltä napata.

Lamourhaaja

06.01.09 klo 02:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Se on muuten aina ihan saatanan mielenkiintoinen ilmiö, että leffatykissäkin on joku 200 veikkosta jotka kattovat noin 99-prosenttisesti Hollywoodin 90-luvun tai 80-luvun jälkeistä filmitarjontaa ja sitten kirjoittavat sitten kumminkin jostain Haneken Cachesta tai Meirellesin City of Godista kun kerran sattuvat sellaisen katsomaan, että "on tämä vallan toista kuin se ainainen Holly-huttu". Tämä ei nyt viittaa tiettyihin henkilöihin vaan suureen joukkoon. En tarkoita tällä sitä, että Holly-huttu olis huonompaa tai ne toiset leffat oikeasti parempia mutta aivan helvetillistä tekopyhyyttä tuo kyllä on. En sano sitäkään, etteivätkö nämä arvostelijat olisi "hutun" asiantuntijoita, mutta jos oikeasti se arvostelussakin mainittu vaihtelu on niin tervetullutta niin ei kai voi olla niin vaikeaa hankkia sitä vaihtelua itselleen lisää? Tai myöntää rehellisesti mitä oikeasti katsoo kuten Storyteller rohkeasti tekee, eikä antaa itsestään jotain kauhean tekointellektuellia ja jonkinlaisen "sivistyneisyyden" kuvaa?

Anteeksi, olisi pitänyt mennä Bayismiin tämä, mutta tulipahan tuosta mieleen.

apc 53

06.01.09 klo 03:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

No oon ainut kaveriporukasta joka pitää splattereista ja melkeen ainut joka pitää westerneistä, tosin minun lisäksi kaveripiirissäni on vain 1, joka katselee vähän monipuolisemmin elokuvia, loput ei sitten koske tikullakaan 80-luvun tai vanhempiin elokuviin, lukuunottamatta muutamaa poikkeusta. Ei siinä mitään, Kyllä itsellenikin uudet elokuvat maistuu ja 2000 luvun elokuvia tulee katottua helposti eniten.

ArhippA

06.01.09 klo 10:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kukaan kavereistani ei tykkä Terence Hillin ja Bud Spencerin elokuvista. No onhan niitä parempilaatusiakin leffoja, mutta noissa on kyllä huumori kohdallaan.

KKHS

06.01.09 klo 11:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

NitroPupu kirjoitti:

Kellopeli Appelsiini oli mestariteos, jota kaverini haukkuivat tylsäksi.

Miten elokuva, jossa viidesosa ajasta näytetään paljaita rintoja, vähän väliä piestään väkeä syystä tai ilman ja joka sisältää jopa ihan oikean sanoman sekä inhimillistä draamaa, voi olla tylsä?

06.01.09 klo 12:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Koska musiikki ei ole Disturbedia. Eikä ne jotka pieksevät ole robotteja.

06.01.09 klo 12:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

^^ Varmaan siksi että siinä pitää ajatella. Ihan näin veikkausluonteisena heittona.

EDIT: Jahas, rillijulle ehti nokkelaksi ennen minua.

E-Mies

06.01.09 klo 13:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

^^^ Tai siksi, että nykyajan nuoriso ei suvaitse elokuvassa olevan yhtään hiljaista suvantohetkeä, vaan elokuva pitää olla buukattu täyteen mättöä, kauhua tai teinisuhdesekoiluja. Jos elokuvan lopetus ei ole kliseinen toimintapätkässä tai kauhupätkässä, tai kornin onnellinen teinisuhdepätkässä niin nykyajan "tavisnuoriso elokuvankatsonnassa" pitää elokuvaa jyrkästi surkeana ja jonka lopetus oli tylsä ja ärsyttävä. Heidän mielestään tätä loppua ei voi kutsua vaihtelevaksi ja piristäväksi, koska yksinkertaisesti he eivät osaa ymmärtää tämmöistä seikkaa, koska eivät ylipäätänsä ymmärrä elokuvista mitään. He eivät tunne sanan "kliseinen" merkitysperää, vaan tietävät vain pintaraapaisumaisesti sanan tarkoituksen, mikä lukee äidinkielenkirjan sananselitysosiassa kirjan takasivuilla. Jos katsoo nykyajan nuorison elokuvagenren katsomistilastoja voi huomata sen sijoittuvan arvattavaan osaan sukupuolien välillä. Suurin osa 11-15 vuotiasta pojista (siis ne jotka ovat taviksia, eivätkä elitistejä, eivätkä edes wnb-elitistejä) katsovat joko toimintaa, kauhua, tai paskahuumorista komediaa. Saman ikähaarukan tytöistä (myös taviksia) katsovat ihmisuhdesekoiluja (tyylin OC, Gossip Girl), romanttista lällypaskaa tai komediaa. Harmittavan pieni määrä (eli ne elitistit, joita on muutama kourallinen ja wnb-elitistit joita on jonkun verran) katsovat elokuvia laidasta laitaan niin genreissä, kuin vuosiluvuissakin. Eli yksinkertaisesti tavisnuoriso ei sulata ns. "hyviä elokuvia", jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Storyteller

06.01.09 klo 13:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

makuasiA ,
____________

Okei, tulkintani tälle viestille:

Suurinosa E-miehen mainitsemista nuoresta väestä kirjoittaa suunnilleen noin, eli kielioppia ei osata. En minäkään sitä kunnolla osaa, mutta paremmin kuitenkin. Sitten, itse katselen sekä noita toiminta, kauhu, huumori -elokuvia, että ihmissuhdesekoiluja. Niin katsovat nuo itseäni 4-8 vuotta nuoremmat, mutta meistäkin löytää eroja. Itse katson paljon muita ja ymmärrän "elitiestien" näkökulman asiaan, he eivät sitä pahemmin ymmärrä. Jokatapauksessa, meidän molempien vastaus aiheeseen olisi sama; makuasia. Tällä tarkoitan sitä, että heidän maku ei välttämättä ole tottunut tälläisiin elokuviin ja siksi se herättää enemmän ihmetystä, ehkäpä jopa ärsyyntymistä kuin itse elokuvasta pitämistä. Itse kyllä olen jotenkuten tottunut ottamaan vastaan uusia asioita positiivisessä mielessä ja itseasiassa mielestäni lopetus on Kellopeliappelsiinin parasta antia. Se on koskettava ja ajatuksia herättävä, mutta muuten en elokuvasta pahemmin pitänyt, kuten arvostelustani voi lukea.

Eli tuo makuasia sana lähinnä tarkoitti sitä, että me molemmat teemme samoja asioita mutta eri kannalta katsottuna.

06.01.09 klo 13:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Valitettavan totta. Tosin, haluan huomauttaa, että myös toiminnat, kauhut ja paskakomediat voivat olla hyviä ja toisaalta niitä huonojakin pitää joskus katsoa jotta suhteellisuudentaju säilyy. Makeaa mahantäydeltä vie maun kokonaan pois.

Harmonica

06.01.09 klo 13:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Valitettavasti kyse ei ole pelkästään nuorisosta, vaan vanhemmistakin, elokuvat jotka ovat suosiossa vaan ovat joitain muita - eivät siis teinileffoja. Työpaikalla kahvipöytäkeskusteluja kun kuuntelin niin esim. Sex and the City -leffa sekä Mamma Mia olivat vuoden elokuvatarjonnan kohokohtia (olin naisvoittoisella työpaikalla töissä) ja Blue Velvetin TV-esitys oli jätettävä väliin koska lehden kriitikko oli antanut sille neljä tähteä.

Ja se suurin syy miksi nuo vanhemmat leffat eivät kelpaa lienee vuosiluvussa ja ennakkoluuloissa - jos elokuva on tehty ennen 80-lukua niin se on jo oletusarvoisesti huono eikä sen katselua voi edes kokeilla. Kummallisesti jotkut tietyt elokuvat myös 70-luvulta kelpaavat usein myös nuorisolle, lähinnä Godfather.