Paras suomalainen elokuva

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Paras suomalainen elokuva

26.08.04 klo 21:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kummeli Stories.

26.08.04 klo 22:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katsoin kesän aikana Ijäksen ohjaaman Painijan ja siinä vasta oli vakuuttavaa tavaraa. Ei ehkä paras näkemäni suomifilmi, mutta jotain sinne päin.

27.08.04 klo 11:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Myös lapin kullan kimallus on hyvä. Siis niinku suomalaiseksi.....

terry

05.09.04 klo 16:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Valehtelija.
Mielestäni on kuitenkin väärin sanoa "hyvä suomalaiseksi", se on jotenkin alentuvaa, sillä eihän suomalainen elokuva ole mikään synonyymi huonolle! On huonoja suomalaisia elokuvia ja hyviä suomalaisia elokuvia, kuten on myöskin hyviä ja huonoja ameriikkalaisia, japanilaisia ja ruotsalaisia elokuvia.

Ale

05.09.04 klo 17:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oisko se nyt sitten tämä Mies Hervannasta.

Mask

05.09.04 klo 17:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edvin Laineen Tuntematon sotilas. Tästä ei paljon kotimainen elokuva parane.

05.09.04 klo 17:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli viikko sitten käytyä leffassa asti katsomassa Ystäväni Henryn ja oli kyllä hieno leffa. Myös Mantilan Pelon maantiede tuli katsottua, muttei kolahtanut ollenkaan niin lujaa. Häjyissä on vaan sitä jotain...

sami-san

20.09.04 klo 19:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lapatossu(t) ehdottomasti kärkikastia, näitä hauskempia suomalaisia leffoja eivät ole kuin Speden länkkärit (siis nekin kärkilsijoilla). Sitten on tietysti Tuntematon Sotilas, Uuno Armeijan Leivissä, Kummelien elokuvat ja vanhat Palmut, varsinkin Komisaario Palmun Erehdys. Lähelle timantin kovaa kärkeä pääsee Juoksuhaudantie (tämän tosin pelkästään repliikistä 'Helppo se on laihduttaa kun ei vituta' :) ) ja vanhat SF-pätkät (esimerkiksi Omena Putoaa ja muutta hilpeät mustavalkoiset).

SpaceCadet1

20.09.04 klo 22:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pitää nyt mainita Matti Ijäksen upea Johanneksen leipäpuu, joka rehdillä perisuomalaisella huumorilla ja asenteellaan nousi kaikkein aikojen Suomi-leffaksi omassa niukahkossa top-listassani.

Spoon

21.09.04 klo 09:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scuzzball

21.09.04 klo 11:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Spoon kirjoitti:

Edvin Laineen Tuntematon sotilas.

Absolutely goddamn right. Ainoa suomalainen leffa jonka voisin johonkin "top movies all-time"-listalle sijoittaa. Suomen ulkopuolella siitä tuskin saadaan mitään irti, niin äärisuomalainen (vai miten se pitäisi ilmaista) ja isänmaallinen teos se on.

Spoon

21.09.04 klo 11:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scuzzball kirjoitti:
Spoon kirjoitti:

Edvin Laineen Tuntematon sotilas.

Enkkusubit vaan, ja kysyntää riittää... :D

OneNiceUser
2016 viestiä

21.09.04 klo 12:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uuno Turhapuro :) Ei mikää turhempi! :wink:

26.09.04 klo 01:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jostain syystä en koskaan ole lämmennyt suomalaisille elokuville. Pääsyy on varmaankin se,että paikat ja ihmiset ovat elokuvissa sitä mitä näkee kun menee ovesta ulos. Yksi syy miksi katson elokuvia on juuri se että näkee jotain sellaista esim.vieraita kulttuureja, avaruusolioita, verisuihkuja, haltioita, hirviöitä mitä ei näe kun katsoo omasta ikkunasta ulos. Hyvät näkemäni suomalaiset elokuvat ovat harvassa. Häjyt oli ihan ok. Turhapuro leffat on pirun hauskoja. Kaurismäen Valehtelija oli hyvä. Mutta esim. Levottomat, Pahat pojat ym ison yleisön suosikit(tai jotka ovat suomen katsotuimpia) ovat elokuvallisesti mielestäni todella kehnoja. Jos saisin alle muutaman loistavan suomalaisen elokuvan, se voisi antaa toivoa katsoa suomalaisia elokuvia. Tällä hetkellä en oé yhtään niin mullistavaa suomalaista pätkää nähnyt että maksaisin esim.elokuvalipun hinnan mennäkseni suomalaista elokuvaa katsomaan, saati vuokrata elokuvan joka on suomalainen. Eli ehdotelkaa jotain hyviä suomalaisia elokuvia jotka teille on kolahtanu.

26.09.04 klo 10:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki Mikko Niskasen ja Risto Jarvan elokuvat.

Viisas

26.09.04 klo 11:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun mielestä suomalaiset elokuvat ovat liian aliarvostettuja. Yleensä suomalaisissa leffoissa tekijät ottaa rennosta ja se välittyy katsojalle elokuvan tunnelman kautta. Suomessa on tehty paljon hyviä leffoja, kuten vakava Mikko Niskasen Pojat, sitten Uuno Turhapurot (etenkin ne 80-luvun). Häjyt on omalla liiotellulla tavallaan aika viehättävä äijäelokuva. Mies vailla menneisyyttä taasen edustaa ihan erilaista, voisi sanoa kirjakielielokuvaa. Emmauksen tiellä ja Rentun ruusu on juuri sellaisia rentotunnelmaisia, joista puhuin tossa ylhäällä. Pahat pojat ja Esa ja Vesa on sitten ihan älyttömän viihdyttäviä leffoja, joita ei tulisi ottaa umpivakavasti. Onhan näitä lisää, suomileffat kunniaan!

26.09.04 klo 19:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kun tuossa rupesin miettimään niin on ainakin yksi suomalainen elokuva mistä pidän aivan älyttömästi. Se on Matti Ijäksen KATSASTUS. Paras näkemäni suomalainen komedia(aika synkkä sellainen) jossa Vesa Vierikko on aivan tappohauska jätkä. Katsastus on ainakin minun kaveri-ja tuttavapiirissäni kova sana, ja elokuvan legendaarisia vuorosanoja ladellaan tämän tästä. Niille jotka eivät ole nähneet ja tykkäävät esim.Tabuista ja Nyhjää Tyhjästä-TV-sarjoista sekä Vesa Vierikosta, suosittelen lämpimästi.

26.09.04 klo 19:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Population1 kirjoitti:

Ei herran jumala. Katsastus? Nyt vasta muistin koko elokuvan! Muistan kun oltiin Vihdissä kyläilemässä ja sitten illalla katsottiin tuo. Kiitti kun muistutit. :) Erittäin hauska leffa.

Holden Caulfield

22.06.05 klo 12:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomalainen elokuva onnistuu silloin, kun se kertoo suomalaisuudesta..
Tälläisiä ovat esim. sotaelokuvat, Paha maa ja Pitkä kuuma kesä.
Varsinkin Paha maa iski minuun täysin, olen tosin nähnyt sen vasta kerran teatterissa, joten en tiedä onko se yhtä vaikuttava toisella kerralla.. Mutta todella hyvä elokuva se on, joka kannattaa katsoa..
Tosin Komisario Palmut eivät mielestäni ole kuitenkaan niin peri suomalaisia, mutta varsinkin kaksi ensimmäistä ovat todella hyviä... Lapsuuteni ehdottomia suosikkeja..
Ehkä poikkeus vahvistaa säännön tässä tapauksessa...
Viva la pelicula de Finlandia!

22.06.05 klo 12:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaat suomalaiset elokuvat summattuna = Aki Kaurismäen elokuvat