Jatko-osa joka olisi sinusta 1 osaa parempi?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Jatko-osa joka olisi sinusta 1 osaa parempi?

jansku_92

07.12.11 klo 21:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elikkä tämmönen keskustelu

Itselläni tuli mieleen:
- Terminator 2 on parempi kuin 1
- Madmax 2 muistaakseni parempi kuin 1
- Yönritari parempi kuin batman begins
- Kummisetä 2 parempi kuin 1.

Kertokaa toki lisää jos tiiätte :D

Petux

08.12.11 klo 00:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

No jos näistä trilogioiden jatko-osísta voidaan puhua niin ainakin Star Wars: Imperiumin vastaisku on omasta mielestäni huomattavasti parempi kuin Stars Wars: Uusi toivo.

James_Bond

08.12.11 klo 08:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Star Wars: Episodi V - Imperiumin vastaisku on ehdottomasti yhdessä Jedin paluun kanssa alkuperäistä Tähtien sotaa parempi. Kummassakin jatko-osassa sarja on päässyt jo vauhtiinsa ja taistelu hyvän ja pahan välillä kiristyy loppua kohden. Ensimmäinen Tähtien sota oli loistava, mutta haki vielä muotoaan. Kahdessa jatko-osassa henkilöhahmoja syvennetään enemmän ja actionkohtaukset ovat laadukkaampia.

Terminator 2 -Tuomion päivä on ehdottomasti kaikkien aikojen parhaita jatko-osia ja sarjansa paras osa. Arska on hyvien puolella, actionia ja syvällisempiä henkilöhahmoja on mukana rutkasti enemmän. Myöskin tarina on hyvin keksitty ja toteutettu valkokankaalle kerrassaan onnistuneesti. Toiminta on selkeää ja Iso-Arska saa tässä osassa Terminaattorista hieman inhimillisemmän. Myöskin leffan pahis ja repliikit ovat voimakkaita. Budjetti on kallis, mutta erittäin palkitseva ja voitaneen sanoa, ettei parempia jatko-osia tulla tekemään todennäköisesti koskaan.

Indiana Jones ja Tuomion temppeli ei nyt varsinaisesti mikään jatko-osa ole, mutta kaikessa synkkyydessään ja kokonaisuudessaan edeltäjäänsä niukasti parempi.

Espuzio

10.12.11 klo 05:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olenko täälläkin yksin kun väitän että Terminator 1 on parempi kuin T2? Samoin kuin Mad Max on parempi kuin Mad Max 2? Monesti tuntuu että isolla budjetilla ei saa kuin näyttäviä tehosteita ja samat näyttelijät jatko-osaan. Mutta fiilis puuttuu.

T1 on synkempi ja Arska on pahisten puolella joka sopii paremmin kuin kakkosen"I protect you" -läppä. Samoin esim Kylen "Come with me if you want to live!" jäi mieleen.

Samoin Mad Max. Ykkönen on halvalla budjetilla tehty post-apocalypse-leffa jossa on spoilaamatta takaa-ajoa ja voisin sanoa vigilantea. Kakkosen alkulähtökohdan ymmärtää paremmin jos on nähnyt ykkösen. (ei taida saada suomiteksteillä, briteistä taisin omani tilata).

Paremmista jatko-osista tulee mieleen Rodriquesin Mariachi-trilogia. El Mariachi ehdottomasti parempi kuin kakkonen eli Desperado mutta Once Upon Time in Mexico taitaa olla sarjan paras. Aasialaisista ainakin Police Story 2 ja 3 on paremmat kuin ykkönen. Samoin on Aces Go Places -sarjassa.

Salmiakkisydän

10.12.11 klo 09:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harvoin tällaisia tapauksia eteen sattuu, mutta ainakin vuoden 1931 Frankensteinin jatko-osa Frankensteinin morsian on huomattavasti edeltäjäänsä parempi - johtuisiko sitten enemmän kirjan juonta myötäilevästä käsikirjoituksesta vai muuten vain paremmasta toteutuksesta. Boris Karloff tietysti loistaa molemmissa filmeissä.

10.12.11 klo 13:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Espuzio kirjoitti:

Et ole yksin, ainakaan Terminatorin kohdalla. Olen itse myös samaa mieltä, että ensimmäinen on toista parempi, vaikkei ero olekaan suuri. Ensimmäisen synkkä lahtausmeininki viehättää, kakkosessa Terminaattori on jo hieman liian kiltti. Muutenkin ensimmäisessä on rutkasti aivan saakelin tyylikkäitä kohtauksia, joista ei puutu munaa. Mutta niin on jatko-osassakin, enkä itse missään nimessä laske T2:sta hienot tehosteet, hengetön sisältö -kastiin. Vaikka se näyttääkin omaan silmääni edelleen paremmalta kuin nykyajan muoviset cgi-robotit, niin kyllä sieltä löytyy todella pätevä sisältökin.

Toinen Mad Max taasen on ykköstä parempi ihan vain siitä syystä, että meno on post-apocalyptisen kaoottisempaa, välissä tosi kieroa ja absurdia. Ensimmäinen on tässäkin tapauksessa synkempi tapaus ja sellaisena pikkuleffana se toimiikin hienosti. Ei ensimmäinen ole millään tapaa huono elokuva, mutta jatko vie nyt voiton.

Jerry C

10.12.11 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Espuzio kirjoitti:

Olenko täälläkin yksin kun väitän että Terminator 1 on parempi kuin T2?

Tämä on kyllä sarjassamme pahimpia ikuisuus-kysymyksiä ainakin omalla kohdallani. Molemmissa osissa on niin loistavia elementtejä, että paikka oman genrensä historiassa on vähintäänkin merkittävä. T1 on kaikessa synkkyydessään ja epätoivossaan aivan tolkuttoman hieno toiminta-kokemus, jossa roolitus ja ohjaus ovat täydellisyyttä hipovia. Ylipäätään Cameron sai aikanaan tallennettua 80-luvun fiiliksen tähän tekeleeseen aika loistavalla tavalla ihan äänimaailmaa myöten. Elämää suurempi tunnarikin toimii omasta mielestäni paremmin tällaisena rehellisenä kasari-syntikan säestämänä fiilistelynä.. Ja voi sitä pettymyksen määrää, kun aikanaan tämänkin ostin dvdlle ja äänitehosteet oli päivitetty digitaalisesti "modernimmaksi". Arskan ukkosta muistuttavat .45n laukaukset kuullosti lähinnä laserpyssyltä ja haulikot päästelivät tuhnuisia pöllähdyksiä. Pikkuasioita, mutta silti.

T2 taas puolestaan on sama show mutta paljon 90-lukulaisempi. Synkkyyttäkin oli mukana, mutta pääpaino oli hahmojen kehityksellä ja taas kerran Cameron pääsi loistamaan henkilöohjauksen taidoillaan. Jumaliste miten hyvin esim. pikkupoika Edward Furlong kiskoo menemään varsinkin kun ottaa huomioon, että debyyttiroolista oli kyse. Aluksi tuli tietysti mieleen, että Arskan olisi pitänyt olla pahiksena, mutta Robert Patrick hoitaa sen puolen vähintäänkin täydellisesti ja Arskan vaihtaminen hyvien puolelle muodostuu todella hyväksi tekijäksi sarjan jatkumon mielenkiinnon kannalta. Tämäkin on otettu tosi hyvin huomioon esim. kohtauksessa, jossa

Spoileri: näytä

Ja pakko se on myöntää, että elokuvan loppukohtaus saa vielä tänäkin päivänä kylmä väreet juoksemaan pitkin selkää. Toisaalta sama homma T1n kanssa. T2 on myös tehosteidensa puolesta malliesimerkki, että millä tavalla asiat pitäisi hoitaa. Tehosteet ovat näyttäviä, mutta ennen kaikkea uskottavia ja konkreettisia. Vielä tänäkin päivänä T2n tietokone-efektit näyttävät aivan tolkuttoman uskottavilta. Nyky-elokuvissa ainakin itseäni häiritsee aivan törkeästi, että tietokone-animointi paistaa läpi kilometrien päähän pilaten aika ison osan elokuvan tunnelmasta.

Yritä näistä nyt sitten päättää, että kumpi on parempi.

Espuzio kirjoitti:

Samoin kuin Mad Max on parempi kuin Mad Max 2?

Blasphemy!

hebbu

10.12.11 klo 17:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

aliens
t2
kummisetä 2

Kauhuhullu

11.12.11 klo 11:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näitä tapauksia on itselläni aika monia, että jatko-osa onnistuisi olemaan parempi mitä edeltäjä, mutta luetellaan nyt joitain:

Terminator 2: Monien mainitsema T2 kuuluu myös mielestäni näiden leffojen joukkoon. Mukana on enemmän todella loistavaa ja viihdyttävää actionia, tehosteet, sekä maskeeraus ovat tällä kertaa paremmin onnistuneita, juoni on enemmän mielenkiintoisempi, ja Arska on paremmassa vedossa mitä viime kerralla.

Child´s play 2: Yksi kaikkien aikojen parhain kauhuelokuva Child´s play 2 onnistuu olemaan hieman parempi mitä ykkönen. Chucky on tällä kertaa vielä humoristisempi, sekä ilkeämpi, mukana on parempia kohtauksia ( esimerkiksi todella viihdyttävä loppukohtaus ), ja mukana on enemmän kauhuleffoille tuttua verta!

Frankensteinin morsian: Salmiakkisydämen mainitsema elokuva on mielestäni myös ensimmäistä osaa jonkun verran parempi. Karloff tekee roolisuorituksensa vielä onnistuneemmin, mukana on enemmän syvää sekä surullista tunnelmaa, lavasteet ovat upeita, maskeeraus on todella kehuttavaa nykypäivään verrattuna, ja koko ajan taustalla soi tunnelmaa tuova hyvä taustamusiikki.

Johnny English - Uudestisyntynyt: Ajatella että Atkinson palasi kahdeksan vuoden jälkeen rooliinsa brittiläisenä agentti Johnny Englishinä. Nyt aihetta käsitellään enemmän humoristisin ottein, mukana on hullun hauskoja kohtauksia lähes koko ajan, vitsit ovat ehkä hieman jo kuluneita, mutta silti vielä naurettavia, tällä kertaa mukana on enemmän tyylillä tehtyjä toimintakohtauksia, ja roolisuoritukset ovat hyvin onnistuneita ( varsinkin Mr.Beanista tutun Rowan Atkinsonin ).

Leppäkerttu

11.12.11 klo 20:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainut tähän hätään mieleen tuleva on Tup-akka-lakko, joka on siis Koeputkiaikuinen ja Simon enkelit -nimisen leffan jatko-osa. Molemmat ovat omissa kirjoissani Spede-leffojen parhaimmistoa, Tupakkalakko on parempi jo senkin takia, että se on parikymmentä minuuttia pitempi ja vitsitykitys on tiheämpää. Koeputkiaikuinen oli jonkinlainen Charlien enkelit -parodia, jossa oli selkeä agenttileffamainen juoni, mikä toimi sinällään jo todella hyvin varsinkin Uunojen puuduttavan samanlaisten juonentynkien rinnalla, mutta Tupakkalakon juoni ja varsinkin loppuratkaisu, jossa

Spoileri: näytä
on hulluimpia näkemiäni. Naurattaa melkein kuoliaaksi kun katsoo oikealla asenteella.

Leffa Timppa

29.12.17 klo 11:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotain edeltäjiänsä parempi jatko-osia, joita ei ole vielä tässä keskustelussa sanottu on ainakin Medusan sinetti eli The Bourne Ultimatum, jossa Matt Damonin esittämän Jason Bournen menneisyys on niin mielenkiintoinen ja lisäksi toiminta on loistavaa, mutta pysyy silti realistisena. Lopetus on myös täydellinen. Itse asiassa Bourne-leffojen kohdalla Medusan isku on myös ensimmäistä elokuvaa parempi, joka varmaan johtuu siitä, että Medusan iskussa nähdään entistä upeampaa toimintaa, mielenkiinto Bournen menneisyyttä kohtaa kasvaan ja mukana on yksi elokuvahistorian hienoin takaa-ajo kohtaus.

Marvelin leffoista Captain America: The Winter Soldier on parempi kuin edeltäjänsä Captain America: The First Avenger. The Winter Soldier sisälsi edes jonkinlaisen juonen, eikä turvautunut pelkkään toimintaan niin kuin edeltäjänsä. Homma on lisäksi vedetty vakavemmaksi ja The Winter Soldier on edelleen parhaimpia MCU-leffoja. Marvelin leffoista myös Guardians of the Galaxy Vol. 2 on hieman edeltäjäänsä parempi. Jatko-osassa kaikki on entistä hauskempaa, koskettavampaa ja mukana on lisää seikkailua.

Dekkari

17.12.18 klo 23:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pidin enemmän Evil dead 2 kuin ensimmäisestä osasta. Kummatkin osat ovat humoristisia, mutta toinen osa laittaa huumoria kunnolla peliin ja on toiminnallisempi. En usein välitä toiminnasta, mutta Evil dead 2:seen se sopii. Muistaakseni ensimmäinen osa lähtee huomattavasti hitaammin käyntiin.

Näin kakkososan ennen ensimmäistä ja pidin sitä jo silloin hyvänä, joten kun katsoin ensimmäisen osan, niin odotukset oli korkealla. Se saattaa olla syy, etten pitänyt sitä niin hyvänä kuin toista osaa.

17.12.18 klo 23:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bernard ja Bianca Australiassa. Miljardi biljardi kertaa sitä alkuperäistä parempi ja useimpia Disneyn tuotoksia raikkaampi leffa ylipäätään. Ei turhia prinsessakliseitä tai ärsyttäviä lauluja vaan kunnon seikkailuleffa maailmanluokan animaatiolla. Isoin syy miksei kansa tunne tätä johtuu kai siitä että Disney ryssi aikoinaan markkinoinnin kanssa ihan täydellisesti ja sitten tuli ne kurahtaneet halpisjatko-osat.